Solceller och batteriladdning

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare
Inlägg: 556
Blev medlem: 16 dec 2014 21:45

Solceller och batteriladdning

Inlägg av Simon »

En lös fundering som jag delar med forumet.

Solceller genererar likström. När denna ska användas i hushållet måste den omvandlas till växelström.
Batterier laddas med likström. När växelström ska användas måste den omvandlas till likström.
Apparaten som omvandlar el från växelström till likström (har dels en fint namn som jag glömt bort, och) drar väl någon del av effekten från elen?

Finns det system där el från solpaneler går förbi omvandlaren och laddar batteriet i en elbil direkt?
Om inte, är det för att det är onödigt, eller för att ingen tänkt på det än, eller för att det är för komplicerat att bygga?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Solceller och batteriladdning

Inlägg av Svenssons »

Växelriktare tappar väl 2-10% av effekten och nej, mig veterligt finns ingen laddare för likström direkt från batteri/solcell till bil för privatmarknaden. Har för mig att Björn Nyland hade film på ett garage i Norge där en snabbladdare tog el från batteri direkt men dessa system är inga billiga lösningar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare
Inlägg: 739
Blev medlem: 05 sep 2015 20:08

Re: Solceller och batteriladdning

Inlägg av bat »

SolarEdge har en produkt på gång https://www.solaredge.com/solaredge-lau ... le-charger.

"Based on patent-pending technology, the EV charger is embedded into SolarEdge’s HD-Wave inverter and leverages its solar boost mode. This mode utilizes both grid and PV to charge at 9.6kW (40 Amp) Level 2 charging, which is up to six times faster than standard Level 1 charging. If PV is not available, the inverter-integrated EV charger will use grid power to charge at 7.6kW (32 Amp) Level 2 charging, which is up to five times faster than standard Level 1 charging."
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Solceller och batteriladdning

Inlägg av mati »

DC-DC-omvandling kostar också effektivitet. Och någon form av omvandling behövs eftersom bilen och alla andra prylar som behöver likström inte går på samma spänning som solcellerna genererar. Det krävs alltså i vilket fall som helst en omvandling och då är omvägen via 50Hz 230V AC troligen det bästa alternativet eftersom alla är kompatibla med det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Basunen
Inlägg: 151
Blev medlem: 05 mar 2014 17:29
Ort: Linköping

Re: Solceller och batteriladdning

Inlägg av Basunen »

Svenssons skrev:
Växelriktare tappar väl 2-10% av effekten och nej, mig veterligt finns ingen laddare för likström direkt från batteri/solcell till bil för privatmarknaden. Har för mig att Björn Nyland hade film på ett garage i Norge där en snabbladdare tog el från batteri direkt men dessa system är inga billiga lösningar.
Garaget tror jag kör Ferroamp , men elbilsladdaren är inte leveransklar ännu. Då blir det DC/DC.
Allt har förluster, men olika mycket. Stod något om laddning till Modell 3, där var förlusterna 10%, vilket är ganska mycket. En modern växelriktare för solenergi ska inte ha mer förluster än 3%.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
_________________________________________________________________
Leaf, 9000mil. Såld
BMW 520d, 75%RME/25%HVO 23,000 mil Såld
Kia EV6+ AWD Vässla elmoppe
Moped Express Radexi 1956, väldigt fossil
Nimbus 21 DC, akrylat bensin
6,2 kWp solenergi
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Solceller och batteriladdning

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Rent tekniskt skulle det kunna fungera, det finns ju elbilar med solcellstak som BMW I3 vilka används för att ladda, och jag förmodar att det kan vara via DC.

Problemet med solceller är ju att spänningen varierar så mycket med solljuset.

Om bilen har låt oss sägas 500 V DC och vi seriekopplar solpaneler till samma nivå kan spänningen från solcellerna variera från 0-600 Volt.

Något styrsystem krävs, enklast idag är nog att gå via växelriktare och ladda bilen med 230 volt. Förlusterna som blir kan enkelt kompenseras med en något större solcell.
Användarvisningsbild
andersw
Teslaägare
Inlägg: 60
Blev medlem: 07 okt 2015 21:54
Ort: Skåne

Re: Solceller och batteriladdning

Inlägg av andersw »

Pratade med ferroamp i början av sommaren, han sa att det var förberett för det i deras system och skulle komma under 2018.
Skriv svar