Starta företag och sätta upp laddare

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

ochso
Inlägg: 365
Blev medlem: 22 feb 2016 21:03

Re: Starta företag och sätta upp laddare

Inlägg av ochso »

spacemoose skrev:
Ett företag som bygger laddnätverk med betalning baserad på självkostnadspris? Inte alls en dum idé, men det känns som ett större projekt än att ha det som ett vid sidan om projekt för några entusiaster. Man får tex räkna med att ha ett par heltidsanställda om det ska bli lite driv i projekten.
Vad skulle förresten fördelen vara att köpa andelar av bolaget? Om all el är till självkostnadspris så blir det troligen inte heller någon utdelning i bolaget.
Eller kan det finnas andra incitament till att investera?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tanken är att sälja el med lite marginal, för att finansiera utbyggnad, service osv. Fördelen att äga aktier är ju att du kan sälja aktierna och få tillbaka pengarna, exempelvis om något annat bolag i framtiden köper upp detta företag.
HelectriC skrev:
Det som fattas i idén är affärsmodellen för inkomsterna. Kommer bolaget ens gå runt? Hur många kommer spendera pengar vid stolparna? Känns som de flesta som driver laddstolpar idag inte går runt utan antingen har de för sin mediaprofil (tex energibolag) eller för framtida ökning av antalet elbilar och att de har råd att inte tjäna pengar de första åren (tex Clever).
Alla som äger där det inte ingår någon laddning och som gör långresor. Exempelvis alla elbilar som inte är Tesla men även många nya Teslabilar där snabbladdningen inte ingår. Eller kanske om det är kö på en SuC så kan man ladda en kvart på "företagets" laddare för att snabbt kunna komma vidare.

Inkomsterna kommer endast från försäljning av el. Fördel mot konkurrenter är att inte abonnemang, prenumerationer, avtal, signaturer, konstiga brickor, svenska personnummer osv krävs, endast ett betalkort/kreditkort och du vet att dessa laddare är mer felsäkra än alla konkurrenter.
Smutt skrev:
Personlig skulle jag bara använda tjänsten om den var gratis, men reklam på en fet skärm bakom laddarna kanske skulle kunna betala kalaset
Jag tror inte att gratis är en bra affärsidé, det som är gratis idag kommer nog att kosta i framtiden. Jag tror mer på att ta betalt för bra kvalitet, det finns alltid kunder som vill betala en i sammanhanget låg avgift för att få tillgång till bra kvalitet. Låt säga 3 kr per kWh, att snabbt ladda 20 kWh kostar alltså 60 kr, för att kunna ta sig vidare 20 mil (med exempelvis en Ioniq), detta är inte dyrt, jag gissar att kundunderlaget kommer att finnas där!
mati skrev:
Om det ska drivas till självkostnadspris är kanske en ekonomisk förening en bättre företagsform?
Intressant, berätta mer!
Användarvisningsbild
Alexander
Teslaägare
Inlägg: 203
Blev medlem: 16 jul 2015 13:00
Ort: Saltsjöbaden
Kontakt:

Re: Starta företag och sätta upp laddare

Inlägg av Alexander »

Jag skulle kunna bidra med min laddplatsen.se som jag inte har tid att driva..
ElectricRide på Instagram | Tesla Model S och Renault Zoe | The Supercharger Grand Challenge på 34,5h https://www.instagram.com/electricride/
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2332
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Starta företag och sätta upp laddare

Inlägg av mans71 »

Finns inte något liknande redan? Har för mig jag läste på någon sidan om ett gäng som sätter upp laddstolpar och där man som medlem kunde ladda på dom.
Model S P85DL+
wing
Inlägg: 56
Blev medlem: 13 apr 2016 19:10

Re: Starta företag och sätta upp laddare

Inlägg av wing »

Det är ett litet moment 22 över affärsidén. Idag finns det inte tillräckligt med kunder så initialt kommer ett laddnätverk att gå back. När tillräckligt många skaffar elbil kommer det att finnas kunder, men då finns det å andra sidan inget som hindrar konkurrenter från att bygga ett billigare laddnätverk jämte ditt (billigare eftersom priset på laddstolpar har gått ner i och med att volymerna och konkurrensen där ökat).

