Starta företag och sätta upp laddare

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

ochso
Inlägg: 365
Blev medlem: 22 feb 2016 21:03

Starta företag och sätta upp laddare

Inlägg av ochso »

Hej på er!

Jag har funderat lite till och från sedan jag läste inläggen från Tibor om ett Svenskt nationellt snabbladdarnätverk.

http://teslaclubsweden.se/snsln-1/
http://teslaclubsweden.se/snsln-2/
http://teslaclubsweden.se/snsln-3/

Nu är min fundering följande. Vi är ju ganska många människor i Sverige som antingen äger en elbil, vill äga en elbil eller bara stödja användandet av elbil och hjälpa till i övergången från fossilmotorer till batterifordon. Vad vi skulle kunna göra är ju att starta ett gemensamt aktiebolag och genom detta upprätta snabbladdare på strategiska platser i Sverige. Vad som gör detta företag unikt jämfört med andra företag är att alla elbilar tillåts ladda och betalning sker med vanliga kreditkort, swish, sms, eller vad som nu går att ordna. Ledorden är: Tillgängligt och öppet för alla! (Typ).

Så, till det rent praktiska, hur ska vi egentligen lyckas starta detta företag? Jo, det finns många människor med erfarenhet av att starta och driva bolag. Denna kompetens blir ju viktig för att administrera det rent ekonomiska inom företaget.

Grundtanken är egentligen inte att bolaget ska bedriva någon egentlig egen verksamhet eller att ha några egna heltidsanställda. Företaget blir bara att betrakta som en ekonomisk plattform. Aktiebolag är också att föredra då ingen av oss behöver äga någon egentlig risk.

Hur startar vi upp denna idé?
Jo, vi marknadsför idén här på forumet (3675 användare), på diverse facebookgrupper (Hyundai Nordic, 470 medlemmar, BMWi3 Sverige, 400 medlemmar, Nissan Leaf Sverige, 500 medlemmar, totalt ca 1400 medlemmar), via Teslapodden (som säkerligen tycker att detta är en bra idé), forumet elbil24 (2345 medlemmar) och dessutom försöker vi nå ut via facebook, vänner, sociala medier osv och "be om pengar".

Låt säga att 50 % av medlemmarna på forumen och facebookgrupperna ovan kan tänka sig att gå in med 2000 kr till att börja med. Då når vi totalt 3700 personer som tillsammans skramlar ihop 7,4 miljoner kronor. Grymt bra startkapital för ett företag. (Vi låter väl 1000 kr motsvara en aktie i bolaget, sedan ser vi till att alltid vara öppna för nyemissioner, att alltid låta andra personer, företag osv kunna köpa in sig i bolaget). 7,4 miljoner kronor kanske är en glädjekalkyl, men räkna med hälften i alla fall då, ca 4 miljoner kronor. Utöver dessa finns det säkert ett antal personer här som har egna företag med pengar som man inte vill beskatta, då kanske man vill investera summor på uppemot 50 000 kr i detta bolag (det krävs bara 20 sådana investeringar för att nå 1 miljon kronor).

Vi kan ju kampanja lite (det är ju modernt och "hippt" att klimatkompensera och bidra till ett bra klimat som tur är) och förhoppningsvis köra kampanjer via kickstarter, foundedbyme osv och förhoppningsvis får det så stor spridning att vi får artiklar skrivna i nyteknik, aftonbladet, DN osv. Om inte annat har vi ju Tibor, Björn Ferry, diverse politiker, Anders och Fabian osv med kontakter som kan bedriva lite lobbyverksamhet för att sprida ordet.

Sedan kan vi ju ansöka om bidrag från Klimatklivet, som ju tar upp till 70 % av en investering om jag förstår saken rätt? Om det krävs att företaget ska vara "icke vinstdrivande" så ser vi ju till att det inte är det osv. De ursprungliga teoretiska glädjeframräknade 5 miljonerna blir då kanske 10 miljoner kronor? Sedan vill vi ju så klart ha sponsring från Nissan, Renault, Tesla mm!

I den tredje och sista artikeln från Tibor landade han i att ett konservativt antagande är att varje laddstation med 6 stycken laddstolpar kostar ca 1,5 miljoner kronor. Detta nystartade företag skulle då kunna bekosta 6 stycken sådana stationer!!!

Företaget anlitar givetvis ett externt företag som sköter kundtjänst, ett annat företag som bedriver service osv. Intäkterna från laddarna ska täcka dessa kostnader + sakta men säkert dra in kapital för att bekosta nya framtida laddstationer.

När bolaget väl har en historik av intäkter osv kanske det går att lyfta ett lagom lån från någon bank för att bekosta ytterligare utbyggnad.

Betalmodellen för laddning skulle kunna vara 3 kr per kWh de 20 första minuterna, därefter en fast minutavgift som ökar var tionde minut. Eh, det där kanske lät snurrigt, men min tanke var att man förhållandevis billigt ska kunna stanna och ladda 20 minuter och därefter köra vidare, men om man vill ska man givetvis kunna stanna och ladda fullt, men då kommer det kosta lite mer. Någon annan person kan säkert fundera fram en mycket bättre idé för att få till detta så bra som möjligt.

Vad tror ni? Är det görbart? Finns det någon verklighetsförankring i detta alls? Det finns ju många eldsjälar och drivna personer som kan tänka sig att hjälpa till förhoppningsvis (mot rimlig ersättning från företaget så klart).

Jag själv har ingen som helst erfarenhet av att starta eller driva företag, vilket säkert märks om man läser texten ovan, men det finns ju andra som kanske kan "förfina" denna idé lite så att det blir praktiskt görbart också.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Starta företag och sätta upp laddare

Inlägg av mati »

Ähm, låter bra. Jag är med på din idé. Har visserligen eget företag men jag anser inte att jag har kunskaperna eller drivet för såna äventyr. Det får nån annan sköta som kan sånt. Men lite pengar skulle jag eventuellt kunna tänka mig att bidra med. Om upplägget är vettigt såklart.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1871
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Starta företag och sätta upp laddare

Inlägg av bjelkeman »

Det behövs ett triktigt bra team om det ska funka. Men det kan gå.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
spacemoose
Teslaägare
Inlägg: 97
Blev medlem: 10 aug 2016 16:19
Ort: Eslöv

Re: Starta företag och sätta upp laddare

Inlägg av spacemoose »

Ett företag som bygger laddnätverk med betalning baserad på självkostnadspris? Inte alls en dum idé, men det känns som ett större projekt än att ha det som ett vid sidan om projekt för några entusiaster. Man får tex räkna med att ha ett par heltidsanställda om det ska bli lite driv i projekten.

Vad skulle förresten fördelen vara att köpa andelar av bolaget? Om all el är till självkostnadspris så blir det troligen inte heller någon utdelning i bolaget.
Eller kan det finnas andra incitament till att investera?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Model 3 SR+ Refresh 2021.
Model S 90D 2016 - såld.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11829
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Starta företag och sätta upp laddare

Inlägg av HelectriC »

Det som fattas i idén är affärsmodellen för inkomsterna. Kommer bolaget ens gå runt? Hur många kommer spendera pengar vid stolparna? Känns som de flesta som driver laddstolpar idag inte går runt utan antingen har de för sin mediaprofil (tex energibolag) eller för framtida ökning av antalet elbilar och att de har råd att inte tjäna pengar de första åren (tex Clever).
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Starta företag och sätta upp laddare

Inlägg av Smutt »

Personlig skulle jag bara använda tjänsten om den var gratis, men reklam på en fet skärm bakom laddarna kanske skulle kunna betala kalaset
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Starta företag och sätta upp laddare

Inlägg av mati »

Om det ska drivas till självkostnadspris är kanske en ekonomisk förening en bättre företagsform?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Starta företag och sätta upp laddare

Inlägg av oscfor »

mati skrev:
Om det ska drivas till självkostnadspris är kanske en ekonomisk förening en bättre företagsform?
+1
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
unumlapis
Teslaägare
Inlägg: 581
Blev medlem: 03 sep 2017 22:22
Ort: Limhamn

Re: Starta företag och sätta upp laddare

Inlägg av unumlapis »

Kanske en modell som Tesla redan kör med Destination Charging sites där man kör en delad kostnad + någon form av sponsring samt reklam.
Model S75D MCU2/AP HW3, Obsidian Black Metallic, Black Premium Interior, Carbon Fiber Decor, Dark Headliner, PUP & Sunroof
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Starta företag och sätta upp laddare

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Jag tror inte det är någon vidare affärsidé om varje SuC kostar 1 miljon att bygga och det sedan kommer fasta kostnader på 10 000-tals kronor varje år per SuC.

Kan någon typ av mäklartjänst för att sälja el vidare från till exempel någon hotell eller restaurangkedja vara en lösning?

Ska marken först arrenderas, kostsam elnätsanslutning ordnas, dyra byggnationer och installationer så drar det iväg.

Min idé är att köpa överskottet många hotell eller restauranger har i sina fastigheters elnätsanslutningar, och sälja det till elbilskunder.

Kanske en SuC light med låt oss sägs 25 kW DC effekt kan locka in en del kunder?

Med tanke på de relativt små ombordladdare på 3,6-11 kW som de flesta elbilar verkar bestyckas med så kan det ju vara något.
ochso
Inlägg: 365
Blev medlem: 22 feb 2016 21:03

Re: Starta företag och sätta upp laddare

Inlägg av ochso »

spacemoose skrev:
Ett företag som bygger laddnätverk med betalning baserad på självkostnadspris? Inte alls en dum idé, men det känns som ett större projekt än att ha det som ett vid sidan om projekt för några entusiaster. Man får tex räkna med att ha ett par heltidsanställda om det ska bli lite driv i projekten.
Vad skulle förresten fördelen vara att köpa andelar av bolaget? Om all el är till självkostnadspris så blir det troligen inte heller någon utdelning i bolaget.
Eller kan det finnas andra incitament till att investera?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tanken är att sälja el med lite marginal, för att finansiera utbyggnad, service osv. Fördelen att äga aktier är ju att du kan sälja aktierna och få tillbaka pengarna, exempelvis om något annat bolag i framtiden köper upp detta företag.
HelectriC skrev:
Det som fattas i idén är affärsmodellen för inkomsterna. Kommer bolaget ens gå runt? Hur många kommer spendera pengar vid stolparna? Känns som de flesta som driver laddstolpar idag inte går runt utan antingen har de för sin mediaprofil (tex energibolag) eller för framtida ökning av antalet elbilar och att de har råd att inte tjäna pengar de första åren (tex Clever).
Alla som äger där det inte ingår någon laddning och som gör långresor. Exempelvis alla elbilar som inte är Tesla men även många nya Teslabilar där snabbladdningen inte ingår. Eller kanske om det är kö på en SuC så kan man ladda en kvart på "företagets" laddare för att snabbt kunna komma vidare.

Inkomsterna kommer endast från försäljning av el. Fördel mot konkurrenter är att inte abonnemang, prenumerationer, avtal, signaturer, konstiga brickor, svenska personnummer osv krävs, endast ett betalkort/kreditkort och du vet att dessa laddare är mer felsäkra än alla konkurrenter.
Smutt skrev:
Personlig skulle jag bara använda tjänsten om den var gratis, men reklam på en fet skärm bakom laddarna kanske skulle kunna betala kalaset
Jag tror inte att gratis är en bra affärsidé, det som är gratis idag kommer nog att kosta i framtiden. Jag tror mer på att ta betalt för bra kvalitet, det finns alltid kunder som vill betala en i sammanhanget låg avgift för att få tillgång till bra kvalitet. Låt säga 3 kr per kWh, att snabbt ladda 20 kWh kostar alltså 60 kr, för att kunna ta sig vidare 20 mil (med exempelvis en Ioniq), detta är inte dyrt, jag gissar att kundunderlaget kommer att finnas där!
mati skrev:
Om det ska drivas till självkostnadspris är kanske en ekonomisk förening en bättre företagsform?
Intressant, berätta mer!
Användarvisningsbild
Alexander
Teslaägare
Inlägg: 203
Blev medlem: 16 jul 2015 13:00
Ort: Saltsjöbaden
Kontakt:

Re: Starta företag och sätta upp laddare

Inlägg av Alexander »

Jag skulle kunna bidra med min laddplatsen.se som jag inte har tid att driva..
ElectricRide på Instagram | Tesla Model S och Renault Zoe | The Supercharger Grand Challenge på 34,5h https://www.instagram.com/electricride/
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2325
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Starta företag och sätta upp laddare

Inlägg av mans71 »

Finns inte något liknande redan? Har för mig jag läste på någon sidan om ett gäng som sätter upp laddstolpar och där man som medlem kunde ladda på dom.
Model S P85DL+
wing
Inlägg: 56
Blev medlem: 13 apr 2016 19:10

Re: Starta företag och sätta upp laddare

Inlägg av wing »

Det är ett litet moment 22 över affärsidén. Idag finns det inte tillräckligt med kunder så initialt kommer ett laddnätverk att gå back. När tillräckligt många skaffar elbil kommer det att finnas kunder, men då finns det å andra sidan inget som hindrar konkurrenter från att bygga ett billigare laddnätverk jämte ditt (billigare eftersom priset på laddstolpar har gått ner i och med att volymerna och konkurrensen där ökat).

Således behövs det andra intäkter än att bara tjäna pengar på användning av laddstolparna. Som Tesla som tjänar pengar på att sälja bilarna, medans laddnätverket hittills är en ren förlustaffär. Eller som ett elbolag som tjänar pengar på att elförbrukningen ökar när folk laddar sin elbil hemma, och därför skulle kunna stödja ett laddnätverk om det får fler att skaffa elbil.
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Starta företag och sätta upp laddare

Inlägg av Klintan »

mans71 skrev:
Finns inte något liknande redan? Har för mig jag läste på någon sidan om ett gäng som sätter upp laddstolpar och där man som medlem kunde ladda på dom.
Elbilsföreningen/Elbilsbilisten/Celor/Rolec. Egentligen ett företag som ett tag drev en förening vars enda syfte var att sälja företagets laddare. Många löften och turer.
Elbilist sedan 2014
ochso
Inlägg: 365
Blev medlem: 22 feb 2016 21:03

Re: Starta företag och sätta upp laddare

Inlägg av ochso »

Jo, jag förstår att det är en trixig affärsidé, det handlar i mitt fall mer om att kunna bidra med lite pengar för att göra en insats i övergången till elbilar. Från min sida är egentligen inte tanken att på något sätt tjäna pengar på detta, utan förhoppningen är att kunna bidra till ett företag/förening som förhoppningsvis bär sina egna kostnader.

Det vore ju också trevligt att visa övriga aktörer att det går att smälla upp en station där fler än 1 bil kan ladda samtidigt, laddarna är robusta, vem som helst kan ladda vilken elbil som helst och betala hur som helst osv.

Jag har förstått det som att en ekonomisk förening hade varit ett bättre förslag, och då är väl själva idén att betrakta som en "crowfunding" (gräsrotsfinansiering) av laddare på några väl valda geografiska platser.

Om ett befintligt företag ska sätta upp en sådan laddare så måste de kunna räkna hem investeringen, vilket säkerligen är svårt i dagsläget. Och för ett fåtal personer blir det svindyrt att genomföra, men att dela en kostnad på 1,5 miljoner kr på 1500 personer medför helt plötsligt att kostnaden per person landar på ynka 1000 kr och det är väl egentligen den styrkan som vore roligt att kunna nyttja! Jag själv skulle gärna bidra med mer än 1000 kr (även med vetskapen att jag aldrig får tillbaka pengarna) för att kunna bidra!

Jag själv är helt fel person att organisera och leda själva äventyret, det enda jag kan bidra med är att jobba lite gratis och att vara med och finansiera.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Starta företag och sätta upp laddare

Inlägg av vigge50 »

ochso skrev:
Jo, jag förstår att det är en trixig affärsidé, det handlar i mitt fall mer om att kunna bidra med lite pengar för att göra en insats i övergången till elbilar. Från min sida är egentligen inte tanken att på något sätt tjäna pengar på detta, utan förhoppningen är att kunna bidra till ett företag/förening som förhoppningsvis bär sina egna kostnader.

Det vore ju också trevligt att visa övriga aktörer att det går att smälla upp en station där fler än 1 bil kan ladda samtidigt, laddarna är robusta, vem som helst kan ladda vilken elbil som helst och betala hur som helst osv.

Jag har förstått det som att en ekonomisk förening hade varit ett bättre förslag, och då är väl själva idén att betrakta som en "crowfunding" (gräsrotsfinansiering) av laddare på några väl valda geografiska platser.

