Miljözoner 2020
Moderator: Redaktion
Re: Miljözoner 2020
Använd tullarna som finns runt städerna. Börja med att dubbla avgiften för fossilbilar. Jätteenkelt att införa och övervaka.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19529
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Miljözoner 2020
Tänkte precis skriva det, det vore logiskt lixomLarsL skrev:Använd tullarna som finns runt städerna. Börja med att dubbla avgiften för fossilbilar. Jätteenkelt att införa och övervaka.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Miljözoner 2020
Det är piskan, sedan behövs moroten också. Tex gratis parkering på gatumark eller något annat fint.
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Miljözoner 2020
Vad då aktivt val? Vi måste vänta några år innan det blir val . Alla kan inte ha elbil. Kan du förstå att alla inte har 900 000kr för en bil eller hemma laddning.bylund skrev:Jag gillar idén om att inte släppa in nya dieselbilar. Då gör man ett aktivt val när man köper bilen att inte få köra i stadskärnor. Gamla bilar kan få rulla ett tag till. Vill man ta det ett steg längre så diskvalificeras även gamla bilar vid ägarbyte. Det slår såklart mot andrahandsvärdet men det kan ses som en kompromiss.
Det finn inte en elbil för sej 300 000 som motsvarar en bensinare för 300 000kr .Det är på väg men vi är inte framme än .
Re: Miljözoner 2020
+1chaffis75 skrev:Smart tänkt, om inte annat är detta ett sätt att få folk att efterleva förbudet för fossil bilar. Bara att sätta laddare på alla p-platser i gamla stan, skylta ett de endast är för laddning och sedan kan man dela ut botar till alla som inte laddarKulingen skrev:Sedan måste det ju efterföljas, det är ju dubbdäcks förbud på vissa gator i Stockholm men ändå åker bilar med dubbdäck där. Inför en massa mera laddplatser och ge bilar böter ifall om de ställer sig på dessa platser så kommer det lösas på några år tror jag.bylund skrev:Ett kraftfullt slag i luften!Verdi skrev:Jag tror det blir väldigt svårt att få igenom några zon 3 i verkligheten. Pratas ju om Gamla Stan som en potentiell zon 3.
Ska man på riktigt gör någon skillnad måste det ju vara ställen med mycket trafik, men det vore ju politiskt självmord.
Skulle man göra Östermalm i Stockholm till elbilszon så skulle det nog säljas en och annan elbil.
Re: Miljözoner 2020
Köper man en ny dieselbil är det ett aktivt val. Om man vill ha förbränningsmotor finns andra alternativ med t ex ottomotorer. De är väl fortfarande billigare än dieselmotorer?nek0 skrev:Vad då aktivt val? Vi måste vänta några år innan det blir val . Alla kan inte ha elbil. Kan du förstå att alla inte har 900 000kr för en bil eller hemma laddning.bylund skrev:Jag gillar idén om att inte släppa in nya dieselbilar. Då gör man ett aktivt val när man köper bilen att inte få köra i stadskärnor. Gamla bilar kan få rulla ett tag till. Vill man ta det ett steg längre så diskvalificeras även gamla bilar vid ägarbyte. Det slår såklart mot andrahandsvärdet men det kan ses som en kompromiss.
Det finn inte en elbil för sej 300 000 som motsvarar en bensinare för 300 000kr .Det är på väg men vi är inte framme än .
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Miljözoner 2020
Motsvarar väl det mesta förutom räckvidd? Men det är en sidonotering bara.nek0 skrev:Vad då aktivt val? Vi måste vänta några år innan det blir val . Alla kan inte ha elbil. Kan du förstå att alla inte har 900 000kr för en bil eller hemma laddning.bylund skrev:Jag gillar idén om att inte släppa in nya dieselbilar. Då gör man ett aktivt val när man köper bilen att inte få köra i stadskärnor. Gamla bilar kan få rulla ett tag till. Vill man ta det ett steg längre så diskvalificeras även gamla bilar vid ägarbyte. Det slår såklart mot andrahandsvärdet men det kan ses som en kompromiss.
Det finn inte en elbil för sej 300 000 som motsvarar en bensinare för 300 000kr .Det är på väg men vi är inte framme än .
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Miljözoner 2020
Vänta bara när dom är klara med diesel då kommer partiklarna från bensinbylund skrev:Köper man en ny dieselbil är det ett aktivt val. Om man vill ha förbränningsmotor finns andra alternativ med t ex ottomotorer. De är väl fortfarande billigare än dieselmotorer?nek0 skrev:Vad då aktivt val? Vi måste vänta några år innan det blir val . Alla kan inte ha elbil. Kan du förstå att alla inte har 900 000kr för en bil eller hemma laddning.bylund skrev:Jag gillar idén om att inte släppa in nya dieselbilar. Då gör man ett aktivt val när man köper bilen att inte få köra i stadskärnor. Gamla bilar kan få rulla ett tag till. Vill man ta det ett steg längre så diskvalificeras även gamla bilar vid ägarbyte. Det slår såklart mot andrahandsvärdet men det kan ses som en kompromiss.
Det finn inte en elbil för sej 300 000 som motsvarar en bensinare för 300 000kr .Det är på väg men vi är inte framme än .
Re: Miljözoner 2020
Ge mig ett exempel på en elbil för 300 000kr som motsvarar en Ford Mondeo Audi 6 Skoda Superb (skit i räckvidden)Teslaspolen skrev:Motsvarar väl det mesta förutom räckvidd? Men det är en sidonotering bara.nek0 skrev:Vad då aktivt val? Vi måste vänta några år innan det blir val . Alla kan inte ha elbil. Kan du förstå att alla inte har 900 000kr för en bil eller hemma laddning.bylund skrev:Jag gillar idén om att inte släppa in nya dieselbilar. Då gör man ett aktivt val när man köper bilen att inte få köra i stadskärnor. Gamla bilar kan få rulla ett tag till. Vill man ta det ett steg längre så diskvalificeras även gamla bilar vid ägarbyte. Det slår såklart mot andrahandsvärdet men det kan ses som en kompromiss.
Det finn inte en elbil för sej 300 000 som motsvarar en bensinare för 300 000kr .Det är på väg men vi är inte framme än .
Re: Miljözoner 2020
Ja, skulle det visa sig alltför illa för lokalmiljön måste vi göra något åt det också. Men att börja med att få bort de sämsta bilarna från de värsta områdena tycker jag är rimligt. På ett sätt som inte drabbar folk som redan sitter med en dieselbil alltför hårt. Detta är ett riktigt problem som måste lösas.nek0 skrev:Vänta bara när dom är klara med diesel då kommer partiklarna från bensin
Jag tycker inte att det är ok att köpa en ny dieselbil idag och räkna att man ska få förpesta luften som man vill var man vill.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Miljözoner 2020
Väntar förfarande på svaretbylund skrev:Ja, skulle det visa sig alltför illa för lokalmiljön måste vi göra något åt det också. Men att börja med att få bort de sämsta bilarna från de värsta områdena tycker jag är rimligt. På ett sätt som inte drabbar folk som redan sitter med en dieselbil alltför hårt. Detta är ett riktigt problem som måste lösas.nek0 skrev:Vänta bara när dom är klara med diesel då kommer partiklarna från bensin
Jag tycker inte att det är ok att köpa en ny dieselbil idag och räkna att man ska få förpesta luften som man vill var man vill.
Tycker inte man ska straffa kunderna. Vi vet inte vad vi för det kan vi inte kontrollera . Straffa istället de som ljuger. Skriver Skoda att min Superb slänger 117g CO2 så straffa Skodan om det blir 170g CO2.
