Koch bröderna på krigsstigen

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Teslalink
Teslaägare
Inlägg: 264
Blev medlem: 28 jun 2015 21:27

Koch bröderna på krigsstigen

Inlägg av Teslalink »

Koch bröderna är på krigsstigen: https://electrek.co/2017/06/27/koch-bro ... sil-fuels/

På twitter: https://twitter.com/FuelingUSFwd

Kommer bli många osanningar att fightas emot nu :(

Model 3 LR AWD 19"
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Koch bröderna på krigsstigen

Inlägg av StefL »

Och att fossilbilar också smutsar ner, det vet vi ju.
Jag anar ett uppsving för häst-och-vagn-industrin - kan det vara de som ligger bakom? :lol:

Suck - det borde ju vara uppenbart för var och en att när efterfrågan på litium mfl metaller ökar kommer dels utvinningen att effektiviseras och därmed bli mindre farlig, och dels dessutom uttjänta resurser att återvinnas i takt med att det blir lönsamt.
Egentligen är sånt här för dumt för att ens ägna tid åt...
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Koch bröderna på krigsstigen

Inlägg av Teslaspolen »

Men uppenbarligen behövs detta motarbetas varje gång det dyker upp. En ärlig match med hederlig kapitalism, som det lät i Fossilbranchens sista strid? Jovisst... :roll:
Användarvisningsbild
Torkel
Inlägg: 402
Blev medlem: 13 apr 2016 13:47
Ort: Mölndal

Re: Koch bröderna på krigsstigen

Inlägg av Torkel »

Jösses. Man kan ju undra varför en amerikansk tankekedja, som ska främja inhemsk energi, väljer att smutskasta elbilar istället för att tala gott om den egna produkten?

Och sen kan man undra varför de smutskastar de enda bilar som kan köras på amerikanskt kol?

Cerium var en spännande jordartametall. Den produceras bl.a. i Brasilien och North Carolina, är ogiftig och används som tillsats i diesel :)

Undrar förresten vad Kina tycker om att bli hopbuntat med Kongo och barnarbete.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Koch bröderna på krigsstigen

Inlägg av Svenssons »

Torkel skrev:
Jösses. Man kan ju undra varför en amerikansk tankekedja, som ska främja inhemsk energi, väljer att smutskasta elbilar istället för att tala gott om den egna produkten?

Och sen kan man undra varför de smutskastar de enda bilar som kan köras på amerikanskt kol?

Cerium var en spännande jordartametall. Den produceras bl.a. i Brasilien och North Carolina, är ogiftig och används som tillsats i diesel :)

Undrar förresten vad Kina tycker om att bli hopbuntat med Kongo och barnarbete.
Tänkte det samma men klippet är nog främst riktad mot den inhemska amerikanska marknaden och vill uppnå status quo eller möjligen drömma tillbaka till USAs Golden Era och när USA var en oljenation. Den funkar inte alls bra utanför USA där den snarare motverkar sitt syfte och distanserar USA från utveckling och fri handel.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Verdi

Re: Koch bröderna på krigsstigen

Inlägg av Verdi »

StefL skrev:
Och att fossilbilar också smutsar ner, det vet vi ju.
Jag anar ett uppsving för häst-och-vagn-industrin - kan det vara de som ligger bakom? :lol:

Suck - det borde ju vara uppenbart för var och en att när efterfrågan på litium mfl metaller ökar kommer dels utvinningen att effektiviseras och därmed bli mindre farlig, och dels dessutom uttjänta resurser att återvinnas i takt med att det blir lönsamt.
Egentligen är sånt här för dumt för att ens ägna tid åt...
Samtidigt så ska vi inte blunda för de problem som finns. Ska man tas på allvar måste man erkänna sina egna brister ibland också och inte bli för enögd. Det kommer säkert ordna sig med allt detta men jag känner mig inte som en frälsare för att jag från och med i eftermiddag har två elbilar.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Koch bröderna på krigsstigen

Inlägg av mati »

Det verkar vara vanligt i smutskastningssammanhang att kalla vanligt förekommande ämnen för sällsynta jordartsmetaller. Framförallt litium tillhör ju verkligen inte den kategorin.
Vi kanske ska vända på steken och förklara olja och kol till sällsynta jordartsmetaller också.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Kevork
Teslaägare
Inlägg: 281
Blev medlem: 01 nov 2015 20:11

Re: Koch bröderna på krigsstigen

Inlägg av Kevork »

Använda rapportera funktionen på Youtube och rapporterade klippet som "misleading".
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Koch bröderna på krigsstigen

Inlägg av Kalle »

Kevork skrev:
Använda rapportera funktionen på Youtube och rapporterade klippet som "misleading".
+1
Skriv svar