Däckslitage ojämförligt största källa till mikroplast

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Re: Däckslitage ojämförligt största källa till mikroplast

Inläggav Teslaägare mati » 05 jun 2017 20:15

Det står ju faktiskt däck- och vägslitage. Är vägarna gjorda av plast? Eller är det då samma sak, att det visserligen inte är plast, men miljöpåverkan är densamma? Ändå konstigt, tycker jag.
Och det där med vägslitage för ju diskussionen tillbaka till dubbdäck. Är det skillnad mellan länder där man kör med dubb och länder utan dubbdäck?
e-Golf 2018
Model S som andrabil
Förbokat Audi e-tron med dragkrok!
mati
Teslaägare

Inläggav joel80 » 05 jun 2017 20:28

Gummi är väl i typ samma familj:

"Polymerer i form av konstruktionsmaterial kallas i dagligt tal för plaster. Med plaster menas emellertid konstruktionsmaterial som baseras på polymerer, i allmänhet med olika tillsatser för att ge materialet önskade egenskaper. Det kan till exempel vara färger eller mjukgörare. Polymera material brukar delas in i följande.

gummimaterial (elastomerer)härdplastertermoplaster"
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Polymer
joel80

Inläggav Torkel » 05 jun 2017 20:59

Jerker skrev:
MSO skrev:Det är noterbart att konstgräs ligger så pass högt ändå tycker jag. Visst har det nämnts, men hade inte koll på att det var så stora mängder därifrån.
Och överlag väldigt intressant data. Jag har känt av lite i diskursen att en del tror det mest handlar om några dårar som flippar en och annan plastpåse överbord osv...

Gjorde precis samma iakttagelse! Och det har varit en del diskussioner om mikroplaster i hudkrämer. Det är också försvinnande lite i jämförelse, även om det mesta hamnar direkt i avloppsvattnet.

Om man läser texten i länken så skriver de att krämer och båtbottenfärg är stora källor till farliga ämnen som man är kvantifierbara. Alltså sådant man vet hamnar i havet.

IVL:s rapport skriver uttryckligen att ”det är dock inte nödvändigtvis källor med de största mikroplast-utsläppen som bidrar mest till belastningen av mikroplast i havet”.

Vad gäller däck och vägslitage är det en enorm potentiell källa. Framförallt från däck enligt länken. Men vargar är potentiellt jättefarliga också. Jättedåligt om de hamnar i haven också.
Användarvisningsbild
Torkel

Inläggav joel80 » 06 jun 2017 00:07

Är det dåligt om vargar hamnat i havet?!
joel80

Inläggav Teslaägare Tjell » 06 jun 2017 05:43

Det tillverkas enorma mängder däck - som slits ner i våldsam takt. Jag har sedan barnsben alltid undrat var allt detta material tar vägen! Tja, så småningom hamnar det i haven...

Problemet stavas överbefolkning!

Skickat via min iPhone och Tapatalk
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Anders77 » 06 jun 2017 06:48

Detta är ett problem som kommer bli ett större problem.

Dubbdäck har sönder asfalten och då kommer det upp partiklar som vi kan bli sjuka av.

Mjuka däck är behagliga och tysta men släpper ut mikroplaster när de slits ut mot asfalten.

Hårda däck vill ingen ha men är alltså bästa alternativet verkar det som.

Tål att tänkas på.
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare

Inläggav Jerker » 06 jun 2017 06:51

_TonyV skrev:
Jerker skrev:hälften så dyra och höll dubbelt så länge

Den rimmar illa med lönsamheten för däcktillverkare. Då måste de fyrdubbla försäljningen, omöjlig ekvation.

Av en slump trillade jag över den här artikeln som egentligen handlar om datorer, men som för att beskriva datortillverkares problem med att datorer och smartphones har allt längre livslängd tar avstamp i vad som hände i däckindustrin när stålradialdäcken kom: Eftersom de höll så mycket längre så slog det ut en massa däcktillverkare eftersom det inte behövdes lika många däck längre.

Alltså, utveckling är oundviklig. Enskilda företag slås ut av denna utveckling. Bara kartellbildning - vilket är förbjudet i de flesta utvecklade demokratier - motverkar den här utvecklingen.

Så kan man också applicera detta på bilindustrin. Gamla biltillverkare kommer att slås ut inte bara för att de inte klarar omställningen utan också för att - eftersom elbilen kommer att hålla mycket längre - det kommer att behöva tillverkas mycket färre bilar. Det rimmar illa med lönsamheten. Ändå kommer det att bli så.

https://www.wsj.com/articles/the-radial ... 1496604821
Leasad Renault Zoe Intense från januari 2016. | Reserverat en Tesla 3 i MoS butik den 31/3 med köplats #1
Lutar åt att det aldrig blir nån Tesla för min del. Blir nog för dyr för mig.
Användarvisningsbild
Jerker

Inläggav Teslaägare Stefan T » 06 jun 2017 07:16

använd 15" istället för 21" så minskar slitaget drastigt på däcken smalare däck är eftersett bättre med det avseendet och inte förglömma dubbdäck vilket gör illa mot vägen med
hade lite för många bilar!!!!!
Gick upp i rök Tesla Roadster 2,5 (#481), Desoto Busness coupe 1941, Ford Tudor 1950 (under renovering),VW typ3 cab 1968, Kvar Oldsmobile Cutlass 1966, Ford Puma 1999, Tesla Roadster Sport 2,5 #528 :)
Användarvisningsbild
Stefan T
Teslaägare

Inläggav Torkel » 06 jun 2017 19:51

joel80 skrev:Är det dåligt om vargar hamnat i havet?!

Absolut. Skulle vara helt livsfarligt ju!
Användarvisningsbild
Torkel

Inläggav Teslaägare Bjelke » 06 jun 2017 20:59

Torkel skrev:
joel80 skrev:Är det dåligt om vargar hamnat i havet?!

Absolut. Skulle vara helt livsfarligt ju!

Ja inte fan vågar man fiska då inte :shock:
Även jag har en refferallänk och den är http://ts.la/mikael1178
Använd denna och få fri Supercharging.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

FöregåendeNästa

Återgå till Miljö