Tips: Fossilbranschens sista strid

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Tips: Fossilbranschens sista strid

Inlägg av Foluke »

Jerker skrev:
Foluke skrev:
Ge er! Starta en ny tråd som heter "Kärnkraften är död"!
Jag får ta på mig ansvaret för det. Råkade nämna kärnkraft, mest som i en bisats, och sen var det igång!
Det verkar att vara som att pinka i en myrstack! Det blir ett himla liv!
Model S P85D,
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Tips: Fossilbranschens sista strid

Inlägg av Teslaspolen »

Jerker skrev:
Foluke skrev:
Ge er! Starta en ny tråd som heter "Kärnkraften är död"!
Jag får ta på mig ansvaret för det. Råkade nämna kärnkraft, mest som i en bisats, och sen var det igång!
Don't mention the kärnkraft!
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tips: Fossilbranschens sista strid

Inlägg av Bjelke »

Teslaspolen skrev:
Jerker skrev:
Foluke skrev:
Ge er! Starta en ny tråd som heter "Kärnkraften är död"!
Jag får ta på mig ansvaret för det. Råkade nämna kärnkraft, mest som i en bisats, och sen var det igång!
Don't mention the kärnkraft!
:lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tips: Fossilbranschens sista strid

Inlägg av Svenssons »

Foluke skrev:
Jerker skrev:
Foluke skrev:
Ge er! Starta en ny tråd som heter "Kärnkraften är död"!
Jag får ta på mig ansvaret för det. Råkade nämna kärnkraft, mest som i en bisats, och sen var det igång!
Det verkar att vara som att pinka i en myrstack! Det blir ett himla liv!
Är myror högljudda eller var det en väldigt hög myrstack/du satt på knä?

Det är fredag!
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Tips: Fossilbranschens sista strid

Inlägg av zyax »

Svenssons skrev:
vigge50 skrev:
Nu har regeringen bestämt sig för att slopa effektskatten på kärnkraft och fastighetsskatten på vattenkraft men för att kompensera för skattebortfallet så kommer energiskatten höjas med 3 öre/kWh första juli och senare stiga mot 4,5 öre/kWh över dagens nivåer.

http://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/ ... rgiskatten
Då börjar det som jag har räknat med, höjda skatter på el... Detta förslag gör ju vattenkraft och solcellsanläggningar mindre konkurrenskraftiga än idag men det finns nog inte så många större solcellsanläggningar och någon ny vattenkraft lär vi inte få här i Sverige.
El kommer ju vara den energikälla vi har förutom för uppvärmning så det är väl inte konstigt att skatten ställs om.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tips: Fossilbranschens sista strid

Inlägg av Svenssons »

zyax skrev:
Svenssons skrev:
vigge50 skrev:
Nu har regeringen bestämt sig för att slopa effektskatten på kärnkraft och fastighetsskatten på vattenkraft men för att kompensera för skattebortfallet så kommer energiskatten höjas med 3 öre/kWh första juli och senare stiga mot 4,5 öre/kWh över dagens nivåer.

http://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/ ... rgiskatten
Då börjar det som jag har räknat med, höjda skatter på el... Detta förslag gör ju vattenkraft och solcellsanläggningar mindre konkurrenskraftiga än idag men det finns nog inte så många större solcellsanläggningar och någon ny vattenkraft lär vi inte få här i Sverige.
El kommer ju vara den energikälla vi har förutom för uppvärmning så det är väl inte konstigt att skatten ställs om.
Precis (men antar att du menar enerigslag och inte energikälla, el är ju ingen energikälla), vi kommer nog fortsätta att se höjningar på elskatten. Detta kommer att göra det mer lönsamt att spara på energin och att sätta upp egna solceller t.ex. Bidrag på solceller kommer troligen fortsätta att minska. Även till uppvärmning används ofta el. Inte direktverkande som förr men i olika slags värmepumpar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Tips: Fossilbranschens sista strid

Inlägg av mati »

...och jag får mina solceller på tisdag. Det är sällan man ser fram emot nånting så mycket som jag gör just nu. Det är nästan synd att vi inte har en massa kolel i Sverige. Då hade det känts ännu bättre. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
djFabbe
Teslaägare
Inlägg: 348
Blev medlem: 06 jul 2016 10:45

Re: Tips: Fossilbranschens sista strid

Inlägg av djFabbe »

Vi diskuterar dokumentären i veckans teslapodd som släpptes idag också. www.teslapodden.se
En röd Model 3 Long Range från Mars 2019.

