Klart för åtta nya vätgasmackar i Sverige

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare
Inlägg: 1026
Blev medlem: 21 dec 2014 22:05
Ort: Kisa

Re: Klart för åtta nya vätgasmackar i Sverige

Inlägg av pegs »

Men vätgasbilar är ju egentligen elbilar eller "vätgasdrivna elbilar"... Skillnaden är ju att de som lagrar i energin i ett batteri utnyttjar ordinarie elnätet för energidistribution och de som lagrar högkomprimerat väte i en tank kräver industrier som framställer väte (från el-energi hoppas jag) och ett distributionsnätverk med tankbilar. Någonstans finns det starka ekonomiska intressen som driver på för väte... Jag har en gissning hur den här matchen kommer att sluta.


Skickat från min iPad med Tapatalk
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Klart för åtta nya vätgasmackar i Sverige

Inlägg av 12man »

Jo det är ju mer pengar att skimma 15% på 15sek än 3sek
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Klart för åtta nya vätgasmackar i Sverige

Inlägg av LarsL »

Konstigt att vi ska slösa pengar på detta i Sverige när Volvo inte kommer att gå vätgasvägen. Inte heller Kina, världens största bilmarknad kommer använda vätgas. Så varför ska vi slösa 187 miljoner eller är det rent av 374 miljoner när det inte kommer finnas bilar?
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Klart för åtta nya vätgasmackar i Sverige

Inlägg av Smutt »

LarsL skrev:
Konstigt att vi ska slösa pengar på detta i Sverige när Volvo inte kommer att gå vätgasvägen. Inte heller Kina, världens största bilmarknad kommer använda vätgas. Så varför ska vi slösa 187 miljoner eller är det rent av 374 miljoner när det inte kommer finnas bilar?
Samma som med etanolen vi har en idé låt oss spendera pengar :lol:
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Klart för åtta nya vätgasmackar i Sverige

Inlägg av LarsL »

Etanol och vätgas har ju det gemensamt att det cementerar den gamla paradigmen. Det går naturligtvis olje-lobbiesterna igång ordentligt på.

Men hur ska de kunna få upp tillräckligt många stationer till den här kostnaden? Det finns ungefär 2500 bensinstationer i Sverige, det kommer behövas ungefär lika många Vätgasstationer också. Om 8st kostar 187miljoner x2 så blir det en total investering på 117 Miljarder SEK... Vem tusan ska betala det?
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Klart för åtta nya vätgasmackar i Sverige

Inlägg av Smutt »

LarsL skrev:
Etanol och vätgas har ju det gemensamt att det cementerar den gamla paradigmen. Det går naturligtvis olje-lobbiesterna igång ordentligt på.

Men hur ska de kunna få upp tillräckligt många stationer till den här kostnaden? Det finns ungefär 2500 bensinstationer i Sverige, det kommer behövas ungefär lika många Vätgasstationer också. Om 8st kostar 187miljoner x2 så blir det en total investering på 117 Miljarder SEK... Vem tusan ska betala det?
Det är väl bara att lägga det på skatten av fosila bränslen vill man ha ner utsläppen fort så är det det enda vettiga, problemet är bristen på lastbilar osv som kan köra på vätgas
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
David D
Teslaägare
Inlägg: 148
Blev medlem: 19 apr 2017 09:06
Ort: Sollentuna

Re: Klart för åtta nya vätgasmackar i Sverige

Inlägg av David D »

Medan TV rapporterar om vilka miljösvin elbilarna är och EU subventionerar vätgasmackar ivrigt påhejade av fossilindustrin tror jag det pågår en ostoppbar rörelse mot batteribilar. Många jag möter har dålig koll på hur bra elbilar är och hur bra de fungerar i vardagen. Min upplevelse är ändå att det har skett mycket på ett år. Med dubbelt så många superchargers i Sverige och fler destinationsladdare blir det ännu lättare att köpa och köra elbil.

Blir lanseringen av modell 3 en succé och BMW/Audi tappar försäljning får vi nog se en snabb och kraftig omställning och då kanske vätgasen blir en nischprodukt för truckar på Amazons lager.
Model S Long Range 2019 - Midnight Silver Metallic
Skriv svar