Jo men golfen kostar 400 000 för att VW inte vill sälja några elbilar.vigge50 skrev:Om mu en elbil kostar ungefär som motsvarande fossilrik men bara kortare räckvidd, kan du då förklara vad som gör en Renault Zoe värd de dubbla jämfört med Clio eller eGolf värd det dubbla mot en vanlig Golf? Om eGolf kostat 200 000 istället för 400 000 så hade nog försäljningen varit betydligt högre. Även om du får 40 000 kr tillbaka så räcker 160 000 kr till väldigt mycket bensin och service.Teslaspolen skrev:Motsvarar väl det mesta förutom räckvidd? Men det är en sidonotering bara.nek0 skrev:Vad då aktivt val? Vi måste vänta några år innan det blir val . Alla kan inte ha elbil. Kan du förstå att alla inte har 900 000kr för en bil eller hemma laddning.bylund skrev:Jag gillar idén om att inte släppa in nya dieselbilar. Då gör man ett aktivt val när man köper bilen att inte få köra i stadskärnor. Gamla bilar kan få rulla ett tag till. Vill man ta det ett steg längre så diskvalificeras även gamla bilar vid ägarbyte. Det slår såklart mot andrahandsvärdet men det kan ses som en kompromiss.
Det finn inte en elbil för sej 300 000 som motsvarar en bensinare för 300 000kr .Det är på väg men vi är inte framme än .
VW mjölkar pengarna på sina gamla motorer och vill fördröja övergången till elmotorer