Arbetsgivaravgift på nettolöneavdrag?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Arbetsgivaravgift på nettolöneavdrag?

Inlägg av mgorgis »

Hej, jag trodde man skulle slippa betala både skatt och arbetsgivaravgift på förmånsvärdet ifall man gjorde nettolöneavdrag men jag verkar ha förstått fel?
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Arbetsgivaravgift på nettolöneavdrag?

Inlägg av Leo »

Nettolöneavdrag innebär att du betalar in med privata (redan skattade pengar) till företaget. Gör du det motsvarande förmånsvärdets storlek uppstår alltså ingen förmån eftersom du betalt med skattade pengar motsvarande belopp. Då uppstår heller ingen arbetsgivaravgift på själva förmånsvärdet. Men självklart har du redan betalt arbetsgivaravgift på din vanliga lön.

Bruttolöneavdrag är en annan konstruktion där arbetsgivaravgiften är inblandad på ett annat sätt. Du kanske har "tänkt ihop" båda varianterna på något sätt?
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Arbetsgivaravgift på nettolöneavdrag?

Inlägg av Smutt »

Det behöver inte vara dina pengar du kan betala nettolöneavdraget med frugans lön barnbidrag osv
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Arbetsgivaravgift på nettolöneavdrag?

Inlägg av Leo »

Självklart tar man frugans skattade pengar eller barnbidraget eller andra skattde pengar om man vill det!

Hade en discussion en gång om en som drev butik och fick skjuta till 150 000 extra varje år till sitt AB för att det gick så dåligt. Liknande det med att hon gick forbi en Bankomat varje butiksdag och tog ut 500kr av sin mans pengar och eldade upp... (300 öppetdagar x 500 =150 000kr) :shock:
Senast redigerad av Leo, redigerad totalt 1 gånger.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Re: Arbetsgivaravgift på nettolöneavdrag?

Inlägg av mgorgis »

Jag gjorde nettolöneavdrag och behöll samma lön före skatt som tidigare, dvs 36600 men nettolönen minskas med 4033 (förmånsvärdet) så jag borde väl betala:

skatt på 36600kr
arbetsgivaravgift på 36600kr

Men ser nu att arbetsgivaravgiften har räknats på 36600+4033 = 40633 och det menar jag är fel?

@smutt: jo precis, det handlar alltså om skattade pengar (i mitt fall nettolönen - förmånsvärdet) men det kan som du säger vara annat också
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Arbetsgivaravgift på nettolöneavdrag?

Inlägg av Leo »

Ser fel ut precis som du skriver. Förutsatt att de 4033 verkligen dras på din nettolön (efter skatt) och att förmånsvärdet är just 4033/mån. Arbetsgivaravgiften ska bara dras på de 36 600kr då det är din lön och ingen förmån för bilen uppstått.

Själv gör jag på rekommendation istället en separat inbetalning (stående överföring månadsvis) på förmånsvärdesbeloppet till företaget, med eget pappersverifikat. Då bokförs det som en egen händelse osv. Har redan haft "förfrågan" från Skatteveket på just det. Så då kunde jag bara skicka in undelaget för de 12 insättningarna så var det utklarat.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Arbetsgivaravgift på nettolöneavdrag?

Inlägg av Leo »

I mitt AB bokför vi det på konto "7399 motkontering av förmån" där det alltså sänker personalkostnaderna I motsvarande grad. Sen redovisas det på årets kontrolluppgift som en klumpsumma där man även redovisar viles unika kod enligt Skatteverkets lista.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Re: Arbetsgivaravgift på nettolöneavdrag?

Inlägg av mgorgis »

Leo skrev:
Ser fel ut precis som du skriver. Förutsatt att de 4033 verkligen dras på din nettolön (efter skatt) och att förmånsvärdet är just 4033/mån. Arbetsgivaravgiften ska bara dras på de 36 600kr då det är din lön och ingen förmån för bilen uppstått.

Själv gör jag på rekommendation istället en separat inbetalning (stående överföring månadsvis) på förmånsvärdesbeloppet till företaget, med eget pappersverifikat. Då bokförs det som en egen händelse osv. Har redan haft "förfrågan" från Skatteveket på just det. Så då kunde jag bara skicka in undelaget för de 12 insättningarna så var det utklarat.
Tack för bekräftelsen! de 4033 dras på nettolönen och förmånsvärdet är just 4033 så de två sakerna är avgjorda. Jag skulle kunna göra en månadsvis inbetalning till bolaget men undrar vad pappersverifikat är och hur bokförs detta så min bokföringstant gör rätt. Det skulle underlätta beräkningen av skatten och arbetsgivaravgiften (som i detta fall skulle inte ändras) när man gör lönekörningen
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Re: Arbetsgivaravgift på nettolöneavdrag?

Inlägg av mgorgis »

Bifogar löne-, skatt- och arbetsgivarberäkningen...lättare att se
Capture1.PNG
Capture.PNG
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Arbetsgivaravgift på nettolöneavdrag?

Inlägg av Smutt »

mgorgis skrev:
Leo skrev:
Ser fel ut precis som du skriver. Förutsatt att de 4033 verkligen dras på din nettolön (efter skatt) och att förmånsvärdet är just 4033/mån. Arbetsgivaravgiften ska bara dras på de 36 600kr då det är din lön och ingen förmån för bilen uppstått.

Själv gör jag på rekommendation istället en separat inbetalning (stående överföring månadsvis) på förmånsvärdesbeloppet till företaget, med eget pappersverifikat. Då bokförs det som en egen händelse osv. Har redan haft "förfrågan" från Skatteveket på just det. Så då kunde jag bara skicka in undelaget för de 12 insättningarna så var det utklarat.
Tack för bekräftelsen! de 4033 dras på nettolönen och förmånsvärdet är just 4033 så de två sakerna är avgjorda. Jag skulle kunna göra en månadsvis inbetalning till bolaget men undrar vad pappersverifikat är och hur bokförs detta så min bokföringstant gör rätt. Det skulle underlätta beräkningen av skatten och arbetsgivaravgiften (som i detta fall skulle inte ändras) när man gör lönekörningen
Dags att uppgradera tanten?
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Re: Arbetsgivaravgift på nettolöneavdrag?

Inlägg av mgorgis »

Smutt skrev:
mgorgis skrev:
Leo skrev:
Ser fel ut precis som du skriver. Förutsatt att de 4033 verkligen dras på din nettolön (efter skatt) och att förmånsvärdet är just 4033/mån. Arbetsgivaravgiften ska bara dras på de 36 600kr då det är din lön och ingen förmån för bilen uppstått.

Själv gör jag på rekommendation istället en separat inbetalning (stående överföring månadsvis) på förmånsvärdesbeloppet till företaget, med eget pappersverifikat. Då bokförs det som en egen händelse osv. Har redan haft "förfrågan" från Skatteveket på just det. Så då kunde jag bara skicka in undelaget för de 12 insättningarna så var det utklarat.
Tack för bekräftelsen! de 4033 dras på nettolönen och förmånsvärdet är just 4033 så de två sakerna är avgjorda. Jag skulle kunna göra en månadsvis inbetalning till bolaget men undrar vad pappersverifikat är och hur bokförs detta så min bokföringstant gör rätt. Det skulle underlätta beräkningen av skatten och arbetsgivaravgiften (som i detta fall skulle inte ändras) när man gör lönekörningen
Dags att uppgradera tanten?
Förslag på en ny "tant"? :D
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Arbetsgivaravgift på nettolöneavdrag?

Inlägg av Leo »

Hon har nog ev lagt in raden "Nettolöneavdrag" som en fritext i löneprogrammet. Sen har hon lagt in förmånsvärdet på bilen i löneprogrammet som Förmåner (vilket ses längst ner på lönebeskedet).

Då förstår nog inte löneprogrammet (eller lönetanten...) att det blir tokigt. Du ska inte redovisa någon månadsvis förmån eftersom du inte har någon (du har ju betalt för den). Den ska redovisas en gång/år på Kontrolluppgiften.

Dvs säg till henne att plocka bort "Löneart 400 Bilförmånen" på din vanliga månadslön MEN raden med nettolöneavdrag och det beloppet ska vara kvar. Då ska hennes löneprogram räkna rätt även på den månadsvisa skattedeklarationen. Annars blir det som nu att förmånen förs over till ruta 51 i arbetsgivardeklarationen.

Har fått det förklarat av två olika handläggare på Skatteverket vid två olika tillfällen. Har också för mig att det finns att läsa på Skatteverkets hemsida men inte ens alla deras handläggare kan det fullt ut.

Fick en skriftlig förfrågan en gång eftersom vi hade en bil som inte betalades in vanlig månadsvis belopp för som de flesta gör för tjänste/förmånsbilar vilket de uppmärksammat. Det här var då Nettolöneavdrag kom upp på teapeten då 3:12 utdelningsreglerna förbättrades för AB. Då ringde jag in och efter diverse överläggande mellan kollegor där kom man fram till att, ja det ska redovisas på den årliga kontrolluppgiften (fanns/finns? ingen stans på den månadsvisa skatteblanketten att redovisa det) MEN man ville ändå "kolla" så att vi inte försökte fuska...
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Arbetsgivaravgift på nettolöneavdrag?

Inlägg av Smutt »

mgorgis skrev:
Smutt skrev:
mgorgis skrev:
Leo skrev:
Ser fel ut precis som du skriver. Förutsatt att de 4033 verkligen dras på din nettolön (efter skatt) och att förmånsvärdet är just 4033/mån. Arbetsgivaravgiften ska bara dras på de 36 600kr då det är din lön och ingen förmån för bilen uppstått.

Själv gör jag på rekommendation istället en separat inbetalning (stående överföring månadsvis) på förmånsvärdesbeloppet till företaget, med eget pappersverifikat. Då bokförs det som en egen händelse osv. Har redan haft "förfrågan" från Skatteveket på just det. Så då kunde jag bara skicka in undelaget för de 12 insättningarna så var det utklarat.
Tack för bekräftelsen! de 4033 dras på nettolönen och förmånsvärdet är just 4033 så de två sakerna är avgjorda. Jag skulle kunna göra en månadsvis inbetalning till bolaget men undrar vad pappersverifikat är och hur bokförs detta så min bokföringstant gör rätt. Det skulle underlätta beräkningen av skatten och arbetsgivaravgiften (som i detta fall skulle inte ändras) när man gör lönekörningen
Dags att uppgradera tanten?
Förslag på en ny "tant"? :D
.

Japp
42B1CD2D-60E8-4B39-AF83-6CF9865D1F06.png
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Re: Arbetsgivaravgift på nettolöneavdrag?

Inlägg av mgorgis »

Tack för tipset och förklaringen, ska se hur vi löser detta :)
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Arbetsgivaravgift på nettolöneavdrag?

Inlägg av Leo »

Har skapat två vanliga Word dokument.

Ett som förklarar förmånsvärdesberäkningen som egentligen ska göras om varje årsskifte eller vid byte av bil.
(Mest för Revisorns skull och att det finns underlag hur beräkningen gjorts. Många gånger får man det färdigt av bilsäljaren)

Bilförmånsberäkning Tesla X100D, Regnummer XXX 111
Förare: Nils Nilsson 650101-8000 (Från 2018-01-01)
Bil: Tesla (Kod 17TE011)
Regnr: XXX 111
Tillverkningsår: 2017
Beskattningsår: 2018
Pris inklusive utr: 1 300 000 (varav utrustning =200 000)
Utrustning: 200 000 (som används vid förmånsvärdesberäkning)
Förmånsvärde /år: 1xx xxx
Förmånsvärde /mån: 1x xxx

………………………………………………………………
Nils Nilsson Datum/Ort

Sen ett papper = verifikat för varje månad, dvs 12st. Där jag också lagt upp en månadsvis överföring från mig privat till mitt AB:

SPECIFIKATION Ver......
Nils Nilsson
Gatan 1
1xx xx Staden
650101-8000

Reducering Förmånsvärde Januari 2018 Förmånsvärde XXX 111, Tesla (Kod 17TE011) ModelX100D 1x xxx kr/mån 1x xxx kr
Inbetalt separat för att reducera förmånsvärde -1x xxx kr



Att sättas in på XXXbank bankkonto: xxxx-x xxx xxx-x 1x xxxkr
Inbetalningsdag 2018-01-28

_______________________________________________________________________________________________
Sidfot
Företag XX AB Tel: xx-xxx xxx xx Bank Giro: xxxx-xxxx
Gatan 1 Bankkonto: xxxx-x xxx xxx xxx-x
1xx xx Staden Org Nr:xxxxxx-xxxx E-mail: info@xxxx.se



Hoppas det kan vara till hjälp!
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Re: Arbetsgivaravgift på nettolöneavdrag?

Inlägg av mgorgis »

Fantastiskt! det tror jag och hoppas att det hjälper :)
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Arbetsgivaravgift på nettolöneavdrag?

Inlägg av Leo »

mgorgis: Nu blev du medlem i augusti 2017 så förhoppningsvis så har det inte blivit fel så länge. Men egentligen tror jag att det enklaste är att din bokförings/löneansvarige gör en rättelse på alla månadsredovisningar bakåt som blivit fel och bokför korrekt efter det. Såna rättelser gör de nu och då av olika anledningar så det är varken svårt eller tidskrävande.

Plockar din löneansvariga ut siffrorna ur bokföringen som den ser ut nu så kommer både bokslut, företagets (om det är AB) och din privata deklaration för 2017 att bli felaktig. Eller rättare sagt du betalar in för mycket skatt eftersom du just nu enligt löneprogrammet och bokföringen 2017 har en förmån som beskattats på dig privat och där företaget betalt arbetsgivaravgift för densamma. Där de "felaktigheterna" sen kommer att följa med in i Bokslutet, Kontrolluppgiften på dig, företagets deklaration och sen din privata deklaration.

Tror att man även kan rätta till det manuellt vid bokslutet och årets deklaration på både dig och ditt företag men det är nog egentligen bökigare än att se till att det stämmer från början. Dessutom behöver man nog veta lite mer hur man korrigera olika saker manuellt vilket inte alltid är det lättaste.

Dina löner borde du egentligen inte behöva korrigera bakåt eftersom det vid din årliga privata deklarationen anges hur mycket du betalt in i skatt (lite för mycket). Vilket istället gör att det blir lite mindre kvarskatt istället bara. Men det beror lite på hur duktig de är på att hantera lönesystemets inställningar då det kanske måste knappas in att det dragits mer skatt än det är tänkt osv. (manuell skatteuträkning) Så är de osäker på det så kan de ju göra om lönerna bakåt också om de tycker det är lättare.

Dessutom ska du se till att det redovisas rätt på Kontrolluppgiften på dig som skickas in precis nu också.

Och ska det vara 100% ska du göra en ny förmånsvärdesberäkning nu då det varit årsskifte eftersom beloppen kan ändras lite beroende på statslåneräntan ändras osv. Men i praktiken är det få som gör det utan de flesta låter nog bilsäljaren räkna fram det vid bilköpet och sen kör man på de siffrorna tills man byter bil.

Lycka till!
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Arbetsgivaravgift på nettolöneavdrag?

Inlägg av Leo »

mgorgis: bara som info, tänker jag rätt borde skatten du betalat "för mycket" vara ungefär 1608kr/mån privat (Med skattetabell 30 och skillnaden mellan det som faktiskt dragits i skatt och det du borde betala) och 1267kr/mån i extra arbetsgivaravgift för ditt företag. Vilket ibland kan vara bra att ställa i relation till vad det kostar i tid/pengar/energi att rätta till det också ;)
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Arbetsgivaravgift på nettolöneavdrag?

Inlägg av danni »

Precis som det redan framkommit så innebär nettolöneavdrag (eller helt enkelt en inbetalning av pengar till bolaget) att förmånen hux flux försvinner. Om man bara plockar bort den rakt av så ska man dock tänka på att inte alla löneprogram hanterar det korrekt när det sen ska genereras kontrolluppgifter. Man vill att fältet "betalt för bilförmån" på kontrolluppgift KU10 ska befolkas med summan på nettolöneavdraget, nämligen. De flesta löneprogram har löneartiklar som löser det här automatiskt. Här kan man som exempel läsa om hur det ska läggas in i Visma Lön: https://www.vismaspcs.se/visma-support/ ... avdrag.htm

Andra löneprogram har säkert hjälpartiklar om hur man gör i dem.
Leo skrev:
Ser fel ut precis som du skriver. Förutsatt att de 4033 verkligen dras på din nettolön (efter skatt) och att förmånsvärdet är just 4033/mån. Arbetsgivaravgiften ska bara dras på de 36 600kr då det är din lön och ingen förmån för bilen uppstått.

Själv gör jag på rekommendation istället en separat inbetalning (stående överföring månadsvis) på förmånsvärdesbeloppet till företaget, med eget pappersverifikat. Då bokförs det som en egen händelse osv. Har redan haft "förfrågan" från Skatteveket på just det. Så då kunde jag bara skicka in undelaget för de 12 insättningarna så var det utklarat.
Jag har också fått den frågan av Skatteverket, och då mailade jag helt enkelt in mina lönespecar där nettolöneavdraget framgår, och de var nöjda med det. Vad jag inte fattar är varför de inte bara kunde kollat på kontrolluppgifterna att fältet "betalt för bilförmån" var ifyllt, det hade ju förklarat allt.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Arbetsgivaravgift på nettolöneavdrag?

Inlägg av bullen »

mgorgis skrev:
Bifogar löne-, skatt- och arbetsgivarberäkningen...lättare att se
Capture1.PNG
Capture.PNG
Har inte lusläst alla svaren men du verkar ju inte ha minskat förmånen över huvud taget. Du har ju även underlag för skatten som inkluderar fömånsvärdet. Du ska lägga in en rad till i löneprogrammet som tar bort förmånen. Då kommer de 4033:- att försvinna från alla rutor på vänstersidan och prelskatten minska med ca 1200. Om du vill kan jag visa motsvarande bilder från mig.
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Re: Arbetsgivaravgift på nettolöneavdrag?

Inlägg av mgorgis »

bullen skrev:
mgorgis skrev:
Bifogar löne-, skatt- och arbetsgivarberäkningen...lättare att se
Capture1.PNG
Capture.PNG
Har inte lusläst alla svaren men du verkar ju inte ha minskat förmånen över huvud taget. Du har ju även underlag för skatten som inkluderar fömånsvärdet. Du ska lägga in en rad till i löneprogrammet som tar bort förmånen. Då kommer de 4033:- att försvinna från alla rutor på vänstersidan och prelskatten minska med ca 1200. Om du vill kan jag visa motsvarande bilder från mig.
Ja precis och det är det vi har konstaterat här så jag får höra av mig till henne för att rätta till det men du får gärna visa dina bilder så blir det kanske lättare för henne att förstå.

Vad gäller rättelser så är det fr.o.m dec månad så det är än så länge en månad men det är bra att fixa det innan det blir fler månader. Och även om det är inte så mkt skillnad att det ska vara värt att lägga ner tid på så tycker jag att det är viktigt att både göra rätt och att förstå, och jag betalar ju en månadskostnad för bokföringen så jag vill ju ha valuta för pengarna annars kunde jag lika gärna bokföra allt själv och strunta i att vara 100% rätt :)
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Arbetsgivaravgift på nettolöneavdrag?

Inlägg av Gustafsson »

Bokföring är ett annat ord för magsår, bättre att göra nåt annat som t.ex. jobba med sånt som är kul...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Arbetsgivaravgift på nettolöneavdrag?

Inlägg av mati »

Gustafsson skrev:
Bokföring är ett annat ord för magsår, bättre att göra nåt annat som t.ex. jobba med sånt som är kul...
+1
Bättre att låta någon annan sköta bokföringen, någon som tycker att det är kul. Det blir betydligt billigare än om jag gjorde det själv.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verdi

Re: Arbetsgivaravgift på nettolöneavdrag?

Inlägg av Verdi »

Första året gjorde jag ett försök att sköta bokföringen själv. Men jag gjorde så mycket fel att det blev billigare att bara låta min "tant" göra rätt från början istället. Hade noll intresse för det där visade det sig. Trodde innan jag började att det skulle bli roligt att lära sig men det var det inte. Inte alls faktiskt.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Arbetsgivaravgift på nettolöneavdrag?

Inlägg av danni »

Jag tycker tvärtom. Så jäkla svårt är det inte med bokföring, men ändå är det så många som jobbar med det som verkar vara rena klåpare. Eller kanske snarare, inte riktigt bryr sig utan gör det så snabbt och smidigt de kan.

För min del uppskattar jag att sköta min egna bokföring. Det ger mig insikter och kunskaper som är värdefulla, och tillåter mig att bättre utvärdera följderna av olika ekonomiska beslut jag fattar för företaget. Att kunna grundläggande bokföring, ABL, skatteregler och skatterätt, och lite sånt, tycker jag är jätteviktigt för en företagare.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Skriv svar