Om ett befintligt företag ska sätta upp en sådan laddare så måste de kunna räkna hem investeringen, vilket säkerligen är svårt i dagsläget. Och för ett fåtal personer blir det svindyrt att genomföra, men att dela en kostnad på 1,5 miljoner kr på 1500 personer medför helt plötsligt att kostnaden per person landar på ynka 1000 kr och det är väl egentligen den styrkan som vore roligt att kunna nyttja! Jag själv skulle gärna bidra med mer än 1000 kr (även med vetskapen att jag aldrig får tillbaka pengarna) för att kunna bidra!

Jag själv är helt fel person att organisera och leda själva äventyret, det enda jag kan bidra med är att jobba lite gratis och att vara med och finansiera.
Problemet är väll att hitta 1500 personer som är villiga att ge 1000 kr och om ni får ihop det, var i Sverige ska den sitta? För att det ska bli någon större mening så kan det behövas ett nätverk av laddare och då springer pengarna snabbt iväg till flera miljoner i investeringskostnader. Även om jag tycker om idéen så har jag svårt att se att tillräckligt många ska bli intresserade att investera för att de ska gå runt.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2076
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Starta företag och sätta upp laddare

Inlägg av EnTraktor »

Tanken är bra, men det finns idag absolut ingen ekonomi i att driva elbilsladdare. Det laddas för lite och för sällan för att det ska löna sig. Man måste få upp volymen ordentligt för att det ska löna sig. Jag har ingen insider information men baserat på det jag ser när jag är ute och kör så används dom flesta laddare utmed vägarna väldigt, väldigt sällan. Nästan alltid när jag kör förbi en betal-snabbladdade (Chademo/CCS) så står den ledig (bortsett från Stockholm City). Min gissning är att en genomsnittlig laddare används under 1h per dag, men låt oss anta 2h/dag. Med 50 kW effekt så levererar den i bästa fall 100 kWh per dag eller ca 3000 kWh per månad. Med ett inköpspris på elen på ca 1 kr/kWh och försäljningspris på 3 kr/kWh så kommer du få massa folk som klagar att du säljer elen dyrt + en blygsam "vinst" på ca 6000 kr/mån. Räcker troligen inte ens för att täcka nätavgiften för elkabeln till denna laddare. Dessutom måste man betala installation, hyra, service, underhåll, support, m.m, m.m.

Den dagen du kan ha 4-6-8 laddare på ett ställe, med 4-6-8h beläggning per laddare och dag, ja då ser kalkylen helt annorlunda ut.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
Kraftverksdoktorn
Teslaägare
Inlägg: 126
Blev medlem: 04 jun 2017 23:24
Ort: Häggenås

Re: Starta företag och sätta upp laddare

Inlägg av Kraftverksdoktorn »

Tanken är naturligtvis bra. Jämför med vad man har för vinst på bensinen jämfört med vad det kostar att bygga en mack. Än så länge så är det lite tidigt pga att det inte finns tillräckligt många elbilar. Tur att inte Elon tänkte så.

Jag tror nog att det ät lättare att få ihop 5st som vill satsa 300kkr är 1500 som vill satsa en slant. Om dessa 5 dessutom besitter blandade lämpliga kompetenser (betalsystem, programmering, elinstallation, tillståndsansökan mm) så borde det gå bra att komma igång med site 1 o 2. Sen kanske man kan skramla ihop mer pengar och fortsätta.

Jag tror att man inte kan räkna med nån utdelning på 5-10 år. Om elbilsutvecklingen inte går som förväntat så blir det ännu värre.

Säg till när det är dags.
MS85D 2015
... men nästa bil ska ha drag och 220VAC uttag. Sono Sion beställd.
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Starta företag och sätta upp laddare

Inlägg av joel80 »

Vad kostar egentligen nätavgifterna för en 50kw ledning??
Måste ju vara närmre 10k/månaden?
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Kraftverksdoktorn
Teslaägare
Inlägg: 126
Blev medlem: 04 jun 2017 23:24
Ort: Häggenås

Re: Starta företag och sätta upp laddare

Inlägg av Kraftverksdoktorn »

Elnätspriser Jämtkraft 2017.

63A 18 625 kronor/år
80A 23 825 kronor/år
100A 30 000 kronor/år
125A 37 500 kronor/år

För 50kW krävs 80A säkring så runt 2k/månad.
MS85D 2015
... men nästa bil ska ha drag och 220VAC uttag. Sono Sion beställd.
ochso
Inlägg: 365
Blev medlem: 22 feb 2016 21:03

Re: Starta företag och sätta upp laddare

Inlägg av ochso »

vigge50 skrev:
Problemet är väll att hitta 1500 personer som är villiga att ge 1000 kr och om ni får ihop det, var i Sverige ska den sitta? För att det ska bli någon större mening så kan det behövas ett nätverk av laddare och då springer pengarna snabbt iväg till flera miljoner i investeringskostnader. Även om jag tycker om idéen så har jag svårt att se att tillräckligt många ska bli intresserade att investera för att de ska gå runt.
Jag tror faktiskt inte det. Jag tror att det är förhållandevis lätt att hitta 1500 personer som äger en Nissan Leaf, VW e-golf, Ioniq osv som gärna skulle lägga både en och två tusenlappar för att upprätta några laddare på utvalda ställen. Det finns ju några luckor på sträckan Stockholm - Göteborg exempelvis som många kanske åker förhållandevis ofta. Även Teslaägare som har lite mindre räckvidd eller som är sura på taxibilar osv kanske vill lägga en tusenlapp på att fixa en alternativ laddplats, just för att kunna stanna 10 - 15 minuter och sedan snabbt ta sig vidare.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Starta företag och sätta upp laddare

Inlägg av Mickep »

Om man räknar baklänges, När (under vilka förutsättningar) blir det resultatmässigt vinst att sätta upp en laddstation?
med tanke på det priserna som tibor skrev så verkar det extremt svårt att få någon lönsamhet för det hela med de siffrorna.
vet inte om det är samma för destinationsladdare (med lägre strömstyrka) är sådana en intressanta än att kunna användas som motorvärmare under längre stunder. (ex vid hotellövernattning)
Vet inte ens om folk skulle idas ladda på en sådan under lunch.

Men man måste kunna ta betalt (förutsätter att man har en affärside och inte enbart gör det med hopp att gå +-0) Hur mycket är rimligt? säg att man skall avskriva investeringen på 10 år
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Starta företag och sätta upp laddare

Inlägg av vigge50 »

ochso skrev:
vigge50 skrev:
Problemet är väll att hitta 1500 personer som är villiga att ge 1000 kr och om ni får ihop det, var i Sverige ska den sitta? För att det ska bli någon större mening så kan det behövas ett nätverk av laddare och då springer pengarna snabbt iväg till flera miljoner i investeringskostnader. Även om jag tycker om idéen så har jag svårt att se att tillräckligt många ska bli intresserade att investera för att de ska gå runt.
Jag tror faktiskt inte det. Jag tror att det är förhållandevis lätt att hitta 1500 personer som äger en Nissan Leaf, VW e-golf, Ioniq osv som gärna skulle lägga både en och två tusenlappar för att upprätta några laddare på utvalda ställen. Det finns ju några luckor på sträckan Stockholm - Göteborg exempelvis som många kanske åker förhållandevis ofta. Även Teslaägare som har lite mindre räckvidd eller som är sura på taxibilar osv kanske vill lägga en tusenlapp på att fixa en alternativ laddplats, just för att kunna stanna 10 - 15 minuter och sedan snabbt ta sig vidare.
Jag kollade precis på uppladdning.nu, mellan Stockholm och Göteborg så finns det ungefär 20 CCS/Chademo om man kör via Jönköping och fler är under uppbyggnad, skulle de verkligen göra så stor skillnad ifall det sattes upp en eller två till?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Starta företag och sätta upp laddare

Inlägg av Svenssons »

vigge50 skrev:
Jag kollade precis på uppladdning.nu, mellan Stockholm och Göteborg så finns det ungefär 20 CCS/Chademo om man kör via Jönköping och fler är under uppbyggnad, skulle de verkligen göra så stor skillnad ifall det sattes upp en eller två till?
Södra Sverige är rätt bra täckt med snabbladdare och många fler är på G som sagt var. Där det är lite sämre är längre norrut men där lär det bli svårt att få ihop 1500 personer att lägga 1000:-.

Jag skulle vilja säga att södra Sverige har en överetablering av snabbladdare idag. Skulle man sluta sätta upp snabbladdare så skulle det nog dock inte dröja så lång tid innan det är brist igen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Skriv svar