Förmodlgen för att det blir lättare att hantera kabeln när den är avlastad högt upp.bylund skrev:Vad är fördelen med så höga stolpar med lång sladd? Att det går att hitta den även om man plogat in dem?
350kw laddning
Moderator: Redaktion
Re: 350 kW laddning
Re: 350 kW laddning
Om kabeln inte kan nudda marken kommer den inte slitas så fort.bylund skrev:Vad är fördelen med så höga stolpar med lång sladd? Att det går att hitta den även om man plogat in dem?
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: 350 kW laddning
Kanske tom så att kontakten inte slår i marken om man tappar den? Det är ju iaf ett problem på nästan alla laddare idag.Simon skrev:Om kabeln inte kan nudda marken kommer den inte slitas så fort.bylund skrev:Vad är fördelen med så höga stolpar med lång sladd? Att det går att hitta den även om man plogat in dem?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: 350kw laddning
Lite intressanta uttalanden från Porsche ang. prissättning för laddning. Antar det gäller Ionity.
Porsche will not be following Tesla's lead by offering free electricity to buyers of its upcoming electric sports cars.
Instead, the German automaker says it will charge for electricity from day one, and that it will be a similar price to refuelling with gas. This move is at odds with Tesla, which has offered free use of its Supercharger network for several years and has only recently transitioned away from this strategy by billing all Model 3 owners for use of the fast-charging stations.
And while Tesla's Supercharger fees are far lower than filling a car with gas to cover an equal distance, Porsche says it will price the use of its chargers at a similar amount to gasoline.
When asked by GearBrain if Porsche's electric car chargers will be operated as profit centers, Lutz Meschke, deputy chairman of the executive board, laughed, then said: "Yes, we want to earn money with the new products and services. Of course. Yes."
https://www.gearbrain.com/porsche-missi ... 14338.html
Porsche will not be following Tesla's lead by offering free electricity to buyers of its upcoming electric sports cars.
Instead, the German automaker says it will charge for electricity from day one, and that it will be a similar price to refuelling with gas. This move is at odds with Tesla, which has offered free use of its Supercharger network for several years and has only recently transitioned away from this strategy by billing all Model 3 owners for use of the fast-charging stations.
And while Tesla's Supercharger fees are far lower than filling a car with gas to cover an equal distance, Porsche says it will price the use of its chargers at a similar amount to gasoline.
When asked by GearBrain if Porsche's electric car chargers will be operated as profit centers, Lutz Meschke, deputy chairman of the executive board, laughed, then said: "Yes, we want to earn money with the new products and services. Of course. Yes."
https://www.gearbrain.com/porsche-missi ... 14338.html
Re: 350kw laddning
OK? Han har inte hört talas om marknadsekonomi? Om nån tar för mycket betalt så kommer andra aktörer att ta mindre och så är prispressen i gång.helix skrev:Lite intressanta uttalanden från Porsche ang. prissättning för laddning. Antar det gäller Ionity.
Porsche will not be following Tesla's lead by offering free electricity to buyers of its upcoming electric sports cars.
Instead, the German automaker says it will charge for electricity from day one, and that it will be a similar price to refuelling with gas. This move is at odds with Tesla, which has offered free use of its Supercharger network for several years and has only recently transitioned away from this strategy by billing all Model 3 owners for use of the fast-charging stations.
And while Tesla's Supercharger fees are far lower than filling a car with gas to cover an equal distance, Porsche says it will price the use of its chargers at a similar amount to gasoline.
When asked by GearBrain if Porsche's electric car chargers will be operated as profit centers, Lutz Meschke, deputy chairman of the executive board, laughed, then said: "Yes, we want to earn money with the new products and services. Of course. Yes."
https://www.gearbrain.com/porsche-missi ... 14338.html
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: 350kw laddning
Och med tanke på vilken bil vi pratar om så är det ju inte direkt en jättesnål liten Nissan Micra lixom utan en super-mega-värsting-Porsche, så en motsvarande kostnad borde alltså bli rejält dyr jämförtJerker skrev:OK? Han har inte hört talas om marknadsekonomi? Om nån tar för mycket betalt så kommer andra aktörer att ta mindre och så är prispressen i gång.helix skrev:Lite intressanta uttalanden från Porsche ang. prissättning för laddning. Antar det gäller Ionity.
Porsche will not be following Tesla's lead by offering free electricity to buyers of its upcoming electric sports cars.