Lyssna på Bilar med sladd - nordens största elbilspoddcast! http://www.bilarmedsladd.se.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Tips: Fossilbranschens sista strid

Inlägg av Teslaspolen »

djFabbe skrev:
Vi diskuterar dokumentären i veckans teslapodd som släpptes idag också. http://www.teslapodden.se
Tycker det är riktigt fulspel som du sa att kolindustrin på ena sidan inte vill ha subventioner på vind (men samtidigt inte har några problem med egna subventioner) och dessutom sedan säger att det hade varit bäst att mötas på den öppna marknaden och i nästa stund vill man förbjuda att vindkraft säljs på elnätet...
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Inlägg: 912
Blev medlem: 17 nov 2014 07:32
Ort: Skövde

Re: Tips: Fossilbranschens sista strid

Inlägg av Nicklas »

Smutt skrev:
Kermit75 skrev:
Samma som folk tror att bara för en tesla inte har avgasrör kan man köra hur mycket som helst, med du gör fortfarande av med energi. Kör mindre så tjänar miljön på det.
Om vi kör mindre så flyger vi mer vad är vitsen?
Min mor fyller 60 i höst och har bjudit ner alla barn med familjer till ett hus i Spanien hon hyrt... Självklart kör vi bil ner istället för att flyga 8-)
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tips: Fossilbranschens sista strid

Inlägg av Svenssons »

Nicklas skrev:
Smutt skrev:
Kermit75 skrev:
Samma som folk tror att bara för en tesla inte har avgasrör kan man köra hur mycket som helst, med du gör fortfarande av med energi. Kör mindre så tjänar miljön på det.
Om vi kör mindre så flyger vi mer vad är vitsen?
Min mor fyller 60 i höst och har bjudit ner alla barn med familjer till ett hus i Spanien hon hyrt... Självklart kör vi bil ner istället för att flyga 8-)
Jobbet hade kickoff i Warszawa. Jag hade valet att ta mig till Stockholm eller Göteborg och sedan flyga därifrån. Tog bilen från Kalmar istället.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Tips: Fossilbranschens sista strid

Inlägg av Kalle »

vigge50 skrev:
Verdi skrev:
Smutt skrev:
Kermit75 skrev:
Samma som folk tror att bara för en tesla inte har avgasrör kan man köra hur mycket som helst, med du gör fortfarande av med energi. Kör mindre så tjänar miljön på det.
Om vi kör mindre så flyger vi mer vad är vitsen?
Är ju lite roligt att "miljömedvetna" människor tror de kan köpa sig fria genom en Tesla och vägrar ändra sina krav på semestrar o dyl. Du kan köra mindre OCH flyga mindre. Bara att ändra din inställning och sänka dina krav.
Vem har sagt att de köper sig fria bara för att de köper en Tesla? Bara för att man tänker på miljön och vill minska sina utsläpp så kanske man inte vill gå hela vägen och gör allt för att nå noll utsläpp. En villa drar definitivt mer el per person och år än en lägenhet så enligt dig så kan någon som bor i en villa omöjligt tänka på miljön, de bör bo i en lägenhet med låg energianvändning, aldrig resa, inte ära kött och helst inte äga en il utan cykla och gå när de ska någonstans. Enligt den definitionen så tror jag inte det finns särskilt många miljövänner här eller i Sverige men om många gör lite grann för att minska sina utsläpp så kan de leva som förr och totalt sätt så kan vi minska våra utsläpp till stor del.
+1 på den :)
Verdi

Re: Tips: Fossilbranschens sista strid

Inlägg av Verdi »

Teslaspolen skrev:
djFabbe skrev:
Vi diskuterar dokumentären i veckans teslapodd som släpptes idag också. http://www.teslapodden.se
Tycker det är riktigt fulspel som du sa att kolindustrin på ena sidan inte vill ha subventioner på vind (men samtidigt inte har några problem med egna subventioner) och dessutom sedan säger att det hade varit bäst att mötas på den öppna marknaden och i nästa stund vill man förbjuda att vindkraft säljs på elnätet...
Fast subventionerna på vindkraft verkar onekligen ha fått en del negativa konsekvenser också.

https://www.svd.se/dags-att-trappa-ned- ... -vindkraft
http://sla.se/debatt/2016/06/13/stoppa- ... entionerna

Ärligt talat vet jag inte vilken sida som har rätt här. Jag får erkänna att jag INTE gillar alla vindsnurror överallt. Det känns som ett alltför småskaligt och komplicerat sätt. Jag tycker solceller spontant känns bättre men då med fördel i klimat som är mer solsäkra året runt än vårt.

Hur ser beräkningarna ut? Hur mycket vatten går att spara som reglerkraft?

