Solpaneler, olika storlekar, vad finns?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1871
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Solpaneler, olika storlekar, vad finns?

Inlägg av bjelkeman »

Jag har ett ganska litet garage som jag skulle vilja installera solpaneler på. Den effektiva ytan är 6,74 x 3,55 m, vilket innebär att man bara får in 12 paneler av standardstorlek (165 cm x 99 cm). Det verkar vara lite för lite för en 3-faslikriktare enligt vad jag har fått veta från en av installatörerna. De sade att jag behövde 14 paneler för 3-fas. (Beror väl på effekten mm).

Hur är det med 3-fas eller 1-fas likriktare och effekt i panelerna? Behövs det en viss maxeffekt för att det ska fungera?

Att ha en 1-fas likriktare betyder att det mesta av strömmen går ut på nätet och inte används lika effektivt lokalt. Hur stor betydelse har det ekonomiskt?

Så jag har letat efter olika storlekar på paneler för att kunna pussla ihop en lite mer effektiv användning av ytan. Det flesta panelerna man kan köpa verkar vara standardstorlek 165 cm x 99 cm (JA, Trina, mm). SunPower har 156 cm x 105 cm, men verkar betydligt dyrare. Yngli Panda 48 paneler finns som 133 cm x 99, men verkar inte erbjudas i Sverige.

Jag skulle kunna blanda SunPower paneler och JA/Trina paneler för att få in 14 paneler, men det verkar lite struligt då olika paneler kommer från olika leverantörer.

Det kanske är fånigt att installera ett såpass litet system, men med möjligt ränta på under 2% så är det attraktivt att försöka förbättra infrastrukturen man har i huset.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
Stefan T
Teslaägare
Inlägg: 634
Blev medlem: 22 jan 2015 21:21
Ort: Ullared (Köinge)

Re: Solpaneler, olika storlekar, vad finns?

Inlägg av Stefan T »

hade du hatt 3600 istället 3550 så hade du kunnat ha 6st 992x1640 + st 6 992x 1940 men då måste du ha solaredge för att fixa blandade paneler
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021 :)
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1871
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Solpaneler, olika storlekar, vad finns?

Inlägg av bjelkeman »

Stefan T skrev:
hade du hatt 3600 istället 3550 så hade du kunnat ha 6st 992x1640 + st 6 992x 1940 men då måste du ha solaredge för att fixa blandade paneler
Det finns nog 5 cm spelrum, måste mäta uppe på taket.

Vem tillverkar 992 x 1940 mm paneler, och vem säljer i Sverige?

Edit: hittar iBlueTech i Kina som tillverkar den storleken, men letar fortfarande efter någon som säljer i Europa.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
Challe76a
Teslaägare
Inlägg: 607
Blev medlem: 14 aug 2015 08:32
Ort: Skåne Centrum

Re: Solpaneler, olika storlekar, vad finns?

Inlägg av Challe76a »

Jag köpte på ppam.se men oavsett vart du handlar så handla paneler med så hög effekt som möjligt. Dela sedan effekt/pris så får du veta vad det kostar per watt. Då kan du jämföra enkelt.
Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Användarvisningsbild
Stefan T
Teslaägare
Inlägg: 634
Blev medlem: 22 jan 2015 21:21
Ort: Ullared (Köinge)

Re: Solpaneler, olika storlekar, vad finns?

Inlägg av Stefan T »

bjelkeman skrev:
Stefan T skrev:
hade du hatt 3600 istället 3550 så hade du kunnat ha 6st 992x1640 + st 6 992x 1940 men då måste du ha solaredge för att fixa blandade paneler
Det finns nog 5 cm spelrum, måste mäta uppe på taket.

Vem tillverkar 992 x 1940 mm paneler, och vem säljer i Sverige?

Edit: hittar iBlueTech i Kina som tillverkar den storleken, men letar fortfarande efter någon som säljer i Europa.
Det är 72 cells paneler finns hos kraftpojkarna JimkoSolar 320W
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021 :)
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1871
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Solpaneler, olika storlekar, vad finns?

Inlägg av bjelkeman »

Stefan T skrev:
bjelkeman skrev:

Det är 72 cells paneler finns hos kraftpojkarna JimkoSolar 320W
Där ser man. Tack!
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Skriv svar