Uppgradera ditt smarta hem till HomeKit (guide)

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Re: Uppgradera ditt smarta hem till HomeKit (guide)

Inläggav Teslaägare Pontus » 13 aug 2017 00:24

Haha, bara 15 timmar senare och typ 5 försök.
Jag gjorde i kort följande:
- Tog en Raspberry image ifrån Nexahome
- La in alla enheter i Telldus center
- Nu la jag på Homebridge via appen i iPhones
- Uppdaterade config.json med Platformen Telldus-TD-Tool
- Sedan la jag in platformen via appen Homebridge också
- Nu fanns Homebridge när jag startade Home på iPhonen och jag fick bekräfta alla enheter och Siri klarade av att tända och släcka

Bonusen vart att Nexahome rullar på Raspberry och jag kan lägga in mitt gamla webbgränssnitt och styra allt när jag inte är hemma också (inte med Siri då). Utan att ha någon appletv rullandes.
Model S 85D Mattblåmetallik med svart inredning.
Provturer ordnas med glädje och den givna Referral: http://ts.la/pontus4068 (9.000 kr i rabatt) ocg fri Super Charging.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inläggav netwing » 08 okt 2017 19:54

Tack för guiden, har provat och nästan lyckats :) En fråga, behövde du/ni lägga till alla era Telldusenheter (har bland annat en del Nexa-prylar) manuellt en i taget i appen eller dök de upp automatiskt när väl kopplingen är gjort mellan Telldus api nycklarna och Homebridge?
netwing

Inläggav themax » 09 okt 2017 07:46

netwing skrev:Tack för guiden, har provat och nästan lyckats :) En fråga, behövde du/ni lägga till alla era Telldusenheter (har bland annat en del Nexa-prylar) manuellt en i taget i appen eller dök de upp automatiskt när väl kopplingen är gjort mellan Telldus api nycklarna och Homebridge?

Jag fick in hela listan från Telldus Net direkt. Det var bara att sortera in dem i rätt rum.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 fram till en nu omprogrammerad Audi.
Har provkört Model S ett flertal gånger men har hittills lyckat undvika klicka på "beställ" på alla versioner jag byggt och räknat på ...
Användarvisningsbild
themax

Inläggav netwing » 14 okt 2017 20:38

Låter bra det, tack! Kan se att mina 25 enheter lästs in när jag kollar terminalfönstret, men de kommer inte upp i Home-appen. Största kruxet verkar vara att få igång just den...ska man välja "Lägg till tillbehör" första gången när man ska para ihop Home och Homebrigde/Raspberryn?

Sedan ett problem till, får köra "homebridge" kommando för att det ska hoppa igång och Homebridge ska synas över huvud taget i Home (utan enheter). Efter en kort stund kopplar den ifrån med meddelandet:

Kod: Markera allt
Shell closed
Disconnected with error: (null)
netwing

Inläggav themax » 16 okt 2017 21:11

netwing skrev:Största kruxet verkar vara att få igång just den...ska man välja "Lägg till tillbehör" första gången när man ska para ihop Home och Homebrigde/Raspberryn?

Ja, du måste lägga till bryggan (Homebridge) i Home. Instruktioner hur man gör följer med installationen av homebridge. https://github.com/nfarina/homebridge

Enklast är att använda appen i iOS för att automatisera allting: https://itunes.apple.com/se/app/homebridge-for-raspberrypi/id1123183713?mt=8. Den klarar av att addera telldus, skapa bryggan och implementera allting i Homekit.
--------
Har provkört Model S ett flertal gånger men har hittills lyckat undvika klicka på "beställ" på alla versioner jag byggt och räknat på ...
Användarvisningsbild
themax

Inläggav Teslaägare Pontus » 16 okt 2017 21:17

Jag dock lite problem med att Home appen då och då säger att enheter inte svarar. Även om Homebridge säger "running" så hjälper det alltid med omstart av Raspberryn. Någon annan som har detta problemet?
Provturer ordnas med glädje och den givna Referral: http://ts.la/pontus4068 (9.000 kr i rabatt) ocg fri Super Charging.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inläggav themax » 16 okt 2017 21:49

Pontus skrev:Jag dock lite problem med att Home appen då och då säger att enheter inte svarar. Även om Homebridge säger "running" så hjälper det alltid med omstart av Raspberryn. Någon annan som har detta problemet?

1. Har du installerat plug-in för Trådfri? När jag gjorde det fick jag massor med problem...
2. Kört apt-get update/upgrade på Raspberry? Inte för att jag vet om det löser några problem eller ställer till med fler, men jag har gjort det med jämna mellanrum utan problem.
3. Om nej på båda ovan; jo, det händer att jag får starta om homebridge också, även om det ibland kan dröja veckor mellan gångerna. Det är ju ett githubprojekt ...
--------
Användarvisningsbild
themax

Inläggav Teslaägare Elektrokungen » 17 okt 2017 16:15

Apropå IKEA trådfri, så har de 20% rabatt oktober ut med familykort. Nytt är också en färgglad lampa :-)
S85, Titanium Metallic, Panoramatak, 7-sits, Ceramic Pro. Levererad 2015-07-29.
Användarvisningsbild
Elektrokungen
Teslaägare

Inläggav netwing » 20 okt 2017 07:42

Tack, fått ordning på det tillslut. Sista felmeddelandet att gå runt va ngt märkligt, men tydligen hade jag en strömbrytare och en sensor med samma namn och se det gick inte för sig. Bytte namn och vips så fanns alla anheter där!
netwing

Inläggav Teslaägare Pontus » 20 okt 2017 14:58

Min Hem app fungerar fortfarande dåligt. Måste man starta om Homebridge flera gånger om dagen?
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

FöregåendeNästa

Återgå till Övrigt