Tills jag ser neutrala och oberoende uträkningar så vill jag nog att vi håller hårt i kärnkraften trots allt.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tips: Fossilbranschens sista strid

Inlägg av Svenssons »

Verdi skrev:

Hur ser beräkningarna ut? Hur mycket vatten går att spara som reglerkraft?

Tills jag ser neutrala och oberoende uträkningar så vill jag nog att vi håller hårt i kärnkraften trots allt.
Solceller är mer småskaligt än vindkraft. Vindkraften står ändå för en betydande del av Sverige elproduktion, ca en fjärdedel mot vad vattenkraften producerar. Vindkraft sparar inte bara vattenkraft utan antagligen också en del hel del import.

https://www.energiforetagen.se/sa-funge ... roduktion/
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Verdi

Re: Tips: Fossilbranschens sista strid

Inlägg av Verdi »

Svenssons skrev:
Verdi skrev:

Hur ser beräkningarna ut? Hur mycket vatten går att spara som reglerkraft?

Tills jag ser neutrala och oberoende uträkningar så vill jag nog att vi håller hårt i kärnkraften trots allt.
Solceller är mer småskaligt än vindkraft. Vindkraften står ändå för en betydande del av Sverige elproduktion, ca en fjärdedel mot vad vattenkraften producerar. Vindkraft sparar inte bara vattenkraft utan antagligen också en del hel del import.

https://www.energiforetagen.se/sa-funge ... roduktion/

Jo men vindsnurrorna förstör stora naturvärden. De är fula, de bullrar, de kräver underhåll, de har kort livslängd. En solcellspanel är väl i stort sett underhållsfri? Inga rörliga delar. Inget missljud, inga döda fåglar, inga förstörda vyer...

Samt, kan vi idag spara så mycket vatten att vi inte behöver kärnkraft/import?

Förresten, importerar Sverige el idag förutom kanske nån enskild dag på vintern när det är svinkallt?
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Tips: Fossilbranschens sista strid

Inlägg av gellerstam »

Många fördelar har de rackarns panelerna.

Hur blir det med undervegetationen vid stora ytor med solceller? Jag har själv inte svaret men har tänkt tanken många gånger nu på senaste tiden när man visar allt större solcellsparker.

Ok, i ökenlandskap så kan det kanske tom vara positivt med skuggan. Och att fylla befintliga och nya tak (Tak som är lämpliga!) borde det nästan vara lagkrav på.

Men när man som någon föreslog att montera dem flytande på insjöar? Vad händer då med växt och djurlivet? Eller när man hugger ner skog för att få plats med parken? Vad händer med åkern när det blir en solcellspark istället för att brukas?
Även med solceller finns det en del att se upp med och tänka sig för. Allt är inte svart och vitt.
Tesla Model Y
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Tips: Fossilbranschens sista strid

Inlägg av Smutt »

gellerstam skrev:
Många fördelar har de rackarns panelerna.

Hur blir det med undervegetationen vid stora ytor med solceller? Jag har själv inte svaret men har tänkt tanken många gånger nu på senaste tiden när man visar allt större solcellsparker.

Ok, i ökenlandskap så kan det kanske tom vara positivt med skuggan. Och att fylla befintliga och nya tak (Tak som är lämpliga!) borde det nästan vara lagkrav på.

Men när man som någon föreslog att montera dem flytande på insjöar? Vad händer då med växt och djurlivet? Eller när man hugger ner skog för att få plats med parken? Vad händer med åkern när det blir en solcellspark istället för att brukas?
Även med solceller finns det en del att se upp med och tänka sig för. Allt är inte svart och vitt.
Tak över motorvägar med solceller som det dessutom sticker upp vindsnurror ur vi som kör får snö och regn fritt den som bekostar allt får elen
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Verdi

Re: Tips: Fossilbranschens sista strid

Inlägg av Verdi »

gellerstam skrev:
Många fördelar har de rackarns panelerna.

Hur blir det med undervegetationen vid stora ytor med solceller? Jag har själv inte svaret men har tänkt tanken många gånger nu på senaste tiden när man visar allt större solcellsparker.

Ok, i ökenlandskap så kan det kanske tom vara positivt med skuggan. Och att fylla befintliga och nya tak (Tak som är lämpliga!) borde det nästan vara lagkrav på.

Men när man som någon föreslog att montera dem flytande på insjöar? Vad händer då med växt och djurlivet? Eller när man hugger ner skog för att få plats med parken? Vad händer med åkern när det blir en solcellspark istället för att brukas?
Även med solceller finns det en del att se upp med och tänka sig för. Allt är inte svart och vitt.
Det där med insjöar verkar vara ett ordentligt feltänk. Hur stor yta måste de täcka? Är det så mycket att det påverkar skog, åkermark osv?

