Vilket parti skulle du rösta på om det vore val i dag?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Vilket parti skulle du rösta på om det vore val i dag?

Omröstningen slutade 09 okt 2017 20:39

Vänsterpartiet
7
6%
Socialdemokraterna
6
5%
Miljöpartiet
13
11%
Sverigedemokraterna
15
13%
Centerpartiet
40
33%
Liberalerna
7
6%
Moderaterna
25
21%
Kristdemokraterna
2
2%
Annat parti
3
3%
Blankt
2
2%
 
Antal röster: 120

Verdi

Re: Vilket parti skulle du rösta på om det vore val i dag?

Inlägg av Verdi »

Mickep skrev:
Swede1 skrev:
Alla C väljare här, känner ni till C s antisemitiska förflutna?

http://www.sydostran.se/ledare-sydostra ... rre-an-sd/

Ni måste vara såna själva eftersom ni tänker rösta på ett sånt rasistiskt parti... etc etc.
Finns de kvar än??? i så fall så är det för djävligt om de har naziflaggviftande i nuvarande ledningen! Skulle vara ytterst pinsamt ifall man fick en talman som haft brunt skit på fötterna . eller vänta...

Det är väl problemet med Centern idag. Alldeles för få i ledningen som haft brunt skit på fötterna. Tycker de tappat kontakten med sin gamla väljarbas på landsbygden.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10235
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Vilket parti skulle du rösta på om det vore val i dag?

Inlägg av Legato »

mjwahl skrev:
Legato skrev:

C och L har deklarerat sin ståndpunkt på partidebatter i Tv, tror det var agenda nu senast. C och V i samma regering har jag numera förstått är osannolikt (Du refererar till i ett gammalt inlägg). Jag tror att vi kan utesluta att M eller KD ställer upp i en regering som du beskriver, ej heller att de ställer upp på en DO i syfte att stänga ute SD. Ditt halmstrå bygger på att MP ska klara 4 % i nästa val och att C, L och MP ska samsas i den regeringen. Det kan bli tufft, vilket parti får posterna Miljöminister, utbildningsminister, näringsminister? Det blir många hjärtefrågor som överlappar varandra mellan dessa partier.
Gammalt? Några dagar, men ok. Nej det finns inget halmstrå, den tydligaste alternativa teorin till en alliansregering består i mitt tycke som sagt av S+L+C som alltså i den senaste SIFO-mätningen har egen majoritet utan MP. Hur du får det till ett halmstrå förstår jag inte. Min poäng var från början att ditt påstående om att en röst på C också direkt eller indirekt var en röst på V inte är förankrat i verkligheten.

Som jag ser det så är det sannolikaste med C i regeringsställning:
1.) Minoritets-regering alliansen.
2.) S+L+C.
3.) Majoritets-regering alliansen.
4.) S+L+C+MP
5.) S+L+C+KD
6.) S+L+C+M

Vidhåller under 1% risk för C+V i någon regeringskonstellation och ger gärna 100 ggr pengarna på det för den som är intresserad. Även scenario 5 och 6 ovan känns (som tur är) högst osannolikt.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Verdi

Re: Vilket parti skulle du rösta på om det vore val i dag?

Inlägg av Verdi »

Legato skrev:
mjwahl skrev:
Legato skrev:

C och L har deklarerat sin ståndpunkt på partidebatter i Tv, tror det var agenda nu senast. C och V i samma regering har jag numera förstått är osannolikt (Du refererar till i ett gammalt inlägg). Jag tror att vi kan utesluta att M eller KD ställer upp i en regering som du beskriver, ej heller att de ställer upp på en DO i syfte att stänga ute SD. Ditt halmstrå bygger på att MP ska klara 4 % i nästa val och att C, L och MP ska samsas i den regeringen. Det kan bli tufft, vilket parti får posterna Miljöminister, utbildningsminister, näringsminister? Det blir många hjärtefrågor som överlappar varandra mellan dessa partier.
Gammalt? Några dagar, men ok. Nej det finns inget halmstrå, den tydligaste alternativa teorin till en alliansregering består i mitt tycke som sagt av S+L+C som alltså i den senaste SIFO-mätningen har egen majoritet utan MP. Hur du får det till ett halmstrå förstår jag inte. Min poäng var från början att ditt påstående om att en röst på C också direkt eller indirekt var en röst på V inte är förankrat i verkligheten.

