The Uninhabitable Earth

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

The Uninhabitable Earth

Inläggav TiborBlomhall » 11 aug 2017 10:06

Helgläsning, en lång och oroväckande artikel:

http://nymag.com/daily/intelligencer/20 ... umans.html
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

Re: The Uninhabitable Earth

Inläggav Teslaägare tias » 11 aug 2017 11:55

Inte direkt uppmuntrande...
Användarvisningsbild
tias
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Svenssons » 11 aug 2017 11:58

Inte direkt fredagsmys...
Tesla Model X Signature #588 VIN S01051 Signature Red med drag och kyla samt ljust koskinn och svart på övrig interiör och fälgar. Started to move away from ICE-age!
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inläggav Torkel » 11 aug 2017 13:10

Indeed, absent a significant adjustment to how billions of humans conduct their lives, parts of the Earth will likely become close to uninhabitable, and other parts horrifically inhospitable, as soon as the end of this century.

Eftersom jag troligtvis kommer dö någon gång på 60-talet så är detta helt ovidkommande. För mig då. Kanske lite besvärligt för barnbarnen.
Användarvisningsbild
Torkel

Inläggav Teslaägare bjelkeman » 11 aug 2017 13:58

Efter att ha studerat miljövetenskap på universitetet i 3.5 år (2004-2008) så lärde jag mig att situationen var mycket värre än vad som kommunicerades via media. Tyvärr är inget av det som beskrivs i artikeln är nytt, om man vet vart man ska leta efter informationen. Men tyvärr så är det ingen information som man vill höra och de flesta människor försöker övertyga sig själva att det inte kan vara så dåligt som det beskrivs.

Insikten att det faktiskt är så fick mig att byta karriär och börja jobba med att undvika/förhindra/bromsa miljöförstöringen. Men som du säkert inser om du läst artikeln så behövs det mycket, mycket mer arbete än vad som sker just nu. Och det är något vi måste göra tillsammans.
Model S 75D. Bokad Model 3. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening.
Har kvar referralkoder med gratis Supercharger, skicka PM om du behöver en.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare

Inläggav Teslaägare tias » 11 aug 2017 14:26

bjelkeman skrev:Efter att ha studerat miljövetenskap på universitetet i 3.5 år (2004-2008) så lärde jag mig att situationen var mycket värre än vad som kommunicerades via media. Tyvärr är inget av det som beskrivs i artikeln är nytt, om man vet vart man ska leta efter informationen. Men tyvärr så är det ingen information som man vill höra och de flesta människor försöker övertyga sig själva att det inte kan vara så dåligt som det beskrivs.

Insikten att det faktiskt är så fick mig att byta karriär och börja jobba med att undvika/förhindra/bromsa miljöförstöringen. Men som du säkert inser om du läst artikeln så behövs det mycket, mycket mer arbete än vad som sker just nu. Och det är något vi måste göra tillsammans.

Vad jobbar du med?
Användarvisningsbild
tias
Teslaägare

Inläggav Teslaägare bjelkeman » 11 aug 2017 15:38

tias skrev:Vad jobbar du med?

Jag driver en stiftelse som bygger och driver data system åt organisationer som jobbar med infrastrukturdata, befolkningsmätningar och miljömätningar/data. Vi är en "not-for-profit/not-for-loss" organisation och publicerar all vår imaterialrätt under öppen licens. Vi har på tio år lyckats få ett tjugotal länder, främst i Väst/Östafrika och Asien, flera hundra biståndsorganisationer och flera FN organ som samarbetspartners. Med bättre data (eller data överhuvudtaget) så kan dessa länder och organisationer göra mycket bättre bedömningar om var de ska investera.
Model S 75D. Bokad Model 3. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening.
Har kvar referralkoder med gratis Supercharger, skicka PM om du behöver en.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare

Inläggav Teslaägare tias » 11 aug 2017 16:30

Intressant och beundransvärt!
Användarvisningsbild
tias
Teslaägare

Inläggav JFAH » 11 aug 2017 16:37

Torkel skrev:
Indeed, absent a significant adjustment to how billions of humans conduct their lives, parts of the Earth will likely become close to uninhabitable, and other parts horrifically inhospitable, as soon as the end of this century.

Eftersom jag troligtvis kommer dö någon gång på 60-talet så är detta helt ovidkommande. För mig då. Kanske lite besvärligt för barnbarnen.

Du glömde /s
JFAH

Inläggav Teslaägare mati » 11 aug 2017 18:00

Torkel skrev:

Vad ska man säga? Tur för de gamla, otur för de unga? Man kan ju hoppas att man får nån hemsk sjukdom så man dör tillräckligt tidigt. Eller...? :x
Model S P85 (såld)
Model S 90D | lev 2017-03-27 | Deep Blue Metallic
Gratis och fossilfri energi för alltid med 14kWp solceller
Skicka PM om du vill ha 9000kr i rabatt och fri SuC
Användarvisningsbild
mati
Teslaägare

Nästa

Återgå till Miljö