Dieselns framtid i P1 med bl.a. Aftonbladets Robert Collin

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Dieselns framtid i P1 med bl.a. Aftonbladets Robert Coll

Inlägg av StefL »

Kriper skrev:
Om jag i min tjänst skulle bli erbjuden att tio gånger per år gratis få flyga till olika trevliga resmål för att i en veckas tid testköra biltillverkarnas senste bilar, då hade jag också svårt att kritiskt granska bilbraschen med öppna och opåverkade sinnen.
Glöm inte hummersåsen :D
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3278
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Dieselns framtid i P1 med bl.a. Aftonbladets Robert Coll

Inlägg av Niklas Z »

Kriper skrev:
Samtliga motor-"journalister" är totalkorrupta om var de har sin lojalitet och anledningen är inte svår att finna. Om jag i min tjänst skulle bli erbjuden att tio gånger per år gratis få flyga till olika trevliga resmål för att i en veckas tid testköra biltillverkarnas senste bilar, då hade jag också svårt att kritiskt granska bilbraschen med öppna och opåverkade sinnen. De är beroende av varandra, så enkelt är det. Inte konstigt att Collin med flera försvarar den hand som föder dem.
Dessutom bidrar biltillverkarnas annonser till Collins lön från Aftonbladet.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Teslalink
Teslaägare
Inlägg: 264
Blev medlem: 28 jun 2015 21:27

Re: Dieselns framtid i P1 med bl.a. Aftonbladets Robert Coll

Inlägg av Teslalink »

mickeisol skrev:
Jovisst har dieselbilar varit bra att ha i norrland, men elbilar med rimlig räckvidd kommer att vara mycket bättre.
Mackdöden, eluttag finns överallt etc etc.

Tricket är att det måste börja komma ut sådana begagnat nån gång, och om man jämför med exvis norge så finns det ju en stor marknad med beg elbilar där (visserligen kortdistanselbilar) men ändå. Snart kommer det finnas flera långdistanselbilar där också.

Sverige kommer vara 5 år efter norge förmodligen
Exakt, jag känner att många helt missar detta. Det blir inte många begagnade bilar om det inte säljs några nya bilar. 2016 gjordes nästan 400.000 nyregisteringar av bil. De flesta av dem borde vara en elbil
Model 3 LR AWD 19"
joel80
elbilist
Inlägg: 3062
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Dieselns framtid i P1 med bl.a. Aftonbladets Robert Coll

Inlägg av joel80 »

Man kan inte bli så upprörd på gamle Collin... som ni säger ovan så har han sin lön och sås från den marknaden. Att han sen är gammal och verkar ha svårt att se nytt bidrar inte heller till nån vidare insikt.

Men det jag blir lite upprörd och besviken över är att SVT låter honom stå så oemotsagd. Att han får uttala sig som någon form av expert trots att han visat sig vara så enkelspårig.

:/
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Dieselns framtid i P1 med bl.a. Aftonbladets Robert Coll

Inlägg av Svenssons »

LarsL skrev:
Om diesel tillverkarna ska leva på befolkningen i inre Norrland då lär de inte bli feta. Lite som när norrlänningar fick hålls gast vid nmt systemet.
Dessutom så är det begagnade dieselbilar som skall skeppas till inre Norrland.

Collin säger liknande saker i TV4. Collin lyckades där på kort tid i TV4 säga både att "Diesel är bra..." samt "direkt hälsosamma avgaser". Sedan säger han angående krav på att kvävgaser skall minskas följande: "det har inte funnits något direkt krav på att det ska kommas till rätta med". Detta är ju också helt fel. Till och med redan i Euro1 så fanns det krav på utsläppen av kvävgaser och kraven har skärpts efter det. Problemet är att kontroll av om villkoren uppfylls görs i tester där mjukvara i bilarna fuskar och därför passerar testerna.

https://www.rac.co.uk/drive/advice/know ... standards/
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Dieselns framtid i P1 med bl.a. Aftonbladets Robert Coll

Inlägg av Foluke »

joel80 skrev:
Man kan inte bli så upprörd på gamle Collin... som ni säger ovan så har han sin lön och sås från den marknaden. Att han sen är gammal och verkar ha svårt att se nytt bidrar inte heller till nån vidare insikt.