Instead, the German automaker says it will charge for electricity from day one, and that it will be a similar price to refuelling with gas. This move is at odds with Tesla, which has offered free use of its Supercharger network for several years and has only recently transitioned away from this strategy by billing all Model 3 owners for use of the fast-charging stations.
And while Tesla's Supercharger fees are far lower than filling a car with gas to cover an equal distance, Porsche says it will price the use of its chargers at a similar amount to gasoline.
When asked by GearBrain if Porsche's electric car chargers will be operated as profit centers, Lutz Meschke, deputy chairman of the executive board, laughed, then said: "Yes, we want to earn money with the new products and services. Of course. Yes."
https://www.gearbrain.com/porsche-missi ... 14338.html
med att ladda på andra sätt, motsvarande 20-25kr/mil eller nåt sånt?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: 350kw laddning
För varje ny traditionell tillverkare som erbjuder elbil blir det uppenbart hur rätt Tesla gör med precis allt.
Model S P85DL+
Re: 350kw laddning
Jag tror det beror på att Elon Musk har något annat för ögonen än den arrogante Porschedirektören.mans71 skrev:För varje ny traditionell tillverkare som erbjuder elbil blir det uppenbart hur rätt Tesla gör med precis allt.
- * Elon vill att ebilar ska bli accepterade som bilar likvärdiga med fossilbilar. Då måste man bygga elbilar som är mycket bättre än fossilbilar. Man måste också se till att det finns en laddinfrastruktur så att ägarna inte känner begränsningar. För att ägarna dessutom ska känna sig privilegierade så gör man laddnätverket gratis. Elon är inte ute efter att hans bilföretag i första hand ska generera en vinst för vinstens egen skull utan för att kunna leva vidare och utvidga sortimentet. Det i sin tur är för att sätta press på andra biltillverkare, för när bilköparna upptäcker hur bra elbilar är så går de till sina invanda bilmärken och frågar efter elbilar eller så överger de sitt gamla märke och köper en Tesla. Elons övergripande vision är att alla ska sluta tillverka fossilbilar för att det är en viktig komponent i lösningen på klimatproblemet. Elon vill rädda världen (och som backupplan har han att fly till Mars).
- * Porschedirektören Lutz Meschke vill tjäna pengar.
Re: 350kw laddning
Jag tror du har rätt... och när man hör sådana här uttalanden så blir jag bara arg och men också förvånad över att de aldrig förstår... Ja jag hoppas verligen Tesla lyckas och att man snart kan börja visa vinst. Jo jag vet de investerar och att de gör vinst per bil men samtidigt kan man inte investera i all tid och evighet men de klarar några några åt till.Jerker skrev:Jag tror det beror på att Elon Musk har något annat för ögonen än den arrogante Porschedirektören.mans71 skrev:För varje ny traditionell tillverkare som erbjuder elbil blir det uppenbart hur rätt Tesla gör med precis allt.
- * Elon vill att ebilar ska bli accepterade som bilar likvärdiga med fossilbilar. Då måste man bygga elbilar som är mycket bättre än fossilbilar. Man måste också se till att det finns en laddinfrastruktur så att ägarna inte känner begränsningar. För att ägarna dessutom ska känna sig privilegierade så gör man laddnätverket gratis. Elon är inte ute efter att hans bilföretag i första hand ska generera en vinst för vinstens egen skull utan för att kunna leva vidare och utvidga sortimentet. Det i sin tur är för att sätta press på andra biltillverkare, för när bilköparna upptäcker hur bra elbilar är så går de till sina invanda bilmärken och frågar efter elbilar eller så överger de sitt gamla märke och köper en Tesla. Elons övergripande vision är att alla ska sluta tillverka fossilbilar för att det är en viktig komponent i lösningen på klimatproblemet. Elon vill rädda världen (och som backupplan har han att fly till Mars).
Nån som ser skillnaden mellan dessa två visioner?
- * Porschedirektören Lutz Meschke vill tjäna pengar.
Problemet med detta är samtidigt att även om vi älskar Tesla här så kommer Tesla inte klara att vända hela marknaden till elbilar utan de behöver ha med övrig bilmarknad... Låt oss hoppas att alla inte har samma inställning som herr Meschke.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: 350kw laddning
Jag tycker Tesla har FEL som ger bort gratis elektricitet. Visst det är jättebra för oss men det uppmanar ju folk att slösa. Man åker långt för att det är billigt. Som han här på forumet som körde till Sälen ToR bara för att det var gratis. Det är knappast vägen till ett hållbart samhälle.
