Dieselns framtid i P1 med bl.a. Aftonbladets Robert Collin

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Kylbalsam
Teslaägare
Inlägg: 105
Blev medlem: 12 apr 2016 20:03
Ort: Älmhult

Dieselns framtid i P1 med bl.a. Aftonbladets Robert Collin

Inlägg av Kylbalsam »

Lyssnar lite då o då lite på den pratglada radiokanalen P1.
I programpunkten "P1-morgon" idag (2/8-2017 kl 8.15) diskuterades dagens kommande "krismöte" i Tyskland. Mötet där tyska bilindustrin träffar politikerna i landet för att se vad man kan göra för att få ner utsläppen.

Såklart fick Sveriges Radio med sig Aftonbladets Robert Collin för att kommentera dieselns framtid...hoppas inte många "oinformerade" lyssnade på slutet av programmet. :roll:
Bästa kommentaren var att "dieselbilarna kan istället gå i inre Norrland, där spelar ju de här föroreningarna inte någon som helst roll". :shock:
Antar att han syftar på att det inte skapar smog när det är så glest mellan avgasrören, men det är ju för f-n fortfarande utsläpp!

P1:s reporter känns mer verklighetsförankrad än Aftonbladets motorjournalist...

Länk till endast inslaget:


P1-morgon:
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/93 ... ramid=1650

SVT:s nyhetsartikel:
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/kris ... ns-framtid
Model S 90D - 2016 Facelift, Deep blue metallic
"Kör nu en smartphone, inte en Nokia 3210"
Värdens bästa bil!
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Dieselns framtid i P1 med bl.a. Aftonbladets Robert Coll

Inlägg av StefL »

Jag hörde det också och lyssnade med ett halvt öra så jag hörde inte först att det var Collin, men när han började häva ur sig sin vanliga stolpskottssvada insåg jag tämligen omgående vem det var. Man blir fan förbannad över att den fånen får sitta och bre ut sig oemotsagd på bästa sändningstid. Hans uttalande om att dieselbilar skulle fortsätta vara det logiska alternativet i Norrlands inland fick jag mer för mig handlade om räckvidd etc, dvs den vanliga okunnigheten om hemmaladdning. Är det någonstans en elbil med vettig räckvid (30 riktiga mil) är optimal är det ju just i inlandet där det är 5 mil till macken men varenda hus har ett trefasuttag att ladda elbilen från...
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare
Inlägg: 649
Blev medlem: 29 apr 2015 09:52

Re: Dieselns framtid i P1 med bl.a. Aftonbladets Robert Coll

Inlägg av HerrNilsson »

Han stod i TV4 Nyhetsmorgon imorse och pratade om samma sak. Vikken tomte det är alltså :D Han sluddrar och hmm'ar och ibland förstår man inte vad karln säger. Dessutom fruktansvärt
okunnig om elbilar.
Mvh
Nilsson

Model Y LR
Verdi

Re: Dieselns framtid i P1 med bl.a. Aftonbladets Robert Coll

Inlägg av Verdi »

Håller nästan med Collin där faktiskt. I Norrlands inland är det stora avstånd, glest mellan snabbladdare och även riktigt jävla kallt under vintern. Dessutom finns det i regel gott om frisk luft och NOx samt partiklar spelar faktiskt mindre roll om det är extremt glesbefolkat. Så är det nånstans dieselbilar passar lite bättre så är det där. Särskilt som inkomsterna i de områdena är relativt låga också... Bor inte så fasligt mycket folk där så att det får nån större impact heller. De flesta av Norrlands knappa 1,2 miljoner invånare bor längs kusten.

Edit: Jag har alltså inte lyssnat på inslaget och min kommentar är baserat på hur det ser ut nu och inte hur framtiden blir/borde bli.
Senast redigerad av Verdi, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Dieselns framtid i P1 med bl.a. Aftonbladets Robert Coll

Inlägg av chpaulin »

Han tror alltså på allvar att det kommer att säljas dieselbilar i 40 år till? Mycket svårt att tro att det ens rullar mer än ett begränsat antal dieselbilar i Sverige alls om 40 år. Om det inte säljs någon dieselbil kommer antalet mackar man kan tanka en sådan minska. Enda anledningen till att det finns E85 på såpass många mackar är väl att en mack måste ha minst ett alternativt bränsle att tillgå.

