Lite intressantare var att titta på hur vi faktiskt har sparat på vår elkonsumtion i huset genom lite uppgraderingar, och hur det jämförs med bilens konsumtion. När vi tog över huset (180 m2 boyta, 70 m2 inredd källare, vind, trähus från 1909, bergvärme) så drog det 35 000 kWh/år. Ganska mycket.
Under åren som gått så har vi: fixat badrummet så vi inte behöver duscha i källaren (fuktigt vart det där nere, så man hade öppet ända upp till vinden för att få ut fukten), kanske den viktigaste åtgärden. Bytt riktigt gamla vitvaror till nya och effektiva grejer. Bytt några fönster till moderna slutna och isolerade sådana (wow, vilken skillnad i värmestrålning det vart igenom fönstret) . Sänkte innetemperaturen med 1.5 C. Installerade en vedpanna, eldat med nedfallna träd, som vi eldar med de få dagarna då det är -15 till -20C och bergvärmepumpen inte orkar med (för att slippa att elpatronen går igång), eller då det behövs lite mysig värme. Nästan alla lampor har bytts till LED lampor. Skorstenshättor sattes på och vi eldar i kaminen med jämna mellanrum, för att hålla skorstenstocken och vinden frisk.
Åt det negativa hållet så har vi lagt till mejlserver och backupservrar som ligger och äter 350-450 watt hela tiden står för en extra 3500 kWh/år i förbrukning, men också fungerar som direktverkande el i källaren. (Vi funderar på att flytta dessa till en molntjänst nu. Men det är mycket jobb med många GByte data och konton att flytta.)
Totalt så har vi gått från 35 000 kWh, till 25,000 kWh, en besparing på 10 000 kWh per år, utan att ha ansträngt oss för mycket (badrummet behövdes bytas ändå, det var oanvändbart). Och det finns ytterligare 3000 kWh/år att hämta om vi flyttar servrarna.
Min bil drog väl 3500 kWh förra året [1], men jag betalade endast för drygt 1700 kWh, resten gick på "gratisladdning" (Supercharger och andra laddplatser). Så med besparingar, jämfört med hur det var när jag flyttade in, som kostat kanske 60-70 tusen (badrummet ej medräknat) så har vi sparat 10 tusen om året, men vi har bott här 13 år (hela besparingen kom inte på en gång). Så vi har nog gått jämnt upp. Bättre investering än att sätta solceller på det nya garaget vi byggde (i våras) har det varit, de skulle ta minst 20 år att betala för sig (litet tak, Max 12-14 paneler).
Jag lägger på en elbil, men sparade in elen att driva den genom att effektivisera min maskinpark mm. Mer finns att hämta till och med. Dessutom mår huset bättre nu med förbättrad ventilation och mindre fukt, bland annat. Win-Win.
[1] Min beräkning postad i ett annat forum:
Can eight hundred watt light bulbs, replaced by LEDs, power your car?
I did this quickly, so I apologise if I missed a comma. Assuming you have the lamps on for 12 h/day. 8 x 100 watt x 12 h x 365 = 3 504 000 Wh.
100 watt bulb is 1600 lumen [1]. So replacing them with LEDs would be 17 watt [2] which gives us.
8 x 17 watt x 12 h x 365 = 595 680 Wh. The saving is 2 908 320 Wh.
I drove my car 15 305 km in one year with an average consumption of 205 Wh/km. Charging overhead I estimate to 10%, so I am using 225 Wh/km. That gives me an electricity need to power the car of 3 443 625 Wh. If we instead run the lamps for 14 hours, then we end up with 3 393 040 Wh. Which essentially covers the need. If you only have lamps on 7h a day you would need 16 bulbs replaced.
So it can be in the ballpark. Replacing the bulbs for example in a showroom that is lit 24/7.
Driving 24 000 km (15 000 miles) 225Wh x 24 000 = 5 400 000 Wh
8 x 100 watt x 24 h x 365 = 7 008 000 Wh
8 x 17 watt x 24 h x 365 = 1 191 360 Wh
Difference 5 816 640 Wh. So depending on how you define the starting conditions. Yes, you can power your car with that saving.
[1]
https://www.earthled.com/pages/lumens-w ... st-century
[2]
https://www.1000bulbs.com/category/100- ... ght-bulbs/