Vilket parti skulle du rösta på om det vore val i dag?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Vilket parti skulle du rösta på om det vore val i dag?

Omröstningen slutade 09 okt 2017 20:39

Vänsterpartiet
7
6%
Socialdemokraterna
6
5%
Miljöpartiet
13
11%
Sverigedemokraterna
15
13%
Centerpartiet
40
33%
Liberalerna
7
6%
Moderaterna
25
21%
Kristdemokraterna
2
2%
Annat parti
3
3%
Blankt
2
2%
 
Antal röster: 120

Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2347
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Vilket parti skulle du rösta på om det vore val i dag?

Inlägg av AGCF »

Jag har mina aningar om vilka partier som är överrepresenterade
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Vilket parti skulle du rösta på om det vore val i dag?

Inlägg av Jerker »

Det var länge sedan jag kände att det fanns nåt parti som jag helhjärtat kunde rösta för. Därför har jag de senaste valen taktikröstat och mer röstat mot något än för något. Högst på agendan just nu är att rösta emot SD.
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Vilket parti skulle du rösta på om det vore val i dag?

Inlägg av chpaulin »

Gillar inte nuvarande läget på denna omröstningen. Hoppas det ordnar upp sig.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Vilket parti skulle du rösta på om det vore val i dag?

Inlägg av Kulingen »

Vet iaf var min röst hamnar.... godnatt elbilssverige var ni än är...
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
Oppfinnarn
Teslaägare
Inlägg: 484
Blev medlem: 08 aug 2015 11:11
Ort: Bjärred

Re: Vilket parti skulle du rösta på om det vore val i dag?

Inlägg av Oppfinnarn »

Gissar Liberala SvenskaMiljöVänsterCenterKristna SocialModeraterna ligger under "annat parti" :?:
#Oppfinnarn went Electric 2015-10-02.... Blå Model S 70D samt ytterligare en Modell S 75D inköpt 2018-09-28 ... och efter mer än 32000 mil med elbil, varför bara ha två Tesla Model S... när man kan ha tre, så det blev en Model S AWD 2023-12-22 :) ....
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Vilket parti skulle du rösta på om det vore val i dag?

Inlägg av Teslaspolen »

Har hittills röstat på Piratpartiet, men nu har Centern blivit ett riktigt tilltalande alternativ. Synd bara på samarbetet med M, men jag tror jag kan leva med det. I alla fall om det blir en röst emot SD.
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: Vilket parti skulle du rösta på om det vore val i dag?

Inlägg av PoloPrinsen »

Jerker skrev:
Det var länge sedan jag kände att det fanns nåt parti som jag helhjärtat kunde rösta för. Därför har jag de senaste valen taktikröstat och mer röstat mot något än för något. Högst på agendan just nu är att rösta emot SD.
Låter lite kontraproduktivt att ge 1 parti sin röst bara för att de (iaf verkar) är de som är mest motpol mot ett annat parti.
Måhända bättre att finna ett helt annat parti som varken är ett som medverkat till att köra/kört landet mot botten (sjuklöverparti) eller heter SD?
Finner du inget lämpligt parti så kan man i så fall angingen vara med och starta upp ett nytt parti som passar ens värderingar perfekt.
Eller så kan man ju rösta blankt.
Mvh PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Vilket parti skulle du rösta på om det vore val i dag?

Inlägg av Jerker »

PoloPrinsen skrev:
Jerker skrev:
Det var länge sedan jag kände att det fanns nåt parti som jag helhjärtat kunde rösta för. Därför har jag de senaste valen taktikröstat och mer röstat mot något än för något. Högst på agendan just nu är att rösta emot SD.
Låter lite kontraproduktivt att ge 1 parti sin röst bara för att de (iaf verkar) är de som är mest motpol mot ett annat parti.
Måhända bättre att finna ett helt annat parti som varken är ett som medverkat till att köra/kört landet mot botten (sjuklöverparti) eller heter SD?
Finner du inget lämpligt parti så kan man i så fall antingen vara med och starta upp ett nytt parti som passar ens värderingar perfekt.
Eller så kan man ju rösta blankt.
Mvh PP
Nja... Med taktikröstning, emot SD i det här fallet, så röstar jag så att det förhoppningsvis bildas ett block som garanterat inte släpper fram SD. Det kan vara att t.ex. stödrösta på MP så att de inte trillar ur riksdagen (om man nu vill att det röd-gröna ska bli störst) eller rösta på centern som tydligt tar avstånd från SD så att de blir större än M (som ju mumlar lite väl mycket i skägget i SD-frågor) och kan aspirera på statsministerposten.

Att starta eget eller rösta blankt är ju att kasta bort sin möjlighet att rösta emot SD.
Användarvisningsbild
jonsalgerier
Teslaägare
Inlägg: 375
Blev medlem: 11 dec 2016 00:29
Ort: Knivsta

Re: Vilket parti skulle du rösta på om det vore val i dag?

Inlägg av jonsalgerier »

Jerker skrev:
PoloPrinsen skrev:
Jerker skrev:
Det var länge sedan jag kände att det fanns nåt parti som jag helhjärtat kunde rösta för. Därför har jag de senaste valen taktikröstat och mer röstat mot något än för något. Högst på agendan just nu är att rösta emot SD.
Låter lite kontraproduktivt att ge 1 parti sin röst bara för att de (iaf verkar) är de som är mest motpol mot ett annat parti.
Måhända bättre att finna ett helt annat parti som varken är ett som medverkat till att köra/kört landet mot botten (sjuklöverparti) eller heter SD?
Finner du inget lämpligt parti så kan man i så fall antingen vara med och starta upp ett nytt parti som passar ens värderingar perfekt.
Eller så kan man ju rösta blankt.
Mvh PP
Nja... Med taktikröstning, emot SD i det här fallet, så röstar jag så att det förhoppningsvis bildas ett block som garanterat inte släpper fram SD. Det kan vara att t.ex. stödrösta på MP så att de inte trillar ur riksdagen (om man nu vill att det röd-gröna ska bli störst) eller rösta på centern som tydligt tar avstånd från SD så att de blir större än M (som ju mumlar lite väl mycket i skägget i SD-frågor) och kan aspirera på statsministerposten.

Att starta eget eller rösta blankt är ju att kasta bort sin möjlighet att rösta emot SD.

Väl talat!
Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: Vilket parti skulle du rösta på om det vore val i dag?

Inlägg av Vasp »

Då jag antar att det är till riksdagen omröstningen gäller så är det Centerpartiet för min del. Är egentligen typ Moderat men de har glidit lite väl långt ifrån mig i en del frågor.

Centerpartiet ligger närmast helt enkelt.

Till kommun och landsting har jag inte riktigt bestämt mig än.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Vilket parti skulle du rösta på om det vore val i dag?

Inlägg av Jerker »

Hm... Sveriges största parti har endast 2 av 59 röster.

Tesla är alltså ingen sossebil! :D
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: Vilket parti skulle du rösta på om det vore val i dag?

Inlägg av PoloPrinsen »

jonsalgerier skrev:
Jerker skrev:
PoloPrinsen skrev:
Jerker skrev:
Det var länge sedan jag kände att det fanns nåt parti som jag helhjärtat kunde rösta för. Därför har jag de senaste valen taktikröstat och mer röstat mot något än för något. Högst på agendan just nu är att rösta emot SD.
Låter lite kontraproduktivt att ge 1 parti sin röst bara för att de (iaf verkar) är de som är mest motpol mot ett annat parti.
Måhända bättre att finna ett helt annat parti som varken är ett som medverkat till att köra/kört landet mot botten (sjuklöverparti) eller heter SD?
Finner du inget lämpligt parti så kan man i så fall antingen vara med och starta upp ett nytt parti som passar ens värderingar perfekt.
Eller så kan man ju rösta blankt.
Mvh PP
Nja... Med taktikröstning, emot SD i det här fallet, så röstar jag så att det förhoppningsvis bildas ett block som garanterat inte släpper fram SD. Det kan vara att t.ex. stödrösta på MP så att de inte trillar ur riksdagen (om man nu vill att det röd-gröna ska bli störst) eller rösta på centern som tydligt tar avstånd från SD så att de blir större än M (som ju mumlar lite väl mycket i skägget i SD-frågor) och kan aspirera på statsministerposten.

Att starta eget eller rösta blankt är ju att kasta bort sin möjlighet att rösta emot SD.

Väl talat!
Ja det var väl talat, det håller jag med om!!

