Tanken är att sälja el med lite marginal, för att finansiera utbyggnad, service osv. Fördelen att äga aktier är ju att du kan sälja aktierna och få tillbaka pengarna, exempelvis om något annat bolag i framtiden köper upp detta företag.spacemoose skrev:Ett företag som bygger laddnätverk med betalning baserad på självkostnadspris? Inte alls en dum idé, men det känns som ett större projekt än att ha det som ett vid sidan om projekt för några entusiaster. Man får tex räkna med att ha ett par heltidsanställda om det ska bli lite driv i projekten.
Vad skulle förresten fördelen vara att köpa andelar av bolaget? Om all el är till självkostnadspris så blir det troligen inte heller någon utdelning i bolaget.
Eller kan det finnas andra incitament till att investera?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Alla som äger där det inte ingår någon laddning och som gör långresor. Exempelvis alla elbilar som inte är Tesla men även många nya Teslabilar där snabbladdningen inte ingår. Eller kanske om det är kö på en SuC så kan man ladda en kvart på "företagets" laddare för att snabbt kunna komma vidare.HelectriC skrev:Det som fattas i idén är affärsmodellen för inkomsterna. Kommer bolaget ens gå runt? Hur många kommer spendera pengar vid stolparna? Känns som de flesta som driver laddstolpar idag inte går runt utan antingen har de för sin mediaprofil (tex energibolag) eller för framtida ökning av antalet elbilar och att de har råd att inte tjäna pengar de första åren (tex Clever).
Inkomsterna kommer endast från försäljning av el. Fördel mot konkurrenter är att inte abonnemang, prenumerationer, avtal, signaturer, konstiga brickor, svenska personnummer osv krävs, endast ett betalkort/kreditkort och du vet att dessa laddare är mer felsäkra än alla konkurrenter.
Jag tror inte att gratis är en bra affärsidé, det som är gratis idag kommer nog att kosta i framtiden. Jag tror mer på att ta betalt för bra kvalitet, det finns alltid kunder som vill betala en i sammanhanget låg avgift för att få tillgång till bra kvalitet. Låt säga 3 kr per kWh, att snabbt ladda 20 kWh kostar alltså 60 kr, för att kunna ta sig vidare 20 mil (med exempelvis en Ioniq), detta är inte dyrt, jag gissar att kundunderlaget kommer att finnas där!Smutt skrev:Personlig skulle jag bara använda tjänsten om den var gratis, men reklam på en fet skärm bakom laddarna kanske skulle kunna betala kalaset
Intressant, berätta mer!mati skrev:Om det ska drivas till självkostnadspris är kanske en ekonomisk förening en bättre företagsform?