350kw laddning

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: 350kw laddning

Inlägg av zyax »

Det borde inte vara dubbelt så dyrt att bygga en dubbelt så effektfull laddare, men jag har faktiskt ingen större aning. Intressant är det i alla fall. Om man vill åt vinst efter 1 år redan, vad hamnar priset då på? Blir det inte otroligt mycket billigare i Sverige än i Tyskland förresten?
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: 350kw laddning

Inlägg av Jerker »

Som nån skrev tidigare så är kostnaden för att investera i ett laddnätverk bara kaffepengar i jämförelse med hur stora vinster företagen som ingår i konsortiet gör. De borde kunna ta det på investeringskontot och sen endast låta elavgiften finansiera underhållet.
+46
Teslaägare
Inlägg: 1785
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: 350kw laddning

Inlägg av +46 »

OfarligTesla skrev:
+46 skrev:
OfarligTesla skrev:
Jag håller med, det är faktiskt inte realistiskt att set skall vara gratis, inte ens Teslas pris om man saknar gratis laddning är realistiskt just nu. Det täcker inte uppförandet av så många platser och stolpar som kommer behövas i framtiden, pengarna måste komma in.

För övrigt skulle jag hellre betala Porsches priser och ladda i den hastigheten än gratis hos Tesla, bara på grund av tidsvinsten.
Upplysningsvis så har Tesla, mig veterligen, aldrig erbjudit gratis laddning. De har öronmärkt en del av bilarnas nypris till utbyggnad och laddning på SuC. Vissa kommer att ladda ofta, andra kommer att ladda mer sällan. Själv har jag laddat mindre än 100 kWh timmar på SuC sedan jag hämtade ut bilen i juni 2015.
Ja men de föder som sagts slöseri och kommer inte fungera när laddhastigheter kommer höjas (då kan folk enkelt ladda där istället för hemma). För att få till en stor utbyggnad och nå de mål som Tesla nu satt upp för sig så måste laddning bli en ganska stor intäktskälla. Aktieägare är nog inte sugna på att skjuta till mer och mer pengar till byggandet av nya laddare (och ombyggnationen av gamla när laddhastigheter ökar), så det måste bli självförsörjande åtminstone.

Även om en del öronmärks tror jag inte det räcker även om fördelen är en klumpsumma nu.
Om man råkar bo eller arbeta nära en en SuC så kan de missbrukas. Men då måste det vara riktigt, riktigt nära eftersom värdeminskningen på en Tesla lär vara minst 5 kronor per körd km. Besparingen att ”gratisladda” på SuC blir cirka 20 öre per körd km jämfört med att ladda hemma...
Att hävda att Teslas betalningsmodell leder till slöseri är lika sannolikt som att Satz med flera gym överutnyttjas på grund av förbetalda årskort.
Däremot kan säkert många Teslaägare vittna om att de har valt att ta bilen istället för att ta flyget. Gäller såväl semesterresor som affärsresor.
Installerat 13,2 kWp solceller
Verdi

Re: 350kw laddning

Inlägg av Verdi »

Jerker skrev:
Som nån skrev tidigare så är kostnaden för att investera i ett laddnätverk bara kaffepengar i jämförelse med hur stora vinster företagen som ingår i konsortiet gör. De borde kunna ta det på investeringskontot och sen endast låta elavgiften finansiera underhållet.

Det var jag som skrev det. ;) I vilket fall får vi betala laddarna ändå. Direkt eller indirekt. Då tycker jag det inte är mer än rätt att de som verkligen använder laddarna betalar. Jag som laddar till allra största delen hemma är inte så sugen på att sponsra okynneslångkörningar till Rivieran via ett högre pris på min bil.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: 350kw laddning

Inlägg av OfarligTesla »

+46 skrev:
OfarligTesla skrev:
+46 skrev:
OfarligTesla skrev:
Jag håller med, det är faktiskt inte realistiskt att set skall vara gratis, inte ens Teslas pris om man saknar gratis laddning är realistiskt just nu. Det täcker inte uppförandet av så många platser och stolpar som kommer behövas i framtiden, pengarna måste komma in.

För övrigt skulle jag hellre betala Porsches priser och ladda i den hastigheten än gratis hos Tesla, bara på grund av tidsvinsten.
Upplysningsvis så har Tesla, mig veterligen, aldrig erbjudit gratis laddning. De har öronmärkt en del av bilarnas nypris till utbyggnad och laddning på SuC. Vissa kommer att ladda ofta, andra kommer att ladda mer sällan. Själv har jag laddat mindre än 100 kWh timmar på SuC sedan jag hämtade ut bilen i juni 2015.
Ja men de föder som sagts slöseri och kommer inte fungera när laddhastigheter kommer höjas (då kan folk enkelt ladda där istället för hemma). För att få till en stor utbyggnad och nå de mål som Tesla nu satt upp för sig så måste laddning bli en ganska stor intäktskälla. Aktieägare är nog inte sugna på att skjuta till mer och mer pengar till byggandet av nya laddare (och ombyggnationen av gamla när laddhastigheter ökar), så det måste bli självförsörjande åtminstone.

Även om en del öronmärks tror jag inte det räcker även om fördelen är en klumpsumma nu.
Om man råkar bo eller arbeta nära en en SuC så kan de missbrukas. Men då måste det vara riktigt, riktigt nära eftersom värdeminskningen på en Tesla lär vara minst 5 kronor per körd km. Besparingen att ”gratisladda” på SuC blir cirka 20 öre per körd km jämfört med att ladda hemma...
Att hävda att Teslas betalningsmodell leder till slöseri är lika sannolikt som att Satz med flera gym överutnyttjas på grund av förbetalda årskort.
Däremot kan säkert många Teslaägare vittna om att de har valt att ta bilen istället för att ta flyget. Gäller såväl semesterresor som affärsresor.
Tror du att folk tänker på värdeminskningen när det gäller laddningen? Det tror jag knappast de kommer göra. Sen tror jag ju inte folk kommer åka flera mil för det men jag hoppas att vi i framtiden har snabbladdare mer eller mindre överallt och då kommer folk köra förbi iaf en på väg hem från jobbet.

Sen är det ju så att blir priset högre kommer färre använda det vilket leder till mindre kö, högre pris gör ju dock att företaget kan få in sina pengar på färre användare. Om de bara kunde trippla trängselskatten så kanske man kunde köra bil i Stockholm till/från jobb.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: 350kw laddning

Inlägg av 12man »

Ionity mer än 350kW, de är ju glada/stolta över sitt samarbete med Tank&Rast (som driver många/de flesta autobahn rastplatser) och Shell(som köpt Newmotion som skryter med sina 64000 laddpunkter) och Circle K, och menar bland annat att de därmed får tillgång till massa bra platser.
De Shell/CK mackar jag fortfarande ser är ganska belamrade med hyrbilar/släp tvättplatser och har inte plats för 2-4 än mindre 8-10 laddplatser. Varför söker/får de inte samarbeten med matställen etc.. Tesla har ju både lyckats och misslyckats där men Ionity med alla kända namn borde ju ha det lättare
ms 76132 "Eleamore"
Verdi

Re: 350kw laddning

Inlägg av Verdi »

+46 skrev:
OfarligTesla skrev:
+46 skrev:
OfarligTesla skrev:
Jag håller med, det är faktiskt inte realistiskt att set skall vara gratis, inte ens Teslas pris om man saknar gratis laddning är realistiskt just nu. Det täcker inte uppförandet av så många platser och stolpar som kommer behövas i framtiden, pengarna måste komma in.

För övrigt skulle jag hellre betala Porsches priser och ladda i den hastigheten än gratis hos Tesla, bara på grund av tidsvinsten.
Upplysningsvis så har Tesla, mig veterligen, aldrig erbjudit gratis laddning. De har öronmärkt en del av bilarnas nypris till utbyggnad och laddning på SuC. Vissa kommer att ladda ofta, andra kommer att ladda mer sällan. Själv har jag laddat mindre än 100 kWh timmar på SuC sedan jag hämtade ut bilen i juni 2015.
Ja men de föder som sagts slöseri och kommer inte fungera när laddhastigheter kommer höjas (då kan folk enkelt ladda där istället för hemma). För att få till en stor utbyggnad och nå de mål som Tesla nu satt upp för sig så måste laddning bli en ganska stor intäktskälla. Aktieägare är nog inte sugna på att skjuta till mer och mer pengar till byggandet av nya laddare (och ombyggnationen av gamla när laddhastigheter ökar), så det måste bli självförsörjande åtminstone.

Även om en del öronmärks tror jag inte det räcker även om fördelen är en klumpsumma nu.
Om man råkar bo eller arbeta nära en en SuC så kan de missbrukas. Men då måste det vara riktigt, riktigt nära eftersom värdeminskningen på en Tesla lär vara minst 5 kronor per körd km. Besparingen att ”gratisladda” på SuC blir cirka 20 öre per körd km jämfört med att ladda hemma...
Att hävda att Teslas betalningsmodell leder till slöseri är lika sannolikt som att Satz med flera gym överutnyttjas på grund av förbetalda årskort.
Däremot kan säkert många Teslaägare vittna om att de har valt att ta bilen istället för att ta flyget. Gäller såväl semesterresor som affärsresor.

Jag tänker på sånt här: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 57&t=11820

Nog minskar motståndet även mot långtripper ner mot Europa när man vet att drivmedlet är gratis? Folk tar en extra sväng på bilsemestern eftersom det ändå är "gratis".
Jerka
Inlägg: 938
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: 350kw laddning

Inlägg av Jerka »

Jag tror inte att det spelar så stor roll för utnyttjandegraden om det är gratis eller ej. Lite grann kanske. Däremot är jag positiv till avgifter därför att det möjliggör en snabbare och mer hållbar utbyggnad. Ska vi ha hundra gånger fler elbilar så tror jag det blir svårt att låta dem vara gratis. Varje ny laddare blir då dels en direkt utgift vid byggnationen och dels en framtida årlig kostnad i form av el och underhåll. Med avgifter blir istället varje ny laddstation en investering som kan betala av sig på något eller några års sikt.

Hotell och restauranger kanske kan locka med gratisladdning för gäster och en nybilsköpare kanske kan få gratis laddning i ett år eller så, men generellt tror jag på betalladdning.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4886
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: 350kw laddning

Inlägg av chaffis75 »

Jerka skrev:
Jag tror inte att det spelar så stor roll för utnyttjandegraden om det är gratis eller ej. Lite grann kanske. Däremot är jag positiv till avgifter därför att det möjliggör en snabbare och mer hållbar utbyggnad. Ska vi ha hundra gånger fler elbilar så tror jag det blir svårt att låta dem vara gratis. Varje ny laddare blir då dels en direkt utgift vid byggnationen och dels en framtida årlig kostnad i form av el och underhåll. Med avgifter blir istället varje ny laddstation en investering som kan betala av sig på något eller några års sikt.

Hotell och restauranger kanske kan locka med gratisladdning för gäster och en nybilsköpare kanske kan få gratis laddning i ett år eller så, men generellt tror jag på betalladdning.
Jo de är ganska tydligt här i Lödde att gratis är gott och att man gärna laddar gratis men ställer sig inte på Clever bredvid om den som är gratis är upptagen.

Jag håller med om att bjuda på lite "soppa" säg en 1000kWh på en ny bil är väl både lite trevlig men samtidigt ganska billigt för säljaren... Även att hotell bjuder på laddning under natten känns väl rimligt och nästan mer som en tjänst som ingår i rummet eller ett köpcenter ger dig ström medans du handlar. De är väl mest gratis snabbladdning som jag inte tycker är bra...
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: 350kw laddning

Inlägg av Bjelke »

Visst finns det problem med fri laddning men jag kan inte låta bli att tänka på hur det började,
då kostade det ca 20 tusen för att få tillgång till SuC-nätverket och fri laddning därefter, hur många
skulle ladda för 20 tusen under bilens livslängd om det kostade att ladda? Och hur mycket skulle bruttovinsten
(dvs vinsten efter att elen betalats) för Tesla bli för att bygga laddare?

För utbyggnadens skull så känns 20 tusen per bil till SuC-nätverket ofantligt mycket bättre än motsatsen,
nu verkar det ju inte som att dom sänkt priset nån gång efter att fri SuC togs bort (antagligen eftersom
det i praktiken inte tagits bort än förutom för ett fåtal bilar samt det som händer när dom övriga nyare bilarna
börjar byta ägare) så på sätt och vis betalar vi kanske fortfarande 20 tusen per bil (och det är ju bra isf).

Att ta betalt för laddningen kan däremot tom få motsatt effekt eftersom det uppenbarligen är mycket uppskattat
bland ägare med fri laddning och alltså kan leda till att fler bilar säls.

Så summa summarium, om Tesla fortfarande använder 20 tusen per bil till SuC-nätverket så är det sjukt bra
och isf det som avgör allra mest för hur fort det kan byggas ut, och alltså inte huruvida det kostar att ladda.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: 350kw laddning

Inlägg av Svenssons »

Jag tror inte Tesla någonsin satte av 20 000:- per bil till SuperCharger. Inga medel har fonderats och utbyggnaden kostade bra mycket mer än 20 tkr per bil initialt. Det är mer en kombination av marknadsföringen och det faktum att det kostade 20 tkr att lägga till fri SuC på en del modeller som gjort att man pratar om att dessa pengar sattes av per bil.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1729
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: 350kw laddning

Inlägg av Bod »

Först fick man betala ett tillägg på 20kkr för att få Supercharging. Sedan höjde man priset och Supercharging ingick med motiveringen att 20kkr av priset skulle gå till att bygga upp nätverket.
Jag har inte satt mig in i Teslas bokföring så jag vet om det skapades något speciellt konto för SuC men tanken är att en del av vinsten på varje bil skall gå till utbyggnaden av SuC-nätverket.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: 350kw laddning

Inlägg av Mickep »

Säg att det sålts 4000 teslor, det skulle innebära att det finns 80 miljoner till SuC utbyggnad (4 k * 20 k), det räcker väl till 40-60 st platser i Sverige. Så långt allt väl.det är inga stora summor per såld bil.
Problemet är när det är gratis är att det uppmuntrar till missbruk, och det går snabbt att komma upp till stora summor speciellt när folk nöjesåker till kontinenten(om elen var gratis så hade det dock inte spelat någon roll, men nu äter det resurser istället för att bidra till ex underhåll och skötsel). Därför ser jag det som rätt att man tar (förvisso) låg avgift för att ladda. en rimlig kostnad bör vara ca 80-100 kr för att ladda fullt. Det finns fler aspekter till att man inte skall slösa med energi i onödan och då är det en effektiv sätt att sätta en prislapp på det.
laddarna börjar på 150KWh och skall bli intressant att se vilka bilar som kan ta emot den. teoretiskt skulle hyndai kona göra det men det beror om de kan kyla ned det (ioniq har begränsningen i sin kapacitet (2.3C * 28kWh= ung70 kw), men får den större batteri typ 40 kWh så bör den nå 100 kW när man laddar), ipace har bra förutsättning men vilka mer?(som sägs komma i år))

om vi räknar baklänges så bör de som står bakom ionity sälja ca 40 000 el-bilar(och det med stort batteri och ccs anslutning) i europa för att bekosta de 400 st snabbladdarna och det på 2 år. Är det rimligt?
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: 350kw laddning

Inlägg av OfarligTesla »

Skillnaden med Tesla och de andra är ju att varje dollar Tesla spenderar är lånade pengar än så länge, investerarna har fortfarande inte fått utdelning på sin initiala investering. De andra tillverkarna kan bygga ett laddnät 3 ggr Teslas på 2 år utan att knappt röra sin vinst under den tiden. För dem behöver det inte handla om vad som räcker för stunden utan de kan planera för framtiden eller överglänsa konkurrenter. Tesla tvingas köra på ”good enough” för att inte binda för mycket kapital i laddstationerna.
Skriv svar