Clever laddbox kräver 20A

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Re: Clever laddbox kräver 20A

Inläggav Teslaägare Monark1954 » 14 nov 2017 20:40

Är det en Keba P30 laddbox Clever levererar verkar det inte så komplicerat att ställa en strömbegränsning.
Då vår box hamnar på vår fjällstuga som vi även hyr ut så blir det nog max 10 A ut från boxen så att bastu och ugn mm. inte blåser huvudsäkringen.
Har skrivit till Clever om vi kan köpa en 6m kabel eller typ 2 uttag i stället för fast typ 2 kabel.
KebaP30.JPG
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat. Den har regnr. OBELIX. Stark med röda flätor.
Nissan Leaf Tekna 30 kWh till våren 2018.
e-Golf kommer sommaren 2018.
För att få obegränsad gratis Supercharger-laddning, använd min länk http://ts.la/mats8766
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
 
Inlägg: 484
Blev medlem: 25 mar 2016 11:02
Ort: Umeå

Re: Clever laddbox kräver 20A

Inläggav Off Grid Byggaren » 14 nov 2017 22:07

Som jag fattar det som så styr WC inget alls, det är bilen som styr. WC har visserligen två olika kommunikationslägen men om den är satt till att kunna ladda andra bilar också så kan jag inte tänka mig att det är annat än Mode 3-standard som kommuniceras.[/quote]

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Det beror väl på hur man uttrycker sig, rent tekniskt så skickar WC en signal till elbilen och talar om att den endast får ladda med en viss ström.

Sedan ser elbilen till att anpassa sig efter detta. Antingen ett fast inställt värde i WC eller också flexibel med funktionen lastdelning inkopplad.

Ser att det finns fler steg i fasta inställningen på Tesla WC. Och enligt denna verkar 6 Ampere vara lägsta möjliga inställning.

WC-inst.JPG
Off Grid Byggaren
 
Inlägg: 258
Blev medlem: 06 jan 2016 23:40

Re: Clever laddbox kräver 20A

Inläggav Teslaägare Svenssons » 15 nov 2017 01:58

Det är bilen som talar om för WC hur mycket ström den maximalt vill ha, inte tvärt om. WC levererar sedan upp till detta men max vad den kan leverera.

Min WC är satt till att kunna leverera 32A men min bil kan max ta 24A. Hemma har jag satt att den max skall dra 15A och när bilen är laddad till nära 100% så vill den ha ännu mindre från WC. Även initialt när laddningen startar så väljer bilen, inta WC, att mjukstarta laddningen och drar mindre än 6A.
Tesla Model X Signature #588 VIN S01051 Signature Red med drag och kyla samt ljust koskinn och svart på övrig interiör och fälgar. Started to move away from ICE-age!
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
 
Inlägg: 5627
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59
Ort: Kalmar

Re: Clever laddbox kräver 20A

Inläggav Teslaägare Verdi » 15 nov 2017 04:19

Nu har jag haft en del problem i natt med att proppen löser ut trots att inget annat än bergvärmepumpen går förutom WC. Ställde ner bilen till max 10A men det hjälpte inte.

Är det kylan? Nåt annat fel? Så här kan jag inte ha det... :( Började igår kväll med en legitim utlösning av huvudsäkringen. Sen har det bara strulat.
Model S 90D Röd multi coat, Soltak, Köldpaket, Premiumpaket, Ultra HiFi, Luftfjädring, AP1, svarta Next Generation-stolar http://ts.la/mrten7828
Användarvisningsbild
Verdi
Teslaägare
 
Inlägg: 1493
Blev medlem: 06 dec 2016 16:30
Ort: Uppsala

Re: Clever laddbox kräver 20A

Inläggav nek0 » 15 nov 2017 06:33

Verdi skrev:Nu har jag haft en del problem i natt med att proppen löser ut trots att inget annat än bergvärmepumpen går förutom WC. Ställde ner bilen till max 10A men det hjälpte inte.

Är det kylan? Nåt annat fel? Så här kan jag inte ha det... :( Började igår kväll med en legitim utlösning av huvudsäkringen. Sen har det bara strulat.


