vigge50 skrev:Jag gillar idén om att inte släppa in nya dieselbilar. Då gör man ett aktivt val när man köper bilen att inte få köra i stadskärnor. Gamla bilar kan få rulla ett tag till. Vill man ta det ett steg längre så diskvalificeras även gamla bilar vid ägarbyte. Det slår såklart mot andrahandsvärdet men det kan ses som en kompromiss.
Vad då aktivt val? Vi måste vänta några år innan det blir val . Alla kan inte ha elbil. Kan du förstå att alla inte har 900 000kr för en bil eller hemma laddning.
Det finn inte en elbil för sej 300 000 som motsvarar en bensinare för 300 000kr .Det är på väg men vi är inte framme än
.[/quote]
Motsvarar väl det mesta förutom räckvidd? Men det är en sidonotering bara.[/quote]
Om mu en elbil kostar ungefär som motsvarande fossilrik men bara kortare räckvidd, kan du då förklara vad som gör en Renault Zoe värd de dubbla jämfört med Clio eller eGolf värd det dubbla mot en vanlig Golf? Om eGolf kostat 200 000 istället för 400 000 så hade nog försäljningen varit betydligt högre. Även om du får 40 000 kr tillbaka så räcker 160 000 kr till väldigt mycket bensin och service.[/quote]
Jo men golfen kostar 400 000 för att VW inte vill sälja några elbilar.
VW mjölkar pengarna på sina gamla motorer och vill fördröja övergången till elmotorer[/quote]
Hyundai Ioniq hybrid kostar 249 900 kr och elbilar kostar 371 900, Nissan Leaf 2 kostar 379 000 kr och Nissan Pulsar kostar 165 900 kr, ge mig ett exempel på en elbil som kostar ungefär det samma som en motsvarande fossilbil.[/quote]
Du skojar väl?
Jag skrev ju att jag väntar fortfarande på svaret och varken du eller jag kommer få det. Vi kommer få vänta lääääääääääänge utan att få svaret .