The EV tipping point

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

The EV tipping point

Inlägg av Kriper »

Intresant och roligt samtal om vad vi kan förvänta oss för utveckling när elbilen blir billigare än ICE.
https://www.youtube.com/watch?v=9k7k3Mzknm8
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: The EV tipping point

Inlägg av LarsL »

Också intressant med Bjørn Nylands intervjun av en Tuk-tuk förare. Han påstår att hans Tuk-tuk är billigare i inköp än motsvarande bensinvariant. Och självklart är den ordentligt mycket billigare i drift så det blir en winn-winn.

Omställningen kommer gå fortare än vad vi tror.



Senast redigerad av LarsL, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Inlägg: 746
Blev medlem: 04 feb 2015 16:28
Ort: Skövde
Referralkod: ts.la/bjrn381

Re: The EV tipping point

Inlägg av Bjorn »

Fin laddkabel [1:49 i Teslabjörns video]. Just en sån har jag ju inte med mig i Teslan.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: The EV tipping point

Inlägg av Jerker »

Mycket intressant!
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: The EV tipping point

Inlägg av vigge50 »

Väldigt intressant video, ska bli intressant att följa utvecklingen framöver.

Läste denna artikeln för några dagar sedan, enligt de uträkningarna så kan en plug-in hybrid vara billigare än motsvarande fossilbil redan i sommar för privatpersoner med de nya bonus malus systemet, bör knappast stoppa övergången.

http://teknikensvarld.se/nu-lonar-det-s ... id-573504/
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: The EV tipping point

Inlägg av zyax »

vigge50 skrev:
Väldigt intressant video, ska bli intressant att följa utvecklingen framöver.

Läste denna artikeln för några dagar sedan, enligt de uträkningarna så kan en plug-in hybrid vara billigare än motsvarande fossilbil redan i sommar för privatpersoner med de nya bonus malus systemet, bör knappast stoppa övergången.

http://teknikensvarld.se/nu-lonar-det-s ... id-573504/
Alltid lika skoj att läsa idioterna i kommentarsfälten på Teknikens Värld, om man blir lite för positiv till övergången mot fossilfritt kan man läsa där så vet man att det kommer finnas bakåtsträvare även om 10 år...
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: The EV tipping point

Inlägg av Kulingen »

zyax skrev:
vigge50 skrev:
Väldigt intressant video, ska bli intressant att följa utvecklingen framöver.

Läste denna artikeln för några dagar sedan, enligt de uträkningarna så kan en plug-in hybrid vara billigare än motsvarande fossilbil redan i sommar för privatpersoner med de nya bonus malus systemet, bör knappast stoppa övergången.

http://teknikensvarld.se/nu-lonar-det-s ... id-573504/
Alltid lika skoj att läsa idioterna i kommentarsfälten på Teknikens Värld, om man blir lite för positiv till övergången mot fossilfritt kan man läsa där så vet man att det kommer finnas bakåtsträvare även om 10 år...
Jag vill återinföra VHS!!!! :shock:
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: The EV tipping point

Inlägg av mati »

zyax skrev:
Alltid lika skoj att läsa idioterna i kommentarsfälten på Teknikens Värld, om man blir lite för positiv till övergången mot fossilfritt kan man läsa där så vet man att det kommer finnas bakåtsträvare även om 10 år...
Exakt min tanke också. Vi kanske sitter i en elbilsbubbla men kommentarerna är så korkade att man spyr.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: The EV tipping point

Inlägg av lator »

Kulingen skrev:
zyax skrev:
Alltid lika skoj att läsa idioterna i kommentarsfälten på Teknikens Värld, om man blir lite för positiv till övergången mot fossilfritt kan man läsa där så vet man att det kommer finnas bakåtsträvare även om 10 år...
Jag vill återinföra VHS!!!! :shock:
Då har du aldrig provat Betamax! 8-)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: The EV tipping point

Inlägg av Gustafsson »

Fast det skulle inte skada med ett litet teknikgenombrott så att batterierna blir både billiga och bra...Nu är det precis på gränsen vad gäller kompromisser i olika avseenden. Eldrift är ju helt överlägsen ICE i alla avseenden, men hittar nån på ett bättre batteri, då j-lar.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: The EV tipping point

Inlägg av mati »

Gustafsson skrev:
Fast det skulle inte skada med ett litet teknikgenombrott så att batterierna blir både billiga och bra...Nu är det precis på gränsen vad gäller kompromisser i olika avseenden. Eldrift är ju helt överlägsen ICE i alla avseenden, men hittar nån på ett bättre batteri, då j-lar.
Det är helt sant. Det finns fortfarande en del rejäla nackdelar som talar emot elbilar. Det vet alla som har elbil. Bland annat priset, laddhastighet, vikt, batteriernas hållbarhet osv. Men just i de där kommentarsfälten tas ju tyvärr alltför ofta miljöargumentet som försvar varför vi ska fortsätta köra fossilt. Och det är ju rena rama dumheter. Det känns lite som att man inte kan hitta några bra argument för fossilbilar och emot elbilar och då tar man miljöargumentet, för det funkar i de flesta andra sammanhang. Och vi elbilister brukar ju dessutom hävda att elbilar är bättre för miljön. Fossilisterna förstår inte detta och tror att de kan argumentera likadant, fast åt andra hållet. Men det funkar naturligtvis inte riktigt.
Folk får gärna fortsätta köra fossilt så mycket de vill. Men de ska inte komma och påstå att de gör det för miljöns skull. Och framförallt får de hålla sig borta så att jag slipper andas inte deras giftiga avgaser.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verdi

