Miljözoner 2020

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Miljözoner 2020

Inlägg av nek0 »

vigge50 skrev:
Teslaspolen skrev:
nek0 skrev:
bylund skrev:
Jag gillar idén om att inte släppa in nya dieselbilar. Då gör man ett aktivt val när man köper bilen att inte få köra i stadskärnor. Gamla bilar kan få rulla ett tag till. Vill man ta det ett steg längre så diskvalificeras även gamla bilar vid ägarbyte. Det slår såklart mot andrahandsvärdet men det kan ses som en kompromiss.
Vad då aktivt val? Vi måste vänta några år innan det blir val . Alla kan inte ha elbil. Kan du förstå att alla inte har 900 000kr för en bil eller hemma laddning.
Det finn inte en elbil för sej 300 000 som motsvarar en bensinare för 300 000kr .Det är på väg men vi är inte framme än :( .
Motsvarar väl det mesta förutom räckvidd? Men det är en sidonotering bara.
Om mu en elbil kostar ungefär som motsvarande fossilrik men bara kortare räckvidd, kan du då förklara vad som gör en Renault Zoe värd de dubbla jämfört med Clio eller eGolf värd det dubbla mot en vanlig Golf? Om eGolf kostat 200 000 istället för 400 000 så hade nog försäljningen varit betydligt högre. Även om du får 40 000 kr tillbaka så räcker 160 000 kr till väldigt mycket bensin och service.
Jo men golfen kostar 400 000 för att VW inte vill sälja några elbilar.
VW mjölkar pengarna på sina gamla motorer och vill fördröja övergången till elmotorer
Användarvisningsbild
unumlapis
Teslaägare
Inlägg: 581
Blev medlem: 03 sep 2017 22:22
Ort: Limhamn

Re: Miljözoner 2020

Inlägg av unumlapis »

vigge50 skrev:
Om mu en elbil kostar ungefär som motsvarande fossilrik men bara kortare räckvidd, kan du då förklara vad som gör en Renault Zoe värd de dubbla jämfört med Clio eller eGolf värd det dubbla mot en vanlig Golf?
Det är väldigt enkelt; att köpa en elbil idag, oavsett märke, är att göra ett aktivt val och att prioritera och driva på framtida utveckling av nya fordon som inte körs på fossila bränslen. För en del är detta en viktig prioritering och andra inte.... då handlar det inte så mycket om vad priset är. All ny teknik kostar pengar, så enkelt är det och då skall vi vara tacksamma att det finns early adapters och visionärer som Elon Musk.
Model S75D MCU2/AP HW3, Obsidian Black Metallic, Black Premium Interior, Carbon Fiber Decor, Dark Headliner, PUP & Sunroof
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Miljözoner 2020

Inlägg av vigge50 »

nek0 skrev:
vigge50 skrev:
Teslaspolen skrev:
nek0 skrev:
bylund skrev:
Jag gillar idén om att inte släppa in nya dieselbilar. Då gör man ett aktivt val när man köper bilen att inte få köra i stadskärnor. Gamla bilar kan få rulla ett tag till. Vill man ta det ett steg längre så diskvalificeras även gamla bilar vid ägarbyte. Det slår såklart mot andrahandsvärdet men det kan ses som en kompromiss.
Vad då aktivt val? Vi måste vänta några år innan det blir val . Alla kan inte ha elbil. Kan du förstå att alla inte har 900 000kr för en bil eller hemma laddning.
Det finn inte en elbil för sej 300 000 som motsvarar en bensinare för 300 000kr .Det är på väg men vi är inte framme än :( .
Motsvarar väl det mesta förutom räckvidd? Men det är en sidonotering bara.
Om mu en elbil kostar ungefär som motsvarande fossilrik men bara kortare räckvidd, kan du då förklara vad som gör en Renault Zoe värd de dubbla jämfört med Clio eller eGolf värd det dubbla mot en vanlig Golf? Om eGolf kostat 200 000 istället för 400 000 så hade nog försäljningen varit betydligt högre. Även om du får 40 000 kr tillbaka så räcker 160 000 kr till väldigt mycket bensin och service.
Jo men golfen kostar 400 000 för att VW inte vill sälja några elbilar.
VW mjölkar pengarna på sina gamla motorer och vill fördröja övergången till elmotorer
Hyundai Ioniq hybrid kostar 249 900 kr och elbilar kostar 371 900, Nissan Leaf 2 kostar 379 000 kr och Nissan Pulsar kostar 165 900 kr, ge mig ett exempel på en elbil som kostar ungefär det samma som en motsvarande fossilbil.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2324
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Miljözoner 2020

Inlägg av mans71 »

khavusr skrev:
vigge50 skrev:
Om mu en elbil kostar ungefär som motsvarande fossilrik men bara kortare räckvidd, kan du då förklara vad som gör en Renault Zoe värd de dubbla jämfört med Clio eller eGolf värd det dubbla mot en vanlig Golf?
Det är väldigt enkelt; att köpa en elbil idag, oavsett märke, är att göra ett aktivt val och att prioritera och driva på framtida utveckling av nya fordon som inte körs på fossila bränslen. För en del är detta en viktig prioritering och andra inte.... då handlar det inte så mycket om vad priset är. All ny teknik kostar pengar, så enkelt är det och då skall vi vara tacksamma att det finns early adapters och visionärer som Elon Musk.
+1, så enkelt är det
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Miljözoner 2020

Inlägg av nek0 »

vigge50 skrev:
Jag gillar idén om att inte släppa in nya dieselbilar. Då gör man ett aktivt val när man köper bilen att inte få köra i stadskärnor. Gamla bilar kan få rulla ett tag till. Vill man ta det ett steg längre så diskvalificeras även gamla bilar vid ägarbyte. Det slår såklart mot andrahandsvärdet men det kan ses som en kompromiss.
Vad då aktivt val? Vi måste vänta några år innan det blir val . Alla kan inte ha elbil. Kan du förstå att alla inte har 900 000kr för en bil eller hemma laddning.
Det finn inte en elbil för sej 300 000 som motsvarar en bensinare för 300 000kr .Det är på väg men vi är inte framme än :( .[/quote]

Motsvarar väl det mesta förutom räckvidd? Men det är en sidonotering bara.[/quote]
Om mu en elbil kostar ungefär som motsvarande fossilrik men bara kortare räckvidd, kan du då förklara vad som gör en Renault Zoe värd de dubbla jämfört med Clio eller eGolf värd det dubbla mot en vanlig Golf? Om eGolf kostat 200 000 istället för 400 000 så hade nog försäljningen varit betydligt högre. Även om du får 40 000 kr tillbaka så räcker 160 000 kr till väldigt mycket bensin och service.[/quote]
Jo men golfen kostar 400 000 för att VW inte vill sälja några elbilar.
VW mjölkar pengarna på sina gamla motorer och vill fördröja övergången till elmotorer[/quote]
Hyundai Ioniq hybrid kostar 249 900 kr och elbilar kostar 371 900, Nissan Leaf 2 kostar 379 000 kr och Nissan Pulsar kostar 165 900 kr, ge mig ett exempel på en elbil som kostar ungefär det samma som en motsvarande fossilbil.[/quote]
Du skojar väl?
Jag skrev ju att jag väntar fortfarande på svaret och varken du eller jag kommer få det. Vi kommer få vänta lääääääääääänge utan att få svaret .
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Miljözoner 2020

Inlägg av vigge50 »

nek0 skrev:
vigge50 skrev:
Hyundai Ioniq hybrid kostar 249 900 kr och elbilar kostar 371 900, Nissan Leaf 2 kostar 379 000 kr och Nissan Pulsar kostar 165 900 kr, ge mig ett exempel på en elbil som kostar ungefär det samma som en motsvarande fossilbil.
Du skojar väl?
Jag skrev ju att jag väntar fortfarande på svaret och varken du eller jag kommer få det. Vi kommer få vänta lääääääääääänge utan att få svaret .
Skojar du? Om du kollar så citerade jag Teslapoolens inlägg och inte ditt inlägg
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Miljözoner 2020

Inlägg av nek0 »

vigge50 skrev:
nek0 skrev:
vigge50 skrev:
Hyundai Ioniq hybrid kostar 249 900 kr och elbilar kostar 371 900, Nissan Leaf 2 kostar 379 000 kr och Nissan Pulsar kostar 165 900 kr, ge mig ett exempel på en elbil som kostar ungefär det samma som en motsvarande fossilbil.
Du skojar väl?
Jag skrev ju att jag väntar fortfarande på svaret och varken du eller jag kommer få det. Vi kommer få vänta lääääääääääänge utan att få svaret .
Skojar du? Om du kollar så citerade jag Teslapoolens inlägg och inte ditt inlägg
Jag vet. Jag frågade honom samma sak men bilar för 300 000kr och han svarade aldrig
nek0 skrev:
Motsvarar väl det mesta förutom räckvidd? Men det är en sidonotering bara.
Ge mig ett exempel på en elbil för 300 000kr som motsvarar en Ford Mondeo Audi 6 Skoda Superb (skit i räckvidden)[/quote]
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Miljözoner 2020

Inlägg av bylund »

vigge50 skrev:
nek0 skrev:
vigge50 skrev:
Hyundai Ioniq hybrid kostar 249 900 kr och elbilar kostar 371 900, Nissan Leaf 2 kostar 379 000 kr och Nissan Pulsar kostar 165 900 kr, ge mig ett exempel på en elbil som kostar ungefär det samma som en motsvarande fossilbil.
Du skojar väl?
Jag skrev ju att jag väntar fortfarande på svaret och varken du eller jag kommer få det. Vi kommer få vänta lääääääääääänge utan att få svaret .
Skojar du? Om du kollar så citerade jag Teslapoolens inlägg och inte ditt inlägg
Problemet uppstår när man klipper i citat. Snälla, använd "Förhandsgranska" klippning i citat, och kolla att det är rätt citerat och läsbart innan skickning.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Miljözoner 2020

Inlägg av Kulingen »

Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Miljözoner 2020

Inlägg av e5m1r »

nek0 skrev:
vigge50 skrev:
nek0 skrev:
vigge50 skrev:
Hyundai Ioniq hybrid kostar 249 900 kr och elbilar kostar 371 900, Nissan Leaf 2 kostar 379 000 kr och Nissan Pulsar kostar 165 900 kr, ge mig ett exempel på en elbil som kostar ungefär det samma som en motsvarande fossilbil.
Du skojar väl?
Jag skrev ju att jag väntar fortfarande på svaret och varken du eller jag kommer få det. Vi kommer få vänta lääääääääääänge utan att få svaret .
Skojar du? Om du kollar så citerade jag Teslapoolens inlägg och inte ditt inlägg
Jag vet. Jag frågade honom samma sak men bilar för 300 000kr och han svarade aldrig
nek0 skrev:
Motsvarar väl det mesta förutom räckvidd? Men det är en sidonotering bara.
Ge mig ett exempel på en elbil för 300 000kr som motsvarar en Ford Mondeo Audi 6 Skoda Superb (skit i räckvidden)
[/quote]
Finns inga stora elbilar förutom tesla och då är det inga 300k vi pratar om
Å andra sidan så är det den enda bilen spm fungerar i nästan alla lägen tack vore supercharger
Närmast det du efterfrågar är ionic
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: Miljözoner 2020

Inlägg av Tjell »

Slopa moms och all annan skatt på elbilar så kan det ta bra fart i att nå miljömålen. Jag har skrivit så till alla partier men har bara fått ett par lama svar tillbaks.

Idén att slopa moms på elbilar kan tillämpas på allt som är bra för tex miljöarbete i samhället eftersom alla tjänar på det. Kanske inte just idag, för en del grejer, men helt säkert i det längre perspektivet.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Skriv svar