Som jag ser det så är det sannolikaste med C i regeringsställning:
1.) Minoritets-regering alliansen.
2.) S+L+C.
3.) Majoritets-regering alliansen.
4.) S+L+C+MP
5.) S+L+C+KD
6.) S+L+C+M

Vidhåller under 1% risk för C+V i någon regeringskonstellation och ger gärna 100 ggr pengarna på det för den som är intresserad. Även scenario 5 och 6 ovan känns (som tur är) högst osannolikt.
Vad säger C om detta då?

Bild

Det är ju en bild som SD hade kunnat göra men avstått då den verkat för grov. :) Löfven har även kritiserat Alliansregeringen för att ha varit för slapp i migrationsfrågan. Samtidigt så går Morgan Johansson ut och försöker så split mellan C och M p g a migrationspolitiken. Lite lätt märkligt.
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 08 aug 2015 13:57
Ort: Uppsala

Re: Vilket parti skulle du rösta på om det vore val i dag?

Inlägg av kangru »

Kanske vi kan köra en ny sådan här idag? Vore spännande att se utfallet, framförallt efter vår nuvarande stadsministers uttalande igår.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Vilket parti skulle du rösta på om det vore val i dag?

Inlägg av Mickep »

Ja, vore en bra vallokalsundersökning så här på valdagen!
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5967
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Vilket parti skulle du rösta på om det vore val i dag?

Inlägg av Remuz »

Inget har förändrats för mig...
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Mistafrizz
Teslaägare
Inlägg: 434
Blev medlem: 14 sep 2015 14:41
Ort: Trosa/Kista

Re: Vilket parti skulle du rösta på om det vore val i dag?

Inlägg av Mistafrizz »

Jag avregistrerar mig från forumet.

Trodde annat.
Model X 90d (uttagen december 2016) - allt utom det berömda draget.

2015 Nissan Leaf Tekna
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Vilket parti skulle du rösta på om det vore val i dag?

Inlägg av TeslaTissel »

Mistafrizz skrev:
Jag avregistrerar mig från forumet.

Trodde annat.
???? :shock:

Hade ju varit intressant med en motivering?

Hepp!
Användarvisningsbild
Mistafrizz
Teslaägare
Inlägg: 434
Blev medlem: 14 sep 2015 14:41
Ort: Trosa/Kista

Re: Vilket parti skulle du rösta på om det vore val i dag?

Inlägg av Mistafrizz »

TeslaTissel skrev:
Mistafrizz skrev:
Jag avregistrerar mig från forumet.

Trodde annat.
???? :shock:

Hade ju varit intressant med en motivering?

Hepp!

Tibor har ju ännu inte tagit bort mitt konto.

Så jag kan bjuda på en kortare motivering.

1. MP är kvar.
2. Häxan Annie ökar.
3. Svetsaren har fortsatt stort förtroende.
4. Mina Sverigevänner gör inte ett lika bra resultat som väntat.

Jag kör ju bara Tesla av skattetekniska skäl - miljön skiter jag fullständigt i.
Model X 90d (uttagen december 2016) - allt utom det berömda draget.

2015 Nissan Leaf Tekna
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9337
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Vilket parti skulle du rösta på om det vore val i dag?

Inlägg av bylund »

Du avregistrerar dig nu p g a en omröstning på forumet som avslutades för nästan ett år sedan?

Eller du avregistrerar dig från Tesla Club Sweden p g a hur rösträkningen för riksdagsvalet verkar gå?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Vilket parti skulle du rösta på om det vore val i dag?

Inlägg av Jerker »

Mistafrizz skrev:
TeslaTissel skrev:
Mistafrizz skrev:
Jag avregistrerar mig från forumet.

Trodde annat.
???? :shock:

Hade ju varit intressant med en motivering?

Hepp!

Tibor har ju ännu inte tagit bort mitt konto.

Så jag kan bjuda på en kortare motivering.

1. MP är kvar.
2. Häxan Annie ökar.
3. Svetsaren har fortsatt stort förtroende.
4. Mina Sverigevänner gör inte ett lika bra resultat som väntat.

Jag kör ju bara Tesla av skattetekniska skäl - miljön skiter jag fullständigt i.
Vad har det med det här forumet att göra?
Användarvisningsbild
Mistafrizz
Teslaägare
Inlägg: 434
Blev medlem: 14 sep 2015 14:41
Ort: Trosa/Kista

Re: Vilket parti skulle du rösta på om det vore val i dag?

Inlägg av Mistafrizz »

Jerker skrev:
Mistafrizz skrev:
TeslaTissel skrev:
Mistafrizz skrev:
Jag avregistrerar mig från forumet.

Trodde annat.
???? :shock:

Hade ju varit intressant med en motivering?

Hepp!

Tibor har ju ännu inte tagit bort mitt konto.

Så jag kan bjuda på en kortare motivering.

1. MP är kvar.
2. Häxan Annie ökar.
3. Svetsaren har fortsatt stort förtroende.
4. Mina Sverigevänner gör inte ett lika bra resultat som väntat.

Jag kör ju bara Tesla av skattetekniska skäl - miljön skiter jag fullständigt i.
Vad har det med det här forumet att göra?
Tycker att tråden var passande - vad tycker du?
Model X 90d (uttagen december 2016) - allt utom det berömda draget.

2015 Nissan Leaf Tekna
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vilket parti skulle du rösta på om det vore val i dag?

Inlägg av LarsL »

Förvirrande...
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Vilket parti skulle du rösta på om det vore val i dag?

Inlägg av Jerker »

Mistafrizz skrev:
Tycker att tråden var passande - vad tycker du?
Jag förstår inte vad valresultatet har med ditt medlemskap på det här forumet att göra.
Verdi

Re: Vilket parti skulle du rösta på om det vore val i dag?

Inlägg av Verdi »

4 år till med Löfven? Alltså fy fan. Hur kan det bli så här?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vilket parti skulle du rösta på om det vore val i dag?

Inlägg av LarsL »

Tror jag knappast resultatet visar på 115 mandat för S+MP mot 143 mandat för Alliansen. Det vore tjänstefel av Alliansen att inte bilda regering i det läget.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vilket parti skulle du rösta på om det vore val i dag?

Inlägg av bjelkeman »

Det är ju en förenkling som Alliansen talat om hela kvällen. Vänstern valde ju inte direkt bort att stödja regeringen, och då är det oavgjort mellan blocken. Just nu verkar det som om man nog borde vänta på poströsterna innan man säger hur mandaten faller ut.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vilket parti skulle du rösta på om det vore val i dag?

Inlägg av LarsL »

Så SD ska alltså stödja en regering med Miljöpartiet? Det är det valet de måste ställas inför, det är upp till dem att åskakomna en förändring!
Om Alliansen, det största regeringsalternativet, skulle lägga sig ner och strunta i sina väljare ännu en mandatperiod så kommer SD:s storlek öka.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vilket parti skulle du rösta på om det vore val i dag?

Inlägg av bjelkeman »

Med 143 mandat för Alliansen och lika för de rödgröna så är ett alternativ inte störst. Samtidigt så stöder inte SD de rödgröna direkt, men så har det varit i fyra år redan. C och L har sagt att det inte ska jobba med SD. Hur det än blir så kommer kompromisser ske, tror jag. Blockpolitiken är nog mindre viktig framöver.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vilket parti skulle du rösta på om det vore val i dag?