Det finns ju faktiskt en orsak till att vi har uppmanats att byta våra glödlampor mot lågenergilampor, våra gamla elslösande vitvaror mot nya snålare osv. Elektricitet är INTE miljöneutralt. All el kostar för miljön på ett eller annat sätt. Även sol och vind.
Just nu kan man argumentera för att vi behöver billigt drivmedel eftersom vi köpt bilar som är klart dyrare än fossildrivna alternativ. Men i längden ser jag inte varför det ska vara gratis.
Kom även ihåg att den största delen av laddningen görs hemma så även om det skulle kosta 5:-/kWh eller liknande på SuC så skulle det ändå vara klart billigare med drivmedlet för en elbil. Det är bara det att okynnesresor inte skulle uppmuntras.
Med det sagt så är jag såklart ändå glad att det är gratis för just mig. Men om vi höjer blicken?
Det finns ju faktiskt en orsak till att vi har uppmanats att byta våra glödlampor mot lågenergilampor, våra gamla elslösande vitvaror mot nya snålare osv. Elektricitet är INTE miljöneutralt. All el kostar för miljön på ett eller annat sätt. Även sol och vind.
Just nu kan man argumentera för att vi behöver billigt drivmedel eftersom vi köpt bilar som är klart dyrare än fossildrivna alternativ. Men i längden ser jag inte varför det ska vara gratis.
Kom även ihåg att den största delen av laddningen görs hemma så även om det skulle kosta 5:-/kWh eller liknande på SuC så skulle det ändå vara klart billigare med drivmedlet för en elbil. Det är bara det att okynnesresor inte skulle uppmuntras.
Med det sagt så är jag såklart ändå glad att det är gratis för just mig. Men om vi höjer blicken?
Re: 350kw laddning
Jerker skrev:Jag tror det beror på att Elon Musk har något annat för ögonen än den arrogante Porschedirektören.mans71 skrev:För varje ny traditionell tillverkare som erbjuder elbil blir det uppenbart hur rätt Tesla gör med precis allt.
- * Elon vill att ebilar ska bli accepterade som bilar likvärdiga med fossilbilar. Då måste man bygga elbilar som är mycket bättre än fossilbilar. Man måste också se till att det finns en laddinfrastruktur så att ägarna inte känner begränsningar. För att ägarna dessutom ska känna sig privilegierade så gör man laddnätverket gratis. Elon är inte ute efter att hans bilföretag i första hand ska generera en vinst för vinstens egen skull utan för att kunna leva vidare och utvidga sortimentet. Det i sin tur är för att sätta press på andra biltillverkare, för när bilköparna upptäcker hur bra elbilar är så går de till sina invanda bilmärken och frågar efter elbilar eller så överger de sitt gamla märke och köper en Tesla. Elons övergripande vision är att alla ska sluta tillverka fossilbilar för att det är en viktig komponent i lösningen på klimatproblemet. Elon vill rädda världen (och som backupplan har han att fly till Mars).
Nån som ser skillnaden mellan dessa två visioner?
- * Porschedirektören Lutz Meschke vill tjäna pengar.
Utan Lutz Meschke och människor som honom skulle inte Elon lyckas. Ja, om vi inte ska socialisera hela produktionsapparaten och tvinga på folk elbilar då... Tesla går med förlust. Ska det här med elbilar överleva så krävs det att tillverkarna går med vinst. Annars blir det ingenting.
Visst, Elon är en visionär och allt det. Men precis som med "den nya ekonomin" som var i ropet under IT-bubblan under sent 90-tal så upphör inte ekonomiska lagar att gälla bara någon kommer med nya tankar och fina ord. Vare sig han heter Birgersson eller Musk. Pengarna ska in.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: 350kw laddning
Jag håller med, det är faktiskt inte realistiskt att set skall vara gratis, inte ens Teslas pris om man saknar gratis laddning är realistiskt just nu. Det täcker inte uppförandet av så många platser och stolpar som kommer behövas i framtiden, pengarna måste komma in.
För övrigt skulle jag hellre betala Porsches priser och ladda i den hastigheten än gratis hos Tesla, bara på grund av tidsvinsten.
För övrigt skulle jag hellre betala Porsches priser och ladda i den hastigheten än gratis hos Tesla, bara på grund av tidsvinsten.