Re: Miljözoner 2020
Väntar du på svar från mig? Jag menar att jag har svarat på frågan ”Vad då aktivt val?”.nek0 skrev:Väntar förfarande på svaretbylund skrev:Ja, skulle det visa sig alltför illa för lokalmiljön måste vi göra något åt det också. Men att börja med att få bort de sämsta bilarna från de värsta områdena tycker jag är rimligt. På ett sätt som inte drabbar folk som redan sitter med en dieselbil alltför hårt. Detta är ett riktigt problem som måste lösas.nek0 skrev:Vänta bara när dom är klara med diesel då kommer partiklarna från bensin
Jag tycker inte att det är ok att köpa en ny dieselbil idag och räkna att man ska få förpesta luften som man vill var man vill.
Tycker inte man ska straffa kunderna. Vi vet inte vad vi för det kan vi inte kontrollera . Straffa istället de som ljuger. Skriver Skoda att min Superb slänger 117g CO2 så straffa Skodan om det blir 170g CO2.
Jag har inte ens antytt att alternativet till en dieselbil måste vara en elbil för 900 000.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- Generalbogge
- Teslaägare
- Inlägg: 972
- Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
- Ort: Södra Sandby
Re: Miljözoner 2020
Vill du undvika att bli "straffad" enligt de nya förslagen, så finns det många alternativ.nek0 skrev:Väntar förfarande på svaretbylund skrev:Ja, skulle det visa sig alltför illa för lokalmiljön måste vi göra något åt det också. Men att börja med att få bort de sämsta bilarna från de värsta områdena tycker jag är rimligt. På ett sätt som inte drabbar folk som redan sitter med en dieselbil alltför hårt. Detta är ett riktigt problem som måste lösas.nek0 skrev:Vänta bara när dom är klara med diesel då kommer partiklarna från bensin
Jag tycker inte att det är ok att köpa en ny dieselbil idag och räkna att man ska få förpesta luften som man vill var man vill.
Tycker inte man ska straffa kunderna. Vi vet inte vad vi för det kan vi inte kontrollera . Straffa istället de som ljuger. Skriver Skoda att min Superb slänger 117g CO2 så straffa Skodan om det blir 170g CO2.
Listar dem i den ordning jag tycker är bäst.
1. Köp elbil
2. Köp PHEV (utan dieselmotor)
3. Köp etanolbil eller gasbil
4. Köp bensinbil
KÖP INTE
Skoda diesel (eller någon annan diesel heller)
Det har ju varit hyfsat välkänt enda sedan 80-talet att diesel har skadlig påverkan på närmiljön. Sedan att Skoda och andra biltillverkare säger annat, har mer ekonomisk bakgrund.
Model S 90D -2017 Titanium
Re: Miljözoner 2020
Nej inte från dig, kanske var jag lite otydlig. Förlåt om du kände dig träffad .bylund skrev:Väntar du på svar från mig? Jag menar att jag har svarat på frågan ”Vad då aktivt val?”.nek0 skrev:Väntar förfarande på svaretbylund skrev:Ja, skulle det visa sig alltför illa för lokalmiljön måste vi göra något åt det också. Men att börja med att få bort de sämsta bilarna från de värsta områdena tycker jag är rimligt. På ett sätt som inte drabbar folk som redan sitter med en dieselbil alltför hårt. Detta är ett riktigt problem som måste lösas.nek0 skrev:Vänta bara när dom är klara med diesel då kommer partiklarna från bensin
Jag tycker inte att det är ok att köpa en ny dieselbil idag och räkna att man ska få förpesta luften som man vill var man vill.
Tycker inte man ska straffa kunderna. Vi vet inte vad vi för det kan vi inte kontrollera . Straffa istället de som ljuger. Skriver Skoda att min Superb slänger 117g CO2 så straffa Skodan om det blir 170g CO2.
Jag har inte ens antytt att alternativet till en dieselbil måste vara en elbil för 900 000.
