Finansiell-leasning finansiering

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Finansiell-leasning finansiering

Inlägg av mgorgis »

Hej,

Jag funderar på att betala 28% i första förhöjda hyra + 10k (inkl. moms) i månaden i 36 månader, så restvärdet blir 30%. Jag tror jag sparar (får tillbaka) 60k i moms (halva momsen på första förhöjda hyran + halva momsen på månadsavgifterna)....låter det som ok? jag vet att det beror på mycket annat men jag vet liksom hur företagets ekonomi ser ut nu men man vet aldrig hur det ser ut om typ 1-2 år

Jag kan skriva exakta siffror och hur jag har räknat om någon undrar :)
Användarvisningsbild
Xmag
Teslaägare
Inlägg: 290
Blev medlem: 20 sep 2017 20:50
Ort: Stockholm

Re: Finansiell-leasning finansiering

Inlägg av Xmag »

Tror att man inte brukar sätta restvärdet till mindre än 40%. Jag har prövat tidigare men fått svaret att det blir någon form av ”förtäckt köp” om restvärdet blir för lågt. Kolla med finansbolaget de vet vad som gäller.
"Elbilisterna satt i ett hörn och tissla och tesla."
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Finansiell-leasning finansiering

Inlägg av e5m1r »

Och tänk på att första förhöjd periodiseras alltså läggs över hela leasing perioden
När miljöpremien kommer in sänker den månadskostnad med ca 1000kr
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Re: Finansiell-leasning finansiering

Inlägg av mgorgis »

Killen på Tesla sa att upp till 40% första förhöjda hyra går bra men sa inget om lägsta möjliga restvärdet... Det får jag kolla med honom

Att det periodiseras, betyder det att hela beloppet betalas inte på en gång utan delas över leasing perioden? Om ja så är det lika bra att höja månadskostnaden istället?

Men visst är det så att man kan dra av halva momsen på både första förhöjda hyra och månadskostnad ?
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Finansiell-leasning finansiering

Inlägg av bylund »

Jo, beloppet betalas på en gång, men kostnaden ska periodiseras i bokföringen.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Finansiell-leasning finansiering

Inlägg av e5m1r »

mgorgis skrev:
Killen på Tesla sa att upp till 40% första förhöjda hyra går bra men sa inget om lägsta möjliga restvärdet... Det får jag kolla med honom

Att det periodiseras, betyder det att hela beloppet betalas inte på en gång utan delas över leasing perioden? Om ja så är det lika bra att höja månadskostnaden istället?

Men visst är det så att man kan dra av halva momsen på både första förhöjda hyra och månadskostnad ?
Det är i bokföringen som den periodiseras så du kan inte bokföra hela beloppet på inköps året
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Xmag
Teslaägare
Inlägg: 290
Blev medlem: 20 sep 2017 20:50
Ort: Stockholm

Re: Finansiell-leasning finansiering

Inlägg av Xmag »

mgorgis skrev:
Killen på Tesla sa att upp till 40% första förhöjda hyra går bra men sa inget om lägsta möjliga restvärdet... Det får jag kolla med honom

Att det periodiseras, betyder det att hela beloppet betalas inte på en gång utan delas över leasing perioden? Om ja så är det lika bra att höja månadskostnaden istället?

Men visst är det så att man kan dra av halva momsen på både första förhöjda hyra och månadskostnad ?
Jo du får dra halva momsen på bägge. Ingen skillnad på första förhöjd och månadsbetalningarna. Det handlar egentligen bara om finansiering och cashflow. Har du låg ränta och ditt företag kan få bättre avkastning på pengarna så är det ju dumt att betala in flr mycket. Du kanske har andra dyrare finansieringslösningar på företaget med högre ränta som du behöver nyttja i stället, tex kontokredit eller fakturaköp. Du kanske ockdå behöver avstå från högavkastande investeringar också...
"Elbilisterna satt i ett hörn och tissla och tesla."
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Re: Finansiell-leasning finansiering

Inlägg av mgorgis »

Tack för alla goda råd!

Jo jag "investerar" överskottet i bolaget i fonder som ger bättre ränta än den man betalar till DNB (0,25%) och det är dessutom min pension tänker jag (direktpension). Dock tänker jag så här att betalar jag de satser jag skrev i första inlägget så får jag tillbaka 60k i moms och DET ser jag också som investering under dessa tre år....så det gäller att välja vilken investeringsmetod jag väljer...sätta pengarna i arbete = osäker utgång eller få tillbaka 60k = säker investering.

Jag har för övrigt inga andra lån eller betalningar då jag är IT konsult och har inga t.ex. materialköp som kräver lån.

Detta upplägg har vi i familjen för bolånet också, ingen amortering utan betalar räntan bara och ev. överskott i ekonomin går till sparande i ISK
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Finansiell-leasning finansiering

Inlägg av danni »

Jag tror nog ändå 30% restvärde är okay utan att det ska behöva bli förtäckt köp. Man får ju lov att vara lite försiktig och konservativ i sina uppskattningar, eller hur? Men lägre än så hade jag inte vågat gå. Jag har själv satt 30% i flera tidigare leasingavtal, men aldrig blivit granskad så jag har inte fått kvitto på om det var okay, och då la jag 0% kontant och sålde dessutom bilarna rejält i förtid så det var tur jag amorterade ner som jag gjorde. Med Teslan har jag satt 40%.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Skriv svar