Sänka elförbrukningen, köpa elbil, framtidssäkra huset

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Sänka elförbrukningen, köpa elbil, framtidssäkra huset

Inlägg av bjelkeman »

Någon gjorde en jämförelse om hur många hundrawattslampor man behövde byta ut lite likvärdiga LED lampor med för att driva sin Tesla ett år. Jag räknade lite på det [1], men insåg att det var lite meningslöst då ingen egentligen har några 100 watts glödlampor att byta.

Lite intressantare var att titta på hur vi faktiskt har sparat på vår elkonsumtion i huset genom lite uppgraderingar, och hur det jämförs med bilens konsumtion. När vi tog över huset (180 m2 boyta, 70 m2 inredd källare, vind, trähus från 1909, bergvärme) så drog det 35 000 kWh/år. Ganska mycket.

Under åren som gått så har vi: fixat badrummet så vi inte behöver duscha i källaren (fuktigt vart det där nere, så man hade öppet ända upp till vinden för att få ut fukten), kanske den viktigaste åtgärden. Bytt riktigt gamla vitvaror till nya och effektiva grejer. Bytt några fönster till moderna slutna och isolerade sådana (wow, vilken skillnad i värmestrålning det vart igenom fönstret) . Sänkte innetemperaturen med 1.5 C. Installerade en vedpanna, eldat med nedfallna träd, som vi eldar med de få dagarna då det är -15 till -20C och bergvärmepumpen inte orkar med (för att slippa att elpatronen går igång), eller då det behövs lite mysig värme. Nästan alla lampor har bytts till LED lampor. Skorstenshättor sattes på och vi eldar i kaminen med jämna mellanrum, för att hålla skorstenstocken och vinden frisk.

Åt det negativa hållet så har vi lagt till mejlserver och backupservrar som ligger och äter 350-450 watt hela tiden står för en extra 3500 kWh/år i förbrukning, men också fungerar som direktverkande el i källaren. (Vi funderar på att flytta dessa till en molntjänst nu. Men det är mycket jobb med många GByte data och konton att flytta.)

Totalt så har vi gått från 35 000 kWh, till 25,000 kWh, en besparing på 10 000 kWh per år, utan att ha ansträngt oss för mycket (badrummet behövdes bytas ändå, det var oanvändbart). Och det finns ytterligare 3000 kWh/år att hämta om vi flyttar servrarna.

Min bil drog väl 3500 kWh förra året [1], men jag betalade endast för drygt 1700 kWh, resten gick på "gratisladdning" (Supercharger och andra laddplatser). Så med besparingar, jämfört med hur det var när jag flyttade in, som kostat kanske 60-70 tusen (badrummet ej medräknat) så har vi sparat 10 tusen om året, men vi har bott här 13 år (hela besparingen kom inte på en gång). Så vi har nog gått jämnt upp. Bättre investering än att sätta solceller på det nya garaget vi byggde (i våras) har det varit, de skulle ta minst 20 år att betala för sig (litet tak, Max 12-14 paneler).

Jag lägger på en elbil, men sparade in elen att driva den genom att effektivisera min maskinpark mm. Mer finns att hämta till och med. Dessutom mår huset bättre nu med förbättrad ventilation och mindre fukt, bland annat. Win-Win.

[1] Min beräkning postad i ett annat forum:

Can eight hundred watt light bulbs, replaced by LEDs, power your car?

I did this quickly, so I apologise if I missed a comma. Assuming you have the lamps on for 12 h/day. 8 x 100 watt x 12 h x 365 = 3 504 000 Wh.

100 watt bulb is 1600 lumen [1]. So replacing them with LEDs would be 17 watt [2] which gives us.

8 x 17 watt x 12 h x 365 = 595 680 Wh. The saving is 2 908 320 Wh.

I drove my car 15 305 km in one year with an average consumption of 205 Wh/km. Charging overhead I estimate to 10%, so I am using 225 Wh/km. That gives me an electricity need to power the car of 3 443 625 Wh. If we instead run the lamps for 14 hours, then we end up with 3 393 040 Wh. Which essentially covers the need. If you only have lamps on 7h a day you would need 16 bulbs replaced.
So it can be in the ballpark. Replacing the bulbs for example in a showroom that is lit 24/7.

Driving 24 000 km (15 000 miles) 225Wh x 24 000 = 5 400 000 Wh
8 x 100 watt x 24 h x 365 = 7 008 000 Wh
8 x 17 watt x 24 h x 365 = 1 191 360 Wh
Difference 5 816 640 Wh. So depending on how you define the starting conditions. Yes, you can power your car with that saving.
[1]

https://www.earthled.com/pages/lumens-w ... st-century
[2]

https://www.1000bulbs.com/category/100- ... ght-bulbs/
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Sänka elförbrukningen, köpa elbil, framtidssäkra huset

Inlägg av zyax »

Solceller som investering har inte intresserat dig?

Tänk att du får bara sätta upp en så stor anläggning så att den producerar vad du gör av med, då kanske du egentligen inte vill sänka din förbrukning mer om du har ett jävligt stort och bra tak ;)
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Sänka elförbrukningen, köpa elbil, framtidssäkra huset

Inlägg av bjelkeman »

zyax skrev:
Solceller som investering har inte intresserat dig?

Tänk att du får bara sätta upp en så stor anläggning så att den producerar vad du gör av med, då kanske du egentligen inte vill sänka din förbrukning mer om du har ett jävligt stort och bra tak ;)
Visst vill jag ha solceller. Tyvärr så är vårt tak väldigt plottrigt, med mycket vinklar och vrår. Just nu så har jag en annan investering att fundera på som ger bra miljöpåverkan och troligen bra inkomst framöver. Så att lägga 60-70 tusen på solceller med tjugo års återbetalning när jag har grön el från vindkooperativet redan känns som lägre prioritet.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Sänka elförbrukningen, köpa elbil, framtidssäkra huset

Inlägg av zyax »

bjelkeman skrev:
zyax skrev:
Så att lägga 60-70 tusen på solceller med tjugo års återbetalning när jag har grön el från vindkooperativet redan känns som lägre prioritet.
60-70-tusen räcker inte så långt...

Och jag har vindkooperativet också, men numera bara för den del av elen som jag köper in. Så jag är mer miljövänlig än jag behöver egentligen och vindandelarna ämnar jag sälja när regeringens jäkla utredning bara är klar.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4869
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Sänka elförbrukningen, köpa elbil, framtidssäkra huset

Inlägg av chaffis75 »

De var en väldigt törstig server du har. Jag kör också en server (i3 hasswell) och en synology NAS med 3 diskar i och detta tillsammans ligger på ca 60-70 watt (om jag inte minns helt fel), kanske stiger lite vid transcoding men normalt på denna nivån med snurrande diskar... Visst inte provs grejer men de räcker till ganska mycket tycker jag.
Kanske dags att titta på någon snålare serverlösning om du nu inte vill flytta upp de i molnet...
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Sänka elförbrukningen, köpa elbil, framtidssäkra huset

Inlägg av mickeisol »

zyax skrev:
Solceller som investering har inte intresserat dig?

Tänk att du får bara sätta upp en så stor anläggning så att den producerar vad du gör av med, då kanske du egentligen inte vill sänka din förbrukning mer om du har ett jävligt stort och bra tak ;)
Detta är en vanlig missuppfattning, man kan producera så mycket man vill, men ifall man vill tillgodogöra sig sockrade erbjudanden från elbolagen så vill dom inte att man ska producera mera el än man förbrukar (mikroproduktion). producerar man mera el så blir det i princip alltid typ spotpris minus 3-4 öre /kwh.

Skattereduktionen kan man hur som helst tillgodogöra sig för den ström man använder själv (den är ju då mindre än den man skickar ut).
Nät bolagen har dock rätt att ta ut en "mätavgift" runt 2000kr/år ifall man då är "småskalig elleverantör" istället för "mikroproducent"..

Sen har det ju varit debatt när det var nettoavräkning på tapeten (kvitta kwh med hjälp av nätbolagen dvs dom höll reda på mätarställning och rapporterade 0kwh till elhandlaren vid överproduktion), ifall man då överproducerade så kunde dom inte rapportera minus siffror till elhandlaren, och då skulle man helt enkelt förlora dom kilowatt-timmar man överproducerade.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Sänka elförbrukningen, köpa elbil, framtidssäkra huset

Inlägg av zyax »

mickeisol skrev:
zyax skrev:
Solceller som investering har inte intresserat dig?

Tänk att du får bara sätta upp en så stor anläggning så att den producerar vad du gör av med, då kanske du egentligen inte vill sänka din förbrukning mer om du har ett jävligt stort och bra tak ;)
Detta är en vanlig missuppfattning, man kan producera så mycket man vill, men ifall man vill tillgodogöra sig sockrade erbjudanden från elbolagen så vill dom inte att man ska producera mera el än man förbrukar (mikroproduktion). producerar man mera el så blir det i princip alltid typ spotpris minus 3-4 öre /kwh.

Skattereduktionen kan man hur som helst tillgodogöra sig för den ström man använder själv (den är ju då mindre än den man skickar ut).
Nät bolagen har dock rätt att ta ut en "mätavgift" runt 2000kr/år ifall man då är "småskalig elleverantör" istället för "mikroproducent"..

Sen har det ju varit debatt när det var nettoavräkning på tapeten (kvitta kwh med hjälp av nätbolagen dvs dom höll reda på mätarställning och rapporterade 0kwh till elhandlaren vid överproduktion), ifall man då överproducerade så kunde dom inte rapportera minus siffror till elhandlaren, och då skulle man helt enkelt förlora dom kilowatt-timmar man överproducerade.
Småskalig elproducent, betyder väl F-skattsedel och en sådan massa bök och inte bara mätavgift i skillnad. Det är inte aktuellt för den vanlige husägaren menar jag, eller har jag fel då?
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Sänka elförbrukningen, köpa elbil, framtidssäkra huset

Inlägg av mickeisol »

Nejdå, det är bara att köra som du vore nettokonsument.

exvis:
https://www.skanska-energi.se/sv-SE/Pri ... lproducent.

sen beror det ju på ifall nätägaren tar ut någon mätavgift, dom behöver ju inte.

Men det har ju alltid räknats med att det är bäst att använda sin egen producerade energi själv, och det är det ju med dessa fantastiska elnätsavgifter som en del nätägare tar ut
+ skatter och moms. I en elbil får man ju bästa utväxlingen på strömmen.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Sänka elförbrukningen, köpa elbil, framtidssäkra huset

Inlägg av bjelkeman »

chaffis75 skrev:
De var en väldigt törstig server du har. Jag kör också en server (i3 hasswell) och en synology NAS med 3 diskar i och detta tillsammans ligger på ca 60-70 watt (om jag inte minns helt fel), kanske stiger lite vid transcoding men normalt på denna nivån med snurrande diskar... Visst inte provs grejer men de räcker till ganska mycket tycker jag.
Kanske dags att titta på någon snålare serverlösning om du nu inte vill flytta upp de i molnet...
Jo, det är sant. Men inte säkert att jag tycker det är värt det längre. Vi har två gamla häckar, en server med Zimbra email, och några VPSer, en Free NAS som backup och det sitter väl fem ZFS diskar i den. Sedan en Mac Mini med extern disk och en Western Digtal NAS.

Det mesta är kvar sedan vi hade vårt utvecklings-VPS-kluster i källaren. Det ligger på Google Cloud/S3 numera. Dax att avveckla lite hårdvara tror jag. :)
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Skriv svar