Sida 1 av 2

Re: Däckslitage ojämförligt största källa till mikroplast

Postat: 05 jun 2017 20:15
av mati
Det står ju faktiskt däck- och vägslitage. Är vägarna gjorda av plast? Eller är det då samma sak, att det visserligen inte är plast, men miljöpåverkan är densamma? Ändå konstigt, tycker jag.
Och det där med vägslitage för ju diskussionen tillbaka till dubbdäck. Är det skillnad mellan länder där man kör med dubb och länder utan dubbdäck?

Re: Däckslitage ojämförligt största källa till mikroplast

Postat: 05 jun 2017 20:28
av joel80
Gummi är väl i typ samma familj:

"Polymerer i form av konstruktionsmaterial kallas i dagligt tal för plaster. Med plaster menas emellertid konstruktionsmaterial som baseras på polymerer, i allmänhet med olika tillsatser för att ge materialet önskade egenskaper. Det kan till exempel vara färger eller mjukgörare. Polymera material brukar delas in i följande.

gummimaterial (elastomerer)härdplastertermoplaster"
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Polymer

Re: Däckslitage ojämförligt största källa till mikroplast

Postat: 05 jun 2017 20:59
av Torkel
Jerker skrev:
MSO skrev:
Det är noterbart att konstgräs ligger så pass högt ändå tycker jag. Visst har det nämnts, men hade inte koll på att det var så stora mängder därifrån.
Och överlag väldigt intressant data. Jag har känt av lite i diskursen att en del tror det mest handlar om några dårar som flippar en och annan plastpåse överbord osv...
Gjorde precis samma iakttagelse! Och det har varit en del diskussioner om mikroplaster i hudkrämer. Det är också försvinnande lite i jämförelse, även om det mesta hamnar direkt i avloppsvattnet.
Om man läser texten i länken så skriver de att krämer och båtbottenfärg är stora källor till farliga ämnen som man är kvantifierbara. Alltså sådant man vet hamnar i havet.
IVL:s rapport skriver uttryckligen att ”det är dock inte nödvändigtvis källor med de största mikroplast-utsläppen som bidrar mest till belastningen av mikroplast i havet”.
Vad gäller däck och vägslitage är det en enorm potentiell källa. Framförallt från däck enligt länken. Men vargar är potentiellt jättefarliga också. Jättedåligt om de hamnar i haven också.

Re: Däckslitage ojämförligt största källa till mikroplast

Postat: 06 jun 2017 00:07
av joel80
Är det dåligt om vargar hamnat i havet?!

Re: Däckslitage ojämförligt största källa till mikroplast

Postat: 06 jun 2017 05:43
av Tjell
Det tillverkas enorma mängder däck - som slits ner i våldsam takt. Jag har sedan barnsben alltid undrat var allt detta material tar vägen! Tja, så småningom hamnar det i haven...

Problemet stavas överbefolkning!


Skickat via min iPhone och Tapatalk

Re: Däckslitage ojämförligt största källa till mikroplast

Postat: 06 jun 2017 06:48
av Anders77
Detta är ett problem som kommer bli ett större problem.

Dubbdäck har sönder asfalten och då kommer det upp partiklar som vi kan bli sjuka av.

Mjuka däck är behagliga och tysta men släpper ut mikroplaster när de slits ut mot asfalten.

Hårda däck vill ingen ha men är alltså bästa alternativet verkar det som.

Tål att tänkas på.

Re: Däckslitage ojämförligt största källa till mikroplast

Postat: 06 jun 2017 06:51
av Jerker
_TonyV skrev:
Jerker skrev:
hälften så dyra och höll dubbelt så länge
Den rimmar illa med lönsamheten för däcktillverkare. Då måste de fyrdubbla försäljningen, omöjlig ekvation.
Av en slump trillade jag över den här artikeln som egentligen handlar om datorer, men som för att beskriva datortillverkares problem med att datorer och smartphones har allt längre livslängd tar avstamp i vad som hände i däckindustrin när stålradialdäcken kom: Eftersom de höll så mycket längre så slog det ut en massa däcktillverkare eftersom det inte behövdes lika många däck längre.

Alltså, utveckling är oundviklig. Enskilda företag slås ut av denna utveckling. Bara kartellbildning - vilket är förbjudet i de flesta utvecklade demokratier - motverkar den här utvecklingen.

Så kan man också applicera detta på bilindustrin. Gamla biltillverkare kommer att slås ut inte bara för att de inte klarar omställningen utan också för att - eftersom elbilen kommer att hålla mycket längre - det kommer att behöva tillverkas mycket färre bilar. Det rimmar illa med lönsamheten. Ändå kommer det att bli så.

https://www.wsj.com/articles/the-radial ... 1496604821

Re: Däckslitage ojämförligt största källa till mikroplast

Postat: 06 jun 2017 07:16
av Stefan T
använd 15" istället för 21" så minskar slitaget drastigt på däcken smalare däck är eftersett bättre med det avseendet och inte förglömma dubbdäck vilket gör illa mot vägen med

Re: Däckslitage ojämförligt största källa till mikroplast

Postat: 06 jun 2017 19:51
av Torkel
joel80 skrev:
Är det dåligt om vargar hamnat i havet?! Bild
Absolut. Skulle vara helt livsfarligt ju!

Re: Däckslitage ojämförligt största källa till mikroplast

Postat: 06 jun 2017 20:59
av Bjelke
Torkel skrev:
joel80 skrev:
Är det dåligt om vargar hamnat i havet?! Bild
Absolut. Skulle vara helt livsfarligt ju!
Ja inte fan vågar man fiska då inte :shock:

Re: Däckslitage ojämförligt största källa till mikroplast

Postat: 06 jun 2017 21:16
av mati
Havsvarg - Seawolf
Den ser faktiskt ganska farlig ut. Och den spottar säkert ut en massa plast i vattnet.
Bild

Re: Däckslitage ojämförligt största källa till mikroplast

Postat: 06 jun 2017 21:56
av joel80
Torkel skrev:
joel80 skrev:
Är det dåligt om vargar hamnat i havet?! Bild
Absolut. Skulle vara helt livsfarligt ju!
Jag ser en uppenbar uppföljare till Sharknado-filmerna!!

Re: Däckslitage ojämförligt största källa till mikroplast

Postat: 07 jun 2017 08:04
av Jerker
För att återföra tråden till ämnet: Jag tror att, när man fått över de flesta bilar på eldrift, kommer man att fokusera på andra aspekter av bilkörandet och däckslitaget kommer att vara en sådan. Det är ju inga små mängder vi talar om och det är nedskräpning av gigantiska mått. Vad vet vi idag om vilka konsekvenser detta kommer att få i framtiden? Det var ingen som var orolig för CO2 eller andra utsläpp från bilar och industri för några decennier sedan. Då raljerade man över de få som varnade för det på samma sätt som vi kan se exempel på t.o.m. i den här tråden.

Ska bli intressant att se hur många år det tar innan den här frågan lyfts på allvar i miljödebatten. Har en känsla av att detta är en öm tå för alla bilister inkl. elbilister.

Re: Däckslitage ojämförligt största källa till mikroplast

Postat: 07 jun 2017 08:23
av zyax
Jerker skrev:
För att återföra tråden till ämnet: Jag tror att, när man fått över de flesta bilar på eldrift, kommer man att fokusera på andra aspekter av bilkörandet och däckslitaget kommer att vara en sådan. Det är ju inga små mängder vi talar om och det är nedskräpning av gigantiska mått. Vad vet vi idag om vilka konsekvenser detta kommer att få i framtiden? Det var ingen som var orolig för CO2 eller andra utsläpp från bilar och industri för några decennier sedan. Då raljerade man över de få som varnade för det på samma sätt som vi kan se exempel på t.o.m. i den här tråden.

Ska bli intressant att se hur många år det tar innan den här frågan lyfts på allvar i miljödebatten. Har en känsla av att detta är en öm tå för alla bilister inkl. elbilister.
Det kommer bli stort den dag autonomin och elbilismen är stor samtidigt som vi nästan bara har förnyelsebar elenergi, dvs vi är där om bara ett fåtal år. Varför dessa kriterier? Jag tror nämligen att med autonomi så kan man tumma lite på däckens grepp och köra med hårdare och mer miljövänlig gummi. Diskussionen kommer fram först när utsläppen i övrigt är låga förstås. Sedan kommer nog mjukare däck att komma, men då med kort hållbarhet och inte alls gummibaserade, det borde inte vara omöjligt att göra däck som är organiska och kan brytas ned av naturen. Vem bryr sig om däcken bara håller 1000 mil om det ändå är ett automatiskt byte av dessa?

Re: Däckslitage ojämförligt största källa till mikroplast

Postat: 14 jun 2017 08:33
av Laban
zyax skrev:
Sedan kommer nog mjukare däck att komma, men då med kort hållbarhet och inte alls gummibaserade, det borde inte vara omöjligt att göra däck som är organiska och kan brytas ned av naturen. Vem bryr sig om däcken bara håller 1000 mil om det ändå är ett automatiskt byte av dessa?
Googlade lite och man arbetar en del på att göra däck av endast naturliga råvaror:

https://www.tirebuyer.com/education/eco ... technology

Sen gör kanske inte det automatiskt materialen nedbrytbara.

Re: Däckslitage ojämförligt största källa till mikroplast

Postat: 14 jun 2017 08:52
av Jerka
Nedbrytbart betyder väl ungefär att det har lätt för att ruttna. Vill man ha däck som ruttnar?

Re: Däckslitage ojämförligt största källa till mikroplast

Postat: 14 jun 2017 09:57
av MSO
Jerka skrev:
Nedbrytbart betyder väl ungefär att det har lätt för att ruttna. Vill man ha däck som ruttnar?
Ja, det vill vi nog. Om alternativet är att ha ett som slutar sin bana som långvariga plastpartiklar i havet.

Re: Däckslitage ojämförligt största källa till mikroplast

Postat: 14 jun 2017 10:11
av Jerka
Man kanske kan ha däck som håller ihop när det är helt men är nedbrytbart på mikronivå? Håller med om att detta måste lösas, plastnedskräpningen av vår natur måste få ett slut.

Re: Däckslitage ojämförligt största källa till mikroplast

Postat: 15 jun 2017 06:03
av Laban
Jerka skrev:
Nedbrytbart betyder väl ungefär att det har lätt för att ruttna. Vill man ha däck som ruttnar?
Tänkte också på det när det nämndes men det beror väl i så fall på hur länge det tar för däcket att brytas ned. Det är ganska stor skillnad på en träbit och ett bananskal exempelvis.

När man talar om trollen:

http://www.autoblog.com/2017/06/14/mich ... e-concept/

Re: Däckslitage ojämförligt största källa till mikroplast

Postat: 15 jun 2017 06:57
av Bjelke
3D-printat :)

Re: Däckslitage ojämförligt största källa till mikroplast

Postat: 16 jun 2017 06:19
av Anders77
Sen kommer det bli motargument från motståndarna som, men om vi i Sverige gör något så blir det så liten skillnad.

För tittar vi på de riktigt dåliga så vi från vårt land påverkar ju bara nån liten pomille totalt sett.

För visst några länder är extremt dåliga. Men i våra vatten. Lilla sjön, som de på fel sida av Sverige tror är ett hav, nämligen Östersjön. Den påverkar vi väldigt mycket. Så i vårt närområde påverkar vi.

Samt signalvärdet till resten av världen när vi går före inom miljön är stor med. Så synd att vi just nu inte gör det.

Vill ni läsa om de riktigt dåliga länderna kan ni läsa här.
http://supermiljobloggen.se/nyheter/201 ... illsammans

Re: Däckslitage ojämförligt största källa till mikroplast

Postat: 16 jun 2017 10:24
av Tjell
"It's all about money!" och att bevaka sin mandatperiod och behålla den kontroll som de psykopatiska ledarna och ägarna har - och det gäller även här i helylle-Sverige!


Skickat via min iPhone och Tapatalk

Re: Däckslitage ojämförligt största källa till mikroplast

Postat: 16 jun 2017 11:03
av Toja
Men är det inte mest gummi i bildäck ?

Re: Däckslitage ojämförligt största källa till mikroplast

Postat: 16 jun 2017 11:45
av Tjell
Toja skrev:
Men är det inte mest gummi i bildäck ?
Se tidigare i tråden. Jag trodde också att det var (mest) gummi i däck, iaf i största allmänhet.


Skickat via min iPhone och Tapatalk

Re: Däckslitage ojämförligt största källa till mikroplast

Postat: 12 jul 2018 11:13
av okjhum
Jag fortsätter i den här gamla tråden i st f att starta en ny om just DÄCKSLITAGE:
Har en Model X 90 D, årsmodell 2017, ägt sedan mars 2017 och kört lite drygt 5000 mil, varav en halvårslång vinter på vinterhjul (dubbfria).
Jag var inne på däcksfirman igår för att fråga om det var obalans i ngt hjul som orsakade dunket och vibrationerna ... Men det var en kaputt drivaxel på vänster bak! Alltså, tror jag, det som kallats "tvättbräde" i andra trådar. Där rök europaresan ... :-(
Samtidigt uppmärksammade de mig på att bakdäcken var väldigt slitna! Bara 1,8 mm kvar! Framdäcken hade 5 mm. Dock inget snedslitage. De sa att normalt brukar det vara framdäcken som är mest slitna på fyrhjulsdrivna och att de borde hålla i åtminstone 3-4 år. (De hade nyss en annan 4WD-kund/Volvo som kört 8000 mil i fyra år och fortfarande hade bra mönster på alla fyra däcken.)
Vi har Michelin 255/45/R20 fram och 275/45/R20 bak, helt i enlighet med Teslas rekommendationer.
Jag är 70 och gubbkör mest, även om det är kul att accelerera mer nån gång då och då, t.ex. när man ska visa bilen för nån, eller köra ut på motorvägen. Annars snällkörning och inga hårda inbromsningar.
Fråga 1. Är det inte väldigt anmärkningsvärt att däcken redan är slut bak? Borde väl bytas på garantin, egentligen?
Fråga 2: Med tanke på diskussionen här ovan, ska man välja hårda bullriga däck för miljöns skull? Vilka i så fall? Jag hade helst velat ha mjuka tysta däck. Goodyear verkar ha de tystaste. Teslabjörn rekommenderar kinesiska Winrun för att de kostar en fjärdedel och räcker dubbelt så långt som Michelin, men ungefär samma ljudnivå som dessa. Men är de kanske alltför plastiga?
Fråga 3: Måste man ha så breda däck?
Tacksam för att få ta del av era erfarenheter och kunskaper om detta!