Extra kostnad för att säkra upp huset

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Extra kostnad för att säkra upp huset

Inlägg av mgorgis »

Om jag ska dra en 3-fas ledning från elcentralen till uppfarten så behöver jag väl säkra upp huset från säg 16A till 20A eller t.o.m 25A om jag vill ladda snabbare men jag undrar vad det kostar att göra en sån uppsäkring både i arbetskostnad men också nätkostnaden per månad? hittar lite olika information på nätet så jag blir osäker

Någon här som säkrat upp?
Användarvisningsbild
Xmag
Teslaägare
Inlägg: 290
Blev medlem: 20 sep 2017 20:50
Ort: Stockholm

Re: Extra kostnad för att säkra upp huset

Inlägg av Xmag »

Om du har 16 Amperes säkringar så är det 16 ampere per fas. Det beror också på vad du har annars som drar ström som ev panna osv. Att säkra upp kostar inte mycket om du har rätt ledningar innan. Man byter bara insatsen i huvidsäkringen och sätter i nya säkringar. Det blir dock en dyrare nätavgift för högre säkring men själva arbetet tar några minuter. Behöver du dra nya ledningar så kan det kosta mer...
"Elbilisterna satt i ett hörn och tissla och tesla."
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Extra kostnad för att säkra upp huset

Inlägg av Smutt »

Dra ut feta kablar men testa först att inte säkra upp funkar för dom flesta
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Re: Extra kostnad för att säkra upp huset

Inlägg av mgorgis »

Hur feta då ;) typ EKRK tror jag....får googla det.

Tänkte nämligen dra kabeln själv då elektrikern vill ha 525kr/timme ex moms löpande och 400kr ex moms per 1 resa för servicebil, kallar han det, :shock:

Aldrig hört en hantverkare tar betalt för att åka ut till kunden :roll:
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Extra kostnad för att säkra upp huset

Inlägg av Leo »

Nätavgift =ungefär 1000kr/år per steg du säkrar upp. Till max 25A. Därutöver blir det en helt annan standard då det fysiskt antagligen krävs att du bygger om hela matningen in till din fastghet/hus.

Själva "jobbet" med att bara säkra upp tex 16 till 20 tar elektrikern kanske 5min + att skriva anmälan till nätbolaget.

Sen tillkommer självklart ev material och tid om kablar dras osv.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Extra kostnad för att säkra upp huset

Inlägg av Jerker »

mgorgis skrev:
Hur feta då ;) typ EKRK tror jag....får googla det.

Tänkte nämligen dra kabeln själv då elektrikern vill ha 525kr/timme ex moms löpande och 400kr ex moms per 1 resa för servicebil, kallar han det, :shock:

Aldrig hört en hantverkare tar betalt för att åka ut till kunden :roll:
Jaså? Arbetstiden börjar när hantverkaren lämnar sin verkstad. Tänk dig själv om du har 5 småjobb under en dag, och restiden mellan dem slukar halva arbetsdagen. Det blir en väldigt dålig timpenning.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Extra kostnad för att säkra upp huset

Inlägg av Leo »

Tror mgorgis ev hade en liten ironisk gubbe påslutet ;)
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Extra kostnad för att säkra upp huset

Inlägg av Smutt »

Men tar man ut elektrikern slipper man betala för extra rör och kabel sen lyfter man ju momsen och arbetet så personligen tycker jag det är värt varenda krona.

Gissar att 2,5 borde räcka på kabeln om du är säker att det bara blir en Tesla :lol:
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Extra kostnad för att säkra upp huset

Inlägg av Svenssons »

Jerker skrev:
Jaså? Arbetstiden börjar när hantverkaren lämnar sin verkstad. Tänk dig själv om du har 5 småjobb under en dag, och restiden mellan dem slukar halva arbetsdagen. Det blir en väldigt dålig timpenning.
Själv har jag varit med om att hantverkarens bil haft egen timpeng på 50:-/timme. Att ta betalt för körning till arbetsplats ser jag inget konstigt med, att jag får betala ca 400:- per dag i ytterligare kostnad tycker jag inte är lika okej.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Extra kostnad för att säkra upp huset

Inlägg av Smutt »

Svenssons skrev:
Jerker skrev:
Jaså? Arbetstiden börjar när hantverkaren lämnar sin verkstad. Tänk dig själv om du har 5 småjobb under en dag, och restiden mellan dem slukar halva arbetsdagen. Det blir en väldigt dålig timpenning.
Själv har jag varit med om att hantverkarens bil haft egen timpeng på 50:-/timme. Att ta betalt för körning till arbetsplats ser jag inget konstigt med, att jag får betala ca 400:- per dag i ytterligare kostnad tycker jag inte är lika okej.
Framför allt inte på ROTjobb eftersom man du inte får dra den kostnaden, då är man måttligt road :twisted:
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Satellite65
Teslaägare
Inlägg: 267
Blev medlem: 12 aug 2017 23:59
Ort: North of the Wall...

Re: Extra kostnad för att säkra upp huset

Inlägg av Satellite65 »

Hej!
Om du inte är elektriker så skall du inte koppla el. Den enda gång du kan göra det är om du får en behörig elektriker som kommer och besiktar och godkänner anläggningen innan spänningsättning. Om du skall förlägga kabeln själv så måste du läsa på vad som gäller vid kabelförläggning under dina förutsättningar. Dimensioneringen av kabeln är något som du bör ta hjälp med.

Ta hjälp av en elektriker som säger hur du ska göra och som sedan kopplar in och därmed sätter sitt sigill på anläggningen.

.... det är oftast inte den som kopplat fel i en starkströms anläggning som dör.... det är någon annan....
- Teslaägare från de nordligaste delarna av Sverige,
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC.
2017 mX75d
2019 mS Raven Performance
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Extra kostnad för att säkra upp huset

Inlägg av Henrik Torphammar »

mgorgis skrev:
Hur feta då ;) typ EKRK tror jag....får googla det.

Tänkte nämligen dra kabeln själv då elektrikern vill ha 525kr/timme ex moms löpande och 400kr ex moms per 1 resa för servicebil, kallar han det, :shock:

Aldrig hört en hantverkare tar betalt för att åka ut till kunden :roll:
Det beror på hur långt det är. 16A skall ha 2.5mm2 kabel, men är det långa sträckor och höga effekter under längre tider så hade jag hoppat upp ett snäpp vilket blir 6mm2 som man brukar ha till 32A installationer. Är det i marken så lägger du ett rör, gärna lite större så kan man ju faktiskt byta kabel i framtiden om man vill.

Titta på blocket efter begagnade 3fas skarvsladdar :)
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6519
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Extra kostnad för att säkra upp huset

Inlägg av Tars »

mgorgis skrev:
Hur feta då ;) typ EKRK tror jag....får googla det.

Tänkte nämligen dra kabeln själv då elektrikern vill ha 525kr/timme ex moms löpande och 400kr ex moms per 1 resa för servicebil, kallar han det, :shock:

Aldrig hört en hantverkare tar betalt för att åka ut till kunden :roll:
Bilresan tar tid, bilen kostar, så det hör snarare till standard.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Re: Extra kostnad för att säkra upp huset

Inlägg av mgorgis »

Det är inte meningen att trampa någon på tårna men jag tycker att alla har rätt att tycka vad dem vill...det finns mycket i livet som folk tycker är dyrt medan andra tycker inte det. Det är viktigt att man får säga va man tycker utan att någon tar illa vid sig, eftersom det är inte riktat mot någon person.

Elektrikern ifråga var oförskämd och sarkastisk när jag frågade varför en bilresa kostar 400kr ex. moms inom Stockholm och han förklarade lite som några här gör och avslutar med att han kan ta cykeln men lämna alla verktyg hemma....det är dålig stil och det förbättrar inte förtroende för hantverkare....vissa är säkert hederliga och trevliga så ta det inte personligt.

Jag är så nöjd att jag har gröna fingrar och fixar allt som jag stött på, bil, hus, trädgård med mera men som sagt, man behöver ibland certifierade yrkesfolk för sånt ifall det blir en brand eller liknande så går man inte miste om försäkringen och framför allt inte skada sig eller andra.

Jag försöker inte vara ironisk, sarkastisk eller liknande...smilysarna gör en orättvisa ibland :)
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Extra kostnad för att säkra upp huset

Inlägg av Jensa »

Hos Ellevio skiljer det ca 100 kr/mån från 16A till 20A och ca 130 kr/mån att gå från 20A till 25A. Om du ska dra nya kablar är väl det bästa att dimensionera så att du klarar minst 25A. Men eftersom du inte fått bilen än så är mitt tips att testa först innan du säkrar upp hela huset. Du kan gott klara dig på 16A huvudsäkring.
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
Hyted
Teslaägare
Inlägg: 520
Blev medlem: 14 jan 2017 21:57
Ort: Mariestad

Re: Extra kostnad för att säkra upp huset

Inlägg av Hyted »

Jag har 16 amperes huvudsäkringar och har aldrig märkt av något problem.
Laddar med 10a/fas med start vid midnatt.
Fungerar och räcker defenitivt iaf för mig och helt säkert för de allra flesta.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6519
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Extra kostnad för att säkra upp huset

Inlägg av Tars »

mgorgis skrev:
Det är inte meningen att trampa någon på tårna men jag tycker att alla har rätt att tycka vad dem vill...det finns mycket i livet som folk tycker är dyrt medan andra tycker inte det. Det är viktigt att man får säga va man tycker utan att någon tar illa vid sig, eftersom det är inte riktat mot någon person.

Elektrikern ifråga var oförskämd och sarkastisk när jag frågade varför en bilresa kostar 400kr ex. moms inom Stockholm och han förklarade lite som några här gör och avslutar med att han kan ta cykeln men lämna alla verktyg hemma....det är dålig stil och det förbättrar inte förtroende för hantverkare....vissa är säkert hederliga och trevliga så ta det inte personligt.

Jag är så nöjd att jag har gröna fingrar och fixar allt som jag stött på, bil, hus, trädgård med mera men som sagt, man behöver ibland certifierade yrkesfolk för sånt ifall det blir en brand eller liknande så går man inte miste om försäkringen och framför allt inte skada sig eller andra.

Jag försöker inte vara ironisk, sarkastisk eller liknande...smilysarna gör en orättvisa ibland :)
Du trampar ingen på tårna. Det är dock svårt att utrycka sig i text med känslor, så då gör jag nu såhär så du inte uppfattar att jag tog illa vid mig. Bild
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Re: Extra kostnad för att säkra upp huset

Inlägg av mgorgis »

Verkar som att jag har 20A trots allt så det är bara o dra 3 fas kabeln istället för den vita som går in i gråa kabelslangen så kommer den ut i förrådet vid uppfarten
8B1A9409-4A3B-4A89-BCE7-55779445BAD8.jpeg
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5972
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Extra kostnad för att säkra upp huset

Inlägg av Remuz »

Så enkelt är det inte. Olika rör till olika effekter. Olika dimension på kabel beroende på längd och förläggningssätt
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1104
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Extra kostnad för att säkra upp huset

Inlägg av Kriper »

Anlitade elektiker som drog markrör direkt från mätarskåpet på stolpen 25 A vid vägen till garaget. Avstånd ca. 20 meter och med två 16-handskar, en inne och en ut, samt en separat central inne i garaget, betalade jag 12 000 inkl. moms inkl. rot.
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
Wir
Teslaägare
Inlägg: 183
Blev medlem: 16 apr 2017 00:39
Ort: Gävle

Re: Extra kostnad för att säkra upp huset

Inlägg av Wir »

Hyted skrev:
Jag har 16 amperes huvudsäkringar och har aldrig märkt av något problem.
Laddar med 10a/fas med start vid midnatt.
Fungerar och räcker defenitivt iaf för mig och helt säkert för de allra flesta.
Jag har likadant. 16A säkring men ställt in bilen på att ladda 10A (3-fas Teslas Wall Connector).

Aldrig haft några problem, laddar så fort jag pluggar in bilen. Får 3.3 mil/timme, räcker mer än väl för mig.
Model S 90D -17
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Re: Extra kostnad för att säkra upp huset

Inlägg av mgorgis »

Remuz skrev:
Så enkelt är det inte. Olika rör till olika effekter. Olika dimension på kabel beroende på längd och förläggningssätt
Ja jag tänkte byta ut röret också då nya kabeln får inte plats i den. Måste också köpa till 2 automat säkringar och större jordfelsbrytare.
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Re: Extra kostnad för att säkra upp huset

Inlägg av mgorgis »

Någon som vet om det är ett krav eller kanske rekommendation på ifall man ska ha B eller C typ jordfelsbrytare? iaf vad gäller laddning av Teslan
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Extra kostnad för att säkra upp huset

Inlägg av Svenssons »

mgorgis skrev:
Någon som vet om det är ett krav eller kanske rekommendation på ifall man ska ha B eller C typ jordfelsbrytare? iaf vad gäller laddning av Teslan
Det är väl mellan typ A och typ B som diskussionen gäller:
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 57&t=10134
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
joel80
elbilist
Inlägg: 3071
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Extra kostnad för att säkra upp huset

Inlägg av joel80 »

Lite off topic kanske.. Men vi tar 600kr ex moms för resa inom Stockholm. Nu har vi bara företagskunder.. Men det är samma utgifter.. Betalade över 500kr bara i parkering på senaste jobbet inne centralt i stan så totalt gick vi nog back på själva resan.. (var tvungen att åka ner i garage och parkera.. Dom tog 550kr för drygt 7h.) Fick I allafall i 4 mils laddning I hybriden.. Haha..
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Skriv svar