350kw laddning

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: 350kw laddning

Inlägg av Gustafsson »

Undrar hur man löst problem med de större strömmar som är nödvändiga på cellnivå utan att batterierna tar skada av det. Skulle också vara intressant att veta hur länge som dessa nya batterier kan laddas med en högre ström innan man måste begränsa laddningen. Inget hindrar ju att t.ex. teslas batterier laddas med högre ström, men vad jag förstår går batterierna sönder mycket fortare då.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4873
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: 350kw laddning

Inlägg av chaffis75 »

Svenssons skrev:
lobbin skrev:
Geni87 skrev:
LarsL skrev:
Är inte 350kW laddarna på 800V? Då krävs ju mindre kabel eftersom det behövs mindre ström.
Exakt, typ hela poängen med 800V vs 400V är ju att kunna öka effekterna utan att öka strömmen.

350 kW @ 800 V ger bara 17% mer ström jämfört med 150 kW @ 400 V. Så kabelarean behöver bara öka motsvarande det.
Alltså menar du att kabeln borde vara 17% grövre än en SuC-kabel? På videon ser det ut som ett sugrör i jämförelse :)
17% grövre under förutsättning att den inte är vätskekyld. Tesla har ju en del vätskekylda kablar och dessa är ju rätt mycket smalare:

Bild
https://www.teslarati.com/why-tesla-sup ... ce-travel/

800V innebär dock att bilar som t.ex. Tesla antagligen inte kommer att kunna ladda med mer än 150-175 kW vid dessa CCS-stolpar.
De var intressant att tesla redan har välskekylda kablar...
Sedan vad max laddström blir påverkas av så många faktorer, tänk bara på huir de är med chademo adaptern, den klara max 50kW även om både Teslan och laddaren klarar tex 100kw. Samma sak lär de vara om nu tesla får CCS på sin bilar även om jag skulle gissa de antagligen stödjer minst 100kW kanske 150kW standarden men att den maxar på 120kW för att de inte ska vara bättre än SuC.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: 350kw laddning

Inlägg av Jerker »

chaffis75 skrev:
De var intressant att tesla redan har välskekylda kablar...
Jag tror att det testet är avslutat. Vet inte vad det kan leda till men de bygger iaf inte nya SuC med vattenkylning.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: 350kw laddning

Inlägg av Mickep »

Konceptet verkar det inte vara något fel på. dock har vi inte sett vilka priser de tänkt ta men bortsett från det så känns det som "äntligen".
Tycker det skall ses som ett komplement istället för konkurrent till superchargers. Hoppas det kommer adaptrar eller att andra släpps in. även fast de inte kan ladda i fullt blås.
Hoppas det kommer upp något bås i år så folk kan recensera, och testa även om det inte finns någon bil som kan ta emot laddningen, förutom om någon rik självgod gubbe med fånigt smirk skaffar en förproduktions bil.
designen ser ganska snygg ut, förutom att jag inte ser det estetiska att låta kabeln gå in uppepå där den kan nötas, hade hellre sett en utdragbar kabel på kanske 2-3 meter så man kan parkera hur man vill beroende var uttaget sitter.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4873
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: 350kw laddning

Inlägg av chaffis75 »

Jerker skrev:
chaffis75 skrev:
De var intressant att tesla redan har välskekylda kablar...
Jag tror att det testet är avslutat. Vet inte vad det kan leda till men de bygger iaf inte nya SuC med vattenkylning.
ok... man såg kanske inte nyttan med dagens effekter men med högra effekter i framtiden så blir de kanske ett måste för att de ska gå att hantera kabeln. Kan tänka mig de blir både dyrare och mer/dyrare underhåll med denna typen av kylning.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: 350kw laddning

Inlägg av Geni87 »

chaffis75 skrev:
Jerker skrev:
chaffis75 skrev:
De var intressant att tesla redan har välskekylda kablar...
Jag tror att det testet är avslutat. Vet inte vad det kan leda till men de bygger iaf inte nya SuC med vattenkylning.
ok... man såg kanske inte nyttan med dagens effekter men med högra effekter i framtiden så blir de kanske ett måste för att de ska gå att hantera kabeln. Kan tänka mig de blir både dyrare och mer/dyrare underhåll med denna typen av kylning.
ABB:s Terra HP 350kW @ 800 V har vattenkylda kablar, det är sådana laddare som Fortum sätter upp i Kristinehamn. Så det känns inte orimligt att Ionity använder en liknande lösning för sina laddstationer, det kanske till och med är ABB som levererar åt dem.

Kraftiga svetsar har haft vattenkylda kablar länge så det är inte direkt någon ny teknik.

https://library.e.abb.com/public/f7de61 ... nd_web.pdf
Senast redigerad av Geni87, redigerad totalt 1 gånger.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: 350kw laddning

Inlägg av Geni87 »

Gustafsson skrev:
Undrar hur man löst problem med de större strömmar som är nödvändiga på cellnivå utan att batterierna tar skada av det. Skulle också vara intressant att veta hur länge som dessa nya batterier kan laddas med en högre ström innan man måste begränsa laddningen. Inget hindrar ju att t.ex. teslas batterier laddas med högre ström, men vad jag förstår går batterierna sönder mycket fortare då.
Det är nog mest en fråga om kylning. En högpresterande elbil kan ju dra mer ström än så från cellerna vid kraftiga accelerationer. Just kylningen av batteri, elmotorer och kraftelektronik är väl något som t.ex. Porsche har framhävt för sin Mission E.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4873
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: 350kw laddning

Inlägg av chaffis75 »

Geni87 skrev:
chaffis75 skrev:
Jerker skrev:
chaffis75 skrev:
De var intressant att tesla redan har välskekylda kablar...
Jag tror att det testet är avslutat. Vet inte vad det kan leda till men de bygger iaf inte nya SuC med vattenkylning.
ok... man såg kanske inte nyttan med dagens effekter men med högra effekter i framtiden så blir de kanske ett måste för att de ska gå att hantera kabeln. Kan tänka mig de blir både dyrare och mer/dyrare underhåll med denna typen av kylning.
ABB:s Terra HP 350kW @ 800 V har vattenkylda kablar, det är sådana laddare som Fortum sätter upp i Kristinehamn. Så det känns inte orimligt att Ionity använder en liknande lösning för sina laddstationer, det kanske till och med är ABB som levererar åt dem.

Kraftiga svetsar har haft vattenkylda kablar länge så det är inte direkt någon ny teknik.

https://library.e.abb.com/public/f7de61 ... nd_web.pdf
Ja de känns ju fullt rimligt att Ionity använder nåon laddare från en känd tillverkar och sedan göra man om ytan så att de får sin helt egna utseende... Skulle tro att om man beställer laddare för 400 platser och 4-8 laddare på varje plats så lär vilken tillverkar som helst ta fram en unik design för de företaget.

Är laddaren i Kristinehamn igång eller hur går de med den? Ja samtidigt finns de knappt någon bil som kommer över 50kW som man kan testa med än.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: 350kw laddning

Inlägg av helix »

Ionity har fått bygglov för 16 snabbladdare i Lillesand, Norge.
http://innsyn.lillesand.kommune.no/wfdo ... &variant=A&

Intressanta är att Tesla fått bygglov på samma plats för en ny SuC
http://innsyn.lillesand.kommune.no/inns ... 2018000072&
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: 350kw laddning

Inlägg av vigge50 »

helix skrev:
Ionity har fått bygglov för 16 snabbladdare i Lillesand, Norge.
http://innsyn.lillesand.kommune.no/wfdo ... &variant=A&

Intressanta är att Tesla fått bygglov på samma plats för en ny SuC
http://innsyn.lillesand.kommune.no/inns ... 2018000072&
Har Tesla fått tillåtelse?
Nu jhar jag inte kollat igenom alla de dokumenten som du länkade men i några av dessa står det Porsche men jag hittar inget om Tesla.
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: 350kw laddning

Inlägg av helix »

vigge50 skrev:
helix skrev:
Ionity har fått bygglov för 16 snabbladdare i Lillesand, Norge.
http://innsyn.lillesand.kommune.no/wfdo ... &variant=A&

Intressanta är att Tesla fått bygglov på samma plats för en ny SuC
http://innsyn.lillesand.kommune.no/inns ... 2018000072&
Har Tesla fått tillåtelse?
Nu jhar jag inte kollat igenom alla de dokumenten som du länkade men i några av dessa står det Porsche men jag hittar inget om Tesla.
Dokumentet längst ner i listan. Inte riktigt klok på vad det innebär i praktiken dock:
http://innsyn.lillesand.kommune.no/inns ... 2018004101&
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: 350kw laddning

Inlägg av vigge50 »

helix skrev:
vigge50 skrev:
helix skrev:
Ionity har fått bygglov för 16 snabbladdare i Lillesand, Norge.
http://innsyn.lillesand.kommune.no/wfdo ... &variant=A&

Intressanta är att Tesla fått bygglov på samma plats för en ny SuC
http://innsyn.lillesand.kommune.no/inns ... 2018000072&
Har Tesla fått tillåtelse?
Nu jhar jag inte kollat igenom alla de dokumenten som du länkade men i några av dessa står det Porsche men jag hittar inget om Tesla.
Dokumentet längst ner i listan. Inte riktigt klok på vad det innebär i praktiken dock:
http://innsyn.lillesand.kommune.no/inns ... 2018004101&
Okej, missade det. Skulle inte vara fel med lite mer information dock.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: 350kw laddning

Inlägg av Bjelke »

Jag håller tummarna för att ABB har en del att göra med Ionity, det känns bra och faktiskt ganska troligt också :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: 350kw laddning

Inlägg av helix »

Laddstationen i Lillesand verkar inte ha Ionitys laddstationer utan den varianten som Porsche designat. Bygglovet är också sökt av Porsche och inte av Ionity. Kan det vara så att Porsche kör ett eget race parallellt med Ionity?

Hittade den här ritningen på laddarna som ska installeras i Lillesand. De är 2,7m höga:
http://innsyn.lillesand.kommune.no/wfdo ... &variant=A&

Dvs, samma laddare som Porsche installerat på sitt Porsche Center i Berlin
Bild
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: 350kw laddning

Inlägg av Geni87 »

chaffis75 skrev:
Geni87 skrev:
chaffis75 skrev:
Jerker skrev:
chaffis75 skrev:
De var intressant att tesla redan har välskekylda kablar...
Jag tror att det testet är avslutat. Vet inte vad det kan leda till men de bygger iaf inte nya SuC med vattenkylning.
ok... man såg kanske inte nyttan med dagens effekter men med högra effekter i framtiden så blir de kanske ett måste för att de ska gå att hantera kabeln. Kan tänka mig de blir både dyrare och mer/dyrare underhåll med denna typen av kylning.
ABB:s Terra HP 350kW @ 800 V har vattenkylda kablar, det är sådana laddare som Fortum sätter upp i Kristinehamn. Så det känns inte orimligt att Ionity använder en liknande lösning för sina laddstationer, det kanske till och med är ABB som levererar åt dem.

Kraftiga svetsar har haft vattenkylda kablar länge så det är inte direkt någon ny teknik.

https://library.e.abb.com/public/f7de61 ... nd_web.pdf
Ja de känns ju fullt rimligt att Ionity använder nåon laddare från en känd tillverkar och sedan göra man om ytan så att de får sin helt egna utseende... Skulle tro att om man beställer laddare för 400 platser och 4-8 laddare på varje plats så lär vilken tillverkar som helst ta fram en unik design för de företaget.

Är laddaren i Kristinehamn igång eller hur går de med den? Ja samtidigt finns de knappt någon bil som kommer över 50kW som man kan testa med än.
Ja precis. En egen design på "burken" med innehåll från en etablerad leverantör.

Vet inte om de är igång än, de började ju byggas i December så det kan inte vara allt för långt borta. Men jag läste att de även skulle sätta upp en egen transformatorstation till laddarna så det kanske tar lite tid.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: 350 kW laddning

Inlägg av bylund »

Vad är fördelen med så höga stolpar med lång sladd? Att det går att hitta den även om man plogat in dem?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: 350kw laddning

Inlägg av LarsL »

Ja, de har väl hört att det mycket problem med Iceing.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8565
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: 350 kW laddning

Inlägg av Pontus »

bylund skrev:
Vad är fördelen med så höga stolpar med lång sladd? Att det går att hitta den även om man plogat in dem?
Med tanke på hur varma kablarna blir på SuC med 120 kW undrar man hur det blir med en längre kabel som ser ut att ha ungefär samma storlek. Även om spänningen är den dubbla så saknas det en del för att komma upp till 350 kW, dvs strömmen måste vara högre i Porsche laddare.
Jag läste någonstans att laddarna inte kan ge 350kW nu utan bara på något sätt går att uppgradera till 350 kW, aldrig läst hur mycket som måste bytas eller uppgraderas för att klara 350 kW. Av någon anledning så nämns det hela tiden 350 kW, 350 kW och 350 kW när det pratas om dessa laddare aldrig något om att dom kanske inte klarar det nu :?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: 350kw laddning

Inlägg av Henrik Torphammar »

Jag tror inte vi kommer få se 350kW till personbilar alls. Kanske lite mer än Tesla ge idag, men att stanna 20min per 20mil är liksom rimligt oavsett. Det är ju som personbilar med över 1000hp. Det är inte rimligt heller om än fullt möjligt fån 1800cc motor.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: 350 kW laddning

Inlägg av Geni87 »

Pontus skrev:
bylund skrev:
Vad är fördelen med så höga stolpar med lång sladd? Att det går att hitta den även om man plogat in dem?
Med tanke på hur varma kablarna blir på SuC med 120 kW undrar man hur det blir med en längre kabel som ser ut att ha ungefär samma storlek. Även om spänningen är den dubbla så saknas det en del för att komma upp till 350 kW, dvs strömmen måste vara högre i Porsche laddare.
Jag läste någonstans att laddarna inte kan ge 350kW nu utan bara på något sätt går att uppgradera till 350 kW, aldrig läst hur mycket som måste bytas eller uppgraderas för att klara 350 kW. Av någon anledning så nämns det hela tiden 350 kW, 350 kW och 350 kW när det pratas om dessa laddare aldrig något om att dom kanske inte klarar det nu :?
Vattenkylda kablar som sagt. Ionitys laddare är ju inte byggda än så de bör inte ge så många kW. ;) Fortums ABB-laddare som sätts upp i Kristinehamn klarar 350 kW till en 800 V bil, förutsatt att bilen kan ta emot det. Eller 175 kW till en 400 V bil.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: 350 kW laddning

Inlägg av Geni87 »

bylund skrev:
Vad är fördelen med så höga stolpar med lång sladd? Att det går att hitta den även om man plogat in dem?
Förmodlgen för att det blir lättare att hantera kabeln när den är avlastad högt upp.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare
Inlägg: 556
Blev medlem: 16 dec 2014 21:45

Re: 350 kW laddning

Inlägg av Simon »

bylund skrev:
Vad är fördelen med så höga stolpar med lång sladd? Att det går att hitta den även om man plogat in dem?
Om kabeln inte kan nudda marken kommer den inte slitas så fort.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: 350 kW laddning

Inlägg av Bjelke »

Simon skrev:
bylund skrev:
Vad är fördelen med så höga stolpar med lång sladd? Att det går att hitta den även om man plogat in dem?
Om kabeln inte kan nudda marken kommer den inte slitas så fort.
Kanske tom så att kontakten inte slår i marken om man tappar den? Det är ju iaf ett problem på nästan alla laddare idag.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: 350kw laddning

Inlägg av helix »

Lite intressanta uttalanden från Porsche ang. prissättning för laddning. Antar det gäller Ionity.

Porsche will not be following Tesla's lead by offering free electricity to buyers of its upcoming electric sports cars.

Instead, the German automaker says it will charge for electricity from day one, and that it will be a similar price to refuelling with gas. This move is at odds with Tesla, which has offered free use of its Supercharger network for several years and has only recently transitioned away from this strategy by billing all Model 3 owners for use of the fast-charging stations.

And while Tesla's Supercharger fees are far lower than filling a car with gas to cover an equal distance, Porsche says it will price the use of its chargers at a similar amount to gasoline.

When asked by GearBrain if Porsche's electric car chargers will be operated as profit centers, Lutz Meschke, deputy chairman of the executive board, laughed, then said: "Yes, we want to earn money with the new products and services. Of course. Yes."


https://www.gearbrain.com/porsche-missi ... 14338.html
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: 350kw laddning

Inlägg av Jerker »

helix skrev:
Lite intressanta uttalanden från Porsche ang. prissättning för laddning. Antar det gäller Ionity.

Porsche will not be following Tesla's lead by offering free electricity to buyers of its upcoming electric sports cars.

Instead, the German automaker says it will charge for electricity from day one, and that it will be a similar price to refuelling with gas. This move is at odds with Tesla, which has offered free use of its Supercharger network for several years and has only recently transitioned away from this strategy by billing all Model 3 owners for use of the fast-charging stations.

And while Tesla's Supercharger fees are far lower than filling a car with gas to cover an equal distance, Porsche says it will price the use of its chargers at a similar amount to gasoline.

When asked by GearBrain if Porsche's electric car chargers will be operated as profit centers, Lutz Meschke, deputy chairman of the executive board, laughed, then said: "Yes, we want to earn money with the new products and services. Of course. Yes."


https://www.gearbrain.com/porsche-missi ... 14338.html
OK? Han har inte hört talas om marknadsekonomi? Om nån tar för mycket betalt så kommer andra aktörer att ta mindre och så är prispressen i gång.
Skriv svar