Jag är inte helt såld på solceller alls i vårt mörka vinterland heller för den delen. Däremot i en global kontext så är ju solceller kanske räddningen.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tips: Fossilbranschens sista strid

Inlägg av Svenssons »

Verdi skrev:

Jo men vindsnurrorna förstör stora naturvärden. De är fula, de bullrar, de kräver underhåll, de har kort livslängd. En solcellspanel är väl i stort sett underhållsfri? Inga rörliga delar. Inget missljud, inga döda fåglar, inga förstörda vyer...

Samt, kan vi idag spara så mycket vatten att vi inte behöver kärnkraft/import?

Förresten, importerar Sverige el idag förutom kanske nån enskild dag på vintern när det är svinkallt?
Vindkraftverk förstör inte några större naturvärden. Visst krävs det ett stort fundament men ytan som ett vindkraftverk tar upp är en mycket liten bråkdel jämfört med solceller. Det är väl som med baken om man föredrar en vy med ett par vindkraftverk eller solceller över ett par hektar. Nu är dock inte frågan om solceller ELLER vindkraft. Vi behöver bägge och jag föredrar bägge dessa över ett större kraftverk som bränner något och fackverksstolpar för högspänningsledningar.

Vad gäller import så importerar vi nog el var och varannan dag. Det är billigare/effektivare ibland att importera el till södra Sverige från våra grannar än att ta el från norra delen av landet.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1729
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: Tips: Fossilbranschens sista strid

Inlägg av Bod »

Vindkraftverk örndödare.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Pontington
Inlägg: 18
Blev medlem: 19 jun 2017 10:01
Ort: Varberg

Re: Tips: Fossilbranschens sista strid

Inlägg av Pontington »

Oberoende hur billigt sol är eller kan komma att bli är det ingen lösning för dessa breddgrader. Det är inte priset som sätter begränsningen utan elsystemet och efterfrågan. Med ett årsgenomsnitt på dryga 10% av maximal installerad effekt med framförallt levereras under sommaren kan det aldrig komma att utgöra någon större andel av den totala energimängd som elsystemet behöver leverera under ett år.

Under sommaren ligger efterfrågan ner emot 10GW för att under kallaste vinterdagarna komma upp i strax under 30 GW. Med en maximalt utbyggd solel, dvs 10GW, skulle detta endast under ett år ersätta 1GW i snitt. Detta skulle även få konsekvensen att ingen baskraft (dvs. elproduktion som man av tekniska skäl eller ekonomiska ej vill reglera ner typ kärnkraft och viss vattenkraft) eller intermittent kraft (vind) skulle få plats i systemet utan behöva ersättas med reglerbar kraft (vilket idag betyder gas då vi inte bygger ut vattenkraften). Därtill kommer behov av högre överföringskapacitet i elsystemet för att hantera det större reglerbehovet.

Närmre ekvatorn är ekvationen annorlunda och där kan sol mycket väl utgöra en betydande del, framförallt när batterilagringen kommer ner i pris (vi ligger inte allt för långt där ifrån idag). Men nu är vi nere i cykler om en dag och inte säsongsvariationer.

Skrivet av en med solpaneler på taket.
Hyundai Ioniq Electric
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tips: Fossilbranschens sista strid

Inlägg av LarsL »

I Kungsbacka har de en solcells anläggning över betesmark som översvämmas ibland. Marken går alltså inte använda för odling av bönor eller kål åt veganerna men djur kan beta där. Samtidigt slipper solparks ägaren bekosta röjning och klippning av gräset under solcellerna.

Bild
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Tips: Fossilbranschens sista strid

Inlägg av MangeT »

MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Tips: Fossilbranschens sista strid

Inlägg av zyax »

MangeT skrev:
RIP.

Träffade en dag för typ 10 år sedan en man som var med och byggde i Oskarshamn, bygget var Sveriges största arbetsplats och säkerligen en av de största genom tiderna. Bordell-husvagnar fanns på bygget, det var lite andra tider då. Han berättade att de söps friskt på kvällarna och att ett gäng alkisar ska ha tittat upp mot det mäktiga kärnkraftsbygget och sagt : "Detta har vi alkisar gjort!"
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
joel80
elbilist
Inlägg: 3062
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Tips: Fossilbranschens sista strid

Inlägg av joel80 »

Vi har väldigt många parkeringsplatser som med fördel kan få solceller som tak! Skyddande mot snö på vintern och sol på sommaren... En yta som redan är "tagen" och framöver troligen också ett ställe där det kommer behövas lite el. :)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Skriv svar