Re: Miljözoner 2020
Om mu en elbil kostar ungefär som motsvarande fossilrik men bara kortare räckvidd, kan du då förklara vad som gör en Renault Zoe värd de dubbla jämfört med Clio eller eGolf värd det dubbla mot en vanlig Golf? Om eGolf kostat 200 000 istället för 400 000 så hade nog försäljningen varit betydligt högre. Även om du får 40 000 kr tillbaka så räcker 160 000 kr till väldigt mycket bensin och service.Teslaspolen skrev:Motsvarar väl det mesta förutom räckvidd? Men det är en sidonotering bara.nek0 skrev:Vad då aktivt val? Vi måste vänta några år innan det blir val . Alla kan inte ha elbil. Kan du förstå att alla inte har 900 000kr för en bil eller hemma laddning.bylund skrev:Jag gillar idén om att inte släppa in nya dieselbilar. Då gör man ett aktivt val när man köper bilen att inte få köra i stadskärnor. Gamla bilar kan få rulla ett tag till. Vill man ta det ett steg längre så diskvalificeras även gamla bilar vid ägarbyte. Det slår såklart mot andrahandsvärdet men det kan ses som en kompromiss.
Det finn inte en elbil för sej 300 000 som motsvarar en bensinare för 300 000kr .Det är på väg men vi är inte framme än .
Re: Miljözoner 2020
Jo men golfen kostar 400 000 för att VW inte vill sälja några elbilar.vigge50 skrev:Om mu en elbil kostar ungefär som motsvarande fossilrik men bara kortare räckvidd, kan du då förklara vad som gör en Renault Zoe värd de dubbla jämfört med Clio eller eGolf värd det dubbla mot en vanlig Golf? Om eGolf kostat 200 000 istället för 400 000 så hade nog försäljningen varit betydligt högre. Även om du får 40 000 kr tillbaka så räcker 160 000 kr till väldigt mycket bensin och service.Teslaspolen skrev:Motsvarar väl det mesta förutom räckvidd? Men det är en sidonotering bara.nek0 skrev:Vad då aktivt val? Vi måste vänta några år innan det blir val . Alla kan inte ha elbil. Kan du förstå att alla inte har 900 000kr för en bil eller hemma laddning.bylund skrev:Jag gillar idén om att inte släppa in nya dieselbilar. Då gör man ett aktivt val när man köper bilen att inte få köra i stadskärnor. Gamla bilar kan få rulla ett tag till. Vill man ta det ett steg längre så diskvalificeras även gamla bilar vid ägarbyte. Det slår såklart mot andrahandsvärdet men det kan ses som en kompromiss.
Det finn inte en elbil för sej 300 000 som motsvarar en bensinare för 300 000kr .Det är på väg men vi är inte framme än .
VW mjölkar pengarna på sina gamla motorer och vill fördröja övergången till elmotorer
Re: Miljözoner 2020
Det är väldigt enkelt; att köpa en elbil idag, oavsett märke, är att göra ett aktivt val och att prioritera och driva på framtida utveckling av nya fordon som inte körs på fossila bränslen. För en del är detta en viktig prioritering och andra inte.... då handlar det inte så mycket om vad priset är. All ny teknik kostar pengar, så enkelt är det och då skall vi vara tacksamma att det finns early adapters och visionärer som Elon Musk.vigge50 skrev:Om mu en elbil kostar ungefär som motsvarande fossilrik men bara kortare räckvidd, kan du då förklara vad som gör en Renault Zoe värd de dubbla jämfört med Clio eller eGolf värd det dubbla mot en vanlig Golf?
Model S75D MCU2/AP HW3, Obsidian Black Metallic, Black Premium Interior, Carbon Fiber Decor, Dark Headliner, PUP & Sunroof
Re: Miljözoner 2020
Hyundai Ioniq hybrid kostar 249 900 kr och elbilar kostar 371 900, Nissan Leaf 2 kostar 379 000 kr och Nissan Pulsar kostar 165 900 kr, ge mig ett exempel på en elbil som kostar ungefär det samma som en motsvarande fossilbil.nek0 skrev:Jo men golfen kostar 400 000 för att VW inte vill sälja några elbilar.vigge50 skrev:Om mu en elbil kostar ungefär som motsvarande fossilrik men bara kortare räckvidd, kan du då förklara vad som gör en Renault Zoe värd de dubbla jämfört med Clio eller eGolf värd det dubbla mot en vanlig Golf? Om eGolf kostat 200 000 istället för 400 000 så hade nog försäljningen varit betydligt högre. Även om du får 40 000 kr tillbaka så räcker 160 000 kr till väldigt mycket bensin och service.Teslaspolen skrev:Motsvarar väl det mesta förutom räckvidd? Men det är en sidonotering bara.nek0 skrev:Vad då aktivt val? Vi måste vänta några år innan det blir val . Alla kan inte ha elbil. Kan du förstå att alla inte har 900 000kr för en bil eller hemma laddning.bylund skrev:Jag gillar idén om att inte släppa in nya dieselbilar. Då gör man ett aktivt val när man köper bilen att inte få köra i stadskärnor. Gamla bilar kan få rulla ett tag till. Vill man ta det ett steg längre så diskvalificeras även gamla bilar vid ägarbyte. Det slår såklart mot andrahandsvärdet men det kan ses som en kompromiss.
Det finn inte en elbil för sej 300 000 som motsvarar en bensinare för 300 000kr .Det är på väg men vi är inte framme än .
VW mjölkar pengarna på sina gamla motorer och vill fördröja övergången till elmotorer
Re: Miljözoner 2020
+1, så enkelt är detkhavusr skrev:Det är väldigt enkelt; att köpa en elbil idag, oavsett märke, är att göra ett aktivt val och att prioritera och driva på framtida utveckling av nya fordon som inte körs på fossila bränslen. För en del är detta en viktig prioritering och andra inte.... då handlar det inte så mycket om vad priset är. All ny teknik kostar pengar, så enkelt är det och då skall vi vara tacksamma att det finns early adapters och visionärer som Elon Musk.vigge50 skrev:Om mu en elbil kostar ungefär som motsvarande fossilrik men bara kortare räckvidd, kan du då förklara vad som gör en Renault Zoe värd de dubbla jämfört med Clio eller eGolf värd det dubbla mot en vanlig Golf?
Model S P85DL+
Re: Miljözoner 2020
Vad då aktivt val? Vi måste vänta några år innan det blir val . Alla kan inte ha elbil. Kan du förstå att alla inte har 900 000kr för en bil eller hemma laddning.vigge50 skrev:Jag gillar idén om att inte släppa in nya dieselbilar. Då gör man ett aktivt val när man köper bilen att inte få köra i stadskärnor. Gamla bilar kan få rulla ett tag till. Vill man ta det ett steg längre så diskvalificeras även gamla bilar vid ägarbyte. Det slår såklart mot andrahandsvärdet men det kan ses som en kompromiss.
Det finn inte en elbil för sej 300 000 som motsvarar en bensinare för 300 000kr .Det är på väg men vi är inte framme än .[/quote]
Motsvarar väl det mesta förutom räckvidd? Men det är en sidonotering bara.[/quote]
Om mu en elbil kostar ungefär som motsvarande fossilrik men bara kortare räckvidd, kan du då förklara vad som gör en Renault Zoe värd de dubbla jämfört med Clio eller eGolf värd det dubbla mot en vanlig Golf? Om eGolf kostat 200 000 istället för 400 000 så hade nog försäljningen varit betydligt högre. Även om du får 40 000 kr tillbaka så räcker 160 000 kr till väldigt mycket bensin och service.[/quote]
Jo men golfen kostar 400 000 för att VW inte vill sälja några elbilar.
VW mjölkar pengarna på sina gamla motorer och vill fördröja övergången till elmotorer[/quote]
Hyundai Ioniq hybrid kostar 249 900 kr och elbilar kostar 371 900, Nissan Leaf 2 kostar 379 000 kr och Nissan Pulsar kostar 165 900 kr, ge mig ett exempel på en elbil som kostar ungefär det samma som en motsvarande fossilbil.[/quote]
Du skojar väl?
Jag skrev ju att jag väntar fortfarande på svaret och varken du eller jag kommer få det. Vi kommer få vänta lääääääääääänge utan att få svaret .
Re: Miljözoner 2020
Skojar du? Om du kollar så citerade jag Teslapoolens inlägg och inte ditt inläggnek0 skrev:Du skojar väl?vigge50 skrev:Hyundai Ioniq hybrid kostar 249 900 kr och elbilar kostar 371 900, Nissan Leaf 2 kostar 379 000 kr och Nissan Pulsar kostar 165 900 kr, ge mig ett exempel på en elbil som kostar ungefär det samma som en motsvarande fossilbil.
Jag skrev ju att jag väntar fortfarande på svaret och varken du eller jag kommer få det. Vi kommer få vänta lääääääääääänge utan att få svaret .
Re: Miljözoner 2020
Jag vet. Jag frågade honom samma sak men bilar för 300 000kr och han svarade aldrigvigge50 skrev:Skojar du? Om du kollar så citerade jag Teslapoolens inlägg och inte ditt inläggnek0 skrev:Du skojar väl?vigge50 skrev:Hyundai Ioniq hybrid kostar 249 900 kr och elbilar kostar 371 900, Nissan Leaf 2 kostar 379 000 kr och Nissan Pulsar kostar 165 900 kr, ge mig ett exempel på en elbil som kostar ungefär det samma som en motsvarande fossilbil.
Jag skrev ju att jag väntar fortfarande på svaret och varken du eller jag kommer få det. Vi kommer få vänta lääääääääääänge utan att få svaret .
Ge mig ett exempel på en elbil för 300 000kr som motsvarar en Ford Mondeo Audi 6 Skoda Superb (skit i räckvidden)[/quote]nek0 skrev:Motsvarar väl det mesta förutom räckvidd? Men det är en sidonotering bara.
Re: Miljözoner 2020
Problemet uppstår när man klipper i citat. Snälla, använd "Förhandsgranska" klippning i citat, och kolla att det är rätt citerat och läsbart innan skickning.vigge50 skrev:Skojar du? Om du kollar så citerade jag Teslapoolens inlägg och inte ditt inläggnek0 skrev:Du skojar väl?vigge50 skrev:Hyundai Ioniq hybrid kostar 249 900 kr och elbilar kostar 371 900, Nissan Leaf 2 kostar 379 000 kr och Nissan Pulsar kostar 165 900 kr, ge mig ett exempel på en elbil som kostar ungefär det samma som en motsvarande fossilbil.
Jag skrev ju att jag väntar fortfarande på svaret och varken du eller jag kommer få det. Vi kommer få vänta lääääääääääänge utan att få svaret .
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Miljözoner 2020
Nu var det klubbat i Stockholm
https://www.bytbil.com/nyheter/stockhol ... zoner-8889
https://www.bytbil.com/nyheter/stockhol ... zoner-8889
Re: Miljözoner 2020
[/quote]nek0 skrev:Jag vet. Jag frågade honom samma sak men bilar för 300 000kr och han svarade aldrigvigge50 skrev:Skojar du? Om du kollar så citerade jag Teslapoolens inlägg och inte ditt inläggnek0 skrev:Du skojar väl?vigge50 skrev:Hyundai Ioniq hybrid kostar 249 900 kr och elbilar kostar 371 900, Nissan Leaf 2 kostar 379 000 kr och Nissan Pulsar kostar 165 900 kr, ge mig ett exempel på en elbil som kostar ungefär det samma som en motsvarande fossilbil.
Jag skrev ju att jag väntar fortfarande på svaret och varken du eller jag kommer få det. Vi kommer få vänta lääääääääääänge utan att få svaret .
Ge mig ett exempel på en elbil för 300 000kr som motsvarar en Ford Mondeo Audi 6 Skoda Superb (skit i räckvidden)nek0 skrev:Motsvarar väl det mesta förutom räckvidd? Men det är en sidonotering bara.
Finns inga stora elbilar förutom tesla och då är det inga 300k vi pratar om
Å andra sidan så är det den enda bilen spm fungerar i nästan alla lägen tack vore supercharger
Närmast det du efterfrågar är ionic
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se