Teslaförare måste ta mer ansvar
Moderator: Redaktion
Re: Teslaförare måste ta mer ansvar
Om man visar hänsyn, det vill säga lämnar plats för andra, håller ordentliga avstånd, gör omkörningar på vänster sida på flerfiliga vägar som är över 70 km/h. Och använder blinkers enligt vad man lärt sig i bilskolan, man släppar fram gående och cyklister där dessa far företräde och kanske även då dessa inte har företräde.
Tillhör man då trådskaparens "vänner" om man samtidigt bryter mot en regel: Skyltad hastighet +10 kmh, +20kmh eller +30 kmh på 110/120 vägar? Jag är rädd för att jag är en sådan förare som kör knappt 5k mil/år. Är vi vänner?
Tillhör man då trådskaparens "vänner" om man samtidigt bryter mot en regel: Skyltad hastighet +10 kmh, +20kmh eller +30 kmh på 110/120 vägar? Jag är rädd för att jag är en sådan förare som kör knappt 5k mil/år. Är vi vänner?
Re: Teslaförare måste ta mer ansvar
Kan inte sticka under stol med att kan vara kul att "visa musklerna" i en Tesla. Funkar ju bäst i intervallet "0-50" där det inte går så fort och där en elbil har ett närmast löjligt övertag. Att ha en Tesla är ju att ha lyxen att kunna göra ett "statement". För mig är det att lyfta fram otroligt innovativ teknik som dessutom är miljövänlig. Blir Tesla associerat med idioter som struntar i trafikregler, med fara för andra, kommer jag köra något annat.
En personlig association till artikeln. Jag är uppvuxen i Sparsör där incidenten inträffade. En av mina vänner i grundskolan blev ihjälkörd där av en ouppmärksam bilist, när han skulle gå på skolbussen.
Kära forumdeltagare, kör försiktigt, det är ingen lek att köra bil i trafiken.
En personlig association till artikeln. Jag är uppvuxen i Sparsör där incidenten inträffade. En av mina vänner i grundskolan blev ihjälkörd där av en ouppmärksam bilist, när han skulle gå på skolbussen.
Kära forumdeltagare, kör försiktigt, det är ingen lek att köra bil i trafiken.
Senast redigerad av pegs, redigerad totalt 1 gånger.
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Re: Teslaförare måste ta mer ansvar
För att trovärdigt kunna argumentera för införande av efterkontroller av förare så ämnar jag utsätta mig själv för en uppkörning. Jag har tagit kontakt med en körskola där jag ska göra detta när jag får tid till det.
Jag är 57 år gammal och har haft körkort sedan jag var 18. Har kört ca 4-6 tusen mil per år. Har krockat, kört i diket och åkt fast för fortkörning flera gånger, dock ej de senaste åren (undantag i Norge, fortkörning med Teslan...). Jag vill gärna testa mig själv och se om jag är fullvärdig förare eller om jag behöver lära mig mer och nytt.
Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Jag är 57 år gammal och har haft körkort sedan jag var 18. Har kört ca 4-6 tusen mil per år. Har krockat, kört i diket och åkt fast för fortkörning flera gånger, dock ej de senaste åren (undantag i Norge, fortkörning med Teslan...). Jag vill gärna testa mig själv och se om jag är fullvärdig förare eller om jag behöver lära mig mer och nytt.
Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Teslaförare måste ta mer ansvar
Väldigt bra initiativ! Jag har länge proklamerat för en återkommande förarprövning för att få en säkrare trafikmiljö. Inget som något parti som siktar på regeringsposition skulle föreslå dock...Tjell skrev:För att trovärdigt kunna argumentera för införande av efterkontroller av förare så ämnar jag utsätta mig själv för en uppkörning. Jag har tagit kontakt med en körskola där jag ska göra detta när jag får tid till det.
Jag är 57 år gammal och har haft körkort sedan jag var 18. Har kört ca 4-6 tusen mil per år. Har krockat, kört i diket och åkt fast för fortkörning flera gånger, dock ej de senaste åren (undantag i Norge, fortkörning med Teslan...). Jag vill gärna testa mig själv och se om jag är fullvärdig förare eller om jag behöver lära mig mer och nytt.
Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Teslaförare måste ta mer ansvar
Tycker att moms på hastigheten på tomma torra motorvägar är helt okej. Bara du inte glömmer första stycket när du kör om någon. Kommer man tex i 140km/h förbi någon med släp som kör 80km/h så finns det uppenbara risker, eller hur? Många glömmer tex att byta fil i tid utan gör en undanmanöver i sista stund, någon som vet hur huvudet funkar på dessa människor?Delta skrev:Om man visar hänsyn, det vill säga lämnar plats för andra, håller ordentliga avstånd, gör omkörningar på vänster sida på flerfiliga vägar som är över 70 km/h. Och använder blinkers enligt vad man lärt sig i bilskolan, man släppar fram gående och cyklister där dessa far företräde och kanske även då dessa inte har företräde.
Tillhör man då trådskaparens "vänner" om man samtidigt bryter mot en regel: Skyltad hastighet +10 kmh, +20kmh eller +30 kmh på 110/120 vägar? Jag är rädd för att jag är en sådan förare som kör knappt 5k mil/år. Är vi vänner?
Ett annat problem som fortkörare ofta drabbas av är att dekokter ifatt någon som sniglar sig fram i vänsterfilen. Istället för att lugnt lägga sig på 3 sekunders avstånd och acceptera att nu är detta ingen tom motorväg längre så väljer de att lägga sig med 1 sekunds avstånd och otåligt vingla fram och tillbaka. En sådan förare har då visat att hen är så pass dålig på att köra att hen bör hålla sig till hastighetsbegränsningarna.
Alla bilar gör idag 140km/h så ni har inget att bevisa för andra....
Re: Teslaförare måste ta mer ansvar
Precis. Man visar inte hänsyn om man stressar andra trafikanter.LarsL skrev:Tycker att moms på hastigheten på tomma torra motorvägar är helt okej. Bara du inte glömmer första stycket när du kör om någon. Kommer man tex i 140km/h förbi någon med släp som kör 80km/h så finns det uppenbara risker, eller hur? Många glömmer tex att byta fil i tid utan gör en undanmanöver i sista stund, någon som vet hur huvudet funkar på dessa människor?Delta skrev:Om man visar hänsyn, det vill säga lämnar plats för andra, håller ordentliga avstånd, gör omkörningar på vänster sida på flerfiliga vägar som är över 70 km/h. Och använder blinkers enligt vad man lärt sig i bilskolan, man släppar fram gående och cyklister där dessa far företräde och kanske även då dessa inte har företräde.
Tillhör man då trådskaparens "vänner" om man samtidigt bryter mot en regel: Skyltad hastighet +10 kmh, +20kmh eller +30 kmh på 110/120 vägar? Jag är rädd för att jag är en sådan förare som kör knappt 5k mil/år. Är vi vänner?
Ett annat problem som fortkörare ofta drabbas av är att dekokter ifatt någon som sniglar sig fram i vänsterfilen. Istället för att lugnt lägga sig på 3 sekunders avstånd och acceptera att nu är detta ingen tom motorväg längre så väljer de att lägga sig med 1 sekunds avstånd och otåligt vingla fram och tillbaka. En sådan förare har då visat att hen är så pass dålig på att köra att hen bör hålla sig till hastighetsbegränsningarna.
Alla bilar gör idag 140km/h så ni har inget att bevisa för andra....
Re: Teslaförare måste ta mer ansvar
Om folk vill köra lite för fort på motorväg eller utanför ställen där det finns oskyddade trafikanter har jag inget att säga. det är när de som kör fort ska göra det på andras bekostnad... Stressar och anser att de har mer rätt att köra om än andra för att dom ligger i 140km/h istället för 120km/h.
Jag håller alltså helt med LarsL ovan. Sen är det lite så att man är grinig av sig ibland också, så lägger sig någon metern bakom när jag passerar en långtradare eller annan trafik kan det ju hända att jag plötsligt istället för att öka till lite över begränsningen för att underlätta lägger mig precis på hastighetsgränsen och tar all tid jag känner mig vilja ta för att köra om!
Jag håller alltså helt med LarsL ovan. Sen är det lite så att man är grinig av sig ibland också, så lägger sig någon metern bakom när jag passerar en långtradare eller annan trafik kan det ju hända att jag plötsligt istället för att öka till lite över begränsningen för att underlätta lägger mig precis på hastighetsgränsen och tar all tid jag känner mig vilja ta för att köra om!
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Teslaförare måste ta mer ansvar
Det är ju naturligtvis så att om bakomvarande trafik ligger för nära måste man försiktigt minska sin egen hastighet för att öka marginalerna.joel80 skrev:Om folk vill köra lite för fort på motorväg eller utanför ställen där det finns oskyddade trafikanter har jag inget att säga. det är när de som kör fort ska göra det på andras bekostnad... Stressar och anser att de har mer rätt att köra om än andra för att dom ligger i 140km/h istället för 120km/h.
Jag håller alltså helt med LarsL ovan. Sen är det lite så att man är grinig av sig ibland också, så lägger sig någon metern bakom när jag passerar en långtradare eller annan trafik kan det ju hända att jag plötsligt istället för att öka till lite över begränsningen för att underlätta lägger mig precis på hastighetsgränsen och tar all tid jag känner mig vilja ta för att köra om!
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Teslaförare måste ta mer ansvar
Precis min uppfattning!
Klarar föraren bakom inte av att köra med säkert avstånd är jag tvungen att hjälpa till att minska riskerna genom att sänka hastigheten.
Klarar föraren bakom inte av att köra med säkert avstånd är jag tvungen att hjälpa till att minska riskerna genom att sänka hastigheten.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Teslaförare måste ta mer ansvar
Eller så höjer du hastigheten så att du får ett säkert avstånd till vilken bakom. Det är väl den främre bilens ansvar att hålla avståndet? Eller kanske inte .....
Re: Teslaförare måste ta mer ansvar
En pedagogisk talang väcks gärna under sådana förhållanden. Dock, när man väl kört om och gått tillbaka i högerfilen kan man möjligen ta igen förlorad sträcka med lagom acceleration.joel80 skrev:Precis min uppfattning!
Klarar föraren bakom inte av att köra med säkert avstånd är jag tvungen att hjälpa till att minska riskerna genom att sänka hastigheten.
Model S P85D,
Re: Teslaförare måste ta mer ansvar
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Teslaförare måste ta mer ansvar
Jösses vilka krockar, bäst att ta det lugnt så man inte hamnar där.joel80 skrev:
Det verkar vara många som använder sig av autopilot utan att hålla koll eller så sover många
Re: Teslaförare måste ta mer ansvar
Beklämmande att se... Jag tycker mig se ett mönster i det här med dyra bilar och klantiga förare, generellt.
Såna här videos är inte bra för oss i sekten, likaså för Tesla. Viktigt att vi bär oss rätt åt när vi är ute å kör.
Det går ju att elda på ibland men då måste man vara väldigt uppmärksam OCH ödmjuk ändå!
Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Såna här videos är inte bra för oss i sekten, likaså för Tesla. Viktigt att vi bär oss rätt åt när vi är ute å kör.
Det går ju att elda på ibland men då måste man vara väldigt uppmärksam OCH ödmjuk ändå!
Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Re: Teslaförare måste ta mer ansvar
Ni kan ju lugna er med att det finns ännu fler videos för andra dyra märken..
Flera av olyckorna var autopilotrelaterade.. Eller snarare att förarna inte hade koll under autopilotkörning. 3st olyckor med stillastående fordon i vänsterkörfältet.. Tesla borde kanske jobba lite på att försöka få bilen att reagera på det.. Även om det är förarens ansvar.
Flera av olyckorna var autopilotrelaterade.. Eller snarare att förarna inte hade koll under autopilotkörning. 3st olyckor med stillastående fordon i vänsterkörfältet.. Tesla borde kanske jobba lite på att försöka få bilen att reagera på det.. Även om det är förarens ansvar.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR