Sida 1 av 2

Miljözoner 2020

Postat: 13 sep 2017 18:35
av vigge50
Regeringen har nu sagt att de planerar att införa möjlighet för kommuner att sätta upp miljözoner år 2020 av miljözon 2. Detta betyder att alla dieselbilar som inte uppfyller Euro 6 vilket introducerades 1:e september 2015 får köra inom stadsdelen. Vi lär dock få vänta längre innan Miljözon 3 som endast tillåter elbilar, hybrider och vätgas kommer komma upp i städer.

http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... edan-2020/

Re: Miljözoner 2020

Postat: 21 nov 2017 08:26
av Tjell
SvD idag (171121):
Bild


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Re: Miljözoner 2020

Postat: 21 nov 2017 08:54
av Verdi
Jag tror det blir väldigt svårt att få igenom några zon 3 i verkligheten. Pratas ju om Gamla Stan som en potentiell zon 3.

Re: Miljözoner 2020

Postat: 21 nov 2017 10:14
av Tjell
Så otroligt skönt att ha en bil som är rätt, speciellt nu när jag kört in mitt miljöavtryck (kört >9' mil på 18 mdr).


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Re: Miljözoner 2020

Postat: 21 nov 2017 10:24
av bylund
Verdi skrev:
Jag tror det blir väldigt svårt att få igenom några zon 3 i verkligheten. Pratas ju om Gamla Stan som en potentiell zon 3.
Ett kraftfullt slag i luften!

Ska man på riktigt gör någon skillnad måste det ju vara ställen med mycket trafik, men det vore ju politiskt självmord.

Skulle man göra Östermalm i Stockholm till elbilszon så skulle det nog säljas en och annan elbil.

Re: Miljözoner 2020

Postat: 21 nov 2017 10:42
av Kulingen
bylund skrev:
Verdi skrev:
Jag tror det blir väldigt svårt att få igenom några zon 3 i verkligheten. Pratas ju om Gamla Stan som en potentiell zon 3.
Ett kraftfullt slag i luften!

Ska man på riktigt gör någon skillnad måste det ju vara ställen med mycket trafik, men det vore ju politiskt självmord.

Skulle man göra Östermalm i Stockholm till elbilszon så skulle det nog säljas en och annan elbil.
Sedan måste det ju efterföljas, det är ju dubbdäcks förbud på vissa gator i Stockholm men ändå åker bilar med dubbdäck där. Inför en massa mera laddplatser och ge bilar böter ifall om de ställer sig på dessa platser så kommer det lösas på några år tror jag.

Re: Miljözoner 2020

Postat: 21 nov 2017 11:14
av vigge50
bylund skrev:
Verdi skrev:
Jag tror det blir väldigt svårt att få igenom några zon 3 i verkligheten. Pratas ju om Gamla Stan som en potentiell zon 3.
Ett kraftfullt slag i luften!

Ska man på riktigt gör någon skillnad måste det ju vara ställen med mycket trafik, men det vore ju politiskt självmord.

Skulle man göra Östermalm i Stockholm till elbilszon så skulle det nog säljas en och annan elbil.
Det hade helt klart ökat försäljningen av elbilar men man ska samtidigt inte glömma alla de som idag köper begangnade bilar idag för 50 000 kr. Jag är ganska säker på att även om alla här inte kan köpa en Model S eller Model X så tillhör en majoritet överklassen så att förbjuda fossilbilar i Stockholm skulle för allmänheten betyda ungefär samma som att alla på detta forumet var tvungna att köpa Model S eller Model X om de ville ha en bil. Med dagens höga priser på elbilar så skulle ett förbjud på fossilbilar minska antalet bilar i Sverige kraftigt och skapa ett rent helvete för en stor del av befolkningen. När det kommer elbilar för 150 000 kr med okej räckvidd så kanske man kan förbjuda försäljningen av fossilbilar men där till att förbjuda användning av fossilbilar kommer ta flera år.

Re: Miljözoner 2020

Postat: 21 nov 2017 11:34
av 12man
Man skulle kunna förbjuda lastbilar över 3.5 ton i städerna, bara släppa in de större mellan 07-11 och sen bestämma att efter år 2020 måste dessa mindre vara elektriska.

Re: Miljözoner 2020

Postat: 21 nov 2017 11:46
av bylund
Jag gillar idén om att inte släppa in nya dieselbilar. Då gör man ett aktivt val när man köper bilen att inte få köra i stadskärnor. Gamla bilar kan få rulla ett tag till. Vill man ta det ett steg längre så diskvalificeras även gamla bilar vid ägarbyte. Det slår såklart mot andrahandsvärdet men det kan ses som en kompromiss.

Re: Miljözoner 2020

Postat: 21 nov 2017 11:47
av chaffis75
Kulingen skrev:
bylund skrev:
Verdi skrev:
Jag tror det blir väldigt svårt att få igenom några zon 3 i verkligheten. Pratas ju om Gamla Stan som en potentiell zon 3.
Ett kraftfullt slag i luften!

Ska man på riktigt gör någon skillnad måste det ju vara ställen med mycket trafik, men det vore ju politiskt självmord.

Skulle man göra Östermalm i Stockholm till elbilszon så skulle det nog säljas en och annan elbil.
Sedan måste det ju efterföljas, det är ju dubbdäcks förbud på vissa gator i Stockholm men ändå åker bilar med dubbdäck där. Inför en massa mera laddplatser och ge bilar böter ifall om de ställer sig på dessa platser så kommer det lösas på några år tror jag.
Smart tänkt, om inte annat är detta ett sätt att få folk att efterleva förbudet för fossil bilar. Bara att sätta laddare på alla p-platser i gamla stan, skylta ett de endast är för laddning och sedan kan man dela ut botar till alla som inte laddar :D 8-)

Re: Miljözoner 2020

Postat: 21 nov 2017 11:58
av LarsL
Använd tullarna som finns runt städerna. Börja med att dubbla avgiften för fossilbilar. Jätteenkelt att införa och övervaka.

Re: Miljözoner 2020

Postat: 21 nov 2017 12:11
av Bjelke
LarsL skrev:
Använd tullarna som finns runt städerna. Börja med att dubbla avgiften för fossilbilar. Jätteenkelt att införa och övervaka.
Tänkte precis skriva det, det vore logiskt lixom :)

Re: Miljözoner 2020

Postat: 21 nov 2017 12:28
av Remuz
Det är piskan, sedan behövs moroten också. Tex gratis parkering på gatumark eller något annat fint.

Re: Miljözoner 2020

Postat: 21 nov 2017 15:16
av nek0
bylund skrev:
Jag gillar idén om att inte släppa in nya dieselbilar. Då gör man ett aktivt val när man köper bilen att inte få köra i stadskärnor. Gamla bilar kan få rulla ett tag till. Vill man ta det ett steg längre så diskvalificeras även gamla bilar vid ägarbyte. Det slår såklart mot andrahandsvärdet men det kan ses som en kompromiss.
Vad då aktivt val? Vi måste vänta några år innan det blir val . Alla kan inte ha elbil. Kan du förstå att alla inte har 900 000kr för en bil eller hemma laddning.
Det finn inte en elbil för sej 300 000 som motsvarar en bensinare för 300 000kr .Det är på väg men vi är inte framme än :( .

Re: Miljözoner 2020

Postat: 21 nov 2017 15:17
av nek0
chaffis75 skrev:
Kulingen skrev:
bylund skrev:
Verdi skrev:
Jag tror det blir väldigt svårt att få igenom några zon 3 i verkligheten. Pratas ju om Gamla Stan som en potentiell zon 3.
Ett kraftfullt slag i luften!

Ska man på riktigt gör någon skillnad måste det ju vara ställen med mycket trafik, men det vore ju politiskt självmord.

Skulle man göra Östermalm i Stockholm till elbilszon så skulle det nog säljas en och annan elbil.
Sedan måste det ju efterföljas, det är ju dubbdäcks förbud på vissa gator i Stockholm men ändå åker bilar med dubbdäck där. Inför en massa mera laddplatser och ge bilar böter ifall om de ställer sig på dessa platser så kommer det lösas på några år tror jag.
Smart tänkt, om inte annat är detta ett sätt att få folk att efterleva förbudet för fossil bilar. Bara att sätta laddare på alla p-platser i gamla stan, skylta ett de endast är för laddning och sedan kan man dela ut botar till alla som inte laddar :D 8-)
+1

Re: Miljözoner 2020

Postat: 21 nov 2017 15:21
av bylund
nek0 skrev:
bylund skrev:
Jag gillar idén om att inte släppa in nya dieselbilar. Då gör man ett aktivt val när man köper bilen att inte få köra i stadskärnor. Gamla bilar kan få rulla ett tag till. Vill man ta det ett steg längre så diskvalificeras även gamla bilar vid ägarbyte. Det slår såklart mot andrahandsvärdet men det kan ses som en kompromiss.
Vad då aktivt val? Vi måste vänta några år innan det blir val . Alla kan inte ha elbil. Kan du förstå att alla inte har 900 000kr för en bil eller hemma laddning.
Det finn inte en elbil för sej 300 000 som motsvarar en bensinare för 300 000kr .Det är på väg men vi är inte framme än :( .
Köper man en ny dieselbil är det ett aktivt val. Om man vill ha förbränningsmotor finns andra alternativ med t ex ottomotorer. De är väl fortfarande billigare än dieselmotorer?

Re: Miljözoner 2020

Postat: 21 nov 2017 15:22
av Teslaspolen
nek0 skrev:
bylund skrev:
Jag gillar idén om att inte släppa in nya dieselbilar. Då gör man ett aktivt val när man köper bilen att inte få köra i stadskärnor. Gamla bilar kan få rulla ett tag till. Vill man ta det ett steg längre så diskvalificeras även gamla bilar vid ägarbyte. Det slår såklart mot andrahandsvärdet men det kan ses som en kompromiss.
Vad då aktivt val? Vi måste vänta några år innan det blir val . Alla kan inte ha elbil. Kan du förstå att alla inte har 900 000kr för en bil eller hemma laddning.
Det finn inte en elbil för sej 300 000 som motsvarar en bensinare för 300 000kr .Det är på väg men vi är inte framme än :( .
Motsvarar väl det mesta förutom räckvidd? Men det är en sidonotering bara.

Re: Miljözoner 2020

Postat: 21 nov 2017 15:28
av nek0
bylund skrev:
nek0 skrev:
bylund skrev:
Jag gillar idén om att inte släppa in nya dieselbilar. Då gör man ett aktivt val när man köper bilen att inte få köra i stadskärnor. Gamla bilar kan få rulla ett tag till. Vill man ta det ett steg längre så diskvalificeras även gamla bilar vid ägarbyte. Det slår såklart mot andrahandsvärdet men det kan ses som en kompromiss.
Vad då aktivt val? Vi måste vänta några år innan det blir val . Alla kan inte ha elbil. Kan du förstå att alla inte har 900 000kr för en bil eller hemma laddning.
Det finn inte en elbil för sej 300 000 som motsvarar en bensinare för 300 000kr .Det är på väg men vi är inte framme än :( .
Köper man en ny dieselbil är det ett aktivt val. Om man vill ha förbränningsmotor finns andra alternativ med t ex ottomotorer. De är väl fortfarande billigare än dieselmotorer?
Vänta bara när dom är klara med diesel då kommer partiklarna från bensin :)

Re: Miljözoner 2020

Postat: 21 nov 2017 15:31
av nek0
Teslaspolen skrev:
nek0 skrev:
bylund skrev:
Jag gillar idén om att inte släppa in nya dieselbilar. Då gör man ett aktivt val när man köper bilen att inte få köra i stadskärnor. Gamla bilar kan få rulla ett tag till. Vill man ta det ett steg längre så diskvalificeras även gamla bilar vid ägarbyte. Det slår såklart mot andrahandsvärdet men det kan ses som en kompromiss.
Vad då aktivt val? Vi måste vänta några år innan det blir val . Alla kan inte ha elbil. Kan du förstå att alla inte har 900 000kr för en bil eller hemma laddning.
Det finn inte en elbil för sej 300 000 som motsvarar en bensinare för 300 000kr .Det är på väg men vi är inte framme än :( .
Motsvarar väl det mesta förutom räckvidd? Men det är en sidonotering bara.
Ge mig ett exempel på en elbil för 300 000kr som motsvarar en Ford Mondeo Audi 6 Skoda Superb (skit i räckvidden)

Re: Miljözoner 2020

Postat: 21 nov 2017 15:41
av bylund
nek0 skrev:
Vänta bara när dom är klara med diesel då kommer partiklarna från bensin :)
Ja, skulle det visa sig alltför illa för lokalmiljön måste vi göra något åt det också. Men att börja med att få bort de sämsta bilarna från de värsta områdena tycker jag är rimligt. På ett sätt som inte drabbar folk som redan sitter med en dieselbil alltför hårt. Detta är ett riktigt problem som måste lösas.

Jag tycker inte att det är ok att köpa en ny dieselbil idag och räkna att man ska få förpesta luften som man vill var man vill.

Re: Miljözoner 2020

Postat: 21 nov 2017 16:27
av nek0
bylund skrev:
nek0 skrev:
Vänta bara när dom är klara med diesel då kommer partiklarna från bensin :)
Ja, skulle det visa sig alltför illa för lokalmiljön måste vi göra något åt det också. Men att börja med att få bort de sämsta bilarna från de värsta områdena tycker jag är rimligt. På ett sätt som inte drabbar folk som redan sitter med en dieselbil alltför hårt. Detta är ett riktigt problem som måste lösas.

Jag tycker inte att det är ok att köpa en ny dieselbil idag och räkna att man ska få förpesta luften som man vill var man vill.
Väntar förfarande på svaret :)
Tycker inte man ska straffa kunderna. Vi vet inte vad vi för det kan vi inte kontrollera . Straffa istället de som ljuger. Skriver Skoda att min Superb slänger 117g CO2 så straffa Skodan om det blir 170g CO2.

Re: Miljözoner 2020

Postat: 21 nov 2017 16:51
av bylund
nek0 skrev:
bylund skrev:
nek0 skrev:
Vänta bara när dom är klara med diesel då kommer partiklarna från bensin :)
Ja, skulle det visa sig alltför illa för lokalmiljön måste vi göra något åt det också. Men att börja med att få bort de sämsta bilarna från de värsta områdena tycker jag är rimligt. På ett sätt som inte drabbar folk som redan sitter med en dieselbil alltför hårt. Detta är ett riktigt problem som måste lösas.

Jag tycker inte att det är ok att köpa en ny dieselbil idag och räkna att man ska få förpesta luften som man vill var man vill.
Väntar förfarande på svaret :)
Tycker inte man ska straffa kunderna. Vi vet inte vad vi för det kan vi inte kontrollera . Straffa istället de som ljuger. Skriver Skoda att min Superb slänger 117g CO2 så straffa Skodan om det blir 170g CO2.
Väntar du på svar från mig? Jag menar att jag har svarat på frågan ”Vad då aktivt val?”.

Jag har inte ens antytt att alternativet till en dieselbil måste vara en elbil för 900 000.

Re: Miljözoner 2020

Postat: 21 nov 2017 16:58
av Generalbogge
nek0 skrev:
bylund skrev:
nek0 skrev:
Vänta bara när dom är klara med diesel då kommer partiklarna från bensin :)
Ja, skulle det visa sig alltför illa för lokalmiljön måste vi göra något åt det också. Men att börja med att få bort de sämsta bilarna från de värsta områdena tycker jag är rimligt. På ett sätt som inte drabbar folk som redan sitter med en dieselbil alltför hårt. Detta är ett riktigt problem som måste lösas.

Jag tycker inte att det är ok att köpa en ny dieselbil idag och räkna att man ska få förpesta luften som man vill var man vill.
Väntar förfarande på svaret :)
Tycker inte man ska straffa kunderna. Vi vet inte vad vi för det kan vi inte kontrollera . Straffa istället de som ljuger. Skriver Skoda att min Superb slänger 117g CO2 så straffa Skodan om det blir 170g CO2.
Vill du undvika att bli "straffad" enligt de nya förslagen, så finns det många alternativ.
Listar dem i den ordning jag tycker är bäst.
1. Köp elbil
2. Köp PHEV (utan dieselmotor)
3. Köp etanolbil eller gasbil
4. Köp bensinbil

KÖP INTE
Skoda diesel (eller någon annan diesel heller)

Det har ju varit hyfsat välkänt enda sedan 80-talet att diesel har skadlig påverkan på närmiljön. Sedan att Skoda och andra biltillverkare säger annat, har mer ekonomisk bakgrund.

Re: Miljözoner 2020

Postat: 21 nov 2017 17:01
av nek0
bylund skrev:
nek0 skrev:
bylund skrev:
nek0 skrev:
Vänta bara när dom är klara med diesel då kommer partiklarna från bensin :)
Ja, skulle det visa sig alltför illa för lokalmiljön måste vi göra något åt det också. Men att börja med att få bort de sämsta bilarna från de värsta områdena tycker jag är rimligt. På ett sätt som inte drabbar folk som redan sitter med en dieselbil alltför hårt. Detta är ett riktigt problem som måste lösas.

Jag tycker inte att det är ok att köpa en ny dieselbil idag och räkna att man ska få förpesta luften som man vill var man vill.
Väntar förfarande på svaret :)
Tycker inte man ska straffa kunderna. Vi vet inte vad vi för det kan vi inte kontrollera . Straffa istället de som ljuger. Skriver Skoda att min Superb slänger 117g CO2 så straffa Skodan om det blir 170g CO2.
Väntar du på svar från mig? Jag menar att jag har svarat på frågan ”Vad då aktivt val?”.

Jag har inte ens antytt att alternativet till en dieselbil måste vara en elbil för 900 000.
Nej inte från dig, kanske var jag lite otydlig. Förlåt om du kände dig träffad .

Re: Miljözoner 2020

Postat: 21 nov 2017 20:37
av vigge50
Teslaspolen skrev:
nek0 skrev:
bylund skrev:
Jag gillar idén om att inte släppa in nya dieselbilar. Då gör man ett aktivt val när man köper bilen att inte få köra i stadskärnor. Gamla bilar kan få rulla ett tag till. Vill man ta det ett steg längre så diskvalificeras även gamla bilar vid ägarbyte. Det slår såklart mot andrahandsvärdet men det kan ses som en kompromiss.
Vad då aktivt val? Vi måste vänta några år innan det blir val . Alla kan inte ha elbil. Kan du förstå att alla inte har 900 000kr för en bil eller hemma laddning.
Det finn inte en elbil för sej 300 000 som motsvarar en bensinare för 300 000kr .Det är på väg men vi är inte framme än :( .
Motsvarar väl det mesta förutom räckvidd? Men det är en sidonotering bara.
Om mu en elbil kostar ungefär som motsvarande fossilrik men bara kortare räckvidd, kan du då förklara vad som gör en Renault Zoe värd de dubbla jämfört med Clio eller eGolf värd det dubbla mot en vanlig Golf? Om eGolf kostat 200 000 istället för 400 000 så hade nog försäljningen varit betydligt högre. Även om du får 40 000 kr tillbaka så räcker 160 000 kr till väldigt mycket bensin och service.