Sida 1 av 2

Re: Däckslitage ojämförligt största källa till mikroplast

Postat: 06 jun 2017 21:16
av mati
Havsvarg - Seawolf
Den ser faktiskt ganska farlig ut. Och den spottar säkert ut en massa plast i vattnet.
Bild

Re: Däckslitage ojämförligt största källa till mikroplast

Postat: 06 jun 2017 21:56
av joel80
Torkel skrev:
joel80 skrev:
Är det dåligt om vargar hamnat i havet?! Bild
Absolut. Skulle vara helt livsfarligt ju!
Jag ser en uppenbar uppföljare till Sharknado-filmerna!!

Re: Däckslitage ojämförligt största källa till mikroplast

Postat: 07 jun 2017 08:04
av Jerker
För att återföra tråden till ämnet: Jag tror att, när man fått över de flesta bilar på eldrift, kommer man att fokusera på andra aspekter av bilkörandet och däckslitaget kommer att vara en sådan. Det är ju inga små mängder vi talar om och det är nedskräpning av gigantiska mått. Vad vet vi idag om vilka konsekvenser detta kommer att få i framtiden? Det var ingen som var orolig för CO2 eller andra utsläpp från bilar och industri för några decennier sedan. Då raljerade man över de få som varnade för det på samma sätt som vi kan se exempel på t.o.m. i den här tråden.

Ska bli intressant att se hur många år det tar innan den här frågan lyfts på allvar i miljödebatten. Har en känsla av att detta är en öm tå för alla bilister inkl. elbilister.

Re: Däckslitage ojämförligt största källa till mikroplast

Postat: 07 jun 2017 08:23
av zyax
Jerker skrev:
För att återföra tråden till ämnet: Jag tror att, när man fått över de flesta bilar på eldrift, kommer man att fokusera på andra aspekter av bilkörandet och däckslitaget kommer att vara en sådan. Det är ju inga små mängder vi talar om och det är nedskräpning av gigantiska mått. Vad vet vi idag om vilka konsekvenser detta kommer att få i framtiden? Det var ingen som var orolig för CO2 eller andra utsläpp från bilar och industri för några decennier sedan. Då raljerade man över de få som varnade för det på samma sätt som vi kan se exempel på t.o.m. i den här tråden.

Ska bli intressant att se hur många år det tar innan den här frågan lyfts på allvar i miljödebatten. Har en känsla av att detta är en öm tå för alla bilister inkl. elbilister.
Det kommer bli stort den dag autonomin och elbilismen är stor samtidigt som vi nästan bara har förnyelsebar elenergi, dvs vi är där om bara ett fåtal år. Varför dessa kriterier? Jag tror nämligen att med autonomi så kan man tumma lite på däckens grepp och köra med hårdare och mer miljövänlig gummi. Diskussionen kommer fram först när utsläppen i övrigt är låga förstås. Sedan kommer nog mjukare däck att komma, men då med kort hållbarhet och inte alls gummibaserade, det borde inte vara omöjligt att göra däck som är organiska och kan brytas ned av naturen. Vem bryr sig om däcken bara håller 1000 mil om det ändå är ett automatiskt byte av dessa?

Re: Däckslitage ojämförligt största källa till mikroplast

Postat: 14 jun 2017 08:33
av Laban
zyax skrev:
Sedan kommer nog mjukare däck att komma, men då med kort hållbarhet och inte alls gummibaserade, det borde inte vara omöjligt att göra däck som är organiska och kan brytas ned av naturen. Vem bryr sig om däcken bara håller 1000 mil om det ändå är ett automatiskt byte av dessa?
Googlade lite och man arbetar en del på att göra däck av endast naturliga råvaror:

https://www.tirebuyer.com/education/eco ... technology

Sen gör kanske inte det automatiskt materialen nedbrytbara.

Re: Däckslitage ojämförligt största källa till mikroplast

Postat: 14 jun 2017 08:52
av Jerka
Nedbrytbart betyder väl ungefär att det har lätt för att ruttna. Vill man ha däck som ruttnar?

Re: Däckslitage ojämförligt största källa till mikroplast

Postat: 14 jun 2017 09:57
av MSO
Jerka skrev:
Nedbrytbart betyder väl ungefär att det har lätt för att ruttna. Vill man ha däck som ruttnar?
Ja, det vill vi nog. Om alternativet är att ha ett som slutar sin bana som långvariga plastpartiklar i havet.

Re: Däckslitage ojämförligt största källa till mikroplast

Postat: 14 jun 2017 10:11
av Jerka
Man kanske kan ha däck som håller ihop när det är helt men är nedbrytbart på mikronivå? Håller med om att detta måste lösas, plastnedskräpningen av vår natur måste få ett slut.

Re: Däckslitage ojämförligt största källa till mikroplast

Postat: 15 jun 2017 06:03
av Laban
Jerka skrev:
Nedbrytbart betyder väl ungefär att det har lätt för att ruttna. Vill man ha däck som ruttnar?
Tänkte också på det när det nämndes men det beror väl i så fall på hur länge det tar för däcket att brytas ned. Det är ganska stor skillnad på en träbit och ett bananskal exempelvis.

När man talar om trollen:

http://www.autoblog.com/2017/06/14/mich ... e-concept/

Re: Däckslitage ojämförligt största källa till mikroplast

Postat: 15 jun 2017 06:57
av Bjelke
3D-printat :)

Re: Däckslitage ojämförligt största källa till mikroplast

Postat: 16 jun 2017 06:19
av Anders77
Sen kommer det bli motargument från motståndarna som, men om vi i Sverige gör något så blir det så liten skillnad.

För tittar vi på de riktigt dåliga så vi från vårt land påverkar ju bara nån liten pomille totalt sett.

För visst några länder är extremt dåliga. Men i våra vatten. Lilla sjön, som de på fel sida av Sverige tror är ett hav, nämligen Östersjön. Den påverkar vi väldigt mycket. Så i vårt närområde påverkar vi.

Samt signalvärdet till resten av världen när vi går före inom miljön är stor med. Så synd att vi just nu inte gör det.

Vill ni läsa om de riktigt dåliga länderna kan ni läsa här.
http://supermiljobloggen.se/nyheter/201 ... illsammans

Re: Däckslitage ojämförligt största källa till mikroplast

Postat: 16 jun 2017 10:24
av Tjell
"It's all about money!" och att bevaka sin mandatperiod och behålla den kontroll som de psykopatiska ledarna och ägarna har - och det gäller även här i helylle-Sverige!


Skickat via min iPhone och Tapatalk

Re: Däckslitage ojämförligt största källa till mikroplast

Postat: 16 jun 2017 11:03
av Toja
Men är det inte mest gummi i bildäck ?

Re: Däckslitage ojämförligt största källa till mikroplast

Postat: 16 jun 2017 11:45
av Tjell
Toja skrev:
Men är det inte mest gummi i bildäck ?
Se tidigare i tråden. Jag trodde också att det var (mest) gummi i däck, iaf i största allmänhet.


Skickat via min iPhone och Tapatalk

Re: Däckslitage ojämförligt största källa till mikroplast

Postat: 12 jul 2018 11:13
av okjhum
Jag fortsätter i den här gamla tråden i st f att starta en ny om just DÄCKSLITAGE:
Har en Model X 90 D, årsmodell 2017, ägt sedan mars 2017 och kört lite drygt 5000 mil, varav en halvårslång vinter på vinterhjul (dubbfria).
Jag var inne på däcksfirman igår för att fråga om det var obalans i ngt hjul som orsakade dunket och vibrationerna ... Men det var en kaputt drivaxel på vänster bak! Alltså, tror jag, det som kallats "tvättbräde" i andra trådar. Där rök europaresan ... :-(
Samtidigt uppmärksammade de mig på att bakdäcken var väldigt slitna! Bara 1,8 mm kvar! Framdäcken hade 5 mm. Dock inget snedslitage. De sa att normalt brukar det vara framdäcken som är mest slitna på fyrhjulsdrivna och att de borde hålla i åtminstone 3-4 år. (De hade nyss en annan 4WD-kund/Volvo som kört 8000 mil i fyra år och fortfarande hade bra mönster på alla fyra däcken.)
Vi har Michelin 255/45/R20 fram och 275/45/R20 bak, helt i enlighet med Teslas rekommendationer.
Jag är 70 och gubbkör mest, även om det är kul att accelerera mer nån gång då och då, t.ex. när man ska visa bilen för nån, eller köra ut på motorvägen. Annars snällkörning och inga hårda inbromsningar.
Fråga 1. Är det inte väldigt anmärkningsvärt att däcken redan är slut bak? Borde väl bytas på garantin, egentligen?
Fråga 2: Med tanke på diskussionen här ovan, ska man välja hårda bullriga däck för miljöns skull? Vilka i så fall? Jag hade helst velat ha mjuka tysta däck. Goodyear verkar ha de tystaste. Teslabjörn rekommenderar kinesiska Winrun för att de kostar en fjärdedel och räcker dubbelt så långt som Michelin, men ungefär samma ljudnivå som dessa. Men är de kanske alltför plastiga?
Fråga 3: Måste man ha så breda däck?
Tacksam för att få ta del av era erfarenheter och kunskaper om detta!

Re: Däckslitage ojämförligt största källa till mikroplast

Postat: 12 jul 2018 11:28
av Jerker
Det är väl dokumenterat att extra tysta och lågfriktionsdäck också slits snabbare. Tydligen svårt med den kompromissen. Har samma erfarenhet med min Zoe jämfört med hustruns Kia Rio. Däcken på Zoen slits väldigt mycket fortare än de på Kian.

Re: Däckslitage ojämförligt största källa till mikroplast

Postat: 12 jul 2018 12:46
av 12man
Googla lite på Big-Bang motorer speciellt för motorcyklar... men lite kort... färre kraftpulser per hjulvarv ger bl.a. lägre däckslitage och lättare kontrollerbara slides, misstänker att detta kan spela in på eldrivna fordon som har ännu fler kraftpulser per hjulvarv, och därmed däckslitage

Re: Däckslitage ojämförligt största källa till mikroplast

Postat: 12 jul 2018 15:16
av okjhum
Oj, det var nytt för mig, Big-bang-motorer! Intressant. Men åter till Tesla: Har ni andra också så stort däckslitage? Nästan helst utslitna bakdäck efter ett år?

Re: Däckslitage ojämförligt största källa till mikroplast

Postat: 12 jul 2018 15:52
av Remuz
okjhum skrev:
Oj, det var nytt för mig, Big-bang-motorer! Intressant. Men åter till Tesla: Har ni andra också så stort däckslitage? Nästan helst utslitna bakdäck efter ett år?
Mina sommardäck har rullat 2500mil knappt och har 3-4mm kvar till den uppstickande pluppen både fram och bak. X90D

Re: Däckslitage ojämförligt största källa till mikroplast

Postat: 12 jul 2018 16:07
av 12man
Slitna jämnt? Insidan? Mitten?
Fått ut c:a 5000 av mina sommardäck och visst lite mer slitna bak var de allt

Re: Däckslitage ojämförligt största källa till mikroplast

Postat: 12 jul 2018 16:23
av Jerker
Jag bytte efter c:a 5000 på min Zoe, hustrun efter 10000 på sin Kia. Samma dimensioner ungefär.

Re: Däckslitage ojämförligt största källa till mikroplast

Postat: 12 jul 2018 17:12
av jpetters
Original däcken på Model X har väldigt låg Treadwear, så håller inte så länge.

Re: Däckslitage ojämförligt största källa till mikroplast

Postat: 13 jul 2018 09:01
av okjhum
12man skrev:
Slitna jämnt? Insidan? Mitten?
Fått ut c:a 5000 av mina sommardäck och visst lite mer slitna bak var de allt
De är jämnt slitna. Inga tecken på fel hjulvinklar eller lufttryck.

Re: Däckslitage ojämförligt största källa till mikroplast

Postat: 13 jul 2018 09:18
av Leo
5000mil låter som helt normalt. Tung bil, högt vridmoment.

Dessutom brukar breda lågprofildäck ha aningens mindre mönsterdjup från början (jämfört med smala standarddäck av samma däcksfabrikat/modell till en ”vanlig” bil)