Är första förhöjd hyra vid företagsleasing borttaget?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2266
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Är första förhöjd hyra vid företagsleasing borttaget?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Är första förhöjd hyra vid företagsleasing borttaget?

Fick ett förslag där det var 0:- i första förhöjd hyra.

Är det så idag hos de flesta?
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Är första förhöjd hyra vid företagsleasing borttaget?

Inlägg av Kulingen »

Du kan välja 0 eller 20% insatts på Tesla design studio
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Re: Är första förhöjd hyra vid företagsleasing borttaget?

Inlägg av mgorgis »

Kulingen skrev:
Du kan välja 0 eller 20% insatts på Tesla design studio
Förtydligande: det är inte säkert att du får ha 0% för första förhöjda hyra bara för att du får välja det på design studio. Mitt företag är bara något år gammalt och när jag visade intresse för företag leasing så gjorde de någon sorts kreditupplysning och återkom med att det krävdes 20% där.

Jag tycker att det är bra med att betala en summa i början för att underlätta månadsbetalningarna och restvärdet....men det är kanske bara jag som tänker så
Användarvisningsbild
Hyted
Teslaägare
Inlägg: 520
Blev medlem: 14 jan 2017 21:57
Ort: Mariestad

Re: Är första förhöjd hyra vid företagsleasing borttaget?

Inlägg av Hyted »

De kan kräva mer än 20% också om dom vill. Det handlar om hur säkert de anser bolaget är.
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Är första förhöjd hyra vid företagsleasing borttaget?

Inlägg av oscfor »

Framförallt är det skattemässigt fördelaktigt att betala förhöjd första leasingavgift, så det kommer aldrig att försvinna (om inte skattereglerna ändras).
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
Xmag
Teslaägare
Inlägg: 290
Blev medlem: 20 sep 2017 20:50
Ort: Stockholm

Re: Är första förhöjd hyra vid företagsleasing borttaget?

Inlägg av Xmag »

oscfor skrev:
Framförallt är det skattemässigt fördelaktigt att betala förhöjd första leasingavgift, så det kommer aldrig att försvinna (om inte skattereglerna ändras).
Varför är det skattemässigt en fördel?
"Elbilisterna satt i ett hörn och tissla och tesla."
Användarvisningsbild
CPatrikL
Teslaägare
Inlägg: 16
Blev medlem: 21 aug 2017 09:24

Re: Är första förhöjd hyra vid företagsleasing borttaget?

Inlägg av CPatrikL »

oscfor skrev:
Framförallt är det skattemässigt fördelaktigt att betala förhöjd första leasingavgift, så det kommer aldrig att försvinna (om inte skattereglerna ändras).
Nej det är väl inga skattemässiga skillnader på första förhöjda och resten. Vad som däremot är skattemässigt fördelaktigt är att ha ett så lågt restvärde som möjligt på leasingen då man inte får dra halva momsen på den delen. Konstigt nog verkar detta inte vara reglerat alls men iom restvärdesgaranti om man leasar via Tesla/DNB så är det väl svårt att hävda lägre än det värdet...
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2266
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Är första förhöjd hyra vid företagsleasing borttaget?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Den första förhöjda hyran måste ju fördelas ut över alla tre åren.

Om jag istället har 0:- som första hyra och sedan en rätt hög månadskostnad, så att restvärdet blir lagom lågt, blir det väl samma skattemässiga resultat men lite enklare att bokföra?

Löser jag ut bilen på företaget efter leasingperioden blir den ju momssmittad.

Om bilen skulle vara betald med mycket höga leasingavgifter ned till 100 000:- som restvärde efter 3 år, och sedan säljas inom kort för 500 000:- är det då någon moms som ska redovisas?

Vilken nivå är vettig att ha efter 3 år egentligen?
Användarvisningsbild
MrX
Teslaägare
Inlägg: 161
Blev medlem: 22 jul 2016 11:59
Kontakt:

Re: Är första förhöjd hyra vid företagsleasing borttaget?

Inlägg av MrX »

CPatrikL skrev:
oscfor skrev:
Framförallt är det skattemässigt fördelaktigt att betala förhöjd första leasingavgift, så det kommer aldrig att försvinna (om inte skattereglerna ändras).
Nej det är väl inga skattemässiga skillnader på första förhöjda och resten. Vad som däremot är skattemässigt fördelaktigt är att ha ett så lågt restvärde som möjligt på leasingen då man inte får dra halva momsen på den delen. Konstigt nog verkar detta inte vara reglerat alls men iom restvärdesgaranti om man leasar via Tesla/DNB så är det väl svårt att hävda lägre än det värdet...
Ifall du säljer till lägre än marknadsvärde så får du straffmomsa upp till marknadsvärde tyvärr. Så enda anledningen jag kan se för att betala en första förhöjda avgift >20% skulle vara marginellt lägre räntekostnad.
Referral-länk för 9000 SEK rabatt och fri supercharging: http://---. Kolla gärna in min kostnadskalkylator vid företagsleasing på http://www.goingtesla.se/kostnadskalkylator
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Är första förhöjd hyra vid företagsleasing borttaget?

Inlägg av Leo »

Nja tror inte du behöver "straffmomsa" mellan en låg restskuld och lite högre verkligt försäljningspris.

danni brukar vara insatt i såna här frågor och kan säkert bekräfta det från sitt håll också.

Men har inte fått några påpekande från revisor eller deklarationskonsulter då vi haft precis det fallet.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Är första förhöjd hyra vid företagsleasing borttaget?

Inlägg av oscfor »

Off Grid Byggaren skrev:
Den första förhöjda hyran måste ju fördelas ut över alla tre åren.

Om jag istället har 0:- som första hyra och sedan en rätt hög månadskostnad, så att restvärdet blir lagom lågt, blir det väl samma skattemässiga resultat men lite enklare att bokföra?

Löser jag ut bilen på företaget efter leasingperioden blir den ju momssmittad.

Om bilen skulle vara betald med mycket höga leasingavgifter ned till 100 000:- som restvärde efter 3 år, och sedan säljas inom kort för 500 000:- är det då någon moms som ska redovisas?

Vilken nivå är vettig att ha efter 3 år egentligen?
Nej, det är det som är det fina i kråksången. Någon extra moms utfaller inte då utan det är en ren vinst för bolaget, så att säga.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Är första förhöjd hyra vid företagsleasing borttaget?

Inlägg av oscfor »

Xmag skrev:
oscfor skrev:
Framförallt är det skattemässigt fördelaktigt att betala förhöjd första leasingavgift, så det kommer aldrig att försvinna (om inte skattereglerna ändras).
Varför är det skattemässigt en fördel?
Eftersom du får dra halva momsen på all leasing, men inte på köp av bil, så är det bättre att betala så mycket leasing som möjligt.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
Hyted
Teslaägare
Inlägg: 520
Blev medlem: 14 jan 2017 21:57
Ort: Mariestad

Re: Är första förhöjd hyra vid företagsleasing borttaget?

Inlägg av Hyted »

Jag skulle säga att gränsen för restvärdet ligger någonstans vid 40%.
Under det så kan det ses som ett köp och då ska full moms betalas.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Är första förhöjd hyra vid företagsleasing borttaget?

Inlägg av danni »

oscfor skrev:
Xmag skrev:
oscfor skrev:
Framförallt är det skattemässigt fördelaktigt att betala förhöjd första leasingavgift, så det kommer aldrig att försvinna (om inte skattereglerna ändras).
Varför är det skattemässigt en fördel?
Eftersom du får dra halva momsen på all leasing, men inte på köp av bil, så är det bättre att betala så mycket leasing som möjligt.
Fast hur mycket du betalar av bestäms av restvärdet och inget annat. Har du 30% i restvärde så kommer du dra av lika mycket moms oavsett om du sätter första förhöjd till 0% eller 40%. Så som redan påpekats i tråden så påverkar inte första förhöjd hyra skatteeffekterna alls.

Vad gäller trådstartens fråga så har det aldrig funnits något lagkrav på första förhöjd hyra på samma sätt som det finns krav på kontantinsats vid privatköp. 0% är och har alltid varit vanligt, det är vad jag oftast lagt när jag köpt bilar tidigare (men DNB krävde kontantinsats när jag köpte Teslan).
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Xmag
Teslaägare
Inlägg: 290
Blev medlem: 20 sep 2017 20:50
Ort: Stockholm

Re: Är första förhöjd hyra vid företagsleasing borttaget?

Inlägg av Xmag »

Tidigare har jag fått höra att 40% är lägsta restvärde på tre år. Annars kunde man ha 0% och köpa bilen genom att ha en förhöjd hyra på 100%. Förstår inte varför man får dra halva momsen om man leasar men inte om man köper. Dessutom är halva momsen rätt konstigt... Om vi pratar om finansiell leasing (egentligen avbetalning) så betalar företaget hela momsen på kvarvarande summa den dagen bilen köps ut (vilket företaget måste göra - till restvärdet). Ägare eller anställd får inte köpa bilen under marknadsvärdet (här är restvärdet oväsentligt). Köper man bilen under vad som kan bedömas vara marknadsvärde skall man betala förmånsskatt på mellanskillnaden.
"Elbilisterna satt i ett hörn och tissla och tesla."
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Är första förhöjd hyra vid företagsleasing borttaget?

