Dieselbilsförsäljningen faller som en sten

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Dieselbilsförsäljningen faller som en sten

Inlägg av Zalman3 »

Måste säga att jag är mycket förvånad över att dieselbilsförsäljningen redan minskat så mycket. Trodde att folk skulle passa på att köpa innan 1 juli, och att försäljningen därmed skulle öka rejält. Men nu sjunker försäljningen rejält INNAN 1 juli. Hur många dieselbilar kommer det att säljas EFTER 1 juli?

Bland de mest sålda dieselmärkena i Sverige är:
Volvo
VW
Mercedes
Audi
BMW

Försäljning dieselbilar 2017 mars
Volvo totalt, 6419 sålda dieselbilar
XC60, 1976 sålda dieselbilar
Försäljning dieselbilar 2018 mars
Volvo totalt, 5608 sålda dieselbilar, minskning med 13%
XC60, 1013 sålda dieselbilar, minskning med 49%

Försäljning dieselbilar 2017 mars
VW totalt, 2261 sålda dieselbilar
Tiguan, 803 sålda dieselbilar
Försäljning dieselbilar 2018 mars
VW totalt, 1527 sålda dieselbilar, minskning med 32%
Tiguan, 539 sålda dieselbilar, minskning med 32%

Försäljning dieselbilar 2018 mars
Mercedes totalt, 0 sålda dieselbilar
Måste vara en felaktig uppgift.

Försäljning dieselbilar 2017 mars
Audi totalt, 1540 sålda dieselbilar
Audi A4, 507 sålda dieselbilar
Försäljning dieselbilar 2018 mars
Audi totalt, 1061 sålda dieselbilar, minskning med 31%
Audi A4, 264 sålda dieselbilar, minskning med 48%


Försäljning dieselbilar 2017 mars
BMW totalt, 1732 sålda dieselbilar
BMW 5 serie, 787 sålda dieselbilar
Försäljning dieselbilar 2018 mars
Audi totalt, 1141 sålda dieselbilar, minskning med 34%
BMW 5 serie, 321 sålda dieselbilar, minskning med 59%

De mycket populära modellerna från varje märke sjunker drastiskt i försäljning.
Volvo XC60, 1013 sålda dieselbilar, minskning med 49%
VW Tiguan, 539 sålda dieselbilar, minskning med 32%
Audi A4, 264 sålda dieselbilar, minskning med 48%
BMW 5 serie, 321 sålda dieselbilar, minskning med 59%

Alla uppgifter kommer från.
http://www.bilsweden.se/statistik/nyregistreringar
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Dieselbilsförsäljningen faller som en sten

Inlägg av 12man »

och i tyskland har dieselandelen gått från 42,7% q1-17 till 32,3% q1-18, 360620/844684st q1-17 till 283766/878611st q1-18
rena elbilar från 5060st .6% till 9102st 1.03% samma tidsperiod
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Dieselbilsförsäljningen faller som en sten

Inlägg av oscfor »

Zalman3 skrev:
Måste säga att jag är mycket förvånad över att dieselbilsförsäljningen redan minskat så mycket. Trodde att folk skulle passa på att köpa innan 1 juli, och att försäljningen därmed skulle öka rejält. Men nu sjunker försäljningen rejält INNAN 1 juli. Hur många dieselbilar kommer det att säljas EFTER 1 juli?

Bland de mest sålda dieselmärkena i Sverige är:
Volvo
VW
Mercedes
Audi
BMW

Försäljning dieselbilar 2017 mars
Volvo totalt, 6419 sålda dieselbilar
XC60, 1976 sålda dieselbilar
Försäljning dieselbilar 2018 mars
Volvo totalt, 5608 sålda dieselbilar, minskning med 13%
XC60, 1013 sålda dieselbilar, minskning med 49%

Försäljning dieselbilar 2017 mars
VW totalt, 2261 sålda dieselbilar
Tiguan, 803 sålda dieselbilar
Försäljning dieselbilar 2018 mars
VW totalt, 1527 sålda dieselbilar, minskning med 32%
Tiguan, 539 sålda dieselbilar, minskning med 32%

Försäljning dieselbilar 2018 mars
Mercedes totalt, 0 sålda dieselbilar
Måste vara en felaktig uppgift.

Försäljning dieselbilar 2017 mars
Audi totalt, 1540 sålda dieselbilar
Audi A4, 507 sålda dieselbilar
Försäljning dieselbilar 2018 mars
Audi totalt, 1061 sålda dieselbilar, minskning med 31%
Audi A4, 264 sålda dieselbilar, minskning med 48%


Försäljning dieselbilar 2017 mars
BMW totalt, 1732 sålda dieselbilar
BMW 5 serie, 787 sålda dieselbilar
Försäljning dieselbilar 2018 mars
Audi totalt, 1141 sålda dieselbilar, minskning med 34%
BMW 5 serie, 321 sålda dieselbilar, minskning med 59%

De mycket populära modellerna från varje märke sjunker drastiskt i försäljning.
Volvo XC60, 1013 sålda dieselbilar, minskning med 49%
VW Tiguan, 539 sålda dieselbilar, minskning med 32%
Audi A4, 264 sålda dieselbilar, minskning med 48%
BMW 5 serie, 321 sålda dieselbilar, minskning med 59%

Alla uppgifter kommer från.
http://www.bilsweden.se/statistik/nyregistreringar
Just bilmodeller är svårt att jämföra. Här pratar vi t ex om gamla Volvo XC60, som av naturligt skäl inte säljer så bra 2018...
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Dieselbilsförsäljningen faller som en sten

Inlägg av mati »

Vad säger den här statistiken egentligen? Vad köper folk istället? Jag antar att det är bensinbilar, för elbilar eller laddhybrider lär det knappast vara.
Vad har vi vunnit då? Ingenting. Vi har kanske inte ökat NOx-utsläppen, och folk får även i fortsättningen lov att köra i Stockholms innerstad, men vi har garanterat ökat CO2-utsläppen ännu mer. Dessa bilar är gjorda för att köras på fossila bränslen, och det kommer de att göra minst 15 år till.
Det enda jag ser är att man byter pest mot kolera.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Dieselbilsförsäljningen faller som en sten

Inlägg av chaffis75 »

Ja lite samma fråga som mati, vad köper folk istället eller är de en generell nedgång i bil försäljning? Skulle inte tro den har gått ner så mycket. Är de bensin eller är de BEV eller PHEV man köper nu istället?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Dieselbilsförsäljningen faller som en sten

Inlägg av Geni87 »

oscfor skrev:
Just bilmodeller är svårt att jämföra. Här pratar vi t ex om gamla Volvo XC60, som av naturligt skäl inte säljer så bra 2018...
Speciellt när man gör ett urval på bara ett fåtal modeller...
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Dieselbilsförsäljningen faller som en sten

Inlägg av Walker »

Eller så gör man som jag. Behåller dieseln tills nya elbilen levereras. Väntan är smärtsam, gråter varje gång jag tankar.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Dieselbilsförsäljningen faller som en sten

Inlägg av ovelundkvist »

Då borde den totala bilförsäljningen gått ner motsvarande, men det har den väl inte?
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Dieselbilsförsäljningen faller som en sten

Inlägg av Geni87 »

Här är en ganska bra bild för försäljningen i Europa Januari 2017 vs 2018. Minskningen av dieselandelen kompenseras främst av en ökad andel bensinbilar, men även av en ökad anvdel HEV/PHEV/BEV.
January1718.PNG
"The diesel decline that began in 2017 looks set to continue in 2018, with January’s results suggesting that consumers are continuing to shift away from the fuel towards gasoline vehicles and AFVs. Data for 17 of the 27 European markets showed that diesel car registrations fell by 12.5% in January 2018, recording just 40.6% of market share. In turn, demand for gasoline cars soared by 18.8% to 535,800 units, recording 52.2% of market share. This represents a 7.6 percentage points decline for diesel and a 6.5 percentage points increase for gasoline in just one year. Meanwhile, AFV registrations also benefitted from diesel’s demise, growing by 28.2% to 57,000 units, a record market share of 5.5%.

