Min plånbok

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Min plånbok

Inlägg av kler »

Halloj alla Tesla-fans

Jag har följt Tesla i några år. Jag har länge varit intresserad, men tyckt att bilen är för dyr.
Efter Teslapoddens avsnitt om kostnader Köp Tesla till priset av en Volvo så har tanken blivit till ett reellt mål. Jag har en faktisk leasingoffert i form av personalbil som skulle ge mig den billigaste Model S 60 kWh (endast inklusive köldpaket, annars inga utsvävnigar) till en kostnad av 5 600 kr / mån. Avtal löper 5 år och 1500 mil om året.
Till allas besvikelse så kommer jag av olika orsaker inte att göra verklighet av detta i år. Förhoppnings blir det verklighet inom 1-2 år. Och, javisst, då kanske Model 3 finns, men skit i det nu. Jag är ju intresserad av Din och Min plånbok :)

Vi är en familj med ett barn och troligtvis kommer vi att ha ett till så småningom.
De senaste 6 månaderna har vi haft en snittinkomst på 52 500 / mån netto, inklusive föräldrapenning då min fru inte jobbar heltid. Vi någotsånär duktiga på att spara till oss själva och också separat till vårt barn. Vi bor i Stockholm, så boende utgör en ganska stor post i våra utgifter.

Slår vi ihop vårt långsiktiga och kortsiktiga sparande, samt sparande till barn så har vi en sparkvot på ca: 20% de senaste 6 månaderna om jag räknat rätt (det kortsiktiga sparandet utgör tyvärr en större del av kakan än det långsiktiga).

Det var Min plånbok. Bil då?

Vi kör en gammal bil, årsmodell -99 som vi haft i 4 år.
Räknar vi ihop köpsumman, de (förhållandevis få) reparationer vi gjort, skatt, försäkring och drivmedel så hamnar den på ca 2500 kr / mån i snitt (det är alltså den totala kostnaden, allt inräknat inklusive drivmedel (minus trängselskatt, parkeringsavgift, parkeringsböter och dylikt)). Vi kör förhållandevis lite, ca. 1 tank a ~60 liter i månaden. Ingen av oss kör bilen till jobbet, utan vi cyklar, åker kommunalt eller jobbar hemma.

Varför denna räkneexkursion?

Jo, jag är SJUKT intresserad av vilka som har råd / tycker sig ha råd med Tesla, och också vilka modeller ni har (de kan ju variera rätt mycket i pris :))
Det finns förstås alla varianter av er där ute. Det finns de som har gott om utrymme för Tesla och andra roligheter. Och så finns det de som vi, som absolut har råd, men det kommer å andra sidan att skapa ett hål av betydande storlek i plånboken (och då är det ändå snikvarianten av Model S vi tittar på). Sen har vi naturligtvis de som verkligen inte har råd, hur de än vrider och vänder.

Tillbaka till mig lite snabbt. Vi har som sagt råd, men jag har väldigt svårt att motivera för mig själv att betala drygt: 3000 kr / mån mer för en Tesla än vad vi betalar för den bil vi har, som trots allt fungerar. Min fru är med på banan att skaffa en Tesla, men jag är egentligen lite för snål. Dessa ytterligare 3000 kr /mån blir 36 000 kr per år, vilket skulle bli 180 000 kr på de 5 år som leasingavtalet löper. Man kan göra mycket annat kul för 180 000 kr. (n.b. att totalkostnaden för Teslan skulle bli 336 000, 180 000 är diffen, alltså det vi skulle betala utöver den bil vi har nu).
Jag skulle älska att ha en Tesla. Precis som alla vi som hänger här, så jag behöver knappast motivera varför :)
En fetare Model S, eller ännu hellre en fetare Model X, då skulle jag säga att jag inte har råd. "Ha råd" är ju alltid relativt. Men då skulle vi helt plötsligt lägga en betydande del av vår inkomst på bil, mer än vad vi lägger på boende. Vi skulle antagligen ha ett obefintligt sparande om vi hade en Model X med lite utrustning.

Jag skulle gissa att fler går i liknande tankar som jag, och tänker: Hur fan har de råd? :)
Därför skulle jag vilja kicka igång en tråd om detta: Min plånbok

Om du inte är obekväm att exponera din ekonomi för internet så är jag som sagt SJUKT nyfiken på du som har en (eller flera) Tesla och Din plånbok!

Du som har Tesla
  • - Vilken / vilka modeller?
    - Månadskostnad för dessa?
    - Lösning: Äga? Leasing? Stulen? Annat?
    - Om du har en annan lösning, du kanske äger bilen via företag som du ändå inte vill plocka ut lön på eller liknande, försök att översätta siffrorna till vad det faktiskt kostar dig. Äh, fan vet jag :)
    - Nettlön (du eller hela hushållet?)?
    - Hur fan motiverar du kostnaden för dig själv? :)
    - Bonus: Yrke / arbetssituation
    - Bonus: Är det något annat du gjort avkall på för att ha råd?
Jag ber om ursäkt för detta kanske röriga inlägg, men jag är som sagt nyfiken på om det är jag som siktar högt genom att lägga 11% av hushållets nettoinkomst på bil (allrahelst när vi inte reser mycket och jämfört med dagens 5%), eller om jag bara är snål/tråkig/försiktig/planerande jämfört med andra.

Tack! :)
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Min plånbok

Inlägg av danni »

Kul att det avsnittet lyckades sätta griller i huvudet på en del ändå ;)

Jag har en Tesla Model S 85D av årsmodell 2015. Den är egentligen lite dyrare bil än jag vill ha i nuvarande situation, särskilt jämfört med den laddhybrid vi hade innan (tips: räkna på att ha en laddhybrid som personalbil istället, det blir faktiskt inte mycket dyrare än er nuvarande bil och då kan ni köra exempelvis en splojtrans ny Passat). Men samtidigt kändes det som med alla prishöjningar och förmånsvärde som var på väg upp vid årsskiftet 2015/2016 som att det var lika bra att helt enkelt slå till, annars skulle det aldrig bli av.

Jag är egenföretagande IT-konsult. Bilen leasas i firman, såklart. Har de senaste åren omsatt ca 1,4-1,7 miljoner, med relativt små utgifter. Jag lägger kanske 150-200k om året på lokal, utrustning, mjukvara etc. Jag försörjer dock i huvudsak hela hushållet på det här företaget (fru är student + hjälper till i företaget). Vi har två små barn. Vårt nettouttag med löner och aktieutdelning ligger på kanske 60k i månaden. Jag räknar med att bilen kostar oss ungefär 9k netto i månaden totalt, så det blir med andra ord ca 15% av nettoinkomsten, en bit över din smärtgräns på 11%. Men jag känner inte direkt att vi har ont om pengar, trots höga boendekostnader (hyresrätt i Göteborg för 14k per månad inkl parkering), även om det såklart hade varit smartare att leva snålare och kunna lägga undan mer för framtiden...
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 08 aug 2015 13:57
Ort: Uppsala

Re: Min plånbok

Inlägg av kangru »

kler skrev:

Vi kör förhållandevis lite, ca. 1 tank a ~60 liter i månaden. Ingen av oss kör bilen till jobbet, utan vi cyklar, åker kommunalt eller jobbar hemma.
Detta är där det spricker. Kör du 60mil / månad och sen totalt ~750mil / år så kommer du aldrig kunna räkna hem detta skulle jag säga. Mitt tips är att skaffa ett bilpool's abonnemang med elbilar och och åka Tesla taxi när ni vill detta.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Min plånbok

Inlägg av Jerker »

Vår gemensamma inkomst ser väl ut ungefär som er, dessutom har vi nog säkert ett betydligt billigare boende eftersom vi bor i ett billigt hus på landet.
Å andra sidan har vi inga hemmavarande barn längre (kan intyga att det stämmer att det är det största lönelyftet man får i livet, det när barnen flyttar hemifrån!).

Jag skulle iofs också ha råd att köpa en S. Vet att jag räknade nån gång på det, och en bil runt 1 miljon skulle kosta mig c:a 10000/mån på en hyfsad avbetalningsplan (företagsleasing har jag ingen möjlighet till). Idag har jag nämligen en privatleasingkostnad på 4200/mån och så lägger jag undan 5000/mån till kontantinsatsen till en 3:a. Jag har dessutom en körsträcka på c:a 3000 mil/år, så jag sparar mer på bränslet än du skulle göra och sänker totalkostnaden lite mer.

Men att köpa en S idag skulle innebära att jag skulle behöva låna till kontantinsatsen också och skulle det bli för hög månadskostnad. Men om ett par år skulle jag utan vidare kunna köpa en. Men jag är också för snål. Tycker inte det är värt att betala så mycket för en bil alls, hur häftig den än är.. Vet inte var 3:an kommer att stanna, men nån stans runt 500000 är nog en smärtgräns för mig. Och skulle det (mot förmodan) dyka upp en tillräckligt bra elbil (30+ mil, snabbladdning och dragkrok) som är ett par hundra tusen billigare än Tesla 3 så faller nog valet på den och jag skippar den häftiga teknik som Tesla kommer att erbjuda och som den billigare bilen säkerligen kommer att vara helt utan. Så viktigt är det inte för mig om man kan slippa punga ut med 100000-200000 kronor för en i övrigt i stort sett likvärdig bil.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Min plånbok

Inlägg av mati »

Hej, det där med ekonomin och teslaägandet är nog ett problem för många. Man vill så hemskt gärna ha en Tesla, och så gör man allt möjligt för att få ihop det. Självbedrägeri är ett känt begrepp i detta forum. ;)
Min/vår inkomstsituation är mycket jämförbar med din. Ganska exakt skulle jag vilja påstå. Vi har dock inga barn.
Jag köpte en begagnad Model S P85 förra året. Med värdeminskning och allt kostar bilen ungefär 12 000kr i månaden. Tror jag. Värdeminskningen är största kostnaden, samtidigt är det bara en gissning. Hursomhelst är det egentligen ingenting jag har råd med. Jag köpte bilen delvis med "kyrksilvret" och det var tänkt som nån slags livsinvestering, en grej man bara gör en gång. Man lever ju bara en gång liksom. Men jag är medveten om att pengarna är borta. Jag kan knappast spara ihop dem igen.
Hur motiverar man det för sig själv då? "Vill ha" kanske? Det räcker för mig som motivering.
Är det ekonomiskt försvarbart? Nej. Det är det inte.
Men det är kul, och som sagt, man lever bara en gång.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: Min plånbok

Inlägg av kler »

Stort tack för alla svar och att ni delar med er. Håller med om att självbedrägeriet är en viktig del i kalkylen. Jag har aldrig tidigare i mitt liv tänkt tanken Vad ska jag göra för att få en <sak> om och om igen där sak nu då alltså är en Tesla. Tanken finns där permanent.

Riktigt roligt att få ta del av era procentsatser! Keep em coming! :)
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Min plånbok

Inlägg av mati »

kler skrev:
Stort tack för alla svar och att ni delar med er. Håller med om att självbedrägeriet är en viktig del i kalkylen. Jag har aldrig tidigare i mitt liv tänkt tanken Vad ska jag göra för att få en <sak> om och om igen där sak nu då alltså är en Tesla. Tanken finns där permanent.

Riktigt roligt att få ta del av era procentsatser! Keep em coming! :)
Man köper Teslan för att få lite sinnesro igen. Annars sitter man och grubblar och räknar och pratar Tesla och kan inte tänka på nåt annat. Ingen människa kan stå ut med det hur länge som helst. Familjelivet lider och alla tror att man är störd. Till sist är det helt enkelt bättre att offra privatekonomin. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: Min plånbok

Inlägg av kler »

kangru skrev:
kler skrev:

Vi kör förhållandevis lite, ca. 1 tank a ~60 liter i månaden. Ingen av oss kör bilen till jobbet, utan vi cyklar, åker kommunalt eller jobbar hemma.
Detta är där det spricker. Kör du 60mil / månad och sen totalt ~750mil / år så kommer du aldrig kunna räkna hem detta skulle jag säga. Mitt tips är att skaffa ett bilpool's abonnemang med elbilar och och åka Tesla taxi när ni vill detta.
Norm utanför tullarna, så det finns ingen bilpool i närheten. Har försökt att få de på plats, men inte lyckats än. Tesla-taxi är tyvärr inget alternativ. Hur kul är det att bara åka med, man vill ju köra och ha den i garaget :)
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: Min plånbok

Inlägg av kler »

mati skrev:
kler skrev:
Stort tack för alla svar och att ni delar med er. Håller med om att självbedrägeriet är en viktig del i kalkylen. Jag har aldrig tidigare i mitt liv tänkt tanken Vad ska jag göra för att få en <sak> om och om igen där sak nu då alltså är en Tesla. Tanken finns där permanent.

