Vilket parti skulle du rösta på om det vore val i dag?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Vilket parti skulle du rösta på om det vore val i dag?

Omröstningen slutade 09 okt 2017 20:39

Vänsterpartiet
7
6%
Socialdemokraterna
6
5%
Miljöpartiet
13
11%
Sverigedemokraterna
15
13%
Centerpartiet
40
33%
Liberalerna
7
6%
Moderaterna
25
21%
Kristdemokraterna
2
2%
Annat parti
3
3%
Blankt
2
2%
 
Antal röster: 120

Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Vilket parti skulle du rösta på om det vore val i dag?

Inlägg av Mickep »

Simon skrev:
StefL skrev:
Samtidigt tycker jag det är märkligt att talmannen har rätt att utlysa nyval efter några misslyckade försök att få fram en regering. Det är ju i princip att säga till väljarna att "ni har röstat fel". Det bästa i det läget vore om alla då röstade exakt likadant igen så politikerna fattar att de får ta ansvar för det läge väljarna har satt dem i.
Men inför ett nyval kan väl partierna komma med nya besked i regeringsfrågan, så att de kan förhandla på nya sätt efter nyvalet utan att vi väljare känner oss svikna.
Nyval är exakt så, väljarna får tänka om och göra rätt. och så håller det på tills väljarna tröttnar opch ger politikerna något som de kan arbeta med.
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare
Inlägg: 556
Blev medlem: 16 dec 2014 21:45

Om det blir nyval forts.

Inlägg av Simon »

Men politikerna måste väl också inför nyvalet kunna ändra sina löften om vilka de kommer och inte kommer tänka sig att sitta i regering med. Vilket lär påverka hur vi väljer att rösta.
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Vilket parti skulle du rösta på om det vore val i dag?

Inlägg av bullen »

Vi har en klar majoritet på ca 60% som vill ha Kristersson som statsminister så det känns rätt uppenbart att det blir han. Om C och L vägrar sitta i en regering som är beroende av SD kan jag mycket väl tänka mig att dom kan stödja en M+KD regering på samma sätt som V stöder den nuvarande.
Då är inga löften brutna
p1457
elbilist
Inlägg: 293
Blev medlem: 29 nov 2017 00:51

Re: Vilket parti skulle du rösta på om det vore val i dag?

Inlägg av p1457 »

bullen skrev:
Vi har en klar majoritet på ca 60% som vill ha Kristersson som statsminister så det känns rätt uppenbart att det blir han. Om C och L vägrar sitta i en regering som är beroende av SD kan jag mycket väl tänka mig att dom kan stödja en M+KD regering på samma sätt som V stöder den nuvarande.
Då är inga löften brutna
Du får ursäkta att jag rättar dig nu.
Även om det går att kryssa personer på valsedlar så röstar vi på partier i rikstadsvalet. Ulf Kristerssons parti fick strax under 20%. Bra bit under 60%.
Angående vem man helst vill se som statsminister beror svaret väldigt mycket på hur man ställer frågan.
Jerka
Inlägg: 933
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Vilket parti skulle du rösta på om det vore val i dag?

Inlägg av Jerka »

Problemet är väl att Sd inte tänker stödja en regering som inte förhandlar med dem (ett rimligt krav förstås, oavsett vad man tycker om dem). Så det är inte bara frågan om att C och L ska släppa fram en M+Kd-regering utan de kommer behöva förhandla med Sd, och Sd kommer i en sådan regering få samma position som V har i dagens S+Mp-regering.

Det tror jag vore rätt svårsmält inte bara för väljarna utan även för partiledarna själva. Annie Lööf och Jan Björklund hatar Sd, av ideologiska respektive personliga skäl. Plus att M och Kd då har lämnat allianssamarbetet och ställt L och C utanför regeringen. Varför skulle de släppa fram en sådan regering?
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Vilket parti skulle du rösta på om det vore val i dag?

Inlägg av bullen »

Jag tror det i så fall skulle vara att C och L hoppar frivilligt av för att kunna få fram en regering utan S utan att tumma för mycket på sina löften.
Det är dock bara spekulationer. Ingen vet hur dessa kommer reagera i valet av två onda ting.

Och som svar på inlägget innan. Jag syftar på 60% av mandaten. Vad väljarna vill i frågan har jag ingen åsikt om.
Alla allianspartier och SD vill ha Kristersson hellre än Löfven och det blir ca 60%.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vilket parti skulle du rösta på om det vore val i dag?

Inlägg av LarsL »

SD vill naturligtvis att man ska förhandla med dem, men man får inte alltid som man vill. Frågan är kommer SD stödja en regering med Miljöpartiet? Nej, troligen inte.
SD har sluppit undan rätt länge nu och fått framstå som hjältarna som är emot regeringen. Det är dags att låta dem ta samma ansvar som de övriga och välja sida. I det läget gissar jag att de väljer Kristersson före Löven.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Vilket parti skulle du rösta på om det vore val i dag?

Inlägg av Mickep »

Om Sd hamnar i regering och folk får se vad deras politik innebär i realiteten så kommer stödet minska. De kan populisiskt lova väldigt mycket men ställs de inför en reell ekonomisk verklighet så kommer de stå inför en svekdebatt. Man kan inte skära ned flyktingmottagandet flera gånger om och tro att det löser alla problem som de påstod. De var ju till och med och affischerade vid medelhavet att folk inte skulle söka sig till välfärdslandet Sverige. Att uppmärksamma flyktingarna om sverige hade motsatt resultat. Eller det väntade så att sverige och Tyskland skulle överrumplas.
Skriv svar