Liten solcellsanläggning i hemmet?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1734
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Liten solcellsanläggning i hemmet?

Inlägg av Franz »

Helst skulle jag vilja slänga upp ungefär 10 kW solceller på taket men av lite olika orsaker lär det tyvärr inte ske på den här sidan av decennieskiftet. Jag har dock gått och funderat på en miniatyrlösning. Utan att slänga ut för mycket pengar och ta för mycket plats kan man ha t.ex. en 100W-panel. Att koppla in den som en traditionell anläggning känns dock ganska overkill i förhållande till vad man får. Jag har en del vanlig 230V-utrustning som alltid är påslaget här hemma (förbrukar typ 100-150W). Jag hade gärna sett en lösning där jag kan koppla in en 100W-panel till en växelriktare och samtidigt även koppla in 230V från ett vägguttag. D.v.s. solcellerna skulle alltså gå in mellan eluttaget i väggen och inkopplad utrustning och bidra med upp till 100W. Någon som känner till någon sådan lösning eller har andra förslag på hur jag får in "lite" solceller här hemma men ändå mer än att bara ladda mobil etc. från en liten panel?
Driver sajten Car.info
Bjorn N
Inlägg: 123
Blev medlem: 09 sep 2016 09:33

Re: Liten solcellsanläggning i hemmet?

Inlägg av Bjorn N »

Jag köpte för länge sedan en 300w växelriktare som man ska koppla in direkt i ett eluttag. Den måste ha minst 36v (eller var det 48) om jag inte minns fel, så man behöver seriekoppla 3-4 mindre solceller. Men annars bör det funka ungefär som du tänker dig. Den levererar inget om det inte är ström i uttaget, vilket förstås är bra ur säkerhetssynpunkt, men gör att det inte kan fungera som backup vid strömavbrott. Av olika anledningar blev det aldrig av att koppla in den, så du kan få köpa den. Är du intresserad kan jag återkomma med mer detaljer ikväll eller imorgon.
Användarvisningsbild
Kraftverksdoktorn
Teslaägare
Inlägg: 126
Blev medlem: 04 jun 2017 23:24
Ort: Häggenås

Re: Liten solcellsanläggning i hemmet?

Inlägg av Kraftverksdoktorn »

...annars är jag intresserad. Är den på nåt sätt godkänd av nån nätägare?
MS85D 2015
... men nästa bil ska ha drag och 220VAC uttag. Sono Sion beställd.
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1734
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Liten solcellsanläggning i hemmet?

Inlägg av Franz »

Bjorn N skrev:
Jag köpte för länge sedan en 300w växelriktare som man ska koppla in direkt i ett eluttag. Den måste ha minst 36v (eller var det 48) om jag inte minns fel, så man behöver seriekoppla 3-4 mindre solceller. Men annars bör det funka ungefär som du tänker dig. Den levererar inget om det inte är ström i uttaget, vilket förstås är bra ur säkerhetssynpunkt, men gör att det inte kan fungera som backup vid strömavbrott. Av olika anledningar blev det aldrig av att koppla in den, så du kan få köpa den. Är du intresserad kan jag återkomma med mer detaljer ikväll eller imorgon.
Tacksam ifall du orkade kolla upp det hela ja :)!
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Liten solcellsanläggning i hemmet?

Inlägg av Bjelke »

Låter fiffigt, skulle oxo vilja veta lite mer och vart den finns att köpa (om den ff säljs alltså) :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Liten solcellsanläggning i hemmet?

Inlägg av ovelundkvist »

Jag har solceller med en inverter till varje solcell, som kan anslutas direkt till eluttag med stickpropp (Dock inte tillåtet i Sverige, här krävs en brytare emellan och fast montage). Minns inte vad de heter men jag köpte dem från ETC El.
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Liten solcellsanläggning i hemmet?

Inlägg av ovelundkvist »

Nu hittade jag namnet på den:
Involar MAC250 (230V/50Hz) Micro Inverter
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Liten solcellsanläggning i hemmet?

Inlägg av Svenssons »

Misstänker att det är VDE V 0124-100 som den måste vara certifierad mot samt att det krävs att elektriker installerat den. Att installera den via Schuko är troligen inte godkänt i Sverige. Verkar som det även varit säljstopp på just någon version av Involar MAC250.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Liten solcellsanläggning i hemmet?

Inlägg av Henrik Torphammar »

Franz skrev:
Helst skulle jag vilja slänga upp ungefär 10 kW solceller på taket men av lite olika orsaker lär det tyvärr inte ske på den här sidan av decennieskiftet. Jag har dock gått och funderat på en miniatyrlösning. Utan att slänga ut för mycket pengar och ta för mycket plats kan man ha t.ex. en 100W-panel. Att koppla in den som en traditionell anläggning känns dock ganska overkill i förhållande till vad man får. Jag har en del vanlig 230V-utrustning som alltid är påslaget här hemma (förbrukar typ 100-150W). Jag hade gärna sett en lösning där jag kan koppla in en 100W-panel till en växelriktare och samtidigt även koppla in 230V från ett vägguttag. D.v.s. solcellerna skulle alltså gå in mellan eluttaget i väggen och inkopplad utrustning och bidra med upp till 100W. Någon som känner till någon sådan lösning eller har andra förslag på hur jag får in "lite" solceller här hemma men ändå mer än att bara ladda mobil etc. från en liten panel?
Jag är inne på din linje. Jag skulle vilja montera 4st paneler à 250watt för att driva min AC. När solen skiner så gör den ström som kör min AC. Ev överskott bjuder jag elbolaget på tänkte jag.

Det finns ju paneler att köra lite var stans sedan något som heter micro inverter som jag tänkte använda. Då kan man köpa en panel och en inverter lite då och då.

https://www.ev-power.eu/Micro-Inverters ... VT250.html
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Liten solcellsanläggning i hemmet?

Inlägg av Svenssons »

Henrik Torphammar skrev:

Jag är inne på din linje. Jag skulle vilja montera 4st paneler à 250watt för att driva min AC. När solen skiner så gör den ström som kör min AC. Ev överskott bjuder jag elbolaget på tänkte jag.
Lär bli svårt att driva en AC på under 1 kW, de flesta kräver nog minst 2-3 kW även ifall det finns en del på 1kW. Max effekt från solcellerna ges ju inte hela tiden utan endast när solen ligger rätt på panelerna. Sedan kan toppeffekten för AC:n vara rätt så mycket högre jämfört med genomsnittseffekten.

Att koppla in solceller on-grid bör du inte göra utan elektriker och kontakt med elbolaget.

Lite USA-specifikt men ändå vettig:
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1734
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Liten solcellsanläggning i hemmet?

Inlägg av Franz »

Lite efterforskningar visar (baserat på den kvalitet man får av googlande på lite olika källor och antagandet av att folk har lite koll när de skriver i forum).

Det finns ett antal olika mindre växelriktare varav en del till och med kopplas in i ett vanligt eluttag. Naturligtvis jättesmidigt men växelriktare som ger ut ström på nätet måste dels vara utrustad med skydd så att den inte ger ut ström på nätet vid strömavbrott. Tydligen klagar annars de stackarna som kanske skall pilla med kablarna när de tror att de inte är strömförande längre... Dels måste också växelriktaren vara av fast installation. Det verkar inte heller okej att egentligen byta en kabel tänkt till ett vägguttag till en för fast installation...

Det finns ett indiskt bolag som heter Su-kam som tillverkar produkter tänkta att fungera som jag beskrev i förstainlägget om än att det är utrymme även för ett batteri med i det hela.
http://sukam-solar.com/brainy-eco-solar ... -inverter/
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Liten solcellsanläggning i hemmet?

Inlägg av ovelundkvist »

Involar MAC250 (230V/50Hz) Micro Inverter stängs av om det inte finns spänning på utsidan, alltså om man stänger av sin huvudbrytare eller vid strömavbrott.

Men precis som flera redan skrivit så är det i Sverige inte tillåtet att ansluta dem till nätet med stickkontakt, utan ska av elektriker anslutas fast och med säkerhetsbrytare som är uppmärkt med att anläggningen kan vara strömförande även om inkommande huvudbrytare är avslagen.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Liten solcellsanläggning i hemmet?

Inlägg av Henrik Torphammar »

Svenssons skrev:
Henrik Torphammar skrev:

Jag är inne på din linje. Jag skulle vilja montera 4st paneler à 250watt för att driva min AC. När solen skiner så gör den ström som kör min AC. Ev överskott bjuder jag elbolaget på tänkte jag.
Lär bli svårt att driva en AC på under 1 kW, de flesta kräver nog minst 2-3 kW även ifall det finns en del på 1kW. Max effekt från solcellerna ges ju inte hela tiden utan endast när solen ligger rätt på panelerna. Sedan kan toppeffekten för AC:n vara rätt så mycket högre jämfört med genomsnittseffekten.

Att koppla in solceller on-grid bör du inte göra utan elektriker och kontakt med elbolaget.

Lite USA-specifikt men ändå vettig:
Min LVP drar i regel kring 900watt när den kyler. Det handlar ju inte om att bokstavligt bara köra den på solcellerna utan att låta solcellerna bromsa elmätaren så att säga. Off grid på sol i Sverige är ingen bra idé :lol:
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Bjorn N
Inlägg: 123
Blev medlem: 09 sep 2016 09:33

Re: Liten solcellsanläggning i hemmet?

Inlägg av Bjorn N »

Den som ligger och skräpar hos mig är en Stecagrid 300 M. Men det är väl som ovelundqvist mfl skriver att det krävs elektriker som gör en fast installation och självklart att man kontaktar nätägaren. Är det ändå intressant kan dem bli din för en tusenlapp plus frakt.
Input ska vara 45-100v så minst 4 seriekopplade solceller på tillsammans max 300w.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Liten solcellsanläggning i hemmet?

Inlägg av Svenssons »

Henrik Torphammar skrev:

Min LVP drar i regel kring 900watt när den kyler. Det handlar ju inte om att bokstavligt bara köra den på solcellerna utan att låta solcellerna bromsa elmätaren så att säga. Off grid på sol i Sverige är ingen bra idé :lol:
Att AC:n drar 900 W normalt säger inte så mycket om toppeffekten. Många AC drar 2-3 gånger så mycket när de startar upp och sedan minskar effekten. Spelar dock inte så stor roll i detta sammanhang. Det är ju en on-grid-lösning vi pratar om ju och då går ju inte elen specifikt till solcellerna enbart utan till hela hushållet + nätet. Ska man ändå dra dit elektriker och sätta upp paneler så kan man ju se till att sätta upp lite mer om det finns plats.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Liten solcellsanläggning i hemmet?

Inlägg av Henrik Torphammar »

Svenssons skrev:
Henrik Torphammar skrev:

Min LVP drar i regel kring 900watt när den kyler. Det handlar ju inte om att bokstavligt bara köra den på solcellerna utan att låta solcellerna bromsa elmätaren så att säga. Off grid på sol i Sverige är ingen bra idé :lol:
Att AC:n drar 900 W normalt säger inte så mycket om toppeffekten. Många AC drar 2-3 gånger så mycket när de startar upp och sedan minskar effekten. Spelar dock inte så stor roll i detta sammanhang. Det är ju en on-grid-lösning vi pratar om ju och då går ju inte elen specifikt till solcellerna enbart utan till hela hushållet + nätet. Ska man ändå dra dit elektriker och sätta upp paneler så kan man ju se till att sätta upp lite mer om det finns plats.
Men nu råkar det vara så att den drar 900W Punkt! Jag har arbetat med att konstruera värmepumpar i 7år, jag har logger på den. Det är bara att gilla läget. :mrgreen:

Jag har inte råd med en solcellsanläggning som gör mig fri från elnätet, därav min inverkan i denna tråd om små installationer. Jag tycker det är intressant helt enkelt. Precis som när du köper vindkraftsel så är det ju bara en symbolisk grej du gör, vad din el kommer från exakt hela tiden varierar. Samma princip här, in med teoretiska 1000W när solen skiner. Sen om det råkar hamna i kylskåpet spelar mig ingen roll för elräkningen minskar en smula iaf medan komforten ökar en smula. :D
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Liten solcellsanläggning i hemmet?

Inlägg av Svenssons »

Henrik Torphammar skrev:

Jag har inte råd med en solcellsanläggning som gör mig fri från elnätet, därav min inverkan i denna tråd om små installationer. Jag tycker det är intressant helt enkelt. Precis som när du köper vindkraftsel så är det ju bara en symbolisk grej du gör, vad din el kommer från exakt hela tiden varierar. Samma princip här, in med teoretiska 1000W när solen skiner. Sen om det råkar hamna i kylskåpet spelar mig ingen roll för elräkningen minskar en smula iaf medan komforten ökar en smula. :D
I Sverige finns det nog inte en endaste person som installerat solceller för att bli fri från elnätet i en åretruntbostad. 1kW solceller är klart bättre än 0 kW men själva solcellerna är inte särskilt dyra egentligen, installation och i viss mån växelriktare är det dyra när det gäller installationen av solceller on-grid.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Liten solcellsanläggning i hemmet?

Inlägg av Bjelke »

Svenssons skrev:
Henrik Torphammar skrev:

Jag har inte råd med en solcellsanläggning som gör mig fri från elnätet, därav min inverkan i denna tråd om små installationer. Jag tycker det är intressant helt enkelt. Precis som när du köper vindkraftsel så är det ju bara en symbolisk grej du gör, vad din el kommer från exakt hela tiden varierar. Samma princip här, in med teoretiska 1000W när solen skiner. Sen om det råkar hamna i kylskåpet spelar mig ingen roll för elräkningen minskar en smula iaf medan komforten ökar en smula. :D
I Sverige finns det nog inte en endaste person som installerat solceller för att bli fri från elnätet i en åretruntbostad. 1kW solceller är klart bättre än 0 kW men själva solcellerna är inte särskilt dyra egentligen, installation och i viss mån växelriktare är det dyra när det gäller installationen av solceller on-grid.
Får man passa på att fråga (igen haha) vart man köper lösa paneler billigast? Helst i Sverige...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar