Musk är Rysslands fiende nr1

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Musk är Rysslands fiende nr1

Inlägg av Zalman3 »

Who are the enemies of Russia?

Dima Vorobiev, I worked for Soviet propaganda
Updated Aug 27
If you ask us Russians to point out one person among the worst enemies of Russia, this man is definitely the lead contender for the top spot:

Elon Musk is blasting us out of the space launch market. He’s robbing us of our last vestige of the old grand Gagarin glory. First we lost the Moon race, then screwed up with space shuttles, then ran out of money to keep our space station going. Now, this guy is going after our Soyuzes and Protons.

He seems to be serious about electric mobility, solar energy and cheap power storage. Green technologies, according to the strategy of economic development of the Russian Federation, are listed among the main threats to Russia. They want to make our oil and gas as cheap as possible. We remember how it went toward the end of 1980s. This is big.
https://www.quora.com/Who-are-the-enemi ... srid=h6ax0
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Musk är Rysslands fiende nr1

Inlägg av TiborBlomhall »

”My family fears that the Russians will assassinate me.”
- Elon Musk

http://teslaclubsweden.se/elon-lever-farligt/
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare
Inlägg: 1026
Blev medlem: 21 dec 2014 22:05
Ort: Kisa

Re: Musk är Rysslands fiende nr1

Inlägg av pegs »

Underhållande teori, men kanske lite sent om dom inte gjort det ännu:
- SpaceX - Kanske mest relevant, men är det inte ett faktum?
- Elbilar, Tesla har accelererat utvecklingen, men nu är lavinen väl ändå igång?
- Solenergi, stort både med och utan Tesla (möjligen batterilagring då?)

Eller undervärderar jag hans nuvarande bidrag?
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Musk är Rysslands fiende nr1

Inlägg av mati »

Jag håller med. Det är redan för sent. Tåget är i rullning, med eller utan Elon. Dessutom har Elon säkert en backup av sig själv på nån server nånstans i berget under GF1. Om någon deletar den riktige Elon så kommer han omedelbart att repliceras. Eller så återuppstår han i virtuell form i molnet. :mrgreen:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Musk är Rysslands fiende nr1

Inlägg av Swede1 »

pegs skrev:
Underhållande teori, men kanske lite sent om dom inte gjort det ännu:
- SpaceX - Kanske mest relevant, men är det inte ett faktum?
- Elbilar, Tesla har accelererat utvecklingen, men nu är lavinen väl ändå igång?
- Solenergi, stort både med och utan Tesla (möjligen batterilagring då?)

Eller undervärderar jag hans nuvarande bidrag?
Mm, men Elon accelerar omställningen till elbilar. Först när han matar ut 100 000-tals modell 3 och tar rejäla bitar av BMW, VW, Toyota mfl marknadsandelar som de gamla dinosaurierna verkligen måste ändra sig eller gå under. Så man slipper kaxiga uttalanden från VW chefer om att de säljer 10 miljoner bilar och nån gång i framtiden ska göra elbilar. Många VW anställda kan börja jobba på Tesla istället....

Ryssarna i all ära, men hur mycket hatar Saudierna Elon Musik? Hur många miljarders miljarder kommer deras oljereserver minska i värde? Men de klarar sig säkert bra, Saudierna är så duktiga inom många andra områden...
Användarvisningsbild
Nyren
Teslaägare
Inlägg: 371
Blev medlem: 15 jul 2016 10:25
Ort: Malmö

Re: Musk är Rysslands fiende nr1

Inlägg av Nyren »

Jag tror att det hade varit en fullständig katastrof för de här företagen (SpaceX, Tesla) om Elon hade försvunnit. Han står för magin och inspirationen som får hans medarbetare att jobba livet av sig för att nå målen han har satt upp.
Jämför med Apple som i mitt tycke inte har producerat nåt riktigt innovativt sen Steve Jobs gick bort..
Model Y Performance Svart
Model 3 LR Deep Blue metallic.
Model S 75D Deep Blue metallic - Såld
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Musk är Rysslands fiende nr1

Inlägg av joel80 »

Saudierna är duktiga på omställning! Inte bara det att dom nu sett värdet i solel och att nya kraftverk där nere är soldrivna... Dom har sen länge planerat och ändrat om i ekonomin för att kunna klara sig utan olja. Saudiarabien har byggt upp en enorm turistnäring och har stora inkomster där också nu.

Jag tror dom är mer förberedda än både USA och Ryssland.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Musk är Rysslands fiende nr1

Inlägg av Remuz »

Saudi har väl typ 90% av exporten knuten till olja och gas? Inte direkt ett land man tar med sig familjen till på semester heller. Solpaneler vore kalas där dock
P85D svart/svart med gratis SuC
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Musk är Rysslands fiende nr1

Inlägg av Swede1 »

joel80 skrev:
Saudierna är duktiga på omställning! Inte bara det att dom nu sett värdet i solel och att nya kraftverk där nere är soldrivna... Dom har sen länge planerat och ändrat om i ekonomin för att kunna klara sig utan olja. Saudiarabien har byggt upp en enorm turistnäring och har stora inkomster där också nu.

Jag tror dom är mer förberedda än både USA och Ryssland.
Ja Saudi verkar ha många turister som är intresserade av deras kultur och religion. Mycket intressant religion och statsskick. De satsar även på export av deras spinnande religion... Men det verkar mest kosta pengar, konstigt...

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Saudiarabien

25% av världens oljereserver!

Nån mer som har tröttnat på att sponsra Saudierna och Ryssland vid bensinmacken? Förresten kan jag nog betala uppåt 500 000 för en Tesla modell 3.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Musk är Rysslands fiende nr1

Inlägg av Svenssons »

Swede1 skrev:

Nån mer som har tröttnat på att sponsra Saudierna och Ryssland vid bensinmacken?
Någon olja från Saudiarabien har vi knappt här i Sverige men av de länder som vi importerar olja från är ju Ryssland den klart största exportören. Det är ett av skälen till varför jag vill ha elbil. Dels vill jag inte stötta upprustning av ett land som invaderar grannländer och sedan verkar det bli lite mer oroligt i vår närmaste omvärld. Detta kan betyda att oljetransporter till Sverige kan vara lite skakiga periodvis i framtiden. El är Sverige självförsörjande av så det är inte alls samma risker att vara beroende av el som att vara beroende av olja och dess slutprodukter i Sverige.

Nu tror jag inte att Ryssland bryr sig direkt om elbilarna Tesla, endast Tesla-bilar påverkar konsumtionen av olja rätt lite. Det har dock börjat ta fart hos de större avgasbilstillverkarna nu vilket kommer få en större påverkan. SpaceX är väl det som direkt slår mot ryska intressen annars. Där är ju SpaceX med och direkt utkonkurrerar de ryska bolagen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Musk är Rysslands fiende nr1

Inlägg av vigge50 »

Så här ser fördelningen ut av raketuppskjutning för sateliter åt företag, alltså är satteliter för regeringar ej medräknade.
IMG_0881.JPG
Har nog inte gått Ryssland obemärkt.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Musk är Rysslands fiende nr1

Inlägg av Legato »

Svenssons skrev:
Swede1 skrev:

Nån mer som har tröttnat på att sponsra Saudierna och Ryssland vid bensinmacken?
Någon olja från Saudiarabien har vi knappt här i Sverige men av de länder som vi importerar olja från är ju Ryssland den klart största exportören.
Detta stämmer säkert, men i praktiken tror jag effekten i praktiken blir densamma. Ju mindre fossilbilister vi är desto lägre blir världsmarknads-priset på olja vilket minskar intäkterna för såväl ryssar som saudier.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Verdi

Re: Musk är Rysslands fiende nr1

Inlägg av Verdi »

Svenssons skrev:
Swede1 skrev:

Nån mer som har tröttnat på att sponsra Saudierna och Ryssland vid bensinmacken?
Någon olja från Saudiarabien har vi knappt här i Sverige men av de länder som vi importerar olja från är ju Ryssland den klart största exportören. Det är ett av skälen till varför jag vill ha elbil. Dels vill jag inte stötta upprustning av ett land som invaderar grannländer och sedan verkar det bli lite mer oroligt i vår närmaste omvärld. Detta kan betyda att oljetransporter till Sverige kan vara lite skakiga periodvis i framtiden. El är Sverige självförsörjande av så det är inte alls samma risker att vara beroende av el som att vara beroende av olja och dess slutprodukter i Sverige.

Nu tror jag inte att Ryssland bryr sig direkt om elbilarna Tesla, endast Tesla-bilar påverkar konsumtionen av olja rätt lite. Det har dock börjat ta fart hos de större avgasbilstillverkarna nu vilket kommer få en större påverkan. SpaceX är väl det som direkt slår mot ryska intressen annars. Där är ju SpaceX med och direkt utkonkurrerar de ryska bolagen.
Genom att skapa efterfrågan på olja så sponsrar man ALLA oljeproducenter oavsett om man vill det eller ej. Det är väldigt bra för svensk ekonomi också om vi inte importerar olja för mångmiljardbelopp varje år.

För övrigt är Saudi ett mycket större rövhål till land än Ryssland. De här salafistiska moskéerna som de sponsrar är i högsta grad drivande i skapandet av IS-terrorister och bristande integrationsvilja.
Skriv svar