Inlägg av Smutt »

Xmag skrev:
Tidigare har jag fått höra att 40% är lägsta restvärde på tre år. Annars kunde man ha 0% och köpa bilen genom att ha en förhöjd hyra på 100%. Förstår inte varför man får dra halva momsen om man leasar men inte om man köper. Dessutom är halva momsen rätt konstigt... Om vi pratar om finansiell leasing (egentligen avbetalning) så betalar företaget hela momsen på kvarvarande summa den dagen bilen köps ut (vilket företaget måste göra - till restvärdet). Ägare eller anställd får inte köpa bilen under marknadsvärdet (här är restvärdet oväsentligt). Köper man bilen under vad som kan bedömas vara marknadsvärde skall man betala förmånsskatt på mellanskillnaden.
Jag har Leasat med 10% restvärde men det har inte gått dom senaste 15 åren
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Xmag
Teslaägare
Inlägg: 290
Blev medlem: 20 sep 2017 20:50
Ort: Stockholm

Re: Är första förhöjd hyra vid företagsleasing borttaget?

Inlägg av Xmag »

Smutt skrev:
Xmag skrev:
Tidigare har jag fått höra att 40% är lägsta restvärde på tre år. Annars kunde man ha 0% och köpa bilen genom att ha en förhöjd hyra på 100%. Förstår inte varför man får dra halva momsen om man leasar men inte om man köper. Dessutom är halva momsen rätt konstigt... Om vi pratar om finansiell leasing (egentligen avbetalning) så betalar företaget hela momsen på kvarvarande summa den dagen bilen köps ut (vilket företaget måste göra - till restvärdet). Ägare eller anställd får inte köpa bilen under marknadsvärdet (här är restvärdet oväsentligt). Köper man bilen under vad som kan bedömas vara marknadsvärde skall man betala förmånsskatt på mellanskillnaden.
Jag har Leasat med 10% restvärde men det har inte gått dom senaste 15 åren
Det är kanske som många regler att säljarna inte bryr sig så mycket och blir det inte nån granskning går det bra. Men om man blir granskad och fel upptäcks får man betala skatter retroaktivt plus straffavgifter.
"Elbilisterna satt i ett hörn och tissla och tesla."
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Är första förhöjd hyra vid företagsleasing borttaget?

Inlägg av danni »

Xmag skrev:
Tidigare har jag fått höra att 40% är lägsta restvärde på tre år. Annars kunde man ha 0% och köpa bilen genom att ha en förhöjd hyra på 100%. Förstår inte varför man får dra halva momsen om man leasar men inte om man köper. Dessutom är halva momsen rätt konstigt... Om vi pratar om finansiell leasing (egentligen avbetalning) så betalar företaget hela momsen på kvarvarande summa den dagen bilen köps ut (vilket företaget måste göra - till restvärdet). Ägare eller anställd får inte köpa bilen under marknadsvärdet (här är restvärdet oväsentligt). Köper man bilen under vad som kan bedömas vara marknadsvärde skall man betala förmånsskatt på mellanskillnaden.
Sätter du det för lågt så räknas det som förtäckt köp, ja. Det finns dock ingen fast gräns. Jag har själv vågat sätta det så lågt som 30% tidigare, men lägre hade jag inte vågat gå. Och visst är momsreglerna jättekonstiga, särskilt i att de gynnar en viss finansieringsform över andra.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Är första förhöjd hyra vid företagsleasing borttaget?

Inlägg av Bjelke »

danni skrev:
Xmag skrev:
Tidigare har jag fått höra att 40% är lägsta restvärde på tre år. Annars kunde man ha 0% och köpa bilen genom att ha en förhöjd hyra på 100%. Förstår inte varför man får dra halva momsen om man leasar men inte om man köper. Dessutom är halva momsen rätt konstigt... Om vi pratar om finansiell leasing (egentligen avbetalning) så betalar företaget hela momsen på kvarvarande summa den dagen bilen köps ut (vilket företaget måste göra - till restvärdet). Ägare eller anställd får inte köpa bilen under marknadsvärdet (här är restvärdet oväsentligt). Köper man bilen under vad som kan bedömas vara marknadsvärde skall man betala förmånsskatt på mellanskillnaden.
Sätter du det för lågt så räknas det som förtäckt köp, ja. Det finns dock ingen fast gräns. Jag har själv vågat sätta det så lågt som 30% tidigare, men lägre hade jag inte vågat gå. Och visst är momsreglerna jättekonstiga, särskilt i att de gynnar en viss finansieringsform över andra.
Jag har 30% på Teslan och 25% på Leafen. När jag frågade om just Leafen så fick jag samma svar, 25%, av samtliga
vilket var min revisor, leasingbolaget, säljaren och Skatteverket så det verkar ganska säkert, och det var nu 4 år sedan.
Leafen tog jag 1,5 år före Teslan...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Verdi

Re: Är första förhöjd hyra vid företagsleasing borttaget?

Inlägg av Verdi »

Första förhöjda avgiften får inte vara högre än 40% har jag för mig.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5512
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Är första förhöjd hyra vid företagsleasing borttaget?

Inlägg av Gustafsson »

Man får väl ta med räntan i kalkylen också. Med högre första avgift minskar skulden och därmed räntekostnaden väl ? Om man kan få 0,25 % ränta är det nog mer gynnsamt att inte sätta in något kontant, men om den är låt säga 3%, så blir det ju rätt många tusen extra som kommer på månadskostnaden i leasingen.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Skriv svar