Kanske fel på elpatronen
nek0
 
Inlägg: 62
Blev medlem: 08 nov 2017 15:10

Re: Clever laddbox kräver 20A

Inläggav Teslaägare 12man » 15 nov 2017 07:34

nek0 skrev:
Verdi skrev:Nu har jag haft en del problem i natt med att proppen löser ut trots att inget annat än bergvärmepumpen går förutom WC. Ställde ner bilen till max 10A men det hjälpte inte.

Är det kylan? Nåt annat fel? Så här kan jag inte ha det... :( Började igår kväll med en legitim utlösning av huvudsäkringen. Sen har det bara strulat.


Kanske fel på elpatronen

OT, men du kan kolla A/fas på många elmätare brukar vara en knapp där du kan stega fram, oxid i säkringshållare?
Vp lär ju inte köra tillskott nu?

tur fullerö finns nu...
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare
 
Inlägg: 1227
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Clever laddbox kräver 20A

Inläggav Teslaägare mati » 15 nov 2017 07:42

Verdi skrev:Nu har jag haft en del problem i natt med att proppen löser ut trots att inget annat än bergvärmepumpen går förutom WC. Ställde ner bilen till max 10A men det hjälpte inte.

Är det kylan? Nåt annat fel? Så här kan jag inte ha det... :( Började igår kväll med en legitim utlösning av huvudsäkringen. Sen har det bara strulat.

Fel på bilens laddare? Min bil knäckte jordfelsbrytaren i en laddstolpe i somras. Det visade sig att laddaren i bilen var trasig och behövde bytas.
Model S 90D | e-Golf beställd
Gratis och fossilfri energi för alltid med 14kWp solceller
Användarvisningsbild
mati
Teslaägare
 
Inlägg: 5297
Blev medlem: 22 mar 2016 11:08
Ort: Götene

Re: Clever laddbox kräver 20A

Inläggav chaffis75 » 15 nov 2017 10:31

Verdi skrev:Nu har jag haft en del problem i natt med att proppen löser ut trots att inget annat än bergvärmepumpen går förutom WC. Ställde ner bilen till max 10A men det hjälpte inte.

Är det kylan? Nåt annat fel? Så här kan jag inte ha det... :( Började igår kväll med en legitim utlösning av huvudsäkringen. Sen har det bara strulat.

Jag skulle tro att de är kylan... Många värmepumpar har dynamisk styrning av kompressorn där den på sommaren säkert går på låg effekt då de bara är varmvatten den värmer men när de bli riktigt kallt så går den garanterat upp på sin max effekt innan elpatronen går in och tar de som kompressorn inte klarar om de blir ordentligt kallt...

Kolla också hur allt är fördelat på faserna, ofta är kompressorn enfas och då är frågan vilken fas de är den lastar. Elpatronen brukar vara 3 fas men ofta laster de inte faserna jämnt, bla mindre last på den fasen där kompressorn är kopplad. Vet de finns tabeller för detta på NIBE frånlufts värmepumpar men bör finnas för andra märken också...
Nissan Leaf som andra bil
Reserverad Modell 3 som ska ersätta vår Volvo V60
Vimla Tipslänk för 10 KR rabatt/månad https://vimla.se/?201608181139169431
chaffis75
 
Inlägg: 493
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Clever laddbox kräver 20A

Inläggav Teslaägare Verdi » 15 nov 2017 10:37

12man skrev:
nek0 skrev:
Verdi skrev:Nu har jag haft en del problem i natt med att proppen löser ut trots att inget annat än bergvärmepumpen går förutom WC. Ställde ner bilen till max 10A men det hjälpte inte.

Är det kylan? Nåt annat fel? Så här kan jag inte ha det... :( Började igår kväll med en legitim utlösning av huvudsäkringen. Sen har det bara strulat.


Kanske fel på elpatronen

OT, men du kan kolla A/fas på många elmätare brukar vara en knapp där du kan stega fram, oxid i säkringshållare?
Vp lär ju inte köra tillskott nu?

tur fullerö finns nu...



Blev en lite strulig natt. Vaknade vid tre och då gick det inte att tända lampan... Ok, kollade appen. Laddningen avbruten. Så på med jackan och ut till proppskåpet. Bytte propp på en fas. Då kickade allt igång igen (trodde jag) förutom att bergvärmepumpen lyste rött och sa "pressostat hög" eller nåt sånt och jag kände hur det började bli kallare i huset. Fan också. Var dock tvungen att sova så jag gick och la mig igen. Dubbelkollade att laddningen var på max 10A i bilen. Kollade appen. Den visade bara 6A. Vad nu?

Vaknade vid 6-snåret och då var det ett par grader kallare än det brukar och jag kände att va fan är detta? Sen pep det från det gamla larmet i garaget som tydligen var strömlöst och uttaget där routern och annan nätverksutrustning är inkopplat var stendöd. Däremot fungerade lyset i garaget och ett annat uttag en dryg meter bort. Jag fattade ingenting. Gick ut i köket och där var micron och ugnen stendöda. Då först fattade jag att jag hade missat att byta propp för en annan fas som styr de delarna av huset. Den SÅG hel och fin ut men icke. När jag bytte den så blev allt, förhoppningsvis, som vanligt. Jag är på jobbet nu... Dålig sömn och känningar av bihåleinflammation. Kämpa!!!

Så antagligen har jag laddat på bara 2 faser i natt. Och det var säkert därför som bergvärmepumpen (IVT) inte ville gå som den ska heller. Hade lite problem med det förr också när jag laddade enfas innan WC:n kom. Fast jag kopplade det nog inte till det.

Så, vad tror ni om att höja huvudsäkringen från 20A till 25A eller kanske till och med till 35A? Jag har ju klarat mig bra hittills men det vore verkligen skönt att kunna strunta i hur mycket vi har igång samtidigt (nästan iaf). Dammsugare, torktumlare, strykjärn, spis, ugn... :D
Model S 90D Röd multi coat, Soltak, Köldpaket, Premiumpaket, Ultra HiFi, Luftfjädring, AP1, svarta Next Generation-stolar http://ts.la/mrten7828
Användarvisningsbild
Verdi
Teslaägare
 
Inlägg: 1493
Blev medlem: 06 dec 2016 16:30
Ort: Uppsala

Re: Clever laddbox kräver 20A

Inläggav Teslaägare Verdi » 15 nov 2017 10:50

chaffis75 skrev:
Verdi skrev:Nu har jag haft en del problem i natt med att proppen löser ut trots att inget annat än bergvärmepumpen går förutom WC. Ställde ner bilen till max 10A men det hjälpte inte.

Är det kylan? Nåt annat fel? Så här kan jag inte ha det... :( Började igår kväll med en legitim utlösning av huvudsäkringen. Sen har det bara strulat.

Jag skulle tro att de är kylan... Många värmepumpar har dynamisk styrning av kompressorn där den på sommaren säkert går på låg effekt då de bara är varmvatten den värmer men när de bli riktigt kallt så går den garanterat upp på sin max effekt innan elpatronen går in och tar de som kompressorn inte klarar om de blir ordentligt kallt...

Kolla också hur allt är fördelat på faserna, ofta är kompressorn enfas och då är frågan vilken fas de är den lastar. Elpatronen brukar vara 3 fas men ofta laster de inte faserna jämnt, bla mindre last på den fasen där kompressorn är kopplad. Vet de finns tabeller för detta på NIBE frånlufts värmepumpar men bör finnas för andra märken också...


Ja det kanske är det också. Vi får se. Jag har iaf skickat en fråga till min elleverantör om att säkra upp huset ytterligare. Vill helst ha 35A men vet inte om det går. Då kan vi ladda bilarna som vi vill och när som helst och behöver inte tänka oss för alls. Alternativet är väl att skaffa en till WC och bara köra nattladdning.
Model S 90D Röd multi coat, Soltak, Köldpaket, Premiumpaket, Ultra HiFi, Luftfjädring, AP1, svarta Next Generation-stolar http://ts.la/mrten7828
Användarvisningsbild
Verdi
Teslaägare
 
Inlägg: 1493
Blev medlem: 06 dec 2016 16:30
Ort: Uppsala

FöregåendeNästa

Återgå till Övrigt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster