Laddning i BRF

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3588
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Laddning i BRF

Inlägg av jonasl »

Jag har lyft frågan i vår styrelse, där jag själv är ledamot, och alla är positivt inställda. Ingen av våra medlemmar kör idag laddbar bil, men alla verkade inställda på att det är en tidsfråga och att det är en självklarhet att medlemmarna ska ha möjlighet att ladda sina bilar.

Fastigheten är 10 år gammal, alla garageplatser har motorvärmare och garagelängorna om 12 bilar är avsäkrade med 3x32A. Vet ej hur stor hela fastighetens huvudsäkring är, en snabb koll på elcentralen gjorde mig mer förvirrad än upplyst (!).

De är dock mån om att stävja ev avundsjuka så att mäta elförbrukning verkar vara ett tvång. (Att vissa tvättar tolv gånger i veckan i gemensamma tvättstugan trots att alla lägenheter har tvättmaskin är dock inga problem, inte heller att det går fint att ha 27 grader i lägenheten om man vill.)

Jag lade fram det som att vi har tre alternativ:

* Ladda i befintliga shuko-uttag, men montera elmätare (på ägarens bekostnad)
Enkelt att komma igång, alla uttag är separat avsäkrade i elcentralen så det borde gå att placera mätare där? Så länge ett fåtal laddar så är det en enkel lösning. Ev behöver jordfelsbrytaren i garagets central bytas till typ b?

* Montera laddboxar med inbyggd mätning (på ägarens bekostnad)
Risk för att det blir en vildvuxen flora av boxar, och om för många laddar med för hög effekt risk för att garagets eller ännu värre hela föreningens huvudsäkring går. Men så länge ett fåtal har laddfordon är det inget problem.

* Låta föreningen bekosta laddbox på alla 36 platser och söka bidrag från Klimatklivet. Då antar jag att det finns möjlighet till lastbalansering (förklara det för en till stora delar åldrande styrelse) och fjärravläsning av förbrukning om vi väljer rätt leverantör.

Nån som vågar spekulera i vad en sådan installation kostar, givet förutsättningen att befintlig installation är i gott skick, väl dokumenterad och det finns färdigt kablage fram till den plats där boxarna ska installeras vid varje parkering. Jag är lite sugen på att driva linje tre, men det känns kanske lite överdrivet när ingen i nuläget har laddbart fordon.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Laddning i BRF

Inlägg av TiborBlomhall »

Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3588
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Laddning i BRF

Inlägg av jonasl »

Den artikeln har jag förstås läst! På gott och ont så har vi ju ganska nya motorvärmaruttag.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Laddning i BRF

Inlägg av Mickep »

Tycker det är ok om man byter motorvärmare till laddstolpar. (det är det det klimatklivet är till för)
Om man gör det i etapper och tar de som börjar bli uttjänta för att driva utvecklingen så ser jag inga problem överhuvudtaget.
Däremot är jag lite tveksam till det moraliska till exemplet ovan då ALLA uttag byttes ut. (det är därför att det är en begränasad summa, och det skulle inte se bra ut om de blev så att några som verkligen behövda (elbilsägare) blev utan för att några andra ville få subventionerade motorvärmare utan att någon där egentligen tänkte köpa någon elbil) - för det kommer dröja innan de flesta har sådana. men om alla som ansökt får så är det ok. min invändning är alltså om man missbrukar satsningen, även om syftet var gott .
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3588
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Laddning i BRF

Inlägg av jonasl »

Problemet när man byter några i taget är att det är svårt att få till en standardisering för avläsning av förbrukning och för lastdelning. Men det problemet kan iofs uppstå även i efterhand när de är äldre och några laddboxar går sönder.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Laddning i BRF

Inlägg av LarsL »

Behandla varje grupp om 12 uttag och 32A för sig. Lastbalanseringen behöver ju inte sträcka sig utan för den gruppen tex.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Laddning i BRF

Inlägg av themax »

Mickep skrev:
Däremot är jag lite tveksam till det moraliska till exemplet ovan då ALLA uttag byttes ut.
Tja, Klimatklivet hade då inga moraliska betänkligheter när de delade ut stödet till oss. Kommentarer om det moraliska på detta forum tycker påverkade inte heller våra medlemmar som enhälligt röstade för projektet. Och ingen hade laddbar bil vid tillfället för beslutet.

Hönan eller ägget? Projektet var ett måste om vi ska få fler skaffa elbil i vår samfällighet. Och nu när projektet avslutats så har intresset ökat för laddbara bilar.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
JagCesar
Teslaägare
Inlägg: 35
Blev medlem: 09 jul 2016 11:15
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Laddning i BRF

Inlägg av JagCesar »

Bor i en BRF söder om Sthlm och fick igenom förra veckan att jag får ladda min bil på vår parkering för 200:- / mån.

Jag bokför hur mycket jag laddat, och om några månader så ska vi justera månadspriset baserat på hur mycket jag laddat.

Vi har motorvärmarbox P100 från Garo. Den slår ifrån efter 30 minuter vanligtvis, men jag lyckades enkelt kringgå denna spärr mha silvertejp och tändstickor. :)

Föreningen har beställt en ny insats utan timer.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3588
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Laddning i BRF

Inlägg av jonasl »

Hur mäter du förbrukningen?

Det är en sån lösning som jag ser som alternativ 1, lägg på en slant och justera halvårsvis så att det stämmer bra med förbrukningen.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Mysman
Inlägg: 175
Blev medlem: 15 jul 2016 10:49

Re: Laddning i BRF

Inlägg av Mysman »

Det bästa ur belastingssynpunkt är om man uppmuntrar till laddning under natten helst mellan kl. 00-06. Storleken på huvudsäkringarna kan då hållas nere eftersom man bara laddar när belastningen i övrigt är låg.

Antingen genom en rejäl prisdifferens med billigare debitering nattetid eller i värsta fall någon form av timer. Det skulle t.ex kunna funka med motorvärme-liknande uttag med digital timer som slår på 7h innan avresa. Då räcker tom. 10A för de allra flesta.

10A i 7h är 16kWh eller 16:- / natt
20 arbetsdagar eller ung. 300:- månad kanske.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3588
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Laddning i BRF

Inlägg av jonasl »

I nuläget är det få i vår förening som jobbar (pensionärer) eller regelbundet kör längre sträckor, och vi som yrkesarbetar och pendlar åker kollektivt, så jag tror på utbildning och försöka lära bilägarna att ladda med så låg effekt som möjligt för att lämna headroom till de som vid något tillfälle behöver ladda lite fortare.

Det finns dessutom en snabbladdare nån kilometer bort om det krisar.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
JagCesar
Teslaägare
Inlägg: 35
Blev medlem: 09 jul 2016 11:15
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Laddning i BRF

Inlägg av JagCesar »

jonasl skrev:
Hur mäter du förbrukningen?

Det är en sån lösning som jag ser som alternativ 1, lägg på en slant och justera halvårsvis så att det stämmer bra med förbrukningen.
Innan jag drar ut laddaren så skuttar jag in i bilen och ser hur många kWh den säger sig ha laddar. Det står på laddvyn om man ändrar enhet i Language & Units i settings. Minns inte vilken enhet man ska välja, har inte bilen nära nu.

Det är en väldigt bekväm lösning både för mig och för föreningen. Långsiktigt så ska vi nog skaffa laddstolpar, men fram tills dess så lanserar vi denna MVP :)
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Laddning i BRF

Inlägg av Leo »

Vill bara kolla att du fått mitt mailsvar jonasl?
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3588
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Laddning i BRF

Inlägg av jonasl »

Jadå! Har en lite körig helg bara, svar kommer!
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
fzee
elbilist
Inlägg: 6
Blev medlem: 16 apr 2016 21:24
Ort: Borås

Re: Laddning i BRF

Inlägg av fzee »

Kull att se att det går. I min BRF planeras ombyggnation av våra garage som idag har gamla motorvärmarboxar. Jag har initierat diskutioner om billadning och det var positiv respons. Senare har det dock visat sig att så inte är fallet. FYI - medelåldern i styrelsen ca 65. Glöm EV än mindre en Tesla. Suck...

Sent from my ONEPLUS A3003 using Tapatalk
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Laddning i BRF

Inlägg av themax »

fzee skrev:
Kull att se att det går. I min BRF planeras ombyggnation av våra garage som idag har gamla motorvärmarboxar. Jag har initierat diskutioner om billadning och det var positiv respons. Senare har det dock visat sig att så inte är fallet. FYI - medelåldern i styrelsen ca 65. Glöm EV än mindre en Tesla. Suck...
Ge inte upp! Vi hade som sagt ingen laddbar bil bland medlemmarna när vi började vårt projekt, men gick grundligt till väga när vi förberedde oss. Resultatet blev enhälligt för att byta motorvärmaruttag till laddbox!
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Laddning i BRF

Inlägg av Surfaren »

Här där jag bor har en styrelsemedlem stridit om laddning i typ tre år nu, och till slut blev det beslutat om 4 platser i garaget (efter att min Tesla fått garageplats). Så det verkar behövas en stor skopa envishet i vissa föreningar...
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Laddning i BRF

Inlägg av themax »

Surfaren skrev:
Här där jag bor har en styrelsemedlem stridit om laddning i typ tre år nu, och till slut blev det beslutat om 4 platser i garaget (efter att min Tesla fått garageplats). Så det verkar behövas en stor skopa envishet i vissa föreningar...
Jag ställer gärna upp och presenterar vårt projekt för alla som vill inför sina styrelser och samfälligheter (så länge det är i Stockholmsområdet) och hur vi resonerade.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Skriv svar