Men om vi ponerar att SD ökar i väljarstöd framöver i samma takt som hittills har ökat... så kommer det om några få val, innebära att de får minst 51% av rösterna. Då innebär det att en taktik-stödröst på ett av de etablerade partierna.. ja just det ingenting! Den rösten blir värdelös då de ändå är i minoritet hur man än räknar. Och SD styr helt själva.

Om ma verkligen vill undvika att just SD skall få en direkt påverkan, eller rent av helt o hållet styra själva så borde man väl se till att det finns iaf ett enda vettigt alternativ om man anser att sjuklövern inte bör få missköta landet mera, men ändå inte kan med/vill stödja just SD med sin röst?

Ps vill påpka att jag inte har nått emot varken dig Jerker eller någon annan här på forumet, däremot vill jag få fram problemet/frågesrällningen angående vad man kan rösta på i framtiden om man som många jag känner totalt har eller är på gränsen till att ha tappat förtroendet för nuvarande styret (sjuklövern) men samtidigt inte kan med att ge SD sitt fula stöd av en eller annan orsak.

Lite mycket pest eller kolera typ! Eller en ännu oprövad men redan fruktad sjukdom i form av SD.

Mvh PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Vilket parti skulle du rösta på om det vore val i dag?

Inlägg av themax »

Det lutar definitivt åt att Medborgerlig Samling får min röst nästa år. Tappat förtroendet för att nuvarande partier ska börja jobba med de utmaningar vi har framför oss.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Vilket parti skulle du rösta på om det vore val i dag?

Inlägg av danni »

Jag röstade på Centerpartiet i förra riksdagsvalet, och med facit i hand är jag väldigt nöjd med det. De har stått upp allra bäst för sina (och mina) värderingar efter valet. De är det närmaste ett liberalt parti som vi har i det här landet, och de har dessutom den bästa miljöpolitiken. Om inte läget ändras drastiskt det närmaste så blir det Centerpartiet igen i nästa val, och ett personkryss på Rickard Nordin här i Göteborg. Han sitter i riksdagen idag och är centerns klimat- och energipolitiska talesperson och har många bra tankar kring klimat och även elbilar, men han blev lite oväntat bortkuppad från valbar plats på riksdagslistan. Så ett tips till alla här som är från Göteborg är att personkryssa honom, han kommer behöva varenda kryss han kan.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
strejf
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 03 sep 2016 22:56
Ort: Örnsköldsvik

Re: Vilket parti skulle du rösta på om det vore val i dag?

Inlägg av strejf »

Att Centerpartiet är så förbaskat emot en flygskatt gör att jag nästan vill rösta på Miljöpartiet :(
Tesla Investerare
Tesla Model 3 2019
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Vilket parti skulle du rösta på om det vore val i dag?

Inlägg av Kulingen »

strejf skrev:
Att Centerpartiet är så förbaskat emot en flygskatt gör att jag nästan vill rösta på Miljöpartiet :(
Ska vi ha flygskatt så hjälper det inte om vi inför det i Sverige utan i så fall i EU/världen
9742EADB-7674-4742-99FC-920F43B2EC67.png
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Vilket parti skulle du rösta på om det vore val i dag?

Inlägg av Jerker »

Kulingen skrev:
strejf skrev:
Att Centerpartiet är så förbaskat emot en flygskatt gör att jag nästan vill rösta på Miljöpartiet :(
Ska vi ha flygskatt så hjälper det inte om vi inför det i Sverige utan i så fall i EU/världen
Fast det där argumentet håller inte. Man måste alltid börja nånstans. Om alla länder sitter och lurpassar på varandra och väntar på att nån annan ska vara först så kommer det aldrig att införas skatt nånstans. Men om vissa länder föregår med gott exempel så brukar andra så småningom följa efter och senare blir det norm och får verklig effekt. Den metoden är ofta effektivare än att förhandla om ett gemensamt beslut, eftersom förespråkarna då har ett exempel att peka på.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10123
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Vilket parti skulle du rösta på om det vore val i dag?

Inlägg av Legato »

Jerker skrev:
Det var länge sedan jag kände att det fanns nåt parti som jag helhjärtat kunde rösta för. Därför har jag de senaste valen taktikröstat och mer röstat mot något än för något. Högst på agendan just nu är att rösta emot SD.
Det gör du rätt i tycker jag. För mig är det dock enkelt då jag numera tycker Centern både för en riktigt bra politik OCH tar tydligt ansvar mot SD. Problemet är för mig alliansens velande i övrigt... Som det ser ut nu hade jag helst sett ett mittenregering av typ C+L+S. Känner också en stor sorg över att det numera är så sällsynt med samhällsdebattörer till höger om mitten som tar aktiv ställning mot rasister och nazister.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10123
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Vilket parti skulle du rösta på om det vore val i dag?

Inlägg av Legato »

strejf skrev:
Att Centerpartiet är så förbaskat emot en flygskatt gör att jag nästan vill rösta på Miljöpartiet :(
Ja det är verkligen dumt. Sjukt inkonsekvent.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Vilket parti skulle du rösta på om det vore val i dag?

Inlägg av 12man »

Flygskatt finns i diverse länder
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Air_Passenger_Duty

och
vad är landningsavgiften som Swedavia tillgodoräknar sig, statligt bolag + tvång = skatt

och
Avstigningsavgiften från tåget på Arlanda, direkt kontraproduktiv för "miljön"
ms 76132 "Eleamore"
Verdi

Re: Vilket parti skulle du rösta på om det vore val i dag?

Inlägg av Verdi »

Så alla miljöpartister har gått över till Centern? Själv vill jag gärna slippa S i en ny regering så att rösta på C eller L kommer alltså inte på tal. Tyckte Kristersson var bra igår så M får mitt fortsatta förtroende. Även om M tydligen är en av ondskans axelmakter om man frågar vissa. ;-)
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Vilket parti skulle du rösta på om det vore val i dag?

Inlägg av zyax »

Verdi skrev:
Så alla miljöpartister har gått över till Centern? Själv vill jag gärna slippa S i en ny regering så att rösta på C eller L kommer alltså inte på tal. Tyckte Kristersson var bra igår så M får mitt fortsatta förtroende. Även om M tydligen är en av ondskans axelmakter om man frågar vissa. ;-)
Fy vilken förolämpning att säga att man gått över från MP. Jag har bytt till C för tillfället för det är det minst dåliga alternativet, håller med dem om de mesta i möjltänk inklusive stoppet av flygskatt, att flytta ännu mer flyg till Köpenhamn tror inte jag är lösningen, då får man istället arbeta för en miljöavgift för flyget inom EU istället, det ger så otroligt mycket mer miljömässigt! Centerns integrations- och flykingpolitik har dock en massa övrigt att önska.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
+46
Teslaägare
Inlägg: 1782
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Vilket parti skulle du rösta på om det vore val i dag?

Inlägg av +46 »

strejf skrev:
Att Centerpartiet är så förbaskat emot en flygskatt gör att jag nästan vill rösta på Miljöpartiet :(
Håller med, helt sjukt. Och ligger det någon sanning i det Isabella Lövin på MP påstår så är Centerns argumentering rent bedräglig.

http://www.aftonbladet.se/debatt/a/k597 ... atten-loof
Installerat 13,2 kWp solceller
Verdi

Re: Vilket parti skulle du rösta på om det vore val i dag?

Inlägg av Verdi »

+46 skrev:
strejf skrev:
Att Centerpartiet är så förbaskat emot en flygskatt gör att jag nästan vill rösta på Miljöpartiet :(
Håller med, helt sjukt. Och ligger det någon sanning i det Isabella Lövin på MP påstår så är Centerns argumentering rent bedräglig.

http://www.aftonbladet.se/debatt/a/k597 ... atten-loof
Nej lägg ner flyget och bygg snabbtåg. Som bara stannar i Sthlm, Gbg och Malmö. Resten av Sverige kan lägga ner?

Här är ju ett ypperligt exempel på att vi ska visa oss onödigt duktiga tycker jag. Utsläppen i sig är så små i ett globalt perspektiv att värdet med lagen rimligen borde vara att skicka signaler till andra länder om att göra det samma. Men hur mycket är en sån signal värd?
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Vilket parti skulle du rösta på om det vore val i dag?

Inlägg av bylund »

Fast alla utsläpp är små i ett globalt perpektiv om man bara delar in dem i tillräckligt små delar. I så fall är det ju ingen idé att Sverige gör något alls.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Skriv svar