Re: 350kw laddning
Jag tror att när man är ute på resa så kan man ta avgifter och Porsche och alla andra fossiltillverkare måste hitta sätt att ställa om inkomsterna då service och verkstäder inte längre kan ta den största delen av kakan, detta är ett sätt. Konkurrens kommer förstås.OfarligTesla skrev:Jag håller med, det är faktiskt inte realistiskt att set skall vara gratis, inte ens Teslas pris om man saknar gratis laddning är realistiskt just nu. Det täcker inte uppförandet av så många platser och stolpar som kommer behövas i framtiden, pengarna måste komma in.
För övrigt skulle jag hellre betala Porsches priser och ladda i den hastigheten än gratis hos Tesla, bara på grund av tidsvinsten.
Betänk också att det fortfarande är billigare att köra elbil trots samma pris som soppa utmed motorvägen, pga till vardags laddar man hemma.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: 350kw laddning
Jo jag håller med, men de betyder inte att de ska kosta som att köra på bensin vilket jag inte tror du heller tycker...Verdi skrev:Jag tycker Tesla har FEL som ger bort gratis elektricitet. Visst det är jättebra för oss men det uppmanar ju folk att slösa. Man åker långt för att det är billigt. Som han här på forumet som körde till Sälen ToR bara för att det var gratis. Det är knappast vägen till ett hållbart samhälle.
Det finns ju faktiskt en orsak till att vi har uppmanats att byta våra glödlampor mot lågenergilampor, våra gamla elslösande vitvaror mot nya snålare osv. Elektricitet är INTE miljöneutralt. All el kostar för miljön på ett eller annat sätt. Även sol och vind.
Just nu kan man argumentera för att vi behöver billigt drivmedel eftersom vi köpt bilar som är klart dyrare än fossildrivna alternativ. Men i längden ser jag inte varför det ska vara gratis.
Kom även ihåg att den största delen av laddningen görs hemma så även om det skulle kosta 5:-/kWh eller liknande på SuC så skulle det ändå vara klart billigare med drivmedlet för en elbil. Det är bara det att okynnesresor inte skulle uppmuntras.
Med det sagt så är jag såklart ändå glad att det är gratis för just mig. Men om vi höjer blicken?
Jag tycker att laddning på snabbladdare ska mist kosta aningen mer än att ladda hemma mes strömmen från vårt nät. Så är de ju för M3 vilket jag tycker är mycket bra.
De som driver laddnätverk måste dock såklart ta ut en avgift så de kan se vinst i att bygga för annars kommer vi ju inte få några laddare och där blir de lite problem när biltillverkar som Tesla mer eller mindre subventionerar sina laddare, detta gör ju faktiskt att de kommersiella laddnätverken som clever och E.on hålls tillbaka men jo jag ser både för och nackdelar.
Jag såg förresten i en annan tråd att Clever inte gör vinst, ja de kommer vara svårt såklart så länge tex e.on har laddare som är gratis bredvid clever så som de är här i Lödde och säkert på andra platser också.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: 350kw laddning
Upplysningsvis så har Tesla, mig veterligen, aldrig erbjudit gratis laddning. De har öronmärkt en del av bilarnas nypris till utbyggnad och laddning på SuC. Vissa kommer att ladda ofta, andra kommer att ladda mer sällan. Själv har jag laddat mindre än 100 kWh timmar på SuC sedan jag hämtade ut bilen i juni 2015.OfarligTesla skrev:Jag håller med, det är faktiskt inte realistiskt att set skall vara gratis, inte ens Teslas pris om man saknar gratis laddning är realistiskt just nu. Det täcker inte uppförandet av så många platser och stolpar som kommer behövas i framtiden, pengarna måste komma in.
För övrigt skulle jag hellre betala Porsches priser och ladda i den hastigheten än gratis hos Tesla, bara på grund av tidsvinsten.
Installerat 13,2 kWp solceller
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: 350kw laddning
Ja men de föder som sagts slöseri och kommer inte fungera när laddhastigheter kommer höjas (då kan folk enkelt ladda där istället för hemma). För att få till en stor utbyggnad och nå de mål som Tesla nu satt upp för sig så måste laddning bli en ganska stor intäktskälla. Aktieägare är nog inte sugna på att skjuta till mer och mer pengar till byggandet av nya laddare (och ombyggnationen av gamla när laddhastigheter ökar), så det måste bli självförsörjande åtminstone.+46 skrev:Upplysningsvis så har Tesla, mig veterligen, aldrig erbjudit gratis laddning. De har öronmärkt en del av bilarnas nypris till utbyggnad och laddning på SuC. Vissa kommer att ladda ofta, andra kommer att ladda mer sällan. Själv har jag laddat mindre än 100 kWh timmar på SuC sedan jag hämtade ut bilen i juni 2015.OfarligTesla skrev:Jag håller med, det är faktiskt inte realistiskt att set skall vara gratis, inte ens Teslas pris om man saknar gratis laddning är realistiskt just nu. Det täcker inte uppförandet av så många platser och stolpar som kommer behövas i framtiden, pengarna måste komma in.
För övrigt skulle jag hellre betala Porsches priser och ladda i den hastigheten än gratis hos Tesla, bara på grund av tidsvinsten.
Även om en del öronmärks tror jag inte det räcker även om fördelen är en klumpsumma nu.
Re: 350kw laddning
Snabbladdare måste bära sig själva och gå med vinst om vi ska få bra täckning. Andra kanske tycker annorlunda men för mig är det viktigare att det finns en bra infrastruktur som fungerar än att den är billig. Varför ska just elbilar kunna köras billigare på långresa? Vi åker ju så billigt resten av tiden när vi kan ladda hemma.chaffis75 skrev:Jo jag håller med, men de betyder inte att de ska kosta som att köra på bensin vilket jag inte tror du heller tycker...Verdi skrev:Jag tycker Tesla har FEL som ger bort gratis elektricitet. Visst det är jättebra för oss men det uppmanar ju folk att slösa. Man åker långt för att det är billigt. Som han här på forumet som körde till Sälen ToR bara för att det var gratis. Det är knappast vägen till ett hållbart samhälle.
Det finns ju faktiskt en orsak till att vi har uppmanats att byta våra glödlampor mot lågenergilampor, våra gamla elslösande vitvaror mot nya snålare osv. Elektricitet är INTE miljöneutralt. All el kostar för miljön på ett eller annat sätt. Även sol och vind.
Just nu kan man argumentera för att vi behöver billigt drivmedel eftersom vi köpt bilar som är klart dyrare än fossildrivna alternativ. Men i längden ser jag inte varför det ska vara gratis.
Kom även ihåg att den största delen av laddningen görs hemma så även om det skulle kosta 5:-/kWh eller liknande på SuC så skulle det ändå vara klart billigare med drivmedlet för en elbil. Det är bara det att okynnesresor inte skulle uppmuntras.
Med det sagt så är jag såklart ändå glad att det är gratis för just mig. Men om vi höjer blicken?
Jag tycker att laddning på snabbladdare ska mist kosta aningen mer än att ladda hemma mes strömmen från vårt nät. Så är de ju för M3 vilket jag tycker är mycket bra.
De som driver laddnätverk måste dock såklart ta ut en avgift så de kan se vinst i att bygga för annars kommer vi ju inte få några laddare och där blir de lite problem när biltillverkar som Tesla mer eller mindre subventionerar sina laddare, detta gör ju faktiskt att de kommersiella laddnätverken som clever och E.on hålls tillbaka men jo jag ser både för och nackdelar.
Jag såg förresten i en annan tråd att Clever inte gör vinst, ja de kommer vara svårt såklart så länge tex e.on har laddare som är gratis bredvid clever så som de är här i Lödde och säkert på andra platser också.
Jag laddar nog max 500 kWh per år på SuC under ett normalår. Har inte laddat på SuC sen i juli faktiskt.
Re: 350kw laddning
Njae. Det kostar ju inget att åka och ladda så det är visst gratis ur den synvinkeln. Incitament att hålla nere sina laddningar saknas.+46 skrev:Upplysningsvis så har Tesla, mig veterligen, aldrig erbjudit gratis laddning. De har öronmärkt en del av bilarnas nypris till utbyggnad och laddning på SuC. Vissa kommer att ladda ofta, andra kommer att ladda mer sällan. Själv har jag laddat mindre än 100 kWh timmar på SuC sedan jag hämtade ut bilen i juni 2015.OfarligTesla skrev:Jag håller med, det är faktiskt inte realistiskt att set skall vara gratis, inte ens Teslas pris om man saknar gratis laddning är realistiskt just nu. Det täcker inte uppförandet av så många platser och stolpar som kommer behövas i framtiden, pengarna måste komma in.
För övrigt skulle jag hellre betala Porsches priser och ladda i den hastigheten än gratis hos Tesla, bara på grund av tidsvinsten.
Dock har vi betalat dyrt för privilegiet då Teslas bilar är löjligt dyra.
Re: 350kw laddning
För de flesta elbilar så ligger ”vinsten” i den körning som sker dagligen hemmavid.
Snabbladdning ”möjliggör” ju då att även samma bil faktiskt går att använda på långresor. Däri tycker jag vinsten ligger. Dvs att det faktiskt ”går” att använda den även på långresor.
Där är tillgänglighet/snabbhet/lättanvändbarhet/kringservice/belägenhet osv viktigare än ett lågt pris tycker jag personligen.
Dock använder vi själva i princip bara vår Tesla på långfärd så nästan alltid SuC. Men skulle personligen inte heller se något problem att betala uppemot 5kr/kWh för det.
Snabbladdning ”möjliggör” ju då att även samma bil faktiskt går att använda på långresor. Däri tycker jag vinsten ligger. Dvs att det faktiskt ”går” att använda den även på långresor.
Där är tillgänglighet/snabbhet/lättanvändbarhet/kringservice/belägenhet osv viktigare än ett lågt pris tycker jag personligen.
Dock använder vi själva i princip bara vår Tesla på långfärd så nästan alltid SuC. Men skulle personligen inte heller se något problem att betala uppemot 5kr/kWh för det.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: 350kw laddning
Det är ju inte bara att fler laddare och mer kräm i laddarna är bättre för att minska tiden vid varje stopp, med fler laddare slipper vi åka omvägar. Själv hoppas jag på att M3 kommer med CCS och hög kapacitet och att laddarna hamnar på bättre ställen än Tesla satt dem på idag. Hoppas verkligen att de (typ Ionity) som sätter snabbladdare i Sverige kommer tänka på oss som åker östlig-västlig riktning eller vilken jävla riktning som helst egentligen så man sätter laddarna där vägarna möts.
Om jag slipper en omväg på några mil till Toftaholm så kan man nog betala rätt mycket för den vunna tiden.
Om jag slipper en omväg på några mil till Toftaholm så kan man nog betala rätt mycket för den vunna tiden.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: 350kw laddning
Om de var oklart i mitt inlägg på något sätt så håller jag helt med dig, priset måste vara minst som att ladda hemma men samtidigt högt nog för att de ska vara lönsamt att bygga ut och bygga fler laddare.Verdi skrev:Snabbladdare måste bära sig själva och gå med vinst om vi ska få bra täckning. Andra kanske tycker annorlunda men för mig är det viktigare att det finns en bra infrastruktur som fungerar än att den är billig. Varför ska just elbilar kunna köras billigare på långresa? Vi åker ju så billigt resten av tiden när vi kan ladda hemma.chaffis75 skrev:Jo jag håller med, men de betyder inte att de ska kosta som att köra på bensin vilket jag inte tror du heller tycker...Verdi skrev:Jag tycker Tesla har FEL som ger bort gratis elektricitet. Visst det är jättebra för oss men det uppmanar ju folk att slösa. Man åker långt för att det är billigt. Som han här på forumet som körde till Sälen ToR bara för att det var gratis. Det är knappast vägen till ett hållbart samhälle.
Det finns ju faktiskt en orsak till att vi har uppmanats att byta våra glödlampor mot lågenergilampor, våra gamla elslösande vitvaror mot nya snålare osv. Elektricitet är INTE miljöneutralt. All el kostar för miljön på ett eller annat sätt. Även sol och vind.
Just nu kan man argumentera för att vi behöver billigt drivmedel eftersom vi köpt bilar som är klart dyrare än fossildrivna alternativ. Men i längden ser jag inte varför det ska vara gratis.
Kom även ihåg att den största delen av laddningen görs hemma så även om det skulle kosta 5:-/kWh eller liknande på SuC så skulle det ändå vara klart billigare med drivmedlet för en elbil. Det är bara det att okynnesresor inte skulle uppmuntras.
Med det sagt så är jag såklart ändå glad att det är gratis för just mig. Men om vi höjer blicken?
Jag tycker att laddning på snabbladdare ska mist kosta aningen mer än att ladda hemma mes strömmen från vårt nät. Så är de ju för M3 vilket jag tycker är mycket bra.
De som driver laddnätverk måste dock såklart ta ut en avgift så de kan se vinst i att bygga för annars kommer vi ju inte få några laddare och där blir de lite problem när biltillverkar som Tesla mer eller mindre subventionerar sina laddare, detta gör ju faktiskt att de kommersiella laddnätverken som clever och E.on hålls tillbaka men jo jag ser både för och nackdelar.
Jag såg förresten i en annan tråd att Clever inte gör vinst, ja de kommer vara svårt såklart så länge tex e.on har laddare som är gratis bredvid clever så som de är här i Lödde och säkert på andra platser också.
Jag laddar nog max 500 kWh per år på SuC under ett normalår. Har inte laddat på SuC sen i juli faktiskt.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: 350kw laddning
Vi har tidigare räknat på vad en snabbladdare egentligen kostar, det handlar om typ 200-400k för en snabbladdare för 50kW och för installation och liknande tillkommer förstås mycket mer. Med mer kräm i så kommer garanterat grejerna kosta långt mycket mer och installationen likaså. För att räkna hem en sådan investering så behöver priset vara rätt högt, men då får man betänka att elpriset är lägre än för oss privatpersoner eftersom det handlar om högspänning så neråt 50 öre / kWh kan det hamna.
Ionity säger att deras medelanläggning ska innehålla 6 laddare och om vi höftar till med att det går på 6 miljoner (1 miljon per laddare i snitt kanske är för lågt räknat) för en sådan anläggning och att man betalar 3 kr mer / kWh än vad de köper elen för. I så fall är anläggningen betald efter 2 miljoner kWh utan att räkna in dyrt underhåll. Snittar man ett uttag över dygnet på alla dessa 6 laddare på runt 200kW så blir det 4800 kWh per dygn och 416 dygn innan man når denna gräns (break-even). Detta helt utan underhåll och jag har säkert tokfel i mina siffror, men någon som har bättre upppskattning får gärna komma med denna samt kommentera eventuella fel i modellen.
Avräkningstid för en anläggning borde väl vara många år kan man tycka.
I vilket fall som helst så borde en stor anläggning utmed Autobahn eller annan motorväg där man kan plocka ut mer utnyttjandegrad över dygnet vara riktigt lönsam ganska snart.
Vad tror ni?
Ionity säger att deras medelanläggning ska innehålla 6 laddare och om vi höftar till med att det går på 6 miljoner (1 miljon per laddare i snitt kanske är för lågt räknat) för en sådan anläggning och att man betalar 3 kr mer / kWh än vad de köper elen för. I så fall är anläggningen betald efter 2 miljoner kWh utan att räkna in dyrt underhåll. Snittar man ett uttag över dygnet på alla dessa 6 laddare på runt 200kW så blir det 4800 kWh per dygn och 416 dygn innan man når denna gräns (break-even). Detta helt utan underhåll och jag har säkert tokfel i mina siffror, men någon som har bättre upppskattning får gärna komma med denna samt kommentera eventuella fel i modellen.
Avräkningstid för en anläggning borde väl vara många år kan man tycka.
I vilket fall som helst så borde en stor anläggning utmed Autobahn eller annan motorväg där man kan plocka ut mer utnyttjandegrad över dygnet vara riktigt lönsam ganska snart.
Vad tror ni?
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: 350kw laddning
Enligt Elon Musk kostar en SuC med 8 platser $150k att bygga och enligt Tibor motsvarar det ca 2-2,5 miljon i Sverige tack vare högre arbetsgivaravgifter och skatter. Har ingen aning om det stämmer. Men det är klart billigare än 6 miljoner för 6 platser iaf.zyax skrev:Vi har tidigare räknat på vad en snabbladdare egentligen kostar, det handlar om typ 200-400k för en snabbladdare för 50kW och för installation och liknande tillkommer förstås mycket mer. Med mer kräm i så kommer garanterat grejerna kosta långt mycket mer och installationen likaså. För att räkna hem en sådan investering så behöver priset vara rätt högt, men då får man betänka att elpriset är lägre än för oss privatpersoner eftersom det handlar om högspänning så neråt 50 öre / kWh kan det hamna.
Ionity säger att deras medelanläggning ska innehålla 6 laddare och om vi höftar till med att det går på 6 miljoner (1 miljon per laddare i snitt kanske är för lågt räknat) för en sådan anläggning och att man betalar 3 kr mer / kWh än vad de köper elen för. I så fall är anläggningen betald efter 2 miljoner kWh utan att räkna in dyrt underhåll. Snittar man ett uttag över dygnet på alla dessa 6 laddare på runt 200kW så blir det 4800 kWh per dygn och 416 dygn innan man når denna gräns (break-even). Detta helt utan underhåll och jag har säkert tokfel i mina siffror, men någon som har bättre upppskattning får gärna komma med denna samt kommentera eventuella fel i modellen.
Avräkningstid för en anläggning borde väl vara många år kan man tycka.
I vilket fall som helst så borde en stor anläggning utmed Autobahn eller annan motorväg där man kan plocka ut mer utnyttjandegrad över dygnet vara riktigt lönsam ganska snart.
Vad tror ni?
Re: 350kw laddning
Ingen av dessa är för 350kW, därav tog jag i, men du har rätt i att jag har fel, men åt vilket håll, det vi har att gå på är det du nämner här.Verdi skrev:Enligt Elon Musk kostar en SuC med 8 platser $150k att bygga och enligt Tibor motsvarar det ca 2-2,5 miljon i Sverige tack vare högre arbetsgivaravgifter och skatter. Har ingen aning om det stämmer. Men det är klart billigare än 6 miljoner för 6 platser iaf.zyax skrev:Vi har tidigare räknat på vad en snabbladdare egentligen kostar, det handlar om typ 200-400k för en snabbladdare för 50kW och för installation och liknande tillkommer förstås mycket mer. Med mer kräm i så kommer garanterat grejerna kosta långt mycket mer och installationen likaså. För att räkna hem en sådan investering så behöver priset vara rätt högt, men då får man betänka att elpriset är lägre än för oss privatpersoner eftersom det handlar om högspänning så neråt 50 öre / kWh kan det hamna.
Ionity säger att deras medelanläggning ska innehålla 6 laddare och om vi höftar till med att det går på 6 miljoner (1 miljon per laddare i snitt kanske är för lågt räknat) för en sådan anläggning och att man betalar 3 kr mer / kWh än vad de köper elen för. I så fall är anläggningen betald efter 2 miljoner kWh utan att räkna in dyrt underhåll. Snittar man ett uttag över dygnet på alla dessa 6 laddare på runt 200kW så blir det 4800 kWh per dygn och 416 dygn innan man når denna gräns (break-even). Detta helt utan underhåll och jag har säkert tokfel i mina siffror, men någon som har bättre upppskattning får gärna komma med denna samt kommentera eventuella fel i modellen.
Avräkningstid för en anläggning borde väl vara många år kan man tycka.
I vilket fall som helst så borde en stor anläggning utmed Autobahn eller annan motorväg där man kan plocka ut mer utnyttjandegrad över dygnet vara riktigt lönsam ganska snart.
Vad tror ni?
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: 350kw laddning
Sant, missade det. De är såklart dyrare. Men hur mycket?zyax skrev:Ingen av dessa är för 350kW, därav tog jag i, men du har rätt i att jag har fel, men åt vilket håll, det vi har att gå på är det du nämner här.Verdi skrev:Enligt Elon Musk kostar en SuC med 8 platser $150k att bygga och enligt Tibor motsvarar det ca 2-2,5 miljon i Sverige tack vare högre arbetsgivaravgifter och skatter. Har ingen aning om det stämmer. Men det är klart billigare än 6 miljoner för 6 platser iaf.zyax skrev:Vi har tidigare räknat på vad en snabbladdare egentligen kostar, det handlar om typ 200-400k för en snabbladdare för 50kW och för installation och liknande tillkommer förstås mycket mer. Med mer kräm i så kommer garanterat grejerna kosta långt mycket mer och installationen likaså. För att räkna hem en sådan investering så behöver priset vara rätt högt, men då får man betänka att elpriset är lägre än för oss privatpersoner eftersom det handlar om högspänning så neråt 50 öre / kWh kan det hamna.
Ionity säger att deras medelanläggning ska innehålla 6 laddare och om vi höftar till med att det går på 6 miljoner (1 miljon per laddare i snitt kanske är för lågt räknat) för en sådan anläggning och att man betalar 3 kr mer / kWh än vad de köper elen för. I så fall är anläggningen betald efter 2 miljoner kWh utan att räkna in dyrt underhåll. Snittar man ett uttag över dygnet på alla dessa 6 laddare på runt 200kW så blir det 4800 kWh per dygn och 416 dygn innan man når denna gräns (break-even). Detta helt utan underhåll och jag har säkert tokfel i mina siffror, men någon som har bättre upppskattning får gärna komma med denna samt kommentera eventuella fel i modellen.
Avräkningstid för en anläggning borde väl vara många år kan man tycka.
I vilket fall som helst så borde en stor anläggning utmed Autobahn eller annan motorväg där man kan plocka ut mer utnyttjandegrad över dygnet vara riktigt lönsam ganska snart.
Vad tror ni?