Teslaförare måste ta mer ansvar

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare
Inlägg: 556
Blev medlem: 16 dec 2014 21:45

Teslaförare måste ta mer ansvar

Inlägg av Simon »

Med anledning av insändaren: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 40#p193375

Sådant får inte hända.

Alla som kör Tesla måste hjälpas åt att bygga upp ett bra rykte för märket. Med "bra rykte" menar jag att även om bilen kostar multum och accelererar som en kanonkula och är skattefri – så har dess förare en lugn och ansvarsfull körstil, med hänsyn till medtrafikanter och inget behov av att hävda sig. Och, för sjutton, vanlig himla åtlydnad för trafikregler.
När man ser en Tesla ska alla känna att man kan slappna av, eftersom det är en extra hänsynsfull medtrafikant.
Låt oss hjälpas åt för att sprida bilden av att teslor är snälla både mot miljön och medtrafikanterna.

Men varför är detta viktigare för teslor än för bilar av andra märken?
I och med att teslan är både dyr och snabb, men samtidigt miljövänlig, så ligger det nära till hands att tänka att den som köpt sig en tesla med sina pengar kunnat skaffa sig en "personlig miljömärkning" och samtidigt rätten att köra bil som galning. (I värsta fall blir detta teslaförarens självbild.) Fortsättningen på resonemanget kan bli, att den som inte är ansvarsfull i trafiken kanske inte heller känner något genuint ansvar för miljön. Elbilsköpet är alltså endast ett hyckleri – en "miljömärkning" men inget engagemang.

Varför ska vi bry oss om vad andra tycker? Det är ju vi som är elbilsrevolutionen!
Ju fler positiva saker som förknippas med elbilar desto lättare blir det att byta till elbil när man får möjlighet. Visst vore det tragiskt om tanken "elbilar är visserligen bra för miljön, men jag vill inte bli sån där" skulle vara ett hinder för någon som skulle kunna göra en miljöinsats med sitt nästa bilköp. Så för att driva revolutionen måste vi vara förebilder inte bara genom bilägande utan även bilkörande.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Teslaförare måste ta mer ansvar

Inlägg av Svenssons »

Håller med om att man måste vara beredd på att ta ett större ansvar när man kör t.ex. en Tesla. Dessa bilar syns mer och när man som förare i en bil som sticker ut så kommer detta att uppmärksammas mer än om man hade kört en Toyota t.ex. Jag tror dock inte att Tesla-ägare är sämre förare än genomsnittet och det kommer att räcka med en förare, likt den som det hänvisas till, för att detta skall uppmärksammas. Om det hade varit samma förare som gjort samma sak fast i en Audi eller BMW hade detta kanske inte setts som något märkvärdigt utan endast enligt normen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Teslaförare måste ta mer ansvar

Inlägg av e5m1r »

Jag kör lika oavsett bil :)
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
tehjimos
Teslaägare
Inlägg: 1066
Blev medlem: 17 dec 2015 04:22
Ort: Stockholm

Re: Teslaförare måste ta mer ansvar

Inlägg av tehjimos »

Vi har då inte en Tesla för miljöns skull, det är bara en bonus. Vi äger en Tesla för att den är bättre än allt annat som erbjuds :lol:
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Teslaförare måste ta mer ansvar

Inlägg av Bjelke »

tehjimos skrev:
Vi har då inte en Tesla för miljöns skull, det är bara en bonus. Vi äger en Tesla för att den är bättre än allt annat som erbjuds :lol:
+1 på den! ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Teslaförare måste ta mer ansvar

Inlägg av bjelkeman »

Jag ligger oftast och åker på autopilot. Om jag fick en spänn för varje vårdslös idiot som blåste förbi i en risbrännare så vore Teslan betald idag, känns det som.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1893
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Teslaförare måste ta mer ansvar

Inlägg av themax »

Funderade precis på ett likadant inlägg. Jag förstår inte varför det skryts här på forumet om att man konstant ligger 30 kilometer över hastighetsgränsen. För mig är det vårdslöshet i trafik. Punkt.

Och vem tror att vi den dag autonoma fordon är en realitet att de kommer köra likadant? De kommer hålla de hastighetsgränser som gäller, så ni som kör 30+ måste ju i rimlighetens namn vara emot autonoma fordon.

För mig är bilkörning en njutning, inte en utmaning, och att jaga runt i 150 på motorvägar i Sverige kommer aldrig att hända.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Frodo
Teslaägare
Inlägg: 167
Blev medlem: 09 nov 2016 23:56
Ort: Uppsala

Re: Teslaförare måste ta mer ansvar

Inlägg av Frodo »

Bra inlägg Simon. Jag försöker köra lungt men det är inte lätt med Teslans resurser.
Modell S 90D. Uthämtad mars 2017.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Teslaförare måste ta mer ansvar

Inlägg av mati »

bjelkeman skrev:
Jag ligger oftast och åker på autopilot. Om jag fick en spänn för varje vårdslös idiot som blåste förbi i en risbrännare så vore Teslan betald idag, känns det som.
+1
Jag upplever inte att det är de som kör Tesla som beter sig som idioter i trafiken. Tvärtom så inbillar jag mig att Teslan sporrar andra att köra som stollar och att de bara måste köra om till varje pris.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Yxel
Teslaägare
Inlägg: 549
Blev medlem: 02 apr 2017 17:29

Re: Teslaförare måste ta mer ansvar

Inlägg av Yxel »

mati skrev:
bjelkeman skrev:
Jag ligger oftast och åker på autopilot. Om jag fick en spänn för varje vårdslös idiot som blåste förbi i en risbrännare så vore Teslan betald idag, känns det som.
+1
Jag upplever inte att det är de som kör Tesla som beter sig som idioter i trafiken. Tvärtom så inbillar jag mig att Teslan sporrar andra att köra som stollar och att de bara måste köra om till varje pris.
Jotack det där har jag till och med känt på när jag provkört. Det ska race:as vid varje rödljus, och folk ska gärna ge gärnet för att tränga sig in framför...
Sporrar Teslan till sådant beteende hos medtrafikanter?
Multicoat Red Model X P100D
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Teslaförare måste ta mer ansvar

Inlägg av ovelundkvist »

Ja, det tror jag. Jag upplever att en hel del män i finare fossilbilar har en tendens att gasa på lite extra när de hamnar bredvid min S. Det känns som att de ska bevisa för sig själva att elbilar minsann inte är något för dem! :D
Användarvisningsbild
thomas76
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 25 jun 2016 19:05
Ort: Lund

Re: Teslaförare måste ta mer ansvar

Inlägg av thomas76 »

Instämmer med #9,10 och 11
Model S 75 2017 (corked) AP3 FSD
Användarvisningsbild
mjwahl
Teslaägare
Inlägg: 394
Blev medlem: 10 jun 2015 11:49

Re: Teslaförare måste ta mer ansvar

Inlägg av mjwahl »

Apropos ansvar i trafiken.

Av vissa forumtrådar att döma är Teslaägare mer skadedrabbade än andra bilägare( ingen nämnd och ingen glömd). Enligt uppgift från Protector AB är teslaförsäkringen en ren förlustaffär för dem. Vad beror detta på? Är teslaförare större drullar än allmänheten, är man naivare och förlitar sig på tekniska hjälpmedel som autopilot och självöppnande dörrar? Eller är det den allmänna hybris som upphöjer teslaföraren från allmänt vett och ansvar eftersom som man framför ett fordon från framtiden utan att skada min närmiljö och som kammar hem högsta poäng på Koldioxidminskartävlingarna?

Flera teslaförare tycks resonera så här: Jag som är så sådant etiskt praktexemplar till människa som tar verkligt ansvar och inte tär på miljön, tar mig helt enkelt friheten att göra fel och låter någon annan stå för notan (försäkringsbolag och dess kunder). Det är inte mer än rätt att jag kan göra massor med okynnesludicrousstarter och göra halsbrytande omkörningar på allmän väg som riskerar liv och lem för andra. Det kom ju med massor med extra karma när jag köpte min Tesla. Jag kan svina rätt så mycket innan jag kommer ner till den moraliska bottennivån där man återfinner gamla ICE-bilister.

Kära Teslaägare som är lite slarviga, kan vi inte enas om att försöka skärpa oss och ta lite mer ansvar för vår bilkörning? För Tesla anseende, vår ekonomi och vårt samhälle.
Användarvisningsbild
tehjimos
Teslaägare
Inlägg: 1066
Blev medlem: 17 dec 2015 04:22
Ort: Stockholm

Re: Teslaförare måste ta mer ansvar

Inlägg av tehjimos »

Jag skulle säga att jag körde mer vårdslöst med en fossil än med en Tesla, Teslan är så kontrollerad, grym antispinn och tappar aldrig fäste, den åker dit jag vill. I trafik så är den betydligt säkrare för jag kan ta mig in i luckor i trafiken som jag inte kunnat med en fossilbil. Flera gånger jag undvikit en olycka pga teslans brutala direktacceleration.

Tvärtom tycker jag att Teslan skapar en lugnare körstil på långresor, då har du inte råd att köra som en tok om du ska ta dig mellan superladdare, och då kör du autopilot istället så sköter den körning.

Sen att vissa, inkl mig själv ibland, kör fort, det har inget med bilen att göra, körde fortare med en tråkig 170hk minibuss än vad jag brukar köra med Teslan. Problemet är hos föraren.

Fart är inte alltid dåligt, på landsväg är t.ex Teslas acceleration otroligt tryggt att ha när du gör omkörningar, mindre chans för olyckor och mycket roligare :)
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Teslaförare måste ta mer ansvar

Inlägg av LarsL »

tehjimos skrev:
Jag skulle säga att jag körde mer vårdslöst med en fossil än med en Tesla, Teslan är så kontrollerad, grym antispinn och tappar aldrig fäste, den åker dit jag vill. I trafik så är den betydligt säkrare för jag kan ta mig in i luckor i trafiken som jag inte kunnat med en fossilbil. Flera gånger jag undvikit en olycka pga teslans brutala direktacceleration.
Det här tycker jag personligen beskriver en dålig körning. Ryckigt och oförutsägbart.
Att det går att kasta sig in i en lucka är ju inte direkt behagligt för föraren bakom. Inte heller behagligt med fordon som helt plötsligt accelererar snabbt

För att vara säker ska man hålla stora avstånd och köra förutsägbart. När jag ser rusningstrafiken så drömmer jag om att de andra bilarna ska bli självkörande för vi känslostyrda mäninskor klarar uppenbarligen inte av sånt här.
Användarvisningsbild
miksch
Teslaägare
Inlägg: 354
Blev medlem: 30 mar 2015 20:59

Re: Teslaförare måste ta mer ansvar

Inlägg av miksch »

Jeg forsøker å lære mine barn at penger forplikter, uansett hva du bruker de på, og så bruker jeg gjerne Teslan vår som eksempel. Jeg sier da at vi kjører en bil som ikke mange har råd til, og at dette kan vekke misunnelse. Da blir det dobbelt si viktig å kjøre defensivt og vise at det ikke sitter en drittsekk i bilen.
Jeg har selv alltid irritert meg over hensynsløshet, uansett om det er i trafikk, på jobb eller privat. Å late som om andre medtrafikanter ikke er medtrafikanter men trafikkhinder er en ussel holdning, samtidig er det noen ganger veldig tydelig at noen misforstår sine rettigheter. Samtidig som det er en rekke hensynsløse drittsekker så er det også en rekke hobbypolitimenn som tror at førerkortet gir dem ikke bare rett til å kjøre en bil, men også rett til å regulere trafikken ved p kjøre bevisst langsomt, ikke blinke og vise tegn, men å la andre trafikanter vente og gitte seg til hva som skal skje.
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: Teslaförare måste ta mer ansvar

Inlägg av Tjell »

miksch: bra sammanfattat.

Första tiden med Teslan blev mest att lära sig köra den. Sedan blev det en tid med fortkörning (inkl. böter). Nu har jag taggat ner och kör mer ansvarsfullt (har hittat mer i ljudvärlden - böcker och poddar etc. - så det är lättare att motivera lugn körning. Dessutom har jag börjat säga ifrån (jobbet) och inte stressa.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Verdi

Re: Teslaförare måste ta mer ansvar

Inlägg av Verdi »

ovelundkvist skrev:
Ja, det tror jag. Jag upplever att en hel del män i finare fossilbilar har en tendens att gasa på lite extra när de hamnar bredvid min S. Det känns som att de ska bevisa för sig själva att elbilar minsann inte är något för dem! :D
Den känslan har jag ibland också men jag vet inte riktigt om det stämmer eller om man är för kritisk. Även när man sitter i en vanlig Volvo så gasar ju folk lite extra... :) Men då vet man att det inte beror på bilen man själv sitter i. Sitter man i en Tesla så kanske. Dock så är de allra flesta medvetna om att en Tesla är riktigt snabb och utmanar inte i onödan. Däremot när jag kör vår BMW i3 så tror folk att det är en slags mopedbil som är långsam men i själva verket är den riktigt snabb 0-70 km/h.
Verdi

Re: Teslaförare måste ta mer ansvar

Inlägg av Verdi »

För att svara TS. Nej, Teslaförare ska inte behöva ta mer ansvar än någon annan. Det här med att vissa Teslaförare ser sig själva som bättre än andra är lite irriterande ibland. :)

Jag tycker inte Teslan inbjuder till att köra fort heller. Är nåt med att det inte finns nåt motorljud tror jag. Tycker det är skönare att se en låg förbrukning.
Användarvisningsbild
tehjimos
Teslaägare
Inlägg: 1066
Blev medlem: 17 dec 2015 04:22
Ort: Stockholm

Re: Teslaförare måste ta mer ansvar

Inlägg av tehjimos »

LarsL skrev:
tehjimos skrev:
Jag skulle säga att jag körde mer vårdslöst med en fossil än med en Tesla, Teslan är så kontrollerad, grym antispinn och tappar aldrig fäste, den åker dit jag vill. I trafik så är den betydligt säkrare för jag kan ta mig in i luckor i trafiken som jag inte kunnat med en fossilbil. Flera gånger jag undvikit en olycka pga teslans brutala direktacceleration.
Det här tycker jag personligen beskriver en dålig körning. Ryckigt och oförutsägbart.
Att det går att kasta sig in i en lucka är ju inte direkt behagligt för föraren bakom. Inte heller behagligt med fordon som helt plötsligt accelererar snabbt

För att vara säker ska man hålla stora avstånd och köra förutsägbart. När jag ser rusningstrafiken så drömmer jag om att de andra bilarna ska bli självkörande för vi känslostyrda mäninskor klarar uppenbarligen inte av sånt här.
Eftersom att 90% av dagens trafikanter inte kan köra bil, dom blinkar inte, svajar in i din fil, kollar aldrig i backspegeln(så pass att dom inte ens släpper förbi blåljus-fordon), parkerar i vänsterfil på motorvägen så är acceleration, tyngdpunkten och bromskraften i Teslan definitivt något positivt.

Ett exempel, om 2 filer går ihop till 1, vad är bättre? Att börja blinka in i högerfilen tidigt och försöka tvinga någon att släppa in dig för att svenskar brister totalt på respekt i trafiken... eller trycka ner gaspedalen och svänga in 4 bilar fram där det finns en lucka på 40m mellan bilarna... det är sånt jag pratar om, inte att tränga sig in i omöjliga luckor där man praktiskt taget prejjar bilen bakom av vägen...
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Användarvisningsbild
Clayman76
Teslaägare
Inlägg: 24
Blev medlem: 14 aug 2017 10:42

Re: Teslaförare måste ta mer ansvar

Inlägg av Clayman76 »

tehjimos skrev:
LarsL skrev:
tehjimos skrev:
Jag skulle säga att jag körde mer vårdslöst med en fossil än med en Tesla, Teslan är så kontrollerad, grym antispinn och tappar aldrig fäste, den åker dit jag vill. I trafik så är den betydligt säkrare för jag kan ta mig in i luckor i trafiken som jag inte kunnat med en fossilbil. Flera gånger jag undvikit en olycka pga teslans brutala direktacceleration.
Det här tycker jag personligen beskriver en dålig körning. Ryckigt och oförutsägbart.
Att det går att kasta sig in i en lucka är ju inte direkt behagligt för föraren bakom. Inte heller behagligt med fordon som helt plötsligt accelererar snabbt

För att vara säker ska man hålla stora avstånd och köra förutsägbart. När jag ser rusningstrafiken så drömmer jag om att de andra bilarna ska bli självkörande för vi känslostyrda mäninskor klarar uppenbarligen inte av sånt här.
Eftersom att 90% av dagens trafikanter inte kan köra bil, dom blinkar inte, svajar in i din fil, kollar aldrig i backspegeln(så pass att dom inte ens släpper förbi blåljus-fordon), parkerar i vänsterfil på motorvägen så är acceleration, tyngdpunkten och bromskraften i Teslan definitivt något positivt.

Ett exempel, om 2 filer går ihop till 1, vad är bättre? Att börja blinka in i högerfilen tidigt och försöka tvinga någon att släppa in dig för att svenskar brister totalt på respekt i trafiken... eller trycka ner gaspedalen och svänga in 4 bilar fram där det finns en lucka på 40m mellan bilarna... det är sånt jag pratar om, inte att tränga sig in i omöjliga luckor där man praktiskt taget prejjar bilen bakom av vägen...
Varför ligga i vänsterfilen iöh om du vet att filerna går ihop om 400-500m? Bilkörning handlar om planering, just för att undvika o hamna i situationer som du beskrev...
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8545
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Teslaförare måste ta mer ansvar

Inlägg av Pontus »

Menar du att man aldrig ska ligga i vänsterfilen? Han kanske har legat där i 2 mil och nu går filerna ihop och det finns en lucka 4 bilar fram samtidigt som det inte funnits en lucka på flera kilometer tidigare. Att blinka brukar ibland bara göra bilisterna bredvid en till att vilja minska luckorna än mer. Jag håller med om att det finns tillfällen ibland där det är bra att kunna gasa på lite. Tänk på att det även är olagligt att inte släppa in medtrafikanter i sin egen fil samt att ligga kvar i vänsterfilen för att bromsa andra.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
znak3
Teslaägare
Inlägg: 204
Blev medlem: 11 nov 2015 23:16

Re: Teslaförare måste ta mer ansvar

Inlägg av znak3 »

Jag kan absolut hålla med om att folk med dyra bilar ofta kör snabbare och mer offensivt.

På väg ut från Norrtull häromdagen hade jag en bmw m3 framför mig som ville visa att den kunde köra snabbare än mig. Den vinglade till vid acceleration och slog i ena hjulet. Var riktigt nära att krasha. Min uppfattning är att Teslan lockar fram en hel del knasbollar...

BMW: kör ofta snabbt och utan hänsyn.
Audi: kör ofta riktigt fort på motorvägen.
Tesla: kör oftast ganska sansat/bra men definitivt fortare än snittet :roll:
2023 Model 3P
2020 Model 3P
2015 Model S85D
Användarvisningsbild
Clayman76
Teslaägare
Inlägg: 24
Blev medlem: 14 aug 2017 10:42

Re: Teslaförare måste ta mer ansvar

Inlägg av Clayman76 »

Pontus skrev:
Menar du att man aldrig ska ligga i vänsterfilen? Han kanske har legat där i 2 mil och nu går filerna ihop och det finns en lucka 4 bilar fram samtidigt som det inte funnits en lucka på flera kilometer tidigare. Att blinka brukar ibland bara göra bilisterna bredvid en till att vilja minska luckorna än mer. Jag håller med om att det finns tillfällen ibland där det är bra att kunna gasa på lite. Tänk på att det även är olagligt att inte släppa in medtrafikanter i sin egen fil samt att ligga kvar i vänsterfilen för att bromsa andra.
Nej, jag menar bara att när det finns 2st. filer, så är den vänstra till "säkra omkörningar". Inte till att ligga o jäsa i 2mil. Visst om du ligger 15-30 km över hastighetsbegränsningen hela tiden, så måste du kanske ligga i den vänstra. Enda gången som jag har upplevt att folk vill minska luckan när någon blinkar för att komma in i den högra filen, är när hen som ska in har "kört om" en stilladtående kö för att sen tränga sig in.
Användarvisningsbild
znak3
Teslaägare
Inlägg: 204
Blev medlem: 11 nov 2015 23:16

Re: Teslaförare måste ta mer ansvar

Inlägg av znak3 »

Clayman76 skrev:
Pontus skrev:
Menar du att man aldrig ska ligga i vänsterfilen? Han kanske har legat där i 2 mil och nu går filerna ihop och det finns en lucka 4 bilar fram samtidigt som det inte funnits en lucka på flera kilometer tidigare. Att blinka brukar ibland bara göra bilisterna bredvid en till att vilja minska luckorna än mer. Jag håller med om att det finns tillfällen ibland där det är bra att kunna gasa på lite. Tänk på att det även är olagligt att inte släppa in medtrafikanter i sin egen fil samt att ligga kvar i vänsterfilen för att bromsa andra.
Nej, jag menar bara att när det finns 2st. filer, så är den vänstra till "säkra omkörningar". Inte till att ligga o jäsa i 2mil. Visst om du ligger 15-30 km över hastighetsbegränsningen hela tiden, så måste du kanske ligga i den vänstra. Enda gången som jag har upplevt att folk vill minska luckan när någon blinkar för att komma in i den högra filen, är när hen som ska in har "kört om" en stilladtående kö för att sen tränga sig in.
Är det kö skall båda filerna användas. Det går snabbare för alla då.
2023 Model 3P
2020 Model 3P
2015 Model S85D
Skriv svar