Re: The EV tipping point

Inlägg av Verdi »

Är det nån som räknat på hur stora "laddparkeringar" det måste finnas utmed våra stora vägar om ALLA kör elbil? Hur har Tesla löst effektproblemet på sina 40-platsers stationer? Vad händer om man vill ha 200 platser? Antar att det mesta är möjligt med tanke på hur mycket el våra industrier drar men kostnad? Tillgänglighet på den sortens effekt ute i "obygden"?
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: The EV tipping point

Inlägg av zyax »

Verdi skrev:
Är det nån som räknat på hur stora "laddparkeringar" det måste finnas utmed våra stora vägar om ALLA kör elbil? Hur har Tesla löst effektproblemet på sina 40-platsers stationer? Vad händer om man vill ha 200 platser? Antar att det mesta är möjligt med tanke på hur mycket el våra industrier drar men kostnad? Tillgänglighet på den sortens effekt ute i "obygden"?
Jag har inte räknat på det, men det känns inte orimligt att 100% av alla parkeringsplatser utmed E4:s alla stopp har laddstation bredvid. Det blir ju inte så dyrt per station och mycket av kostnaden bör spridas på både bilister och de som säljer maten som fortfarande kommer generera mer än laddningen.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: The EV tipping point

Inlägg av Jerker »

Gustafsson skrev:
Fast det skulle inte skada med ett litet teknikgenombrott så att batterierna blir både billiga och bra...Nu är det precis på gränsen vad gäller kompromisser i olika avseenden. Eldrift är ju helt överlägsen ICE i alla avseenden, men hittar nån på ett bättre batteri, då j-lar.
Det kanske kommer några genombrott inom kort. Det trovärdigaste är väl kanske Toshiba som gick ut i höstas och sa att de kommer att ha en ny generation batterier i kommersiellt bruk under 2019.

https://electrek.co/2017/10/04/toshiba- ... -charging/
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: The EV tipping point

Inlägg av lator »

Electric Roadways...;-)

Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19530
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: The EV tipping point

Inlägg av Bjelke »

Verdi skrev:
Är det nån som räknat på hur stora "laddparkeringar" det måste finnas utmed våra stora vägar om ALLA kör elbil? Hur har Tesla löst effektproblemet på sina 40-platsers stationer? Vad händer om man vill ha 200 platser? Antar att det mesta är möjligt med tanke på hur mycket el våra industrier drar men kostnad? Tillgänglighet på den sortens effekt ute i "obygden"?
Tibor hade det som en artikel för ett tag sedan...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Mojje
Teslaägare
Inlägg: 67
Blev medlem: 31 mar 2016 11:20
Ort: Mora

Re: The EV tipping point

Inlägg av Mojje »

Det intressanta med laddning är att många tror att det är svårt med effekten. Ja så kan det ju vara om man räknar på 400 eller 230volt.

Som jämförelse så köper Ortviken i Sundsvall 1.5TWh per år eller 182,544 kW eller 180MW. Det skulle vara tillräckligt för 180 megachargers eller över tusen superchargers.
Fabriken är dessutom på en fast plats inte många enskilda så högspänningsnätet klarar av enorma effekter. Nya mer snabbladdbara batterier är inget effektproblem mest ett kylningsproblem.
TM3 LR 2019, Kona Electric 64kWh 2020 (med batteriknaset tydligen)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: The EV tipping point

Inlägg av Jerker »

Jerker skrev:
Gustafsson skrev:
Fast det skulle inte skada med ett litet teknikgenombrott så att batterierna blir både billiga och bra...Nu är det precis på gränsen vad gäller kompromisser i olika avseenden. Eldrift är ju helt överlägsen ICE i alla avseenden, men hittar nån på ett bättre batteri, då j-lar.
Det kanske kommer några genombrott inom kort. Det trovärdigaste är väl kanske Toshiba som gick ut i höstas och sa att de kommer att ha en ny generation batterier i kommersiellt bruk under 2019.

https://electrek.co/2017/10/04/toshiba- ... -charging/
Och en händelse som ser ut som en tanke är att senaste nyheten på Electrek är om Samsung som presenterat sina senaste landvinningar på batterifronten:

https://electrek.co/2018/01/15/samsung- ... -capacity/
Användarvisningsbild
X-Model
Teslaägare
Inlägg: 92
Blev medlem: 16 apr 2016 18:37

Re: The EV tipping point

Inlägg av X-Model »

Kriper skrev:
Intresant och roligt samtal om vad vi kan förvänta oss för utveckling när elbilen blir billigare än ICE.
https://www.youtube.com/watch?v=9k7k3Mzknm8
Intressant att se hur olika slutsatser man kan dra av sina studier av omvärlden.
I klippet ovan från Fully Charged pratar man om 2020 och Bloombergs rapport om år 2025 när elbilar kommer att kosta som/eller bli billigare än fossilbilar

https://www.expressen.se/nyheter/klimat ... om-sju-ar/

Brukar Bloombergs har rätt när det gäller att förutspå utvecklingen av solceller och EVs.... ;)
Skriv svar