The Uninhabitable Earth

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Re: The Uninhabitable Earth

Inläggav Teslaägare Helge » 12 aug 2017 14:12

De senaste ca 20 åren har bilden varit mycket klar för mig vad gäller global uppvärmning. En person som har lite koll på fysik och energi i allmänhet borde ha mycket enkelt förståelse för vår inverkan på jorden. (Tyvärr finns många som inte har det).

Så här enkelt är det:
Solenergi har lagrats på jorden under miljontals år, denna energi lagras i form av växtlighet och djur i alla former både i hav och på land. Den solenergin som inte reflekteras bort från jorden stannar här i en eller annan form. Den energin som är lagrad under miljoner år i form av olja,gas och kol tar vi fram och omvandlar till framförallt energi på ca 100år. Solenergi från miljoner år släpps loss på drygt 100år, inte behöver man vara raketforskare för att inse problemet!

Självfallet finns mycket mer komplexa funtioner och fenomen runt detta men enkelheten i det grundläggande är ett faktum.

För ett antal årsedan visades en dokumentär om förbrukning av flygbränsle, jag minns att det då gick åt ca 30 olympiabassänger med flygbränsle per dygn enbart till USA's inrikesflyg. Titta bara på den energimängden som frigörs i atmosfären vid omvandlingen av denna koncentrerade lagrade energin, alla som flugit och sett jorden från ovan kan intyga om att jorden inte är så stor, självklart påverkas den tunna atmosfären av denna energimängden.

Oavsett alla detaljer hit och dit om hur mycket vi påverkar etc. Så måste vi sluta släppa ut lagrad energi (i varje fall minska kraftigt) och istället använda oss av den energi som strålar in till oss varje dag.
Användarvisningsbild
Helge
Teslaägare

Inläggav icreate » 12 aug 2017 14:59

Enkelt och bra, Helge..!
När man läser artikeln så framgår det dock att ett slut på användning av förbränningsmotorer inte räcker till för att stoppa det som sker. :cry:

Det mest tragiska är att bara en liten liten del av Sveriges befolkning vet och bryr sig om detta. Och vi är ändå ett av världens mest utbildade folk. Det känns lite hopplöst när så stora delar av världen antingen inte vet, eller inte bryr sig..!

En liten gnutta hopp i eländet kan man få om man lyssnar på Al Gore:

http://nymag.com/daily/intelligencer/2017/08/al-gore-we-are-in-the-early-stages-of-a-revolution.html
icreate

Inläggav Teslaägare +46 » 12 aug 2017 16:09

The real fire and fury is in Greenland right now, and it's super scary

https://thinkprogress.org/a-rare-and-un ... 794570798/
Nöjd ägare till en röd S85D. Inköpt ny och i trafik sedan juni 2015. Reserverat två stycken Model 3.
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare

Inläggav Torkel » 13 aug 2017 21:13

Torkel skrev:
Indeed, absent a significant adjustment to how billions of humans conduct their lives, parts of the Earth will likely become close to uninhabitable, and other parts horrifically inhospitable, as soon as the end of this century.

Eftersom jag troligtvis kommer dö någon gång på 60-talet så är detta helt ovidkommande. För mig då. Kanske lite besvärligt för barnbarnen.

Kanske lite tillskruvat. Men ändock. Jag har en bekväm livsstil med hög energiförbrukning, många nöjen. Stor frihet genom egen bil, mobil, egen bostad m.m. - lyx som påverkar miljön negativt.

En radikal ändring i min och andras livsstil kan absolut göra en global påverkan. Men jag har svårt att se att man kan få med folk på det tåget. Jag menar, vi har ju t.ex. inte lyckats få folk att helt sluta röka ännu, och det känns ju som en no-brainer.

Däremot tror jag att man hyfsat lätt kan få ekonomiska och miljömässiga fördelar, särskilt lokalt, utan större uppoffringar. Och det gagnar ju oftast miljön också. Däremot skiter jag ärligt talat i mina barnbarns barnbarn. De får kommande generationer värna om.
Användarvisningsbild
Torkel

Inläggav Swede1 » 14 aug 2017 11:05

Klimatalarmism i kvadrat. Men kanske blir det problem, men våra duktiga politiker ordnar säkert saken som de alltid gjort. Kom ihåg, jämför alltid med Schweiz!
Swede1

Inläggav Kalle » 14 aug 2017 14:09

Swede1 skrev:Klimatalarmism i kvadrat. Men kanske blir det problem, men våra duktiga politiker ordnar säkert saken som de alltid gjort. Kom ihåg, jämför alltid med Schweiz!

Va?! Va har Schweiz med de här att göra?
Användarvisningsbild
Kalle

Inläggav Teslaägare +46 » 18 aug 2017 20:16

Nöjd ägare till en röd S85D. Inköpt ny och i trafik sedan juni 2015. Reserverat två stycken Model 3.
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare

Inläggav JFAH » 19 aug 2017 07:30

Notera också att halvårs resultatet som sådant bara ligger näppet efter 2016 vilket är det varmaste årest uppmätt sedn 2015 som var varmast uppmätt sedan 2014... Och tittar man framåt finns det en inte hle tomöjlig sits att detta året blir varmare än 2016. Som var ett el nino år som historiskt alltid varit värmebölje år... Lucifer värmebölja är 'the new normal'.
JFAH

Inläggav Swede1 » 19 aug 2017 09:52

Mm, förvånad, temperatur borde gå ner när el nino avtar. Får se vad Berkeley kommer fram till.

http://berkeleyearth.org/global-warming-2016/

Men vi pratar väder här, men fortsätter detta ca 5 år till är det intressant, när El nina borde kyla ner jorden.

Schweiz är alltid intessant när man ser på hur länder och världen styrs. En mycket välfungerande demokrati, vad kan vi lära?
Swede1

Inläggav Teslaägare Svenssons » 19 aug 2017 10:13

Att prata om Jordens medeltemperatur är inte att prata om väder ens om det bara är en månad man pratar om.

Nu finns dessutom trenden för mer än en månad eller ett år eller flera år.
Tesla Model X Signature #588 VIN S01051 Signature Red med drag och kyla samt ljust koskinn och svart på övrig interiör och fälgar. Started to move away from ICE-age!
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

FöregåendeNästa

Återgå till Miljö