Således behövs det andra intäkter än att bara tjäna pengar på användning av laddstolparna. Som Tesla som tjänar pengar på att sälja bilarna, medans laddnätverket hittills är en ren förlustaffär. Eller som ett elbolag som tjänar pengar på att elförbrukningen ökar när folk laddar sin elbil hemma, och därför skulle kunna stödja ett laddnätverk om det får fler att skaffa elbil.
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1555
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Starta företag och sätta upp laddare

Inlägg av Klintan »

mans71 skrev:
Finns inte något liknande redan? Har för mig jag läste på någon sidan om ett gäng som sätter upp laddstolpar och där man som medlem kunde ladda på dom.
Elbilsföreningen/Elbilsbilisten/Celor/Rolec. Egentligen ett företag som ett tag drev en förening vars enda syfte var att sälja företagets laddare. Många löften och turer.
Elbilist sedan 2014
ochso
Inlägg: 365
Blev medlem: 22 feb 2016 21:03

Re: Starta företag och sätta upp laddare

Inlägg av ochso »

Jo, jag förstår att det är en trixig affärsidé, det handlar i mitt fall mer om att kunna bidra med lite pengar för att göra en insats i övergången till elbilar. Från min sida är egentligen inte tanken att på något sätt tjäna pengar på detta, utan förhoppningen är att kunna bidra till ett företag/förening som förhoppningsvis bär sina egna kostnader.

Det vore ju också trevligt att visa övriga aktörer att det går att smälla upp en station där fler än 1 bil kan ladda samtidigt, laddarna är robusta, vem som helst kan ladda vilken elbil som helst och betala hur som helst osv.

Jag har förstått det som att en ekonomisk förening hade varit ett bättre förslag, och då är väl själva idén att betrakta som en "crowfunding" (gräsrotsfinansiering) av laddare på några väl valda geografiska platser.

Om ett befintligt företag ska sätta upp en sådan laddare så måste de kunna räkna hem investeringen, vilket säkerligen är svårt i dagsläget. Och för ett fåtal personer blir det svindyrt att genomföra, men att dela en kostnad på 1,5 miljoner kr på 1500 personer medför helt plötsligt att kostnaden per person landar på ynka 1000 kr och det är väl egentligen den styrkan som vore roligt att kunna nyttja! Jag själv skulle gärna bidra med mer än 1000 kr (även med vetskapen att jag aldrig får tillbaka pengarna) för att kunna bidra!

Jag själv är helt fel person att organisera och leda själva äventyret, det enda jag kan bidra med är att jobba lite gratis och att vara med och finansiera.
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Starta företag och sätta upp laddare

Inlägg av vigge50 »

ochso skrev:
Jo, jag förstår att det är en trixig affärsidé, det handlar i mitt fall mer om att kunna bidra med lite pengar för att göra en insats i övergången till elbilar. Från min sida är egentligen inte tanken att på något sätt tjäna pengar på detta, utan förhoppningen är att kunna bidra till ett företag/förening som förhoppningsvis bär sina egna kostnader.

Det vore ju också trevligt att visa övriga aktörer att det går att smälla upp en station där fler än 1 bil kan ladda samtidigt, laddarna är robusta, vem som helst kan ladda vilken elbil som helst och betala hur som helst osv.

Jag har förstått det som att en ekonomisk förening hade varit ett bättre förslag, och då är väl själva idén att betrakta som en "crowfunding" (gräsrotsfinansiering) av laddare på några väl valda geografiska platser.

Om ett befintligt företag ska sätta upp en sådan laddare så måste de kunna räkna hem investeringen, vilket säkerligen är svårt i dagsläget. Och för ett fåtal personer blir det svindyrt att genomföra, men att dela en kostnad på 1,5 miljoner kr på 1500 personer medför helt plötsligt att kostnaden per person landar på ynka 1000 kr och det är väl egentligen den styrkan som vore roligt att kunna nyttja! Jag själv skulle gärna bidra med mer än 1000 kr (även med vetskapen att jag aldrig får tillbaka pengarna) för att kunna bidra!

Jag själv är helt fel person att organisera och leda själva äventyret, det enda jag kan bidra med är att jobba lite gratis och att vara med och finansiera.
Problemet är väll att hitta 1500 personer som är villiga att ge 1000 kr och om ni får ihop det, var i Sverige ska den sitta? För att det ska bli någon större mening så kan det behövas ett nätverk av laddare och då springer pengarna snabbt iväg till flera miljoner i investeringskostnader. Även om jag tycker om idéen så har jag svårt att se att tillräckligt många ska bli intresserade att investera för att de ska gå runt.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2081
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Starta företag och sätta upp laddare

Inlägg av EnTraktor »

Tanken är bra, men det finns idag absolut ingen ekonomi i att driva elbilsladdare. Det laddas för lite och för sällan för att det ska löna sig. Man måste få upp volymen ordentligt för att det ska löna sig. Jag har ingen insider information men baserat på det jag ser när jag är ute och kör så används dom flesta laddare utmed vägarna väldigt, väldigt sällan. Nästan alltid när jag kör förbi en betal-snabbladdade (Chademo/CCS) så står den ledig (bortsett från Stockholm City). Min gissning är att en genomsnittlig laddare används under 1h per dag, men låt oss anta 2h/dag. Med 50 kW effekt så levererar den i bästa fall 100 kWh per dag eller ca 3000 kWh per månad. Med ett inköpspris på elen på ca 1 kr/kWh och försäljningspris på 3 kr/kWh så kommer du få massa folk som klagar att du säljer elen dyrt + en blygsam "vinst" på ca 6000 kr/mån. Räcker troligen inte ens för att täcka nätavgiften för elkabeln till denna laddare. Dessutom måste man betala installation, hyra, service, underhåll, support, m.m, m.m.

Den dagen du kan ha 4-6-8 laddare på ett ställe, med 4-6-8h beläggning per laddare och dag, ja då ser kalkylen helt annorlunda ut.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
Kraftverksdoktorn
Teslaägare
Inlägg: 126
Blev medlem: 04 jun 2017 23:24
Ort: Häggenås

Re: Starta företag och sätta upp laddare

Inlägg av Kraftverksdoktorn »

Tanken är naturligtvis bra. Jämför med vad man har för vinst på bensinen jämfört med vad det kostar att bygga en mack. Än så länge så är det lite tidigt pga att det inte finns tillräckligt många elbilar. Tur att inte Elon tänkte så.

Jag tror nog att det ät lättare att få ihop 5st som vill satsa 300kkr är 1500 som vill satsa en slant. Om dessa 5 dessutom besitter blandade lämpliga kompetenser (betalsystem, programmering, elinstallation, tillståndsansökan mm) så borde det gå bra att komma igång med site 1 o 2. Sen kanske man kan skramla ihop mer pengar och fortsätta.

Jag tror att man inte kan räkna med nån utdelning på 5-10 år. Om elbilsutvecklingen inte går som förväntat så blir det ännu värre.

Säg till när det är dags.
MS85D 2015
... men nästa bil ska ha drag och 220VAC uttag. Sono Sion beställd.
joel80
elbilist
Inlägg: 3068
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Starta företag och sätta upp laddare

Inlägg av joel80 »

Vad kostar egentligen nätavgifterna för en 50kw ledning??
Måste ju vara närmre 10k/månaden?
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Kraftverksdoktorn
Teslaägare
Inlägg: 126
Blev medlem: 04 jun 2017 23:24
Ort: Häggenås

Re: Starta företag och sätta upp laddare

Inlägg av Kraftverksdoktorn »

Elnätspriser Jämtkraft 2017.

63A 18 625 kronor/år
80A 23 825 kronor/år
100A 30 000 kronor/år
125A 37 500 kronor/år

För 50kW krävs 80A säkring så runt 2k/månad.
MS85D 2015
... men nästa bil ska ha drag och 220VAC uttag. Sono Sion beställd.
ochso
Inlägg: 365
Blev medlem: 22 feb 2016 21:03

Re: Starta företag och sätta upp laddare

Inlägg av ochso »

vigge50 skrev:
Problemet är väll att hitta 1500 personer som är villiga att ge 1000 kr och om ni får ihop det, var i Sverige ska den sitta? För att det ska bli någon större mening så kan det behövas ett nätverk av laddare och då springer pengarna snabbt iväg till flera miljoner i investeringskostnader. Även om jag tycker om idéen så har jag svårt att se att tillräckligt många ska bli intresserade att investera för att de ska gå runt.
Jag tror faktiskt inte det. Jag tror att det är förhållandevis lätt att hitta 1500 personer som äger en Nissan Leaf, VW e-golf, Ioniq osv som gärna skulle lägga både en och två tusenlappar för att upprätta några laddare på utvalda ställen. Det finns ju några luckor på sträckan Stockholm - Göteborg exempelvis som många kanske åker förhållandevis ofta. Även Teslaägare som har lite mindre räckvidd eller som är sura på taxibilar osv kanske vill lägga en tusenlapp på att fixa en alternativ laddplats, just för att kunna stanna 10 - 15 minuter och sedan snabbt ta sig vidare.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Starta företag och sätta upp laddare

Inlägg av Mickep »

Om man räknar baklänges, När (under vilka förutsättningar) blir det resultatmässigt vinst att sätta upp en laddstation?
med tanke på det priserna som tibor skrev så verkar det extremt svårt att få någon lönsamhet för det hela med de siffrorna.
vet inte om det är samma för destinationsladdare (med lägre strömstyrka) är sådana en intressanta än att kunna användas som motorvärmare under längre stunder. (ex vid hotellövernattning)
Vet inte ens om folk skulle idas ladda på en sådan under lunch.

Men man måste kunna ta betalt (förutsätter att man har en affärside och inte enbart gör det med hopp att gå +-0) Hur mycket är rimligt? säg att man skall avskriva investeringen på 10 år
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Starta företag och sätta upp laddare

Inlägg av vigge50 »

ochso skrev:
vigge50 skrev:
Problemet är väll att hitta 1500 personer som är villiga att ge 1000 kr och om ni får ihop det, var i Sverige ska den sitta? För att det ska bli någon större mening så kan det behövas ett nätverk av laddare och då springer pengarna snabbt iväg till flera miljoner i investeringskostnader. Även om jag tycker om idéen så har jag svårt att se att tillräckligt många ska bli intresserade att investera för att de ska gå runt.
Jag tror faktiskt inte det. Jag tror att det är förhållandevis lätt att hitta 1500 personer som äger en Nissan Leaf, VW e-golf, Ioniq osv som gärna skulle lägga både en och två tusenlappar för att upprätta några laddare på utvalda ställen. Det finns ju några luckor på sträckan Stockholm - Göteborg exempelvis som många kanske åker förhållandevis ofta. Även Teslaägare som har lite mindre räckvidd eller som är sura på taxibilar osv kanske vill lägga en tusenlapp på att fixa en alternativ laddplats, just för att kunna stanna 10 - 15 minuter och sedan snabbt ta sig vidare.
Jag kollade precis på uppladdning.nu, mellan Stockholm och Göteborg så finns det ungefär 20 CCS/Chademo om man kör via Jönköping och fler är under uppbyggnad, skulle de verkligen göra så stor skillnad ifall det sattes upp en eller två till?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Starta företag och sätta upp laddare

Inlägg av Svenssons »

vigge50 skrev:
Jag kollade precis på uppladdning.nu, mellan Stockholm och Göteborg så finns det ungefär 20 CCS/Chademo om man kör via Jönköping och fler är under uppbyggnad, skulle de verkligen göra så stor skillnad ifall det sattes upp en eller två till?
Södra Sverige är rätt bra täckt med snabbladdare och många fler är på G som sagt var. Där det är lite sämre är längre norrut men där lär det bli svårt att få ihop 1500 personer att lägga 1000:-.

Jag skulle vilja säga att södra Sverige har en överetablering av snabbladdare idag. Skulle man sluta sätta upp snabbladdare så skulle det nog dock inte dröja så lång tid innan det är brist igen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare
Inlägg: 653
Blev medlem: 13 apr 2015 10:47

Re: Starta företag och sätta upp laddare

Inlägg av MSO »

Min bedömning är att det inte ens är nära genomförbart med nån form av ekonomisk vinning/balans. Alltså väldigt väldigt långt ifrån.
Det känns nästan som det i så fall är bättre att vänta in en rejäl andel elbilar och läget där tillgången till befintliga laddare är dålig. Dvs att man köper in sig i ett eget "privat" laddnätverk där få får ladda.

Idén hade inte hållt i "Draknästet" om vi säger så...
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
ochso
Inlägg: 365
Blev medlem: 22 feb 2016 21:03

Re: Starta företag och sätta upp laddare

Inlägg av ochso »

Jajaja, ok, nu börjar polletten trilla ner, inte en enda person tyckte att det här var en speciellt bra idé...

Jag upplevde själv när jag skulle E20 söderut mot Skara/Vara från Stockholm att det saknades laddare i tillräcklig omfattning, och att vi tvingades åka en omväg via Jönköping. När vi väl kom fram till respektive laddare hade vi inte kommit vidare alls om laddaren varit trasig/upptagen/blockerad osv, jag har därför länge tänkt på artikelserien som Tibor skrev att det hade varit grymt om det fanns större tillförlitlighet på laddarna vi besökte. Vi körde sträckan med en Leaf 30.

Som icke-elsbilsägare vill jag ändå kunna vara med och bidra till omställningen!! Någon elbil har jag inte råd med, men hade gärna deltagit i ett projekt likt detta.

När jag läser här på forumet i tråden "jag har blivit icead", taxiladdare som ockuperar snabbladdare, norrmän i överflöd, Teslabilar med 60 kWh som upplever begränsning, 10 olika RFID som krävs, abonnemang och registreringar osv osv så tänkte jag ändå att det kanske finns ett behov av en mer robust laddare.
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Starta företag och sätta upp laddare

Inlägg av vigge50 »

ochso skrev:
Jajaja, ok, nu börjar polletten trilla ner, inte en enda person tyckte att det här var en speciellt bra idé...

Jag upplevde själv när jag skulle E20 söderut mot Skara/Vara från Stockholm att det saknades laddare i tillräcklig omfattning, och att vi tvingades åka en omväg via Jönköping. När vi väl kom fram till respektive laddare hade vi inte kommit vidare alls om laddaren varit trasig/upptagen/blockerad osv, jag har därför länge tänkt på artikelserien som Tibor skrev att det hade varit grymt om det fanns större tillförlitlighet på laddarna vi besökte. Vi körde sträckan med en Leaf 30.

Som icke-elsbilsägare vill jag ändå kunna vara med och bidra till omställningen!! Någon elbil har jag inte råd med, men hade gärna deltagit i ett projekt likt detta.

När jag läser här på forumet i tråden "jag har blivit icead", taxiladdare som ockuperar snabbladdare, norrmän i överflöd, Teslabilar med 60 kWh som upplever begränsning, 10 olika RFID som krävs, abonnemang och registreringar osv osv så tänkte jag ändå att det kanske finns ett behov av en mer robust laddare.
Visst hade det varit bra med större tillförlitlighet och fler laddare men då pratade Tibor också om 6-8 laddare per laddplats, då blir det snabbt några miljoner per station. Sen är nästa fråga, om vi inte har budget för att bygga ett nätverk av dessa, var ska den sitta?

Du skiver att de är jobbigt med 10 olika RFID, abonnemang osv men hur skulle man betala för dessa, genom en elfte RFID? Om laddarna ska bara robusta så måste de underhållas och då behöver företaget ha personer anställda, räcker inte med att sätta upp några laddare och bara låta de stå. Kommer företaget ha råd att ha personal anställda till detta?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Starta företag och sätta upp laddare

Inlägg av Svenssons »

ochso skrev:
Jag upplevde själv när jag skulle E20 söderut mot Skara/Vara från Stockholm att det saknades laddare i tillräcklig omfattning, och att vi tvingades åka en omväg via Jönköping. När vi väl kom fram till respektive laddare hade vi inte kommit vidare alls om laddaren varit trasig/upptagen/blockerad osv, jag har därför länge tänkt på artikelserien som Tibor skrev att det hade varit grymt om det fanns större tillförlitlighet på laddarna vi besökte. Vi körde sträckan med en Leaf 30.
När gjorde du denna resa? Mellan Stockholm och Vara på den kortaste vägen finns det idag en rad Chademo-snabbladdare. Exempelvis följande:

Kungsängen (3 stycken)
Enköping (2 stycken + en plannerad)
Västerås (5 stycken)
Köping (1 styck)
Arboga (1 styck)
Örebro (3 stycken)
Mariestad (1 styck)
Jung (1 styck)

Längsta sträckan mellan två laddare är nog mellan Örebro och Mariestad med 15 mil och nu är en i Laxå planerad vilket ligger precis mitt emellan. Dock så borde väl Nissan Leaf 30 klara av 15 mil? Det är inte heller så idag att det enbart finns en laddare vid varje plats även ifall det just är bara en laddare vid en del platser. Dock borde det gå att hoppa över vissa laddare längs vägen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
ochso
Inlägg: 365
Blev medlem: 22 feb 2016 21:03

Re: Starta företag och sätta upp laddare

Inlägg av ochso »

vigge50 skrev:
Du skiver att de är jobbigt med 10 olika RFID, abonnemang osv men hur skulle man betala för dessa, genom en elfte RFID? Om laddarna ska bara robusta så måste de underhållas och då behöver företaget ha personer anställda, räcker inte med att sätta upp några laddare och bara låta de stå. Kommer företaget ha råd att ha personal anställda till detta?
Jag försökte tänka på sådana praktiska detaljer i första inlägget i denna tråd. Betalning sker via vanligt kreditkort, eller swish, sms eller något annat som gör laddningen tillgänglig för alla. För service, kundsupport och dylikt anlitas externa bolag, går ju inte ha några anställda för ett fåtal laddstolpar.
Svenssons skrev:
När gjorde du denna resa? Mellan Stockholm och Vara på den kortaste vägen finns det idag en rad Chademo-snabbladdare. Exempelvis följande:

Kungsängen (3 stycken)
Enköping (2 stycken + en plannerad)
Västerås (5 stycken)
Köping (1 styck)
Arboga (1 styck)
Örebro (3 stycken)
Mariestad (1 styck)
Jung (1 styck)

Längsta sträckan mellan två laddare är nog mellan Örebro och Mariestad med 15 mil och nu är en i Laxå planerad vilket ligger precis mitt emellan. Dock så borde väl Nissan Leaf 30 klara av 15 mil? Det är inte heller så idag att det enbart finns en laddare vid varje plats även ifall det just är bara en laddare vid en del platser. Dock borde det gå att hoppa över vissa laddare längs vägen.
Den resan var ett riktigt äventyr! Jag har beskrivit allt hyfsat detaljerat i följande tråd:
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 20#p123507

Vid något tillfälle laddade vi i 30 minuter, från 9 till 86 % och hade då 136 km angiven räckvidd, så 15 mil hade tyvärr inte fungerat. Det var dåligt väder, snöblandat regn, minusgrader, vatten och slask på vägen osv. Att ladda till 100 % tar för lång tid för att resan ska bli praktisk, och att köra ner till 0 % med en leaf som ovan elbilsförare vågade i alla fall inte jag. Att komma fram till slutdestinationen med 3 % kvar av batteriet var nervöst nog.
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare
Inlägg: 653
Blev medlem: 13 apr 2015 10:47

Re: Starta företag och sätta upp laddare

Inlägg av MSO »

ochso skrev:
ett behov av en mer robust laddare.
Det som frågasätts hårt är inte behovet av fler laddare. Den önskan finns säkerligen i lite varierande grad.
Det är själva genomförbarheten av idén att "skramla" till ett laddnätverk som som sen ska drivas och underhållas.
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
ochso
Inlägg: 365
Blev medlem: 22 feb 2016 21:03

Re: Starta företag och sätta upp laddare

Inlägg av ochso »

MSO skrev:
ochso skrev:
ett behov av en mer robust laddare.
Det som frågasätts hårt är inte behovet av fler laddare. Den önskan finns säkerligen i lite varierande grad.
Det är själva genomförbarheten av idén att "skramla" till ett laddnätverk som som sen ska drivas och underhållas.
Jo, jag inser det också. Folk här har väldigt bra synpunkter, det är väl tyvärr helt orealistiskt. Men jag kunde liksom inte låta bli att starta en tråd om det här på forumet! Om i alla fall en person hade skrivit "Ja, jag vill jättegärna vara med" hade jag kanske haft i alla fall liiiiite rätt men det verkar inte finnas det :lol: Jag får fortsätta fnula på en bättre idé :D
Användarvisningsbild
Kraftverksdoktorn
Teslaägare
Inlägg: 126
Blev medlem: 04 jun 2017 23:24
Ort: Häggenås

Re: Starta företag och sätta upp laddare

Inlägg av Kraftverksdoktorn »

Jag skrev ju det. Jag kanske var otydlig?
MS85D 2015
... men nästa bil ska ha drag och 220VAC uttag. Sono Sion beställd.
ochso
Inlägg: 365
Blev medlem: 22 feb 2016 21:03

Re: Starta företag och sätta upp laddare

Inlägg av ochso »

Kraftverksdoktorn skrev:
Jag skrev ju det. Jag kanske var otydlig?
Haha, ja jäklar, jag såg inte det först. Gött, då är vi i alla fall 2!! :) :)
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Starta företag och sätta upp laddare

Inlägg av Svenssons »

ochso skrev:
Vid något tillfälle laddade vi i 30 minuter, från 9 till 86 % och hade då 136 km angiven räckvidd, så 15 mil hade tyvärr inte fungerat. Det var dåligt väder, snöblandat regn, minusgrader, vatten och slask på vägen osv. Att ladda till 100 % tar för lång tid för att resan ska bli praktisk, och att köra ner till 0 % med en leaf som ovan elbilsförare vågade i alla fall inte jag. Att komma fram till slutdestinationen med 3 % kvar av batteriet var nervöst nog.
Sant, man vill helst undvika att ladda till 100% under resans gång och sedan ändå behöva sänka hastigheten. Tuffaste resan jag har gjort var i Polen. Mellan Lodz och Gdansk fanns inte en endast elbilsladdare, varken snabb eller slöladdare. Jag laddade till 100% vid ABB:s fabrik i Lodz, snabbladdade lite i Gdansk innan jag körde till färjan i Gdynia. Jag hade 3 minuter till godo för att hinna med färjan och hade 3% kvar när jag kom till FastCharger i Karlskrona efter färjeturen. Rätt bra marginaler ändå tycker jag.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Skriv svar