Har Tesla fått tillåtelse?
Nu jhar jag inte kollat igenom alla de dokumenten som du länkade men i några av dessa står det Porsche men jag hittar inget om Tesla.
Har Tesla fått tillåtelse?
Nu jhar jag inte kollat igenom alla de dokumenten som du länkade men i några av dessa står det Porsche men jag hittar inget om Tesla.
Laddstationen i Lillesand verkar inte ha Ionitys laddstationer utan den varianten som Porsche designat. Bygglovet är också sökt av Porsche och inte av Ionity. Kan det vara så att Porsche kör ett eget race parallellt med Ionity?
De var intressant att tesla redan har välskekylda kablar...
Jag tror att det testet är avslutat. Vet inte vad det kan leda till men de bygger iaf inte nya SuC med vattenkylning.
ok... man såg kanske inte nyttan med dagens effekter men med högra effekter i framtiden så blir de kanske ett måste för att de ska gå att hantera kabeln. Kan tänka mig de blir både dyrare och mer/dyrare underhåll med denna typen av kylning.
ABB:s Terra HP 350kW @ 800 V har vattenkylda kablar, det är sådana laddare som Fortum sätter upp i Kristinehamn. Så det känns inte orimligt att Ionity använder en liknande lösning för sina laddstationer, det kanske till och med är ABB som levererar åt dem.
Kraftiga svetsar har haft vattenkylda kablar länge så det är inte direkt någon ny teknik.
Ja de känns ju fullt rimligt att Ionity använder nåon laddare från en känd tillverkar och sedan göra man om ytan så att de får sin helt egna utseende... Skulle tro att om man beställer laddare för 400 platser och 4-8 laddare på varje plats så lär vilken tillverkar som helst ta fram en unik design för de företaget.
Är laddaren i Kristinehamn igång eller hur går de med den? Ja samtidigt finns de knappt någon bil som kommer över 50kW som man kan testa med än.
Ja precis. En egen design på "burken" med innehåll från en etablerad leverantör.
Vet inte om de är igång än, de började ju byggas i December så det kan inte vara allt för långt borta. Men jag läste att de även skulle sätta upp en egen transformatorstation till laddarna så det kanske tar lite tid.
Vad är fördelen med så höga stolpar med lång sladd? Att det går att hitta den även om man plogat in dem?
Med tanke på hur varma kablarna blir på SuC med 120 kW undrar man hur det blir med en längre kabel som ser ut att ha ungefär samma storlek. Även om spänningen är den dubbla så saknas det en del för att komma upp till 350 kW, dvs strömmen måste vara högre i Porsche laddare.
Jag läste någonstans att laddarna inte kan ge 350kW nu utan bara på något sätt går att uppgradera till 350 kW, aldrig läst hur mycket som måste bytas eller uppgraderas för att klara 350 kW. Av någon anledning så nämns det hela tiden 350 kW, 350 kW och 350 kW när det pratas om dessa laddare aldrig något om att dom kanske inte klarar det nu
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Jag tror inte vi kommer få se 350kW till personbilar alls. Kanske lite mer än Tesla ge idag, men att stanna 20min per 20mil är liksom rimligt oavsett. Det är ju som personbilar med över 1000hp. Det är inte rimligt heller om än fullt möjligt fån 1800cc motor.
Vad är fördelen med så höga stolpar med lång sladd? Att det går att hitta den även om man plogat in dem?
Med tanke på hur varma kablarna blir på SuC med 120 kW undrar man hur det blir med en längre kabel som ser ut att ha ungefär samma storlek. Även om spänningen är den dubbla så saknas det en del för att komma upp till 350 kW, dvs strömmen måste vara högre i Porsche laddare.
Jag läste någonstans att laddarna inte kan ge 350kW nu utan bara på något sätt går att uppgradera till 350 kW, aldrig läst hur mycket som måste bytas eller uppgraderas för att klara 350 kW. Av någon anledning så nämns det hela tiden 350 kW, 350 kW och 350 kW när det pratas om dessa laddare aldrig något om att dom kanske inte klarar det nu
Vattenkylda kablar som sagt. Ionitys laddare är ju inte byggda än så de bör inte ge så många kW. Fortums ABB-laddare som sätts upp i Kristinehamn klarar 350 kW till en 800 V bil, förutsatt att bilen kan ta emot det. Eller 175 kW till en 400 V bil.
Lite intressanta uttalanden från Porsche ang. prissättning för laddning. Antar det gäller Ionity.
Porsche will not be following Tesla's lead by offering free electricity to buyers of its upcoming electric sports cars.
Instead, the German automaker says it will charge for electricity from day one, and that it will be a similar price to refuelling with gas. This move is at odds with Tesla, which has offered free use of its Supercharger network for several years and has only recently transitioned away from this strategy by billing all Model 3 owners for use of the fast-charging stations.
And while Tesla's Supercharger fees are far lower than filling a car with gas to cover an equal distance, Porsche says it will price the use of its chargers at a similar amount to gasoline.
When asked by GearBrain if Porsche's electric car chargers will be operated as profit centers, Lutz Meschke, deputy chairman of the executive board, laughed, then said: "Yes, we want to earn money with the new products and services. Of course. Yes."
Lite intressanta uttalanden från Porsche ang. prissättning för laddning. Antar det gäller Ionity.
Porsche will not be following Tesla's lead by offering free electricity to buyers of its upcoming electric sports cars.
Instead, the German automaker says it will charge for electricity from day one, and that it will be a similar price to refuelling with gas. This move is at odds with Tesla, which has offered free use of its Supercharger network for several years and has only recently transitioned away from this strategy by billing all Model 3 owners for use of the fast-charging stations.
And while Tesla's Supercharger fees are far lower than filling a car with gas to cover an equal distance, Porsche says it will price the use of its chargers at a similar amount to gasoline.
When asked by GearBrain if Porsche's electric car chargers will be operated as profit centers, Lutz Meschke, deputy chairman of the executive board, laughed, then said: "Yes, we want to earn money with the new products and services. Of course. Yes."
Lite intressanta uttalanden från Porsche ang. prissättning för laddning. Antar det gäller Ionity.
Porsche will not be following Tesla's lead by offering free electricity to buyers of its upcoming electric sports cars.
Instead, the German automaker says it will charge for electricity from day one, and that it will be a similar price to refuelling with gas. This move is at odds with Tesla, which has offered free use of its Supercharger network for several years and has only recently transitioned away from this strategy by billing all Model 3 owners for use of the fast-charging stations.
And while Tesla's Supercharger fees are far lower than filling a car with gas to cover an equal distance, Porsche says it will price the use of its chargers at a similar amount to gasoline.
When asked by GearBrain if Porsche's electric car chargers will be operated as profit centers, Lutz Meschke, deputy chairman of the executive board, laughed, then said: "Yes, we want to earn money with the new products and services. Of course. Yes."
OK? Han har inte hört