Höj hastighetsbegränsningen för elbilar.

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Höj hastighetsbegränsningen för elbilar.

Inlägg av Foluke »

LarsL skrev:
En grej jag märkt med autopilot och adaptiva farthållare är att jag har mycket lättare att stanna bakom någon som kör lite för sakta. Utan dessa hjälpmedel så händer det ofta att man kör om fastän hastighetsskillnaden inte är mer än några km/h. På motorväg stör man ju då den snabba filen med sin omkörning.
Jag tror att vi kommer få se ett lugnare och bättre temp med mer självkörandebilar. Nu finns det ju de som kört mer mil än mig med autopilot så de kanske kommit fram till en annan slutsats?
Instämmer! Lugnare och bekvämt!
Model S P85D,
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Höj hastighetsbegränsningen för elbilar.

Inlägg av bullen »

Italien har ju olika begränsningar på motorväg beroende på motorstorlek. Eller hade iaf för några år sedan . Tycker inte det är ett dåligt förslag så länge det är begränsat till motorvägar.
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare
Inlägg: 650
Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
Ort: Höllviken

Re: Höj hastighetsbegränsningen för elbilar.

Inlägg av ellerstrom »

bullen skrev:
Italien har ju olika begränsningar på motorväg beroende på motorstorlek. Eller hade iaf för några år sedan . Tycker inte det är ett dåligt förslag så länge det är begränsat till motorvägar.
Då kommer det bli ramaskri hos de som kör äldre Teslor (som har den lägre effekten i registreringsbeviset)! :lol:
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Höj hastighetsbegränsningen för elbilar.

Inlägg av TiborBlomhall »

Som Nissan Leaf ägare med 24 kWh att hushålla med tycker jag bara LOL jag vill helst åka 20 km/h under motorvägsfart, inte över :|
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Höj hastighetsbegränsningen för elbilar.

Inlägg av Teslaspolen »

Motorväg? Vad är det för nymodigheter? Sådant har vi inte här. :lol:
Användarvisningsbild
Torkel
Inlägg: 402
Blev medlem: 13 apr 2016 13:47
Ort: Mölndal

Re: Höj hastighetsbegränsningen för elbilar.

Inlägg av Torkel »

Naturligtvis menar jag vägar på över 50 km/h (kanske t.o.m. 70). En del vägar, särskilt i tätort är begränsade utifrån buller och miljö. Det är egentligen dessa vägar som blir intressantast att diskutera.

När det gäller miljö så är det framförallt lokal miljö som är det viktiga argumentet. HVO är nästan lika illa som vanliga fossilbränslen ur det perspektivet.

Jag kan nog hålla med om att det finns för många goda argument mot en höjning. Men jag är ändå säker på att en höjning hade ökat intresset för elbilar markant.
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Höj hastighetsbegränsningen för elbilar.

Inlägg av StefL »

Om det - till skillnad från vad jag först antog - skulle handla om andra vägar än motorvägar blir argumentationen än svagare. Med olika högsta hastighet för fordon beroende på drivkälla skulle det enbart ställa till problem i trafikrytmen. Och nej, jag köper då inte det förutsägbara argumentet att det redan idag finns fordon som inte får hålla högre hastighet än 30, 45 eller 50...
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Höj hastighetsbegränsningen för elbilar.

Inlägg av Limbster »

Intresset för elbilar hade såklart ökat enormt om de fick köra snabbare, men framförallt bland de som aldrig borde fått något körkort. Försäkringspremien hade blivit så hög att inget haft råd. Tur att Tesla med sin tunga vikt och breda däck bullrar så mycket, kanske blir så att fordon som låter så mycket tvingas sänka farten 10 km/h.
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
Torkel
Inlägg: 402
Blev medlem: 13 apr 2016 13:47
Ort: Mölndal

Re: Höj hastighetsbegränsningen för elbilar.

Inlägg av Torkel »

StefL skrev:
Om det - till skillnad från vad jag först antog - skulle handla om andra vägar än motorvägar blir argumentationen än svagare. Med olika högsta hastighet för fordon beroende på drivkälla skulle det enbart ställa till problem i trafikrytmen. Och nej, jag köper då inte det förutsägbara argumentet att det redan idag finns fordon som inte får hålla högre hastighet än 30, 45 eller 50...
"Trafikrytmen" ligger ofta en bra bit över gällande begränsning och det varierar redan beroende på fordon. Samvariation med prisklass på fordonet kanske? ;)

Jag tror nog att effekten hade blivit mer PR än hastighetsökning. Precis som flera säger har man som elbilist starka incitament att sänka hastigheten redan.

Kanske vi istället borde föreslå att fossilbilar max får ha en tank på 15 liter? Då hade de nog också kört långsamt.
joel80
elbilist
Inlägg: 3071
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Höj hastighetsbegränsningen för elbilar.

Inlägg av joel80 »

Niklas Z skrev:
Om man kör 13 mil i 130 km/h tar det en timme. Motsvarande sträcka med en hastighet av 110 km/h tar 71 min, så nog är skillnaden större än 5 min.
Jag skrev "jämfört med dagens högsta tillåtna". För det är väl det det handlar om... Alltså att höja högsta tillåtna till 130?
Det var I allafall det jag räknade på då 130km/h nämndes ovan i tidigare inlägg.

Att det bara för att 130kmh skulle bli högsta tillåtna skulle bli 130km/h på alla 110-vägar kan vi ju glömma! Stor del av motorvägsnätet är i för dåligt skick för höjning.

I 120km/h tar det 65min att köra 130km.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Skriv svar