Däckslitage ojämförligt största källa till mikroplast

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Re: Däckslitage ojämförligt största källa till mikroplast

Inläggav Teslaägare Anders77 » 16 jun 2017 06:19

Sen kommer det bli motargument från motståndarna som, men om vi i Sverige gör något så blir det så liten skillnad.

För tittar vi på de riktigt dåliga så vi från vårt land påverkar ju bara nån liten pomille totalt sett.

För visst några länder är extremt dåliga. Men i våra vatten. Lilla sjön, som de på fel sida av Sverige tror är ett hav, nämligen Östersjön. Den påverkar vi väldigt mycket. Så i vårt närområde påverkar vi.

Samt signalvärdet till resten av världen när vi går före inom miljön är stor med. Så synd att vi just nu inte gör det.

Vill ni läsa om de riktigt dåliga länderna kan ni läsa här.
http://supermiljobloggen.se/nyheter/201 ... illsammans
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
 
Inlägg: 1037
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: Däckslitage ojämförligt största källa till mikroplast

Inläggav Teslaägare Tjell » 16 jun 2017 10:24

"It's all about money!" och att bevaka sin mandatperiod och behålla den kontroll som de psykopatiska ledarna och ägarna har - och det gäller även här i helylle-Sverige!


Skickat via min iPhone och Tapatalk
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
 
Inlägg: 581
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda

Re: Däckslitage ojämförligt största källa till mikroplast

Inläggav Teslaägare Toja » 16 jun 2017 11:03

Men är det inte mest gummi i bildäck ?
P85D röd | pano | nextgen | helsvart interiör | autopilot | luftfjädring | vinterpaket |
Referral: http://ts.la/tony1422
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare
 
Inlägg: 683
Blev medlem: 20 jul 2015 18:04
Ort: Saltsjö-Boo

Re: Däckslitage ojämförligt största källa till mikroplast

Inläggav Teslaägare Tjell » 16 jun 2017 11:45

Toja skrev:Men är det inte mest gummi i bildäck ?
Se tidigare i tråden. Jag trodde också att det var (mest) gummi i däck, iaf i största allmänhet.


Skickat via min iPhone och Tapatalk
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
 
Inlägg: 581
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda

Re: Däckslitage ojämförligt största källa till mikroplast

Inläggav Teslaägare okjhum » 12 jul 2018 11:13

Jag fortsätter i den här gamla tråden i st f att starta en ny om just DÄCKSLITAGE:
Har en Model X 90 D, årsmodell 2017, ägt sedan mars 2017 och kört lite drygt 5000 mil, varav en halvårslång vinter på vinterhjul (dubbfria).
Jag var inne på däcksfirman igår för att fråga om det var obalans i ngt hjul som orsakade dunket och vibrationerna ... Men det var en kaputt drivaxel på vänster bak! Alltså, tror jag, det som kallats "tvättbräde" i andra trådar. Där rök europaresan ... :-(
Samtidigt uppmärksammade de mig på att bakdäcken var väldigt slitna! Bara 1,8 mm kvar! Framdäcken hade 5 mm. Dock inget snedslitage. De sa att normalt brukar det vara framdäcken som är mest slitna på fyrhjulsdrivna och att de borde hålla i åtminstone 3-4 år. (De hade nyss en annan 4WD-kund/Volvo som kört 8000 mil i fyra år och fortfarande hade bra mönster på alla fyra däcken.)
Vi har Michelin 255/45/R20 fram och 275/45/R20 bak, helt i enlighet med Teslas rekommendationer.
Jag är 70 och gubbkör mest, även om det är kul att accelerera mer nån gång då och då, t.ex. när man ska visa bilen för nån, eller köra ut på motorvägen. Annars snällkörning och inga hårda inbromsningar.
Fråga 1. Är det inte väldigt anmärkningsvärt att däcken redan är slut bak? Borde väl bytas på garantin, egentligen?
Fråga 2: Med tanke på diskussionen här ovan, ska man välja hårda bullriga däck för miljöns skull? Vilka i så fall? Jag hade helst velat ha mjuka tysta däck. Goodyear verkar ha de tystaste. Teslabjörn rekommenderar kinesiska Winrun för att de kostar en fjärdedel och räcker dubbelt så långt som Michelin, men ungefär samma ljudnivå som dessa. Men är de kanske alltför plastiga?
Fråga 3: Måste man ha så breda däck?
Tacksam för att få ta del av era erfarenheter och kunskaper om detta!
Väldigt nöjd X-ägare sedan mars -17.
Min rekommendationslänk är http://ts.la/olle4951
Användarvisningsbild
okjhum
Teslaägare
 
Inlägg: 92
Blev medlem: 14 aug 2015 11:08
Ort: Moheda

Re: Däckslitage ojämförligt största källa till mikroplast

Inläggav elbilist Jerker » 12 jul 2018 11:28

Det är väl dokumenterat att extra tysta och lågfriktionsdäck också slits snabbare. Tydligen svårt med den kompromissen. Har samma erfarenhet med min Zoe jämfört med hustruns Kia Rio. Däcken på Zoen slits väldigt mycket fortare än de på Kian.
Leasad Renault Zoe Intense från januari 2016. | Reserverat en Tesla 3 i MoS butik den 31/3 med köplats #1
Lutar åt att det aldrig blir nån Tesla för min del. Blir nog för dyr för mig.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
 
Inlägg: 5600
Blev medlem: 09 nov 2015 23:29
Ort: Nyköping

Re: Däckslitage ojämförligt största källa till mikroplast

Inläggav Teslaägare 12man » 12 jul 2018 12:46

Googla lite på Big-Bang motorer speciellt för motorcyklar... men lite kort... färre kraftpulser per hjulvarv ger bl.a. lägre däckslitage och lättare kontrollerbara slides, misstänker att detta kan spela in på eldrivna fordon som har ännu fler kraftpulser per hjulvarv, och därmed däckslitage
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare
 
Inlägg: 1986
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Däckslitage ojämförligt största källa till mikroplast

Inläggav Teslaägare okjhum » 12 jul 2018 15:16

Oj, det var nytt för mig, Big-bang-motorer! Intressant. Men åter till Tesla: Har ni andra också så stort däckslitage? Nästan helst utslitna bakdäck efter ett år?
Väldigt nöjd X-ägare sedan mars -17.
Min rekommendationslänk är http://ts.la/olle4951
Användarvisningsbild
okjhum
Teslaägare
 
Inlägg: 92
Blev medlem: 14 aug 2015 11:08
Ort: Moheda

Re: Däckslitage ojämförligt största källa till mikroplast

Inläggav Teslaägare Remuz » 12 jul 2018 15:52

okjhum skrev:Oj, det var nytt för mig, Big-bang-motorer! Intressant. Men åter till Tesla: Har ni andra också så stort däckslitage? Nästan helst utslitna bakdäck efter ett år?


Mina sommardäck har rullat 2500mil knappt och har 3-4mm kvar till den uppstickande pluppen både fram och bak. X90D
P100D 7-sits med allt på

http://ts.la/stefan4169
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
 
Inlägg: 3102
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Däckslitage ojämförligt största källa till mikroplast

Inläggav Teslaägare 12man » 12 jul 2018 16:07

Slitna jämnt? Insidan? Mitten?
Fått ut c:a 5000 av mina sommardäck och visst lite mer slitna bak var de allt
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare
 
Inlägg: 1986
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

FöregåendeNästa

Återgå till Miljö

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst