Teslaförare måste ta mer ansvar

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Verdi

Re: Teslaförare måste ta mer ansvar

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
Toja skrev:
Det finns en tysk fras.
Det keine schwanz hast muss ein Porsche fahren.
Det som har liten kuk måste köra Porsche
Den formuleringen var ny för mig. ;) Men begreppet "Schwanzverlängerer" (kuk-förlängning) är nånting som gärna används i Porsche-sammanhang i Tyskland. Men även en BMW kan betecknas så.
En Tesla då?

Är sånt jäkla trams. Gillar man att köra bil så är det en viss känsla i en BMW. Det är bara så. Förstår man inte det så förstår man inte. Men det är respektlöst att svänga sig med "kukförlängare".
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Teslaförare måste ta mer ansvar

Inlägg av joel80 »

För nån månad sen hade jag vad jag trodde en klassisk BMW-förare bakom mig.. Kom ikapp mig rätt snabbt, och la sig allt för nära. Jag närmade mig en korsning och såg lite till min förvånig att BMW-föraren använde blinkers och började blinka i god tid.
Ändrade lite uppfattning, till att vi passerade korsningen och BMW-föraren körde rakt fram.

Han måste ha kommit åt den där konstiga spaken han aldrig tidigare rört... besökte nog verkstan senare på dagen p.g.a ett evigt tickande.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Teslaförare måste ta mer ansvar

Inlägg av Foluke »

Verdi skrev:
mati skrev:
Toja skrev:
Det finns en tysk fras.
Det keine schwanz hast muss ein Porsche fahren.
Det som har liten kuk måste köra Porsche
Den formuleringen var ny för mig. ;) Men begreppet "Schwanzverlängerer" (kuk-förlängning) är nånting som gärna används i Porsche-sammanhang i Tyskland. Men även en BMW kan betecknas så.
En Tesla då?

Är sånt jäkla trams. Gillar man att köra bil så är det en viss känsla i en BMW. Det är bara så. Förstår man inte det så förstår man inte. Men det är respektlöst att svänga sig med "kukförlängare".
Så kan det vara! Man har ingen respekt för dem, BMW-förare alltså!
Model S P85D,
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2324
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Teslaförare måste ta mer ansvar

Inlägg av mans71 »

Shit vad mycket fördommar som ryms i en och samma tråd... Med samma logik utlyser jag Volvo 740 förare som värstingarna.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare
Inlägg: 556
Blev medlem: 16 dec 2014 21:45

Re: Teslaförare måste ta mer ansvar

Inlägg av Simon »

mans71 skrev:
Med samma logik utlyser jag Volvo 740 förare som värstingarna.
Ehm :shock:
Fast jag resonerade likadant som i trådstarten när jag körde 740 – någon måste föregå med ett gott exempel för att visa att inte alla är sådana. Utöver att man har goda skäl att köra försiktigt när man har en törstig bensindriven bil.
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: Teslaförare måste ta mer ansvar

Inlägg av Tjell »

Oavsett vilket märke "motståndarna" kör så lider många av dem av prestigeångest och bara måste hävda sig när de ser oss glida tyst och spänstigt fram i våra framtidsfordon.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Verdi

Re: Teslaförare måste ta mer ansvar

Inlägg av Verdi »

joel80 skrev:
För nån månad sen hade jag vad jag trodde en klassisk BMW-förare bakom mig.. Kom ikapp mig rätt snabbt, och la sig allt för nära. Jag närmade mig en korsning och såg lite till min förvånig att BMW-föraren använde blinkers och började blinka i god tid.
Ändrade lite uppfattning, till att vi passerade korsningen och BMW-föraren körde rakt fram.

Han måste ha kommit åt den där konstiga spaken han aldrig tidigare rört... besökte nog verkstan senare på dagen p.g.a ett evigt tickande.
Höhö... Trötta fördomar. Som om Volvoförare eller Teslaförare är bättre. Blev prejad vid rondellen uppe vid Gränby centrum av en P85 för några veckor sen t ex.
Verdi

Re: Teslaförare måste ta mer ansvar

Inlägg av Verdi »

Foluke skrev:
Verdi skrev:
mati skrev:
Toja skrev:
Det finns en tysk fras.
Det keine schwanz hast muss ein Porsche fahren.
Det som har liten kuk måste köra Porsche
Den formuleringen var ny för mig. ;) Men begreppet "Schwanzverlängerer" (kuk-förlängning) är nånting som gärna används i Porsche-sammanhang i Tyskland. Men även en BMW kan betecknas så.
En Tesla då?

Är sånt jäkla trams. Gillar man att köra bil så är det en viss känsla i en BMW. Det är bara så. Förstår man inte det så förstår man inte. Men det är respektlöst att svänga sig med "kukförlängare".
Så kan det vara! Man har ingen respekt för dem, BMW-förare alltså!
Jag har noll respekt för fördomsfulla människor som dig isf.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Teslaförare måste ta mer ansvar

Inlägg av e5m1r »

Vissa bilar är helt enkelt roligare att köra än andra och kanske uppmanar till lite mer aktiv körning
Jag har tex aldrig mött en BMW som agerat bromsklots i vänsterfilen
Stolt fd BMW ägare med inget att bevisa
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Teslaförare måste ta mer ansvar

Inlägg av Foluke »

Tråden handlar om att ta ansvar i trafiken. Det är väl ovedersägligt! Oavsett vad man kör!
Den snarstuckenhet som visas i denna tråd antyder att det finns goda skäl för även Teslaförare att ta åt sig denna uppmaning.
Model S P85D,
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 868
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: Teslaförare måste ta mer ansvar

Inlägg av Delta »

Om man visar hänsyn, det vill säga lämnar plats för andra, håller ordentliga avstånd, gör omkörningar på vänster sida på flerfiliga vägar som är över 70 km/h. Och använder blinkers enligt vad man lärt sig i bilskolan, man släppar fram gående och cyklister där dessa far företräde och kanske även då dessa inte har företräde.

Tillhör man då trådskaparens "vänner" om man samtidigt bryter mot en regel: Skyltad hastighet +10 kmh, +20kmh eller +30 kmh på 110/120 vägar? Jag är rädd för att jag är en sådan förare som kör knappt 5k mil/år. Är vi vänner?
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare
Inlägg: 1026
Blev medlem: 21 dec 2014 22:05
Ort: Kisa

Re: Teslaförare måste ta mer ansvar

Inlägg av pegs »

Kan inte sticka under stol med att kan vara kul att "visa musklerna" i en Tesla. Funkar ju bäst i intervallet "0-50" där det inte går så fort och där en elbil har ett närmast löjligt övertag. Att ha en Tesla är ju att ha lyxen att kunna göra ett "statement". För mig är det att lyfta fram otroligt innovativ teknik som dessutom är miljövänlig. Blir Tesla associerat med idioter som struntar i trafikregler, med fara för andra, kommer jag köra något annat.

En personlig association till artikeln. Jag är uppvuxen i Sparsör där incidenten inträffade. En av mina vänner i grundskolan blev ihjälkörd där av en ouppmärksam bilist, när han skulle gå på skolbussen.

Kära forumdeltagare, kör försiktigt, det är ingen lek att köra bil i trafiken.
Senast redigerad av pegs, redigerad totalt 1 gånger.
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: Teslaförare måste ta mer ansvar

Inlägg av Tjell »

För att trovärdigt kunna argumentera för införande av efterkontroller av förare så ämnar jag utsätta mig själv för en uppkörning. Jag har tagit kontakt med en körskola där jag ska göra detta när jag får tid till det.

Jag är 57 år gammal och har haft körkort sedan jag var 18. Har kört ca 4-6 tusen mil per år. Har krockat, kört i diket och åkt fast för fortkörning flera gånger, dock ej de senaste åren (undantag i Norge, fortkörning med Teslan...). Jag vill gärna testa mig själv och se om jag är fullvärdig förare eller om jag behöver lära mig mer och nytt.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Teslaförare måste ta mer ansvar

Inlägg av lator »

Tjell skrev:
För att trovärdigt kunna argumentera för införande av efterkontroller av förare så ämnar jag utsätta mig själv för en uppkörning. Jag har tagit kontakt med en körskola där jag ska göra detta när jag får tid till det.

Jag är 57 år gammal och har haft körkort sedan jag var 18. Har kört ca 4-6 tusen mil per år. Har krockat, kört i diket och åkt fast för fortkörning flera gånger, dock ej de senaste åren (undantag i Norge, fortkörning med Teslan...). Jag vill gärna testa mig själv och se om jag är fullvärdig förare eller om jag behöver lära mig mer och nytt.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Väldigt bra initiativ! Jag har länge proklamerat för en återkommande förarprövning för att få en säkrare trafikmiljö. Inget som något parti som siktar på regeringsposition skulle föreslå dock...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Teslaförare måste ta mer ansvar

Inlägg av LarsL »

Delta skrev:
Om man visar hänsyn, det vill säga lämnar plats för andra, håller ordentliga avstånd, gör omkörningar på vänster sida på flerfiliga vägar som är över 70 km/h. Och använder blinkers enligt vad man lärt sig i bilskolan, man släppar fram gående och cyklister där dessa far företräde och kanske även då dessa inte har företräde.

Tillhör man då trådskaparens "vänner" om man samtidigt bryter mot en regel: Skyltad hastighet +10 kmh, +20kmh eller +30 kmh på 110/120 vägar? Jag är rädd för att jag är en sådan förare som kör knappt 5k mil/år. Är vi vänner?
Tycker att moms på hastigheten på tomma torra motorvägar är helt okej. Bara du inte glömmer första stycket när du kör om någon. Kommer man tex i 140km/h förbi någon med släp som kör 80km/h så finns det uppenbara risker, eller hur? Många glömmer tex att byta fil i tid utan gör en undanmanöver i sista stund, någon som vet hur huvudet funkar på dessa människor?
Ett annat problem som fortkörare ofta drabbas av är att dekokter ifatt någon som sniglar sig fram i vänsterfilen. Istället för att lugnt lägga sig på 3 sekunders avstånd och acceptera att nu är detta ingen tom motorväg längre så väljer de att lägga sig med 1 sekunds avstånd och otåligt vingla fram och tillbaka. En sådan förare har då visat att hen är så pass dålig på att köra att hen bör hålla sig till hastighetsbegränsningarna.

Alla bilar gör idag 140km/h så ni har inget att bevisa för andra....
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 868
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: Teslaförare måste ta mer ansvar

Inlägg av Delta »

LarsL skrev:
Delta skrev:
Om man visar hänsyn, det vill säga lämnar plats för andra, håller ordentliga avstånd, gör omkörningar på vänster sida på flerfiliga vägar som är över 70 km/h. Och använder blinkers enligt vad man lärt sig i bilskolan, man släppar fram gående och cyklister där dessa far företräde och kanske även då dessa inte har företräde.

Tillhör man då trådskaparens "vänner" om man samtidigt bryter mot en regel: Skyltad hastighet +10 kmh, +20kmh eller +30 kmh på 110/120 vägar? Jag är rädd för att jag är en sådan förare som kör knappt 5k mil/år. Är vi vänner?
Tycker att moms på hastigheten på tomma torra motorvägar är helt okej. Bara du inte glömmer första stycket när du kör om någon. Kommer man tex i 140km/h förbi någon med släp som kör 80km/h så finns det uppenbara risker, eller hur? Många glömmer tex att byta fil i tid utan gör en undanmanöver i sista stund, någon som vet hur huvudet funkar på dessa människor?
Ett annat problem som fortkörare ofta drabbas av är att dekokter ifatt någon som sniglar sig fram i vänsterfilen. Istället för att lugnt lägga sig på 3 sekunders avstånd och acceptera att nu är detta ingen tom motorväg längre så väljer de att lägga sig med 1 sekunds avstånd och otåligt vingla fram och tillbaka. En sådan förare har då visat att hen är så pass dålig på att köra att hen bör hålla sig till hastighetsbegränsningarna.

Alla bilar gör idag 140km/h så ni har inget att bevisa för andra....
Precis. Man visar inte hänsyn om man stressar andra trafikanter.
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Teslaförare måste ta mer ansvar

Inlägg av joel80 »

Om folk vill köra lite för fort på motorväg eller utanför ställen där det finns oskyddade trafikanter har jag inget att säga. det är när de som kör fort ska göra det på andras bekostnad... Stressar och anser att de har mer rätt att köra om än andra för att dom ligger i 140km/h istället för 120km/h.
Jag håller alltså helt med LarsL ovan. Sen är det lite så att man är grinig av sig ibland också, så lägger sig någon metern bakom när jag passerar en långtradare eller annan trafik kan det ju hända att jag plötsligt istället för att öka till lite över begränsningen för att underlätta lägger mig precis på hastighetsgränsen och tar all tid jag känner mig vilja ta för att köra om!
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Teslaförare måste ta mer ansvar

Inlägg av bylund »

joel80 skrev:
Om folk vill köra lite för fort på motorväg eller utanför ställen där det finns oskyddade trafikanter har jag inget att säga. det är när de som kör fort ska göra det på andras bekostnad... Stressar och anser att de har mer rätt att köra om än andra för att dom ligger i 140km/h istället för 120km/h.
Jag håller alltså helt med LarsL ovan. Sen är det lite så att man är grinig av sig ibland också, så lägger sig någon metern bakom när jag passerar en långtradare eller annan trafik kan det ju hända att jag plötsligt istället för att öka till lite över begränsningen för att underlätta lägger mig precis på hastighetsgränsen och tar all tid jag känner mig vilja ta för att köra om!
Det är ju naturligtvis så att om bakomvarande trafik ligger för nära måste man försiktigt minska sin egen hastighet för att öka marginalerna.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Teslaförare måste ta mer ansvar

Inlägg av joel80 »

Precis min uppfattning!
Klarar föraren bakom inte av att köra med säkert avstånd är jag tvungen att hjälpa till att minska riskerna genom att sänka hastigheten. :)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Teslaförare måste ta mer ansvar

Inlägg av bullen »

Eller så höjer du hastigheten så att du får ett säkert avstånd till vilken bakom. Det är väl den främre bilens ansvar att hålla avståndet? Eller kanske inte .....
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Teslaförare måste ta mer ansvar

Inlägg av Foluke »

joel80 skrev:
Precis min uppfattning!
Klarar föraren bakom inte av att köra med säkert avstånd är jag tvungen att hjälpa till att minska riskerna genom att sänka hastigheten. :)
En pedagogisk talang väcks gärna under sådana förhållanden. Dock, när man väl kört om och gått tillbaka i högerfilen kan man möjligen ta igen förlorad sträcka med lagom acceleration.
Model S P85D,
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Teslaförare måste ta mer ansvar

Inlägg av joel80 »

hehe.. nån har satt ihop en liten "hyllning". :D


http://www.youtube.com/watch?v=coO3hde52j0
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Teslaförare måste ta mer ansvar

Inlägg av Kulingen »

joel80 skrev:
hehe.. nån har satt ihop en liten "hyllning". :D


http://www.youtube.com/watch?v=coO3hde52j0
Jösses vilka krockar, bäst att ta det lugnt så man inte hamnar där.
Det verkar vara många som använder sig av autopilot utan att hålla koll eller så sover många
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: Teslaförare måste ta mer ansvar

Inlägg av Tjell »

Beklämmande att se... Jag tycker mig se ett mönster i det här med dyra bilar och klantiga förare, generellt.

Såna här videos är inte bra för oss i sekten, likaså för Tesla. Viktigt att vi bär oss rätt åt när vi är ute å kör.

Det går ju att elda på ibland men då måste man vara väldigt uppmärksam OCH ödmjuk ändå!


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Teslaförare måste ta mer ansvar

Inlägg av joel80 »

Ni kan ju lugna er med att det finns ännu fler videos för andra dyra märken.. ;)

Flera av olyckorna var autopilotrelaterade.. Eller snarare att förarna inte hade koll under autopilotkörning. 3st olyckor med stillastående fordon i vänsterkörfältet.. Tesla borde kanske jobba lite på att försöka få bilen att reagera på det.. Även om det är förarens ansvar.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Skriv svar