Sorglig gubbe.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Dieselns framtid i P1 med bl.a. Aftonbladets Robert Coll

Inlägg av Bjelke »

Perfekt, med Collins resonemang så kan vi med gott samvete styra över alla dieselbilar (och bensinare) till Afrika/Sydamerika/Asien och alla länder där det finns stora ytor helt enkelt :)
Tänk att det var så enkelt att lösa våra utsläppsproblem, om det inte sker där jag själv bor så finns det inte :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Dieselns framtid i P1 med bl.a. Aftonbladets Robert Coll

Inlägg av 12man »

svt morgontvs inslag pga mötet i Berlin idag, Bertil Molden snackar om euro7 och 8 dieslar ska bli så bra så, kl 7:13 och 9:15, begriper inte hur man anger startpunkt i dessa videos

https://www.svtplay.se/video/14555132/g ... ab=senaste

euro 7 och 8 hur mycket mjukvarutweaks behövs då? tweaks på svenska?

för övrigt är tyska metallfacket inbjudet till mötet i berlin idag, så då vet man förutsättningarna, och bara 4 av 75 testade modeller klarar nox gränsvärdena i nya tyska tester,
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Dieselns framtid i P1 med bl.a. Aftonbladets Robert Coll

Inlägg av Remuz »

Dieseln utvecklas i 40år :) Det är ju komiskt. Jag tror nyutvecklingen på diesel är död om 10år max. Det finns ju dom som redan gett upp, tex Volvo. Om 40år finns det nog knappt dieselbilar som kan köras.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Dieselns framtid i P1 med bl.a. Aftonbladets Robert Coll

Inlägg av mickeisol »

Verdi skrev:
Håller nästan med Collin där faktiskt. I Norrlands inland är det stora avstånd, glest mellan snabbladdare och även riktigt jävla kallt under vintern. Dessutom finns det i regel gott om frisk luft och NOx samt partiklar spelar faktiskt mindre roll om det är extremt glesbefolkat. Så är det nånstans dieselbilar passar lite bättre så är det där. Särskilt som inkomsterna i de områdena är relativt låga också... Bor inte så fasligt mycket folk där så att det får nån större impact heller. De flesta av Norrlands knappa 1,2 miljoner invånare bor längs kusten.

Edit: Jag har alltså inte lyssnat på inslaget och min kommentar är baserat på hur det ser ut nu och inte hur framtiden blir/borde bli.
Jovisst har dieselbilar varit bra att ha i norrland, men elbilar med rimlig räckvidd kommer att vara mycket bättre.
Mackdöden, eluttag finns överallt etc etc.

Tricket är att det måste börja komma ut sådana begagnat nån gång, och om man jämför med exvis norge så finns det ju en stor marknad med beg elbilar där (visserligen kortdistanselbilar) men ändå. Snart kommer det finnas flera långdistanselbilar där också.

Sverige kommer vara 5 år efter norge förmodligen
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Dieselns framtid i P1 med bl.a. Aftonbladets Robert Coll

Inlägg av Gustafsson »

Håller med Verdi, det bor väldigt få personer i glesbygd, det är är ju grejen med glesbygd liksom.det betyder ju få bilar = små utsläpp vad man än kör. Det är i städerna elbilismen ger störst miljöimpact förstås.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Dieselns framtid i P1 med bl.a. Aftonbladets Robert Coll

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
Perfekt, med Collins resonemang så kan vi med gott samvete styra över alla dieselbilar (och bensinare) till Afrika/Sydamerika/Asien och alla länder där det finns stora ytor helt enkelt :)
Tänk att det var så enkelt att lösa våra utsläppsproblem, om det inte sker där jag själv bor så finns det inte :)
Just det. Och om det dör en eller annan afrikan eller asiat av alla avgaser så gör det inte så mycket heller. För det första är de så många så det spelar ingen roll och dessutom är det ju de som dör och inte vi. Att förstöra miljön någon annanstans är ett smart sätt att bli av med problemet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verdi

Re: Dieselns framtid i P1 med bl.a. Aftonbladets Robert Coll

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
Bjelke skrev:
Perfekt, med Collins resonemang så kan vi med gott samvete styra över alla dieselbilar (och bensinare) till Afrika/Sydamerika/Asien och alla länder där det finns stora ytor helt enkelt :)
Tänk att det var så enkelt att lösa våra utsläppsproblem, om det inte sker där jag själv bor så finns det inte :)
Just det. Och om det dör en eller annan afrikan eller asiat av alla avgaser så gör det inte så mycket heller. För det första är de så många så det spelar ingen roll och dessutom är det ju de som dör och inte vi. Att förstöra miljön någon annanstans är ett smart sätt att bli av med problemet.
Fast nu är ni faktiskt lite ohederliga mot Robert... Det där har han inte sagt.

Kan någon berätta vilken bil man ska köpa om man tjänar runt 20 papp i månaden och bor i typ Dorotea eller Gällivare? Dieselns nackdelar visar sig främst i städer. Den är fortfarande bättre för klimatet än bensinbilar.
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Dieselns framtid i P1 med bl.a. Aftonbladets Robert Coll

Inlägg av chpaulin »

Håller med om att Dieseln kan anses vara mindre skadlig i norrland då den släpper ut mindre CO2 och kväveoxiderna späs ut. Står det mellan att alla norrlänningar kör bensin eller diesel känns det som att dieseln är rätt val.

Men mitt största problem med Collin är att han verkar oförmögen att se bortom nästippen. Dagen när tekniken möjliggör att elektriskt kunna röra sig lika fritt eller friare än med en fossilbil kommer och det går fort. Med de kort vi har i leken idag är det dieseln som är svaret på transportfrågan för de allra flesta i norrland, de går långt och billig soppa. Det är morgondagen jag ser.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Dieselns framtid i P1 med bl.a. Aftonbladets Robert Coll

Inlägg av Legato »

chpaulin skrev:
Med de kort vi har i leken idag är det dieseln som är svaret på transportfrågan för de allra flesta i norrland, de går långt och billig soppa. Det är morgondagen jag ser.
Förstår inte denna ganska vanliga slutsats. De flesta i Norrland bor ju i "storstäderna" längs kusten, Ö-vik, Umeå, Skellefteå, Luleå. Är ju inga problem att ha elbil där och ladda om man nu inte regelbundet gör långa resor i Norrlands inland. Det är ju det fåtal som bor i "avfolkningsområden" inåt landet som det blir problematiskt för. Som Björn Ferry poängterade i Teslapodden så finns det väl ingenstans där backupen motorvärmaruttag är populärare...

Skulle gissa att det förutom elbil också för de allra flesta är ett bättre val med en hybrid än en diesel. Känner mig övertygad om att en majoritet av befolkningen i Norrland har under 3-4 mil till jobbet...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Dieselns framtid i P1 med bl.a. Aftonbladets Robert Coll

Inlägg av Foluke »

mati skrev:
Bjelke skrev:
Perfekt, med Collins resonemang så kan vi med gott samvete styra över alla dieselbilar (och bensinare) till Afrika/Sydamerika/Asien och alla länder där det finns stora ytor helt enkelt :)
Tänk att det var så enkelt att lösa våra utsläppsproblem, om det inte sker där jag själv bor så finns det inte :)
Just det. Och om det dör en eller annan afrikan eller asiat av alla avgaser så gör det inte så mycket heller. För det första är de så många så det spelar ingen roll och dessutom är det ju de som dör och inte vi. Att förstöra miljön någon annanstans är ett smart sätt att bli av med problemet.
Jag känner en forskare på Chalmers som kommer från utkanten av Lagos, Nigeria. I Göteborg mår hon ok. I Nigeria får hon astmaatacker på grund av den dåliga luften! Afrika får ta emot alla avdankade bilar från Europa och luften blir därefter!
Model S P85D,
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1731
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Dieselns framtid i P1 med bl.a. Aftonbladets Robert Coll

Inlägg av Franz »

Foluke skrev:
mati skrev:
Bjelke skrev:
Perfekt, med Collins resonemang så kan vi med gott samvete styra över alla dieselbilar (och bensinare) till Afrika/Sydamerika/Asien och alla länder där det finns stora ytor helt enkelt :)
Tänk att det var så enkelt att lösa våra utsläppsproblem, om det inte sker där jag själv bor så finns det inte :)
Just det. Och om det dör en eller annan afrikan eller asiat av alla avgaser så gör det inte så mycket heller. För det första är de så många så det spelar ingen roll och dessutom är det ju de som dör och inte vi. Att förstöra miljön någon annanstans är ett smart sätt att bli av med problemet.
Jag känner en forskare på Chalmers som kommer från utkanten av Lagos, Nigeria. I Göteborg mår hon ok. I Nigeria får hon astmaatacker på grund av den dåliga luften! Afrika får ta emot alla avdankade bilar från Europa och luften blir därefter!
Jag är en del i Ukraina och det är samma sak där. En hel del bilar som verkar vara tillverkade före katalysatorns intåg. Tänk vad luften kunde bli bättre av ifall vi snabbt gick över till el här så att de fattigare ländernas fordonsflottor kunde moderniseras med våra begagnade bilar.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare
Inlägg: 730
Blev medlem: 05 mar 2014 18:45

Re: Dieselns framtid i P1 med bl.a. Aftonbladets Robert Coll

Inlägg av Larofo »

Robert var även med i gårdagens aktuellt och briljerade med sin kunskap om dieselbilars fördelar. :D
Ca 4 min in: https://www.svtplay.se/video/14553944/a ... ab=senaste
"Diesel är sååå braaaa."
"Elbilar går 15 mil."
På frågan vad han skulle köpa för bil nästa gång om han bodde i en storstad. "En bensinbil."
Ja han är ju iaf rolig den gode Robert. Dock på ett lite skrämmande sätt.
Det märks att diesellobbyn jobbar för högtryck nu.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3259
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Dieselns framtid i P1 med bl.a. Aftonbladets Robert Coll

Inlägg av Niklas Z »

Det är väl bara ytterligare ett exempel på att journalister och medieredaktioner inte kan skilja mellan pseudoexperter och riktiga experter.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Dieselns framtid i P1 med bl.a. Aftonbladets Robert Coll

Inlägg av Kriper »

Samtliga motor-"journalister" är totalkorrupta om var de har sin lojalitet och anledningen är inte svår att finna. Om jag i min tjänst skulle bli erbjuden att tio gånger per år gratis få flyga till olika trevliga resmål för att i en veckas tid testköra biltillverkarnas senste bilar, då hade jag också svårt att kritiskt granska bilbraschen med öppna och opåverkade sinnen. De är beroende av varandra, så enkelt är det. Inte konstigt att Collin med flera försvarar den hand som föder dem.
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Dieselns framtid i P1 med bl.a. Aftonbladets Robert Coll

Inlägg av LarsL »

Om diesel tillverkarna ska leva på befolkningen i inre Norrland då lär de inte bli feta. Lite som när norrlänningar fick hålls gast vid nmt systemet.
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Dieselns framtid i P1 med bl.a. Aftonbladets Robert Coll

Inlägg av StefL »

Kriper skrev:
Om jag i min tjänst skulle bli erbjuden att tio gånger per år gratis få flyga till olika trevliga resmål för att i en veckas tid testköra biltillverkarnas senste bilar, då hade jag också svårt att kritiskt granska bilbraschen med öppna och opåverkade sinnen.
Glöm inte hummersåsen :D
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3259
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Dieselns framtid i P1 med bl.a. Aftonbladets Robert Coll

Inlägg av Niklas Z »

Kriper skrev:
Samtliga motor-"journalister" är totalkorrupta om var de har sin lojalitet och anledningen är inte svår att finna. Om jag i min tjänst skulle bli erbjuden att tio gånger per år gratis få flyga till olika trevliga resmål för att i en veckas tid testköra biltillverkarnas senste bilar, då hade jag också svårt att kritiskt granska bilbraschen med öppna och opåverkade sinnen. De är beroende av varandra, så enkelt är det. Inte konstigt att Collin med flera försvarar den hand som föder dem.
Dessutom bidrar biltillverkarnas annonser till Collins lön från Aftonbladet.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Teslalink
Teslaägare
Inlägg: 264
Blev medlem: 28 jun 2015 21:27

Re: Dieselns framtid i P1 med bl.a. Aftonbladets Robert Coll

Inlägg av Teslalink »

mickeisol skrev:
Jovisst har dieselbilar varit bra att ha i norrland, men elbilar med rimlig räckvidd kommer att vara mycket bättre.
Mackdöden, eluttag finns överallt etc etc.

Tricket är att det måste börja komma ut sådana begagnat nån gång, och om man jämför med exvis norge så finns det ju en stor marknad med beg elbilar där (visserligen kortdistanselbilar) men ändå. Snart kommer det finnas flera långdistanselbilar där också.

Sverige kommer vara 5 år efter norge förmodligen
Exakt, jag känner att många helt missar detta. Det blir inte många begagnade bilar om det inte säljs några nya bilar. 2016 gjordes nästan 400.000 nyregisteringar av bil. De flesta av dem borde vara en elbil
Model 3 LR AWD 19"
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Dieselns framtid i P1 med bl.a. Aftonbladets Robert Coll

Inlägg av joel80 »

Man kan inte bli så upprörd på gamle Collin... som ni säger ovan så har han sin lön och sås från den marknaden. Att han sen är gammal och verkar ha svårt att se nytt bidrar inte heller till nån vidare insikt.

Men det jag blir lite upprörd och besviken över är att SVT låter honom stå så oemotsagd. Att han får uttala sig som någon form av expert trots att han visat sig vara så enkelspårig.

:/
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Dieselns framtid i P1 med bl.a. Aftonbladets Robert Coll

Inlägg av Svenssons »

LarsL skrev:
Om diesel tillverkarna ska leva på befolkningen i inre Norrland då lär de inte bli feta. Lite som när norrlänningar fick hålls gast vid nmt systemet.
Dessutom så är det begagnade dieselbilar som skall skeppas till inre Norrland.

Collin säger liknande saker i TV4. Collin lyckades där på kort tid i TV4 säga både att "Diesel är bra..." samt "direkt hälsosamma avgaser". Sedan säger han angående krav på att kvävgaser skall minskas följande: "det har inte funnits något direkt krav på att det ska kommas till rätta med". Detta är ju också helt fel. Till och med redan i Euro1 så fanns det krav på utsläppen av kvävgaser och kraven har skärpts efter det. Problemet är att kontroll av om villkoren uppfylls görs i tester där mjukvara i bilarna fuskar och därför passerar testerna.

https://www.rac.co.uk/drive/advice/know ... standards/
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Skriv svar