Eldriftens positiva inverkan på vår miljö

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Eldriftens positiva inverkan på vår miljö

Inlägg av lator »

Jerker skrev:
mati skrev:
Jerker skrev:
... När oljan försvinner som ekonomisk drivkraft och solen tar över, finns det då något att kriga om som kan jämföras med oljan? Jag menar, solen är tillgänglig för alla, iaf mer eller mindre.
Ja, vatten. Tillgång till rent vatten kommer att vara drivande i många av framtidens väpnade konflikter.
Sant. Tyvärr... :cry:
Ja, kom ihåg vad Elon har hintat om för framtidens vattenflyktingar... Då lär rent vatten bli en riktig bristvara. :(
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Eldriftens positiva inverkan på vår miljö

Inlägg av Jerker »

Men med hjälp av solenergi lär man väl kunna avsalta havsvatten. Det finns ju också billiga och enkla portabla vattenreningsverk som drivs med sol. Kanske nästa projekt för Elon, att satsa på det i stor skala?
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Eldriftens positiva inverkan på vår miljö

Inlägg av lator »

Jerker skrev:
Men med hjälp av solenergi lär man väl kunna avsalta havsvatten. Det finns ju också billiga och enkla portabla vattenreningsverk som drivs med sol. Kanske nästa projekt för Elon, att satsa på det i stor skala?
Ja, det finns mycket att göra för den här planetens (och dess befolknings) välbefinnande. Han har det nog lite körigt ibland vår käre Elon... :roll:
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Eldriftens positiva inverkan på vår miljö

Inlägg av Teslaspolen »

Men alla kan vi göra något åt det. Någon måste ju bli nästa Elon!
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Eldriftens positiva inverkan på vår miljö

Inlägg av LarsL »

Att vi kan producera vårat eget bränsle till bilen. Det kan göras på individnivå men också på EU- och nationellnivå.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Eldriftens positiva inverkan på vår miljö

Inlägg av Svenssons »

Dessa saker kommer vi se mindre av allt eftersom vi ställer om till eldrift:

Bild
Bild
Bild
Bild
DSC_0606.JPG
Bild

Dessa saker kommer vi se mer av:
Bild
Bild
Bild
Bild
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Eldriftens positiva inverkan på vår miljö

Inlägg av Jerker »

Maffig illustration!
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Eldriftens positiva inverkan på vår miljö

Inlägg av Jerker »

Ljudbilden i stadsmiljön kommer att förändras drastiskt. Jag satt på en uteservering i Borensberg där genomfartsgatan passerar. Det var inte mer trafik än att det då och då var bilfritt så man kunde verkligen jämföra. Så blev det broöppning och köbildning. Motorerna slogs av och inga bilar passerade. Det blev lungt och stilla en lång stund. Underbart! Visst är det däckljud även från elbilar, men det är ändå en västanfläkt jämfört med en fossilmotor. Och att slippa känna avgaslukter.

Satt på en inglasad balkong i Trollhättan för några veckor sedan. Tvärs över gatan pågick en totalrenovering av en fastighet. Det kom och ställde sig en lastbil som lastade av byggmaterial. När det var gjort så lämnade chauffören bilen med motorn igång och så fick den stå i säkert en kvart. Det var naturligtvis ett totalt fel, hans skulle ha stängt av den. Men det passerade ju många bilar och transportfordon av varierande storlek. Gatan utanför var en liten backe så alla bilar och lastbilar som kom gasade på utanför balkongen där jag satt. Jag försökte tänka mig hur det skulle vara utan alla dessa fossilmotorer med deras bröl. Det skulle bli totalt förändrat!

Jag tror inte att folk inser hur revolutionerande detta är som vi står inför!
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Eldriftens positiva inverkan på vår miljö

Inlägg av mati »

Precis. Vi gick med hundarna häromdagen och då kom en granne i sin bil och stannade till för att småprata lite. Och så satt han och pratade med oss och hela tiden gick den där förbannade terrordieseln och knattrade och luktade avgaser. Vi fick småskrika för att förstå varandra. Skitjobbigt.
Kan man inte stänga av det där fanskapet? Det är ett tag sedan jag körde fossilbil men jag vill minnas att den inte behöver gå hela tiden. Varför gör man det? Är det så jobbigt att veva igång den igen?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Eldriftens positiva inverkan på vår miljö

Inlägg av bylund »

Fast just ljudbilden har ju EU löst, då alla nya elbilar måste väsnas i en snar framtid.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Eldriftens positiva inverkan på vår miljö

Inlägg av Jerker »

bylund skrev:
Fast just ljudbilden har ju EU löst, då alla nya elbilar måste väsnas i en snar framtid.
Upp till 20 km/h, och det kör sällan bilar i inne i en stad. Zoens ljud låter upp till 30. Det går ju att stänga av men slås på varje gång man haft bilen avslagen, så jag har tagit ur säkringen. Slipper då också det irriterande blippandet när bilen låser sig.

Ja, det där är ett stôlleprov. En fossilbil som kör i 20 utan belastning på motorn låter inte mycket mer än en elbil.
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Eldriftens positiva inverkan på vår miljö

Inlägg av bullen »

Nej. Nen man känner avgaslukten. Så nu har EU beslutat att alla elbilar ska släppa ut konstgjorda avgaser så att man känner när dom åker förbi.
Användarvisningsbild
TeslaX Anders
Teslaägare
Inlägg: 162
Blev medlem: 09 nov 2016 21:27
Ort: Mölndal

Re: Eldriftens positiva inverkan på vår miljö

Inlägg av TeslaX Anders »

bullen skrev:
Nej. Nen man känner avgaslukten. Så nu har EU beslutat att alla elbilar ska släppa ut konstgjorda avgaser så att man känner när dom åker förbi.Bild
:lol: :lol:
MX 90D Midnight Silver med namnet "Bumblebee".
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Eldriftens positiva inverkan på vår miljö

Inlägg av mati »

bylund skrev:
Fast just ljudbilden har ju EU löst, då alla nya elbilar måste väsnas i en snar framtid.
Jag kommer framöver med glädje bryta mot lagen i och med att jag inte tänker köra omkring i en elbil som låter ut högtalarna nåt annat än spotify.
I värsta fall får man ha sönder högtalaren som gör motorljudet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Eldriftens positiva inverkan på vår miljö

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
bylund skrev:
Fast just ljudbilden har ju EU löst, då alla nya elbilar måste väsnas i en snar framtid.
Jag kommer framöver med glädje bryta mot lagen i och med att jag inte tänker köra omkring i en elbil som låter ut högtalarna nåt annat än spotify.
I värsta fall får man ha sönder högtalaren som gör motorljudet.
Enligt lagen ska man iaf tillfälligt kunna tysta ljudet, så som det redan är på Zoen, så om man tystar det permanent lär risken inte vara så stor att man åker dit. Tror inte att polisen kommer att prioritera att kontrollera att en tyst bil går att få att ljuda igen.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Eldriftens positiva inverkan på vår miljö

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
mati skrev:
bylund skrev:
Fast just ljudbilden har ju EU löst, då alla nya elbilar måste väsnas i en snar framtid.
Jag kommer framöver med glädje bryta mot lagen i och med att jag inte tänker köra omkring i en elbil som låter ut högtalarna nåt annat än spotify.
I värsta fall får man ha sönder högtalaren som gör motorljudet.
Enligt lagen ska man iaf tillfälligt kunna tysta ljudet, så som det redan är på Zoen, så om man tystar det permanent lär risken inte vara så stor att man åker dit. Tror inte att polisen kommer att prioritera att kontrollera att en tyst bil går att få att ljuda igen.
Du har nog rätt. Förmodligen lika lite som polisen bryr sig om de där vrålande och sotspyande vrålåken som ungdomanra kör omkring med ibland. Det kan ju knappast vara lagligt heller. Och så länge det är fritt fram att köra en ombyggd bil som dånar jättemycket och blåser ut svart rök är det faktiskt osannolikt att man blir bötfälld bara för att ens bil går för tyst. Men man vet aldrig.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Eldriftens positiva inverkan på vår miljö

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Jerker skrev:
mati skrev:
bylund skrev:
Fast just ljudbilden har ju EU löst, då alla nya elbilar måste väsnas i en snar framtid.
Jag kommer framöver med glädje bryta mot lagen i och med att jag inte tänker köra omkring i en elbil som låter ut högtalarna nåt annat än spotify.
I värsta fall får man ha sönder högtalaren som gör motorljudet.
Enligt lagen ska man iaf tillfälligt kunna tysta ljudet, så som det redan är på Zoen, så om man tystar det permanent lär risken inte vara så stor att man åker dit. Tror inte att polisen kommer att prioritera att kontrollera att en tyst bil går att få att ljuda igen.
Du har nog rätt. Förmodligen lika lite som polisen bryr sig om de där vrålande och sotspyande vrålåken som ungdomanra kör omkring med ibland. Det kan ju knappast vara lagligt heller. Och så länge det är fritt fram att köra en ombyggd bil som dånar jättemycket och blåser ut svart rök är det faktiskt osannolikt att man blir bötfälld bara för att ens bil går för tyst. Men man vet aldrig.
I början blir det säkert en del uppmärksamhet kring det men sen lugnar det sig.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Eldriftens positiva inverkan på vår miljö

Inlägg av bylund »

Det kan kanske vara något de kollar på besiktningen.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Eldriftens positiva inverkan på vår miljö

Inlägg av mati »

bylund skrev:
Det kan kanske vara något de kollar på besiktningen.
Troligen. Tuta kollar de ju, och artificiellt brum-brum-ljud ska ju ha samma syfte, åtminstone om man får tro pappskallarna som har beslutat om det. Bullens idé med en artificiell avgasgenerator som skapar en massa illaluktande och giftig rök bakom bilen är nog bara ingen som har föreslagit. Annars införs det antagligen också.
En bra teknisk lösning i det här fallet är ju att sätta en dieselmotor i skuffen på elbilar. Motorns enda uppgift är att väsas, att vibrera och att generera avgaser. Det är ju enligt väldigt många det som är trevligt och viktigt med bilar. För framdrivning använder man en elmotor som går på batteri, dieseln är för trög för det. På det viset löser man väldigt många allvarliga problem. Biltillverkarna kan fortsätta bygga förbränningsmotorer, vi slipper köra över en massa folk som inte hör oss, staten går inte miste om bensinskatten, petrolheadsen behöver inte tänka om. Bra va? Konstigt att ingen har kommit på det tidigare.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Eldriftens positiva inverkan på vår miljö

Inlägg av bullen »

Finns väl redan? Tror BMW kallar det REX
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Eldriftens positiva inverkan på vår miljö

Inlägg av mati »

bullen skrev:
Finns väl redan? Tror BMW kallar det REXBild
Nästan. En REX används fortfarande för framdriften, även om BMW redan har konstgjort motorljud i sina bilar. Det är alldeles för enkelt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Andreasson
Teslaägare
Inlägg: 258
Blev medlem: 11 jun 2015 14:57
Ort: Västerås

Re: Eldriftens positiva inverkan på vår miljö

Inlägg av Andreasson »

Jerker skrev:
För er som inte läst min presentation så är jag bl.a. kantor. Idag hade vi en friluftsgudstjänst i en vacker park. Eftersom jag hade en hel del som inte går att bära långa sträckor, som digitalpiano, högtalare etc. så körde jag bilen ända fram. Då ska jag säga att det var skönt att inte ha en bullrande och avsgasstinkande bil! Tyst och elegant smög jag in, lastade ur och körde bort igen. Samma sak efteråt. Det är livskvalitet, det!
Super! :)
Model S 85D (2015)
Model X Long Range (2020)
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Eldriftens positiva inverkan på vår miljö

Inlägg av bonath »

Batteritillverkningen är verkligen en miljöbov. Men detta då?
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3j ... med-fartyg
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Eldriftens positiva inverkan på vår miljö

Inlägg av nek0 »

Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Eldriftens positiva inverkan på vår miljö

Inlägg av Tjell »

Något av det jag själv värdesätter mest är att, faktiskt smått surrealistiskt, helt enkelt bara åka förbi alla de fossilbränslestationer jag var tvungen att besöka förr för att hälla i bensin för flera hundra bara för att elda upp det och samtidigt förstöra miljö varthän jag åkte.

Jag har jobbat hårt för att kunna köpa vår MS85D: privatköpt!
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Skriv svar