Inlägg av LarsL »

Det går inte att fortsätta med decemberöverenskommelse i en mandatperiod till då är allt förtroende förlorat.
Verdi

Re: Vilket parti skulle du rösta på om det vore val i dag?

Inlägg av Verdi »

Släpper M fram Löfven i fyra år till så lovar jag redan här och nu att rösta på hin håle själv om det behövs i nästa val.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Vilket parti skulle du rösta på om det vore val i dag?

Inlägg av Svenssons »

Verdi skrev:
Släpper M fram Löfven i fyra år till så lovar jag redan här och nu att rösta på hin håle själv om det behövs i nästa val.
Stefan Löfven kommer tvingas att avgå, om han avgår själv nu, på onsdag eller innan omröstning är upp till honom själv men om han tjurar och väljer att sitta kvar längre kommer han röstas bort när frågan kommer upp om ett par veckor. Det kommer han inte vilja.

Efter att han har avgått kommer talman försöka få fram ny statsministerkandidat och regeringsförslag. Detta kommer inte vara en lätt sak.

Alliansen kommer att säga att de är det största regeringsunderlaget, mycket större än S+MP. De kommer att söka stöd av främst S.

Stefan kommer att försöka göra allt för att locka till sig C+L till en S+MP+C+L-regering. Det skulle antagligen vara dödsstöten för C+L.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Vilket parti skulle du rösta på om det vore val i dag?

Inlägg av Jerker »

Oavsett var man har sina sympatier, i rödgröna eller alliansen, så tycker jag att det bästa vore att alliansen får regera med passivt stöd av rödgröna. Det är i praktiken samma läge nu som under förra mandatperioden så det är inte mer än rätt att man kastar om förhållandena nu när marginalerna ändå är så små.

Alla borde inse att det är det är det som skulle skada de enskilda partierna minst eftersom blocköverskridande regeringar alltid sänker de ingående partierna.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Vilket parti skulle du rösta på om det vore val i dag?

Inlägg av Mickep »

Som jag ser det är nyval ganska överhängande. Båda är lika stora och hur man än vänder och vridet så är ingen konstellation med egen majoritet. Om man skall ens skall tänka på att samarbeta med Sd så är det några rasister i Sd som måste bort. Det är en begränsad lista med namn och frågan är om Sd partiledning är villig att utesluta dessa för att samarbeta och komma in i värmen. (Tror det krävs 4år till för att Sd skall vara regeringsalternativförberett)
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Vilket parti skulle du rösta på om det vore val i dag?

Inlägg av StefL »

Mickep skrev:
Som jag ser det är nyval ganska överhängande. Båda är lika stora och hur man än vänder och vridet så är ingen konstellation med egen majoritet. Om man skall ens skall tänka på att samarbeta med Sd så är det några rasister i Sd som måste bort. Det är en begränsad lista med namn och frågan är om Sd partiledning är villig att utesluta dessa för att samarbeta och komma in i värmen. (Tror det krävs 4år till för att Sd skall vara regeringsalternativförberett)
Samtidigt tycker jag det är märkligt att talmannen har rätt att utlysa nyval efter några misslyckade försök att få fram en regering. Det är ju i princip att säga till väljarna att "ni har röstat fel". Det bästa i det läget vore om alla då röstade exakt likadant igen så politikerna fattar att de får ta ansvar för det läge väljarna har satt dem i.

Personligen tycker jag det är ganska uppenbart att nu får alla seriösa partier svälja stoltheten och sätta sig ner tillsammans och hitta en lösning som för landet framåt och som kan ge något slags långsiktighet. Dit räknar jag alla partier utom SD och V - med viss tvekan för MP...
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Skriv svar