Riktigt roligt att få ta del av era procentsatser! Keep em coming! :)
Man köper Teslan för att få lite sinnesro igen. Annars sitter man och grubblar och räknar och pratar Tesla och kan inte tänka på nåt annat. Ingen människa kan stå ut med det hur länge som helst. Familjelivet lider och alla tror att man är störd. Till sist är det helt enkelt bättre att offra privatekonomin. ;)
Sjukt, men det är PRECIS där jag är. Många vakna nätter framför youtube och såreadsheets kan jag säga... :)
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5181
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Min plånbok

Inlägg av Nicke Nyfiken »

mati skrev:
Hej, det där med ekonomin och teslaägandet är nog ett problem för många. Man vill så hemskt gärna ha en Tesla, och så gör man allt möjligt för att få ihop det. Självbedrägeri är ett känt begrepp i detta forum. ;)
Min/vår inkomstsituation är mycket jämförbar med din. Ganska exakt skulle jag vilja påstå. Vi har dock inga barn.
Jag köpte en begagnad Model S P85 förra året. Med värdeminskning och allt kostar bilen ungefär 12 000kr i månaden. Tror jag. Värdeminskningen är största kostnaden, samtidigt är det bara en gissning. Hursomhelst är det egentligen ingenting jag har råd med. Jag köpte bilen delvis med "kyrksilvret" och det var tänkt som nån slags livsinvestering, en grej man bara gör en gång.Man lever ju bara en gång liksom. Men jag är medveten om att pengarna är borta. Jag kan knappast spara ihop dem igen.
Hur motiverar man det för sig själv då? "Vill ha" kanske? Det räcker för mig som motivering.
Är det ekonomiskt försvarbart? Nej. Det är det inte.
Men det är kul, och som sagt, man lever bara en gång.
YOLO är en klassiker och ihop med självbedrägeri så fick jag också råd med en Model S. :D

Ekonomiskt kommer det aldrig gå att räkna hem en privatägd Model S. Men ska man alltid tänka strikt ekonomiskt skulle man få ändra/avstå många saker i livet. Fru och barn hade ju t ex gått fetbort. Men dem vill jag inte vara utan, och likaså min Tesla. :lol:
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: Min plånbok

Inlägg av kler »

Härligt, jag antecknar alla de här sakerna så jag har om 1-2 år när det förhoppningsvis smäller till! :)
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1729
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: Min plånbok

Inlägg av Bod »

Nicke Nyfiken skrev:

Ekonomiskt kommer det aldrig gå att räkna hem en privatägd Model S. Men ska man alltid tänka strikt ekonomiskt skulle man få ändra/avstå många saker i livet. Fru och barn hade ju t ex gått fetbort. Men dem vill jag inte vara utan, och likaså min Tesla. :lol:
Beror lite på vad man jämför med. Jämför man med en Dacia fungerar det aldrig.

Vi valde mellan en BMW5-serie kombi ny som vi hade köpt tidigare och Tesla. 510kkr mot 800-40=760kkr. Sedan har vi haft våra bilar i 8 år och kommer definitivt att ha Teslan så länge. Dvs skillnad är 300kkr över åtta år i pris. Denna mellanskillnad räknas hem pga av billigare driftskostnad. Att bara serva en BMW i 5år, de första 3 är gratis, kostar någonstans mellan 50-70kkr. Sedan kommer underhåll utöver ordinarie service och vi är uppe i över 100kkr. Vi har haft fler BMW så vi har en ganska god bild av kostnaden. Kör man som vi ca 2000 mil om året var vår tanke att elen skulle kosta 1:- kW och Bensinen 15:- litern. Just den uträkningen stämde inte. Bensinen har legat runt 13 och elen runt 60 öre. Dessutom har vi 1500 fria mil av Skelleftekraft så "bränslekostnaden" är noll, vilket ger en besparing på 156kkr över åtta år. Dvs BMW kombi 510+100+156=766kkr mot Tesla 760. Det går således att räkna hem även privat beroende vad alternativen är. Observera att detta inte är glädjekalkyler

Sedan har det tillkommit en faktor till som vi inte räknat med och det är andrahandsvärdet. Jag har aldrig haft en bil med samma andrahandsvärde. Hade vi köpt BMWn hade den varit värd ca 200-250kkr idag. En förlust med 300kkr. Teslan har inte sjunkit så mycket och om 5 år då vi byter kommer BMW att ha försumbart värde medans Teslan fortfarande kommer att vara attraktiv.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
STEFLI
Inlägg: 25
Blev medlem: 23 jun 2016 10:20

Re: Min plånbok

Inlägg av STEFLI »

Jag har reservation på Model 3 och tänkte köpa den kontant för sparade medel till ett pris á ca 700K
Får ut 28K/månad, bor i belånad villa, är ensamstående och har 2 utflugna barn (dessa är inte gratis bara för att de är vuxna). Jag har utrymme till att kunna spara 12K/månad, efter mindre än 5år är sparkapitalet återställt (räknat utan kapitaltillväxt så förmodligen kortare tid).

Jag tänkte i alla fall lurar mig själv genom att tro det blir ett bra, förnuftigt och tillfredsställande köp!
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: Min plånbok

Inlägg av kler »

Bod skrev:
Nicke Nyfiken skrev:

Ekonomiskt kommer det aldrig gå att räkna hem en privatägd Model S. Men ska man alltid tänka strikt ekonomiskt skulle man få ändra/avstå många saker i livet. Fru och barn hade ju t ex gått fetbort. Men dem vill jag inte vara utan, och likaså min Tesla. :lol:
Beror lite på vad man jämför med. Jämför man med en Dacia fungerar det aldrig.

Vi valde mellan en BMW5-serie kombi ny som vi hade köpt tidigare och Tesla. 510kkr mot 800-40=760kkr. Sedan har vi haft våra bilar i 8 år och kommer definitivt att ha Teslan så länge. Dvs skillnad är 300kkr över åtta år i pris. Denna mellanskillnad räknas hem pga av billigare driftskostnad. Att bara serva en BMW i 5år, de första 3 är gratis, kostar någonstans mellan 50-70kkr. Sedan kommer underhåll utöver ordinarie service och vi är uppe i över 100kkr. Vi har haft fler BMW så vi har en ganska god bild av kostnaden. Kör man som vi ca 2000 mil om året var vår tanke att elen skulle kosta 1:- kW och Bensinen 15:- litern. Just den uträkningen stämde inte. Bensinen har legat runt 13 och elen runt 60 öre. Dessutom har vi 1500 fria mil av Skelleftekraft så "bränslekostnaden" är noll, vilket ger en besparing på 156kkr över åtta år. Dvs BMW kombi 510+100+156=766kkr mot Tesla 760. Det går således att räkna hem även privat beroende vad alternativen är. Observera att detta inte är glädjekalkyler

Sedan har det tillkommit en faktor till som vi inte räknat med och det är andrahandsvärdet. Jag har aldrig haft en bil med samma andrahandsvärde. Hade vi köpt BMWn hade den varit värd ca 200-250kkr idag. En förlust med 300kkr. Teslan har inte sjunkit så mycket och om 5 år då vi byter kommer BMW att ha försumbart värde medans Teslan fortfarande kommer att vara attraktiv.
Jag köper din kalkyl. Skillnaden för mig är som sagt att jag har en alldeles för billig bil i dagsläget :)
Samt att jag kör för lite :/
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: Min plånbok

Inlägg av kler »

STEFLI skrev:
Jag har reservation på Model 3 och tänkte köpa den kontant för sparade medel till ett pris á ca 700K
Får ut 28K/månad, bor i belånad villa, är ensamstående och har 2 utflugna barn (dessa är inte gratis bara för att de är vuxna). Jag har utrymme till att kunna spara 12K/månad, efter mindre än 5år är sparkapitalet återställt (räknat utan kapitaltillväxt så förmodligen kortare tid).

Jag tänkte i alla fall lurar mig själv genom att tro det blir ett bra, förnuftigt och tillfredsställande köp!
Snyggt jobbat!
Tror du Model 3 kommer att springa upp i 700K?
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
STEFLI
Inlägg: 25
Blev medlem: 23 jun 2016 10:20

Re: Min plånbok

Inlägg av STEFLI »

kler skrev:
STEFLI skrev:
Jag har reservation på Model 3 och tänkte köpa den kontant för sparade medel till ett pris á ca 700K
Får ut 28K/månad, bor i belånad villa, är ensamstående och har 2 utflugna barn (dessa är inte gratis bara för att de är vuxna). Jag har utrymme till att kunna spara 12K/månad, efter mindre än 5år är sparkapitalet återställt (räknat utan kapitaltillväxt så förmodligen kortare tid).

Jag tänkte i alla fall lurar mig själv genom att tro det blir ett bra, förnuftigt och tillfredsställande köp!
Snyggt jobbat!
Tror du Model 3 kommer att springa upp i 700K?
En fullmatad gör nog det och då behöver nog svenska kronan stärkas mot dollarn oxå.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5181
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Min plånbok

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Bod skrev:
Nicke Nyfiken skrev:

Ekonomiskt kommer det aldrig gå att räkna hem en privatägd Model S. Men ska man alltid tänka strikt ekonomiskt skulle man få ändra/avstå många saker i livet. Fru och barn hade ju t ex gått fetbort. Men dem vill jag inte vara utan, och likaså min Tesla. :lol:
Beror lite på vad man jämför med. Jämför man med en Dacia fungerar det aldrig.

Vi valde mellan en BMW5-serie kombi ny som vi hade köpt tidigare och Tesla. 510kkr mot 800-40=760kkr. Sedan har vi haft våra bilar i 8 år och kommer definitivt att ha Teslan så länge. Dvs skillnad är 300kkr över åtta år i pris. Denna mellanskillnad räknas hem pga av billigare driftskostnad. Att bara serva en BMW i 5år, de första 3 är gratis, kostar någonstans mellan 50-70kkr. Sedan kommer underhåll utöver ordinarie service och vi är uppe i över 100kkr. Vi har haft fler BMW så vi har en ganska god bild av kostnaden. Kör man som vi ca 2000 mil om året var vår tanke att elen skulle kosta 1:- kW och Bensinen 15:- litern. Just den uträkningen stämde inte. Bensinen har legat runt 13 och elen runt 60 öre. Dessutom har vi 1500 fria mil av Skelleftekraft så "bränslekostnaden" är noll, vilket ger en besparing på 156kkr över åtta år. Dvs BMW kombi 510+100+156=766kkr mot Tesla 760. Det går således att räkna hem även privat beroende vad alternativen är. Observera att detta inte är glädjekalkyler

Sedan har det tillkommit en faktor till som vi inte räknat med och det är andrahandsvärdet. Jag har aldrig haft en bil med samma andrahandsvärde. Hade vi köpt BMWn hade den varit värd ca 200-250kkr idag. En förlust med 300kkr. Teslan har inte sjunkit så mycket och om 5 år då vi byter kommer BMW att ha försumbart värde medans Teslan fortfarande kommer att vara attraktiv.
Du har helt rätt!

När jag skrev: Ekonomiskt kommer det aldrig gå att räkna hem en privatägd Model S. skulle jag avslutat med "för mig" eftersom mitt alternativ inte är en bil i den klassen du räknar på. Jag skulle aldrig lägga så mycket pengar på en fosilbrännare fast jag har råd. Mitt alternativ hade varit en lätt begagnad Lexus GS och då blir Teslan dyrare. Men YOLO och självbedrägeri gör att det ändå känns helt rätt att lägga onödigt mycket pengar på en Model S. Det var i ärlighetens namn det enda sättet att åter börja fungera socialt. All vaken tid ägnades åt tankar kring ett Teslaägande. Nu finns det frid i själen och ytterligare ett glädjeämne i livet, och det är värt mycket pengar det också. :D
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Min plånbok

Inlägg av Bjelke »

OM det fanns en lika gammal Tesla så skulle du antagligen enkelt kunna få ihop kalkylen såklart, men nu gör det ju inte det så det blir lixom hopplöst att få ihop en kalkyl jämfört med en så pass
gammal bil. Man måste väga in i att man får en ny bil oxo (eller lite nyare om man satsar på en beggad bil). Att det som flera påpekat rör sig om väldigt få mil gör ju inte jämförelsen med
en elbil lättare heller såklart :(
Förr eller senare blir det ju dags för ett bilbyte, och det blir väl DEN kostnaden man får jämföra mot, men oavsett så blir det hopplöst med så få mil...
Jag är ju lyckligt lottad att kunna ta min på firman och dessutom till en dollarkurs som låg på typ lite drygt 6 kronor (sommaren 2014) så för mig blev det "billigt"...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
olarsson
Teslaägare
Inlägg: 780
Blev medlem: 13 apr 2014 00:23
Ort: Enskede

Re: Min plånbok

Inlägg av olarsson »

Jag är delägare i ett företag och leasar bilen på firman. Men eftersom det ska bli rättvist mellan delägarna (somliga har dyr bil, andra billig, några ingen alls) kör vi upplägget som ungefär som personalbil med bruttolöneavdrag.
Min S85 2014 kostar mig då netto ca 11-12 kkr per månad i löneminskning och förmånsbeskattning. Det är klart att det smärtar i plånboken, men vi har varken sommarhus eller båt utan åker istället på billiga, miljövänliga bilsemestrar i Europa.
Grejen är att när jag nu snart byter in min S mot en X så är andrahandsvärdet så bra (mycket tack vare prisökningarna) att räknar jag av inbytesvärdet har bilen kostat mig mindre än hälften av det där. Det gör att jag till sommaren kan tuffa vidare i en Model X (som kostar 50% mer än vad min S gjorde för tre år) sedan till samma månadsbelopp (grundplåt från inbyte och bättre restvärde i nya leasingen, men å andra sidan högre förmånsvärde).
För tre år sedan var jag helt beredd på att värdet av bilen kanske inte ens skulle vara de 30% jag har i leasingkontraktet, elbilsmarknaden var i sin linda. Nu har den behållit nästan 70% av värdet istället. Det kan man nog inte hoppas på nästa gång så lite skjuter jag ju raset framför mig, men som skrivits ovan, det är ett visst mått av YOLO och självbedrägeri i detta. Och för egen del också och inte minst en vilja att bidra till en omställning till en hållbarare värd som jag är beredd att satsa på med mina surt förvärvade slantar.
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: Min plånbok

Inlägg av kler »

olarsson skrev:
Jag är delägare i ett företag och leasar bilen på firman. Men eftersom det ska bli rättvist mellan delägarna (somliga har dyr bil, andra billig, några ingen alls) kör vi upplägget som ungefär som personalbil med bruttolöneavdrag.
Min S85 2014 kostar mig då netto ca 11-12 kkr per månad i löneminskning och förmånsbeskattning. Det är klart att det smärtar i plånboken, men vi har varken sommarhus eller båt utan åker istället på billiga, miljövänliga bilsemestrar i Europa.
Grejen är att när jag nu snart byter in min S mot en X så är andrahandsvärdet så bra (mycket tack vare prisökningarna) att räknar jag av inbytesvärdet har bilen kostat mig mindre än hälften av det där. Det gör att jag till sommaren kan tuffa vidare i en Model X (som kostar 50% mer än vad min S gjorde för tre år) sedan till samma månadsbelopp (grundplåt från inbyte och bättre restvärde i nya leasingen, men å andra sidan högre förmånsvärde).
För tre år sedan var jag helt beredd på att värdet av bilen kanske inte ens skulle vara de 30% jag har i leasingkontraktet, elbilsmarknaden var i sin linda. Nu har den behållit nästan 70% av värdet istället. Det kan man nog inte hoppas på nästa gång så lite skjuter jag ju raset framför mig, men som skrivits ovan, det är ett visst mått av YOLO och självbedrägeri i detta. Och för egen del också och inte minst en vilja att bidra till en omställning till en hållbarare värd som jag är beredd att satsa på med mina surt förvärvade slantar.
Snygg tajming med dollarn, helt klart.
Jag måste först lura in mig i en Model S 60-snikvariantssituation för att senare om några år lura in mig själv i en rejäl Model X-situation.
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare
Inlägg: 760
Blev medlem: 21 feb 2016 20:46
Ort: Stockholm/Täby

Re: Min plånbok

Inlägg av lem »

Teslan är min femte elbil.

Jag sålde halva båten och säljer gammelbilen vilket jag lägger in kontant. Detta motsvarar att värdeminskningen är tagen för 3-4 år. Kontantinsatsen blev 300'. Kvarvarande lån om 400' motsvarar en ny Leaf.
Diesel som ej köps -100' på 3-4 år.

Summering:
Värdetapp Tesla 300- diesel 100= Värdetapp 200 = Värdetapp ny Leaf
Lån Tesla 400=Lån ny Leaf
Värde tesla om 3 år = 400 ~= marknadsvärde
Teslan kostar som en Leaf! Och det hade vi råd med. Då har vi råd m Tesla!

Självbedrägeri?
Javisst!
Räkna hem ekonomiskt?
Glöm det!
Now or never?
Dollarn stack. Antingen nu innan prishöjning eller glöm för evigt.

Edit: såg att bilen ökat till 985' vilket gjort den HELT orimligt dyr! Himla tur jag slog till!
Hälsningar
Lars

MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
rmokvist
Inlägg: 115
Blev medlem: 05 okt 2016 11:22
Ort: Karlskrona

Re: Min plånbok

Inlägg av rmokvist »

mati skrev:
kler skrev:
Stort tack för alla svar och att ni delar med er. Håller med om att självbedrägeriet är en viktig del i kalkylen. Jag har aldrig tidigare i mitt liv tänkt tanken Vad ska jag göra för att få en <sak> om och om igen där sak nu då alltså är en Tesla. Tanken finns där permanent.

Riktigt roligt att få ta del av era procentsatser! Keep em coming! :)
Man köper Teslan för att få lite sinnesro igen. Annars sitter man och grubblar och räknar och pratar Tesla och kan inte tänka på nåt annat. Ingen människa kan stå ut med det hur länge som helst. Familjelivet lider och alla tror att man är störd. Till sist är det helt enkelt bättre att offra privatekonomin. ;)
Precis där är jag. Allt handlar om Tesla, till stor del iaf. Det räknas och räknas. Konstateras att "nä, det funkar fan inte". Börjar snegla på andra elbilar. Räknar och räknar, ja det går ihop sig. Kollar på en Tesla och dess funktioner två sekunder och är tillbaka på ruta ett igen och räknar. Nu sneglar jag på begagnatmarknaden och det blir ju inte bättre när man hittar en bil med precis de tillvalen man söker dyker upp inom budgeten och man vet att det ändå inte kommer hända nu (av olika anledningar). :roll:

Kul tråd oavsett för att se att det finns andra i samma sits och även de som sagt "fuck it" och förverkligat sin "dröm" eller vad man ska kalla det. :D
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Min plånbok

Inlägg av Jerker »

STEFLI skrev:
...och har 2 utflugna barn (dessa är inte gratis bara för att de är vuxna).
:shock: Dålig uppfostran! Mina är faktiskt helt gratis trots att ett av dem fortfarande studerar! 8-)
STEFLI
Inlägg: 25
Blev medlem: 23 jun 2016 10:20

Re: Min plånbok

Inlägg av STEFLI »

Jerker skrev:
STEFLI skrev:
...och har 2 utflugna barn (dessa är inte gratis bara för att de är vuxna).
:shock: Dålig uppfostran! Mina är faktiskt helt gratis trots att ett av dem fortfarande studerar! 8-)
Haha, förbered dig på dåliga nyheter, när de börjar gifta sig och skaffar barn är det allt annat än gratis.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Min plånbok

Inlägg av Jerker »

STEFLI skrev:
Jerker skrev:
STEFLI skrev:
...och har 2 utflugna barn (dessa är inte gratis bara för att de är vuxna).
:shock: Dålig uppfostran! Mina är faktiskt helt gratis trots att ett av dem fortfarande studerar! 8-)
Haha, förbered dig på dåliga nyheter, när de börjar gifta sig och skaffar barn är det allt annat än gratis.
:D Åh nej! Har dom flyttat hemifrån så har dom! Jag är en mycket principfast fader!


...ska ju ha en Tesla, ju....
Skriv svar