Men det jag blir lite upprörd och besviken över är att SVT låter honom stå så oemotsagd. Att han får uttala sig som någon form av expert trots att han visat sig vara så enkelspårig.

:/
Nu har nog trots, Collins m.fl. insatser, drevet börjat! Dieseln ifrågasätts på TV i allt flera inslag. Ganska snart blir det nog politiskt inkorrekt att köra diesel! Allt fler nämner elbilar som lösning men påpekar att det kostar mycket pengar med de bästa elbilarna. "Men om några år kommer fler och billigare alternativ" säger man.
Från och med nu måste dieselåkare börja försvara sig och sitt bilar.
Model S P85D,
Användarvisningsbild
Daoops
Inlägg: 952
Blev medlem: 18 mar 2014 06:15
Ort: Göteborg

Re: Dieselns framtid i P1 med bl.a. Aftonbladets Robert Coll

Inlägg av Daoops »

Foluke skrev:
joel80 skrev:
Man kan inte bli så upprörd på gamle Collin... som ni säger ovan så har han sin lön och sås från den marknaden. Att han sen är gammal och verkar ha svårt att se nytt bidrar inte heller till nån vidare insikt.

Men det jag blir lite upprörd och besviken över är att SVT låter honom stå så oemotsagd. Att han får uttala sig som någon form av expert trots att han visat sig vara så enkelspårig.

:/
Nu har nog trots, Collins m.fl. insatser, drevet börjat! Dieseln ifrågasätts på TV i allt flera inslag. Ganska snart blir det nog politiskt inkorrekt att köra diesel! Allt fler nämner elbilar som lösning men påpekar att det kostar mycket pengar med de bästa elbilarna. "Men om några år kommer fler och billigare alternativ" säger man.
Från och med nu måste dieselåkare börja försvara sig och sitt bilar.
I tyskland nu:
https://m.imgur.com/a/KJx0s
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Dieselns framtid i P1 med bl.a. Aftonbladets Robert Coll

Inlägg av mati »

Daoops skrev:
R-L Matthias Wissmann, president of the German Automobile Industry Association (VdA)
Spännande. Wissmann har varit både trafikminister och forskningsminister i Tyskland. Nu företräder han plötsligt bilindustrin och försvarar dieseln. Fy fan. Jag säger bara ett ord. SVÅGERPOLITIK!!!!!
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: Dieselns framtid i P1 med bl.a. Aftonbladets Robert Coll

Inlägg av Vasp »

Vetefasiken om diesel ens är bra att ha kvar för Norrlands inland. Bor i Norrland fast visserligen mot kusten fast man åker såklart ändå in åt landet ett antal gånger per år.

I min erfarenhet så är diesel bilar inte helt optimala för ett kallt norrländskt klimat. Att kallstarta en diesel som har stått ett tag i kallt väder är i princip omöjligt. Om man har glömt koppla motorvärmare eller inte har tillgång till det så blir det problem. Bättre då en vanlig hybrid i typ Prius stil. Nya dieslar kan säkert kallstarta bättre men oftast så är det bilar med ett antal år på nacken som man har tillgång till.

Mongolerna gillar Prius då de startar lätt i kallt väder.


Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Dieselns framtid i P1 med bl.a. Aftonbladets Robert Coll

Inlägg av Swede1 »

Jepp, elbil är suverän i kallt klimat. Varm kupe och startar utan problem i minus 23. Hur säker som hwlst. Grannens bensinare fick åka o hämta starthjälp m elbilen.Överlägsen teknik.

Tänk 1000 delar med seg olja som ska börja röra sig i -23 grader, vilket skämt.
Användarvisningsbild
boreno
Teslaägare
Inlägg: 775
Blev medlem: 02 dec 2015 07:37
Ort: Stockholm

Re: Dieselns framtid i P1 med bl.a. Aftonbladets Robert Coll

Inlägg av boreno »

Foluke skrev:
Från och med nu måste dieselåkare börja försvara sig och sitt bilar.
Denna lägger jag på Facebook. Klockrent, och sammanfattar allt som behövs. Ändrar "bilar" till "bilval", dock.
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
Skriv svar