"Priskrig" på gamla dieselbilar, med början i Tyskland

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Kylbalsam
Teslaägare
Inlägg: 105
Blev medlem: 12 apr 2016 20:03
Ort: Älmhult

"Priskrig" på gamla dieselbilar, med början i Tyskland

Inlägg av Kylbalsam »

Efter mötet i Tyskland i förra veckan,
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =28&t=9436

...har nu de tyska biltillverkarna tagit i rejält för att få bort de "smutsiga" dieslarna.

Upp till 10.000 Euro i inbytespremie för en gammal diesel (EURO 1-4) om man köper en ny.

Exakt hur det fungerar med detaljer etc. har jag inte grottat ner mig i än.
Lite mer bakgrundsfakta här:
http://www.di.se/pressreleaser/2017/8/4 ... ardspaket/

Konkurrensen kommer bli intressant mellan biltillverkarna. Det blir ett "priskrig" för att bli av med fossilerna...eller kanske ersätta dem med en nyare fossil. Vilket skämt! :D
Vilket slöseri med pengar...varför inte lägga de 500 miljoner euro!! på att subventionera köp av elbilar istället?! Kanske inte är så lätt som det låter... Den summan gäller för övrigt bara i Tyskland.

Här är en länk till bara nyhetsklippet i ljudform:


Annars är detta länken till P1-morgon (från 7:33:00 till 7:35:30):
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/93 ... ramid=1650

Någon som är mer insatt i ämnet? :)
Model S 90D - 2016 Facelift, Deep blue metallic
"Kör nu en smartphone, inte en Nokia 3210"
Värdens bästa bil!
Användarvisningsbild
Haglund
Teslaägare
Inlägg: 474
Blev medlem: 10 sep 2015 12:33
Ort: Brämhult

Re: "Priskrig" på gamla dieselbilar, med början i Tyskland

Inlägg av Haglund »

Enkelt är det väl så att tillverkarna är livrädda att de inte kan sälja de befintliga bilarna innan de hunnit ställa om. Det handlar inte längre om att de ska fortsätta sälja dieslar i all evighet, men flera av de tyska tillverkarna har nyligen släppt nya motorfamiljer som de beräknat räkna hem på 5+ år. De kommer alltså åka på en ordentlig ekonomisk smäll om försäljningen av dieselmotorer avviker från deras prognos de gjorde för några år sedan när allt fortfarande var frid och fröjd för dieselmotorerna. Och går dessa tillverkarna knackigt går Tyskland knackigt då bilindustrin står för 10% av BNP.

Lite grann förstår man både biltillverkarna och politikerna i detta. Visst kunde de gjort större ansträngningar att sänka utsläppen tidigare (alltså ställa om till eldrift), men det var helt enkelt ingen som såg detta komma. I alla fall inte biltillverkarna då politikerna inte tidigare ställt några vettiga krav och dessutom oftast är jättedåliga på att driva igenom dem.
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: "Priskrig" på gamla dieselbilar, med början i Tyskland

Inlägg av StefL »

Som jag skrev i en annan tråd är det till stor del missvisande - i alla fall ur ett konsumentperspektiv. Om VW ger säg 5000€ i inbyte för en gammal bil om man köper en ny men bilen är värd 4000€ på andrahandsmarknaden är det i realiteten bara en "premie" på 1000€ man får. Är förbehållet att den gamla bilen skrotas är det dock förstås en reell kostnad för VW (dock knappast 5000€ eftersom de kan minska sin marginal utan att göra en förlust).
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Ric
Inlägg: 242
Blev medlem: 06 jan 2017 09:24

Re: "Priskrig" på gamla dieselbilar, med början i Tyskland

Inlägg av Ric »

Nu har jag inte läst något originaldokument. Men som jag förstått så ska premien även gälla batterielbilar och hybrider.
Skriv svar