Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

800V, ny laddstandard?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

800V, ny laddstandard?

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 12 sep 2019 07:14

Nu när allt flera biltillverkare säger att dom stöder 800V laddning.
Exempelvis Porsche, Audi, Jaguar, Kia och Hyundai.

Intressant är att Kia/Hyundai går med i Ionity och lovar 350kW 800V laddning 2021.

Utgår ifrån att 350kW, 800V och laddning till ca 80% på ca 10-15 minuter blir standard runt 2021.
Inte bara för exklusiva bilar, utan även för vanliga bilar.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Bokad modell 3
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
 
Inlägg: 2779
Blev medlem: 29 mar 2016 17:28
Ort: Umeå
Referralkod: NILSERIK5507

Re: 800V, ny laddstandard?

Inläggav Teslaägare Haglund » 12 sep 2019 07:23

Vet man vad de redan installerade 350 kW-stolparna ger maximalt vid 400 V?
Nuvarande: Röd S 75D med beige läder/trä-inredning, premiumpaket, soltak, AP2.5
Tidigare: Svart S 85, premiumpaket, teknikpaket, vinterpaket, NextGen-stolar, beige läder, svart innertak. Nu med 4G/LTE!
Användarvisningsbild
Haglund
Teslaägare
 
Inlägg: 453
Blev medlem: 10 sep 2015 11:33
Ort: Brämhult

Re: 800V, ny laddstandard?

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 12 sep 2019 07:25

Haglund skrev:Vet man vad de redan installerade 350 kW-stolparna ger maximalt vid 400 V?


Gissar 175kW.

Intressant är att Taycan är byggd för 800V.

Och har en extra nödtransformator på 50kW som ger 800V.

Extra utrustning är en större DC-DC transformator från 400V till 800V, som ger 150kW.

Men budskapet är kristallklart.
Det är 800V som gäller.
Annars krävs extra nödtransformatorer.
Vilket tar plats, kostar pengar och ger låg verkningsgrad.
Senast redigerad av Zalman3 12 sep 2019 07:30, redigerad totalt 1 gång.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Bokad modell 3
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
 
Inlägg: 2779
Blev medlem: 29 mar 2016 17:28
Ort: Umeå
Referralkod: NILSERIK5507

Re: 800V, ny laddstandard?

Inläggav Teslaägare Haglund » 12 sep 2019 07:26

Zalman3 skrev:
Haglund skrev:Vet man vad de redan installerade 350 kW-stolparna ger maximalt vid 400 V?


Gissar 175kW.


Mja, det verkar som att det är högre.

https://electrek.co/2019/06/11/tesla-mo ... harge-off/

EDIT: Verkar vara 500 A som är maximalt på Ionitys laddare. Det ger 200 kW vid 400 V. Tesla installerar Supercharger v3 med 250 kW. Återstår att se om de uppgraderar till närmare 350 kW när de första konkurrenterna släpper bilar som faktiskt kan ladda med de utlovande 350 kW:en. Rimligtvis kan man ladda ett 100 kWh batteri med samma kemi och design som i Model 3 med 333 kW eftersom Model 3 LR:s batteri på 75 kWh kan laddas med 250 kW redan nu. Och detta då med 400 V.
Nuvarande: Röd S 75D med beige läder/trä-inredning, premiumpaket, soltak, AP2.5
Tidigare: Svart S 85, premiumpaket, teknikpaket, vinterpaket, NextGen-stolar, beige läder, svart innertak. Nu med 4G/LTE!
Användarvisningsbild
Haglund
Teslaägare
 
Inlägg: 453
Blev medlem: 10 sep 2015 11:33
Ort: Brämhult

Re: 800V, ny laddstandard?

Inläggav Teslaägare Laban » 12 sep 2019 09:42

Haglund skrev:Och detta då med 400 V.


Frågan är väl vad CCS kontakten och kablage klarar.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
 
Inlägg: 2266
Blev medlem: 30 sep 2015 04:28
Ort: Luleå
Referralkod: bjrn85925

Re: 800V, ny laddstandard?

Inläggav chaffis75 » 12 sep 2019 12:20

Laban skrev:
Haglund skrev:Och detta då med 400 V.


Frågan är väl vad CCS kontakten och kablage klarar.

Ja exakt, problemet blir att om man ska ladda 350kw på 400 volt så blir de väldigt hög ström dvs väldigt tjocka och otympliga kablar och kontakter.. Jag tror ju inte CCS kontakten klarar den ström som krävs som krävs om man kör 400 volt.
Den stora vinsten med 800 volt är just att kablar och kontakter inte blir otympliga i så höga effekter.
Nissan Leaf som andra bil
Reserverad Modell 3 som ska ersätta vår Volvo V60
Vimla Tipslänk för 10 KR rabatt/månad https://vimla.se/?201608181139169431
chaffis75
 
Inlägg: 1595
Blev medlem: 21 okt 2016 06:39
Ort: Löddeköpinge

Re: 800V, ny laddstandard?

Inläggav Mickep » 12 sep 2019 12:35

Spännande (hehe) att se vad som händer snart om de levererar.
Är det någon som kan gissa vad det kommer ha för inverkan på priset på de nya bilarna? Vet inte om det kan göra dem billigare eller om det blir dyrare.
Mickep
 
Inlägg: 1527
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: 800V, ny laddstandard?

Inläggav Henrik Torphammar » 12 sep 2019 13:29

Zalman3 skrev:Utgår ifrån att 350kW, 800V och laddning till ca 80% på ca 10-15 minuter blir standard runt 2021.
Inte bara för exklusiva bilar, utan även för vanliga bilar.


Varför skulle det gå snabbare att ladda med 800v jämfört med 400v? Eller om vi vänder på det, Kia/Hyundai/Nissan/Renault som idag bottentrålar mellan 17-70kW med klar fokus under 50kW skulle ju inte ha någonting att hämta på 800v system?

Det medför ju bara möjligheter att ladda riktigt stora batterier på kortare tid inte att små batterier plötsligt klarar mycket snabbare laddtider. En Leaf 62 med 800v system hade ju ändå bara klarat att ladda med 19kW.
Superhero
Användarvisningsbild
Henrik Torphammar
 
Inlägg: 1304
Blev medlem: 10 apr 2017 09:35

Re: 800V, ny laddstandard?

Inläggav chaffis75 » 12 sep 2019 15:32

Henrik Torphammar skrev:
Zalman3 skrev:Utgår ifrån att 350kW, 800V och laddning till ca 80% på ca 10-15 minuter blir standard runt 2021.
Inte bara för exklusiva bilar, utan även för vanliga bilar.


Varför skulle det gå snabbare att ladda med 800v jämfört med 400v? Eller om vi vänder på det, Kia/Hyundai/Nissan/Renault som idag bottentrålar mellan 17-70kW med klar fokus under 50kW skulle ju inte ha någonting att hämta på 800v system?

Det medför ju bara möjligheter att ladda riktigt stora batterier på kortare tid inte att små batterier plötsligt klarar mycket snabbare laddtider. En Leaf 62 med 800v system hade ju ändå bara klarat att ladda med 19kW.

Jag kan hålla med.. De är ju först när man vill över någonstans runt 175 kW som de blir intressant.. Alla kia bilar är ju långt från Max på 400 volt.. Skulle vara om 800 volt kanske blir billigare att bygga med av någon anledning.
Nissan Leaf som andra bil
Reserverad Modell 3 som ska ersätta vår Volvo V60
Vimla Tipslänk för 10 KR rabatt/månad https://vimla.se/?201608181139169431
chaffis75
 
Inlägg: 1595
Blev medlem: 21 okt 2016 06:39
Ort: Löddeköpinge

Re: 800V, ny laddstandard?

Inläggav Teslaägare Zalman3 » 12 sep 2019 21:48

chaffis75 skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Zalman3 skrev:Utgår ifrån att 350kW, 800V och laddning till ca 80% på ca 10-15 minuter blir standard runt 2021.
Inte bara för exklusiva bilar, utan även för vanliga bilar.


Varför skulle det gå snabbare att ladda med 800v jämfört med 400v? Eller om vi vänder på det, Kia/Hyundai/Nissan/Renault som idag bottentrålar mellan 17-70kW med klar fokus under 50kW skulle ju inte ha någonting att hämta på 800v system?

Det medför ju bara möjligheter att ladda riktigt stora batterier på kortare tid inte att små batterier plötsligt klarar mycket snabbare laddtider. En Leaf 62 med 800v system hade ju ändå bara klarat att ladda med 19kW.

Jag kan hålla med.. De är ju först när man vill över någonstans runt 175 kW som de blir intressant.. Alla kia bilar är ju långt från Max på 400 volt.. Skulle vara om 800 volt kanske blir billigare att bygga med av någon anledning.


I teorin så kräver 400V dubbelt så stor kabelarea som 800V.
Och eftersom allt fler bilar klarar 800V kanske det blir billigare att ha bara en inverter även om man bara kan ladda under 175kW.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Bokad modell 3
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
 
Inlägg: 2779
Blev medlem: 29 mar 2016 17:28
Ort: Umeå
Referralkod: NILSERIK5507

Nästa

Återgå till Övrigt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Daf och 6 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.