“This drop in demand for diesel was generated by negative results for Germany and other key markets. In Germany, diesel registrations were down by 17.6%, followed by France and the UK, where registrations for diesels were down by 12.1% and 25.6% respectively. As the public perception of diesel changes, customers are increasingly looking to gasoline and AFVs,” states Munoz."


Och för Februari:
February 1718.PNG
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Dieselbilsförsäljningen faller som en sten

Inlägg av 12man »

Säljs fler bilar totalt, frågan är väl om det är leveransproblem med bev och phev, i Tyskland utgör hybriden 10% av BMW 3serien och 3% av 5serien
Hybrider är 3.2% av alla märken/modeller, men har ökat 64% q1 17->18 men ändå bara 28281 enheter på en total marknad av 878611 st
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Dieselbilsförsäljningen faller som en sten

Inlägg av Geni87 »

12man skrev:
Säljs fler bilar totalt, frågan är väl om det är leveransproblem med bev och phev, i Tyskland utgör hybriden 10% av BMW 3serien och 3% av 5serien
Hybrider är 3.2% av alla märken/modeller, men har ökat 64% q1 17->18 men ändå bara 28281 enheter på en total marknad av 878611 st
Jag tippar på att köerna och leveranstiderna för PHEV:s och BEV:s kommer minska rätt rejält i Europa när LG får igång sin batterifabrik i Polen...
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Dieselbilsförsäljningen faller som en sten

Inlägg av Walker »

Geni87 skrev:
12man skrev:
Säljs fler bilar totalt, frågan är väl om det är leveransproblem med bev och phev, i Tyskland utgör hybriden 10% av BMW 3serien och 3% av 5serien
Hybrider är 3.2% av alla märken/modeller, men har ökat 64% q1 17->18 men ändå bara 28281 enheter på en total marknad av 878611 st
Jag tippar på att köerna och leveranstiderna för PHEV:s och BEV:s kommer minska rätt rejält i Europa när LG får igång sin batterifabrik i Polen...
Det är mycket som kommer hända ”när”. Frågan jag ställer mig är ”när” är. 2020? (Det mantra som många fossiltillverkare ständigt upprepar)
Sedan är det ju tyvärr en sak när en produkt lanseras och när den blir tillgänglig för en större grupp konsumenter. Jag måste ju t.ex. vänta till v39 innan de ens tillverkar min bil - som är en hyfsat vanlig kärra i allt utom drivlinan.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Dieselbilsförsäljningen faller som en sten

Inlägg av Geni87 »

Walker skrev:
Geni87 skrev:
12man skrev:
Säljs fler bilar totalt, frågan är väl om det är leveransproblem med bev och phev, i Tyskland utgör hybriden 10% av BMW 3serien och 3% av 5serien
Hybrider är 3.2% av alla märken/modeller, men har ökat 64% q1 17->18 men ändå bara 28281 enheter på en total marknad av 878611 st
Jag tippar på att köerna och leveranstiderna för PHEV:s och BEV:s kommer minska rätt rejält i Europa när LG får igång sin batterifabrik i Polen...
Det är mycket som kommer hända ”när”. Frågan jag ställer mig är ”när” är. 2020? (Det mantra som många fossiltillverkare ständigt upprepar)
Sedan är det ju tyvärr en sak när en produkt lanseras och när den blir tillgänglig för en större grupp konsumenter. Jag måste ju t.ex. vänta till v39 innan de ens tillverkar min bil - som är en hyfsat vanlig kärra i allt utom drivlinan.
LG:s fabrik i Wroclaw drar igång i slutet av detta år. LG är dominerande som batterileverantör för bilar med HV-batterier i Europa i dagsläget, det är uppenbart att det lätt blir en flaskhals när batterierna då produceras i redan "fulla" fabriker på andra sidan jorden. Biltillverkarna har underskattat efterfrågan på både PHEV:s och BEV:s, vilket gör att de ursprungliga sourcingplanerna för dessa komponenter nu måste förhandlas om med avseende på volymer och pris. Det är mycket även hos Tesla som kommer hända "när". Hur stora ambitioner man än har så tar vissa grejer tid att få på plats, speciellt när det handlar om stora industriella satsningar.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Dieselbilsförsäljningen faller som en sten

Inlägg av Svenssons »

Geni87 skrev:

LG:s fabrik i Wroclaw drar igång i slutet av detta år. LG är dominerande som batterileverantör för bilar med HV-batterier i Europa i dagsläget, det är uppenbart att det lätt blir en flaskhals när batterierna då produceras i redan "fulla" fabriker på andra sidan jorden. Biltillverkarna har underskattat efterfrågan på både PHEV:s och BEV:s, vilket gör att de ursprungliga sourcingplanerna för dessa komponenter nu måste förhandlas om med avseende på volymer och pris. Det är mycket även hos Tesla som kommer hända "när". Hur stora ambitioner man än har så tar vissa grejer tid att få på plats, speciellt när det handlar om stora industriella satsningar.
Det är just detta som är problemet. Varför har de underskattat efterfrågan? Den konspiratoriske skulle kanske säga att det beror på att de trodde på sina egna lögner och att de trodde de kunda mota Olle i grind.

Oavsett så visar det sig nu i alla fall att både kunderna finns och lagkraven kräver det så det gäller att de jobbar snabbt. Den stora elbilsrevolutionen har startat och jag skulle inte bli förvånad om de bilmodeller som presenteras under 2019-2020 till absolut majoritet är elbilar eller laddhybrider. Antalet nya bensin eller dieselbilar kommer nog främst vara inom olika nischer så som arbetsfordon, sportbilar eller lågbudgetbilar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Dieselbilsförsäljningen faller som en sten

Inlägg av Geni87 »

Svenssons skrev:
Geni87 skrev:

LG:s fabrik i Wroclaw drar igång i slutet av detta år. LG är dominerande som batterileverantör för bilar med HV-batterier i Europa i dagsläget, det är uppenbart att det lätt blir en flaskhals när batterierna då produceras i redan "fulla" fabriker på andra sidan jorden. Biltillverkarna har underskattat efterfrågan på både PHEV:s och BEV:s, vilket gör att de ursprungliga sourcingplanerna för dessa komponenter nu måste förhandlas om med avseende på volymer och pris. Det är mycket även hos Tesla som kommer hända "när". Hur stora ambitioner man än har så tar vissa grejer tid att få på plats, speciellt när det handlar om stora industriella satsningar.
Det är just detta som är problemet. Varför har de underskattat efterfrågan? Den konspiratoriske skulle kanske säga att det beror på att de trodde på sina egna lögner och att de trodde de kunda mota Olle i grind.

Oavsett så visar det sig nu i alla fall att både kunderna finns och lagkraven kräver det så det gäller att de jobbar snabbt. Den stora elbilsrevolutionen har startat och jag skulle inte bli förvånad om de bilmodeller som presenteras under 2019-2020 till absolut majoritet är elbilar eller laddhybrider. Antalet nya bensin eller dieselbilar kommer nog främst vara inom olika nischer så som arbetsfordon, sportbilar eller lågbudgetbilar.
Som alltid när man uppskattar något finns en överhängande risk att den uppskattningen är fel, speciellt när det gäller marknadsefterfrågan. Nu har de ju dock insett att efterfrågan är högre, och leverantörer som LG, Samsung med flera bygger nu batterifabriker i Europa - med största sannolikhet pga ökad efterfrågan från biltillverkarna på befintliga PHEV:s, och för att kunna förse nya och kommande BEV:ar med batterier (I-Pace, E-tron etc etc). Allt behöver inte vara så konspiratoriskt. :)

Japp, jag håller med dig om det du säger i ditt sista stycke.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Dieselbilsförsäljningen faller som en sten

Inlägg av Walker »

Tyvärr så tror jag att saker tar längre tid än man tror. VW klagar redan idag på långa led-tider. Innan man hunnit bygga en hel fabrik för batteritillverkning, nya monteringslinjer för nya plattformar och modeller, knutit upp nya underleverantörer och allt detta ska börja fungera för att spotta ut tiotusentals nya bilar till förväntansfulla kunder - så har det gått många dagar. Om man dessutom tvekar på att dra igång eftersom det handlar om mycket pengar som tar lång tid att få igen, så tror jag återigen att 2020 är lite väl optimistiskt att hoppas på några enorma serier av elbilar.
Hoppas jag har fel.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Dieselbilsförsäljningen faller som en sten

Inlägg av Laban »

Walker skrev:
Om man dessutom tvekar på att dra igång eftersom det handlar om mycket pengar som tar lång tid att få igen, så tror jag återigen att 2020 är lite väl optimistiskt att hoppas på några enorma serier av elbilar.
Hoppas jag har fel.
Jag är väl också lite skeptisk tyvärr och det beror främst på priset, dvs saknaden av just pris på många av de kommande elbilarna. Priset ger efterfrågan vilket ger produktionsmål.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Dieselbilsförsäljningen faller som en sten

Inlägg av Geni87 »

Laban skrev:
Walker skrev:
Om man dessutom tvekar på att dra igång eftersom det handlar om mycket pengar som tar lång tid att få igen, så tror jag återigen att 2020 är lite väl optimistiskt att hoppas på några enorma serier av elbilar.
Hoppas jag har fel.
Jag är väl också lite skeptisk tyvärr och det beror främst på priset, dvs saknaden av just pris på många av de kommande elbilarna. Priset ger efterfrågan vilket ger produktionsmål.
Jo så är det ju. Det är väl därför både Jaguar och Audi har förhandsbokningar på I-pace och E-tron, trots att de knappast behöver pengarna.

Å andra sidan kanske det är bättre med inget pris alls för tidigt, jämfört med ett lockpris som inte blir realistiskt förrän långt efter produktionsstart...
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Dieselbilsförsäljningen faller som en sten

Inlägg av Geni87 »

Om det håller vad de lovar får man väl ändå säga att det är något positivt. Vi kommer inte få en omställning till 100% elbilar redan imorgon av en mängd olika skäl, inte minst för att produktionskapaciteten långt ifrån finns på plats. Rent krasst kommer det säljas en hel del dieselbilar under några år framöver, även om andelen kommer minska - så ju renare de som säljs är ju bättre.

Sen kommer jag personligen aldrig köpa en diesel- eller bensinbil igen men det är en annan femma (eventuellt en PHEV beroende på utbudet av BEV:ar om 1,5 år, men då kommer den köras på el 90% av körsträckan).
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Dieselbilsförsäljningen faller som en sten

Inlägg av LarsL »

Diesel och alla typer av ICE bilar kommer till slut att förbjudas inne i städer. Det går nämligen alltid att fuska! Gör inte tillverkarna det så gör ägarna det själva. Det går att spara bränsle och hästkrafter på att fuska och då kommer folk göra det, helt enkelt.

När fler och fler kör elbil som inte stinker så kommer de inte acceptera att andra får förpesta luften. Till slut är det en majoritet som vill ha ren luft och då kommer förbuden direkt. Särskilt om enkla bra alternativ finns.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Dieselbilsförsäljningen faller som en sten

Inlägg av Laban »

Geni87 skrev:
Å andra sidan kanske det är bättre med inget pris alls för tidigt, jämfört med ett lockpris som inte blir realistiskt förrän långt efter produktionsstart...
Å andra sidan hamnar man då i en situation där konkurrenterna "bestämmer" priset och kunderna tar smällen. e-Golf 400k, I.D Neo enligt rykten 300k, som även det är dyrt för en bil med begränsad räckvidd och Polo klass utvändigt sett.
LarsL skrev:
Diesel och alla typer av ICE bilar kommer till slut att förbjudas inne i städer. Det går nämligen alltid att fuska! Gör inte tillverkarna det så gör ägarna det själva. Det går att spara bränsle och hästkrafter på att fuska och då kommer folk göra det, helt enkelt.
Antar att du tänker på ex partikelfilter som helt enkelt tas bort. Detta mäts inte på besiktningen och sparar precis som du säger bränsle + ger mer hk. Känner till såna lösningar i min närhet, Volvo XC 70..
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Dieselbilsförsäljningen faller som en sten

Inlägg av chaffis75 »

LarsL skrev:
Diesel och alla typer av ICE bilar kommer till slut att förbjudas inne i städer. Det går nämligen alltid att fuska! Gör inte tillverkarna det så gör ägarna det själva. Det går att spara bränsle och hästkrafter på att fuska och då kommer folk göra det, helt enkelt.

När fler och fler kör elbil som inte stinker så kommer de inte acceptera att andra får förpesta luften. Till slut är det en majoritet som vill ha ren luft och då kommer förbuden direkt. Särskilt om enkla bra alternativ finns.
Jag tror du har en väldigt bra poäng här. Även om vi säger vi får rätt på biltillverkarna så de håller vad de lovar så kommer både den ena och den andra att fiska genom att stänga av system så man slipper adblue eller slipper partikelfilter eller någon annan sensor som är ett måste. Redan idag hör jag många som har felkoder på sin diesel men man nollar bara felkoder innan man kör in till besiktningen och oftast så kommer inte felkoden tillbaka förrän efter du åter har lämnat besiktningen. Ja folk är väldigt uppfinningsrika vad de gäller att fuska så de kommer vara nästan omöjligt att komma åt de.
Elbilar däremot blir ju svårt att fuska med, ja kanske med skatter och körsträckor och sådant men utsläppen är ju noll och jag vet inte hur man skulle modifiera den så de släpper ut avgaser, ja de skulle vara att bygga om den till en PHEV :D

Ja framtiden är helt klart elbilar, hoppas bara framtiden är nära för oss alla och inte bara för de som har råd med en Tesla idag.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Dieselbilsförsäljningen faller som en sten

Inlägg av e5m1r »

chaffis75 skrev:
LarsL skrev:
Diesel och alla typer av ICE bilar kommer till slut att förbjudas inne i städer. Det går nämligen alltid att fuska! Gör inte tillverkarna det så gör ägarna det själva. Det går att spara bränsle och hästkrafter på att fuska och då kommer folk göra det, helt enkelt.

När fler och fler kör elbil som inte stinker så kommer de inte acceptera att andra får förpesta luften. Till slut är det en majoritet som vill ha ren luft och då kommer förbuden direkt. Särskilt om enkla bra alternativ finns.
Jag tror du har en väldigt bra poäng här. Även om vi säger vi får rätt på biltillverkarna så de håller vad de lovar så kommer både den ena och den andra att fiska genom att stänga av system så man slipper adblue eller slipper partikelfilter eller någon annan sensor som är ett måste. Redan idag hör jag många som har felkoder på sin diesel men man nollar bara felkoder innan man kör in till besiktningen och oftast så kommer inte felkoden tillbaka förrän efter du åter har lämnat besiktningen. Ja folk är väldigt uppfinningsrika vad de gäller att fuska så de kommer vara nästan omöjligt att komma åt de.
Elbilar däremot blir ju svårt att fuska med, ja kanske med skatter och körsträckor och sådant men utsläppen är ju noll och jag vet inte hur man skulle modifiera den så de släpper ut avgaser, ja de skulle vara att bygga om den till en PHEV :D

Ja framtiden är helt klart elbilar, hoppas bara framtiden är nära för oss alla och inte bara för de som har råd med en Tesla idag.
Man kan ladda den med el producerad av ånga som i sin tur produceras av kol som i sin tur utvinns i nåt mongo land med bararbete
Är det inte så alla laddar sina elbilar ?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Dieselbilsförsäljningen faller som en sten

Inlägg av Geni87 »

Laban skrev:
Geni87 skrev:
Å andra sidan kanske det är bättre med inget pris alls för tidigt, jämfört med ett lockpris som inte blir realistiskt förrän långt efter produktionsstart...
Å andra sidan hamnar man då i en situation där konkurrenterna "bestämmer" priset och kunderna tar smällen. e-Golf 400k, I.D Neo enligt rykten 300k, som även det är dyrt för en bil med begränsad räckvidd och Polo klass utvändigt sett.
Jo, fast kunderna blir ju även "lidande" om en bil presenteras med ett visst (lågt) pris som gör att kunder förhandsbokar bilen. Om det sen visar sig att detta pris inte blir möjligt förrän långt efter produktionsstart.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Skriv svar