C vill ge 100 000 i miljöbilsbonus

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Re: C vill ge 100 000 i miljöbilsbonus

Inläggav Jerker » 19 mar 2017 18:10

joel80 skrev:Det har daltas med miljöförstöring allt för länge


+1000
Leasad Renault Zoe Intense från januari 2016. | Reserverat en Tesla 3 i MoS butik den 31/3 med köplats #1
Ingen dragkrok, ingen Model 3
Behåller reservationen tills vidare, dock. Elon kan ju ändra sig igen...
Användarvisningsbild
Jerker
 
Inlägg: 4073
Blev medlem: 09 nov 2015 23:29
Ort: Nyköping

Re: C vill ge 100 000 i miljöbilsbonus

Inläggav Torkel » 20 mar 2017 00:11

Twoben skrev:
mati skrev:
Twoben skrev:Skattepolitiks ska man inte göra bra produkter billigare genom åtgärder utan man ska göra dåliga dyrare.

Det funkar inte heller, för då har till sist ingen råd att köpa nånting. Det du föreslår skulle i praktiken innebära att alla fossilbilar skulle kosta mer än en Tesla. Visst, då är elbilar billigast, men det betyder inte att folk har råd att köpa dem då.


Tror du missuppfattade mig, eller jag var nog lite otydlig i mitt påstående.

Med att dåliga produkter ska vara dyrare menar jag bara att de ska betala sig själva och den merkostnaden de orsakar. Vilket fossildrivna fordon till stor del redan gör genom att bränslet (vilket är den dåliga komponenten) är beskattat till 65%. Dvs låt produkterna tala för sig själva utan att blanda in subventioner, avdrag och annat pappersarbete som bara blir en kostnad för samhället i sin helhet och som i många fall leder till en snedvriden marknad (etanol!). Marknaden vet alltid bättre än några ekonomer, politiker eller miljöaktivister i Rosenbad.


Marknaden skiter ju fullständigt i miljön, så ur miljösynpunkt är inte marknaden en bra aktör.

Det finns tre problem med den fria marknaden:
1. Den är "dum". Den styrs alltså framförallt av pengar. Andra mål kan vara önskvärda.
2. Den är inte fri. Stora aktörer sätter spelreglerna, oavsett om aktören är stat eller företag.
3. Människor är inte rationella. Vi tar inte alltid det optimala beslutet ur finansiell- eller kvalitetssynpunkt. Ibland saknar vi information, ibland luras vi av vårat psyke.

Subventioner kan alltså vara rätt väg att gå för att motverka marknadens riktning t.ex. genom att minska prisskillnaden i inköp mellan dyra miljövänliga bilar och vanliga bilar.

En skillnad i inköpspris är väldigt mycket tydligare än eventuella besparingar över lång tid. Hade människor varit rationella så hade folk flockats för att köpa bilar som fyller deras behov och som (ofta) sparar pengar på 5-10 års sikt.
Användarvisningsbild
Torkel
 
Inlägg: 395
Blev medlem: 13 apr 2016 13:47
Ort: Mölndal

Re: C vill ge 100 000 i miljöbilsbonus

Inläggav Teslaägare Bjelke » 20 mar 2017 07:02

Torkel skrev:
Twoben skrev:
mati skrev:
Twoben skrev:Skattepolitiks ska man inte göra bra produkter billigare genom åtgärder utan man ska göra dåliga dyrare.

Det funkar inte heller, för då har till sist ingen råd att köpa nånting. Det du föreslår skulle i praktiken innebära att alla fossilbilar skulle kosta mer än en Tesla. Visst, då är elbilar billigast, men det betyder inte att folk har råd att köpa dem då.


Tror du missuppfattade mig, eller jag var nog lite otydlig i mitt påstående.

Med att dåliga produkter ska vara dyrare menar jag bara att de ska betala sig själva och den merkostnaden de orsakar. Vilket fossildrivna fordon till stor del redan gör genom att bränslet (vilket är den dåliga komponenten) är beskattat till 65%. Dvs låt produkterna tala för sig själva utan att blanda in subventioner, avdrag och annat pappersarbete som bara blir en kostnad för samhället i sin helhet och som i många fall leder till en snedvriden marknad (etanol!). Marknaden vet alltid bättre än några ekonomer, politiker eller miljöaktivister i Rosenbad.


Marknaden skiter ju fullständigt i miljön, så ur miljösynpunkt är inte marknaden en bra aktör.

Det finns tre problem med den fria marknaden:
1. Den är "dum". Den styrs alltså framförallt av pengar. Andra mål kan vara önskvärda.
2. Den är inte fri. Stora aktörer sätter spelreglerna, oavsett om aktören är stat eller företag.
3. Människor är inte rationella. Vi tar inte alltid det optimala beslutet ur finansiell- eller kvalitetssynpunkt. Ibland saknar vi information, ibland luras vi av vårat psyke.

Subventioner kan alltså vara rätt väg att gå för att motverka marknadens riktning t.ex. genom att minska prisskillnaden i inköp mellan dyra miljövänliga bilar och vanliga bilar.

En skillnad i inköpspris är väldigt mycket tydligare än eventuella besparingar över lång tid. Hade människor varit rationella så hade folk flockats för att köpa bilar som fyller deras behov och som (ofta) sparar pengar på 5-10 års sikt.


Mkt bra synpunkter som stämmer bra. "Marknaden" går ju dessutom till stor del även utanför vårt eget land, vilket gör saken än mer värd att tänka på.
Även jag har en refferallänk och den är http://ts.la/mikael1178
Använd denna och få fri Supercharging
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
 
Inlägg: 7303
Blev medlem: 24 mar 2015 13:27
Ort: Bollnäs

Re: C vill ge 100 000 i miljöbilsbonus

Inläggav LarsL » 20 mar 2017 07:44

Att ett litet land kan påverka mycket i världen det har både Norge visat och även Carlifonien på sätt och vis. Det är alltså inte meningslöst för Sverige att göra rätt för sin del.

Principen borde vara att beskatta föroreningarna där de skapas, vid källan Tex importskatten på olja. Problemet med det är ju att då skulle elbilarna bli ännu dyrare i inköp därför att det är där deras miljöbelastning ligger medan fossilbilar skulle bli relativt billiga. Visserligen skulle bensinen bli enormt dyr men det är ju en svår koppling att göra när bilen ska köpas in.
Nissan Leaf 30kWh Tekna
Bokat Model 3, med dragkrok!
Användarvisningsbild
LarsL
 
Inlägg: 6068
Blev medlem: 08 nov 2014 20:15
Ort: Härryda

Re: C vill ge 100 000 i miljöbilsbonus

Inläggav Seregon » 20 mar 2017 10:28

LarsL skrev:Att ett litet land kan påverka mycket i världen det har både Norge visat och även Carlifonien på sätt och vis. Det är alltså inte meningslöst för Sverige att göra rätt för sin del.

Kalifornien har världens sjätte största ekonomi (och är inte jättelångt från att gå om Storbritannien på plats 5), så det är knappast att räknas som litet.
Sverige ligger på plats 21-23 och Norge 27-30 (beroende på lista) sett till hela länders BNP, så vi är definitivt inte så små som många vill påstå när de säger att vi bara är 9 miljoner invånare och en droppe i det globala havet. Vi har alla möjligheter att vara minst lika bra som någon av de andra länderna, men det är lite för mycket prat och för lite verkstad bland politikerna.
Seregon
 
Inlägg: 225
Blev medlem: 05 apr 2016 09:37
Ort: Uppsala

Föregående

Återgå till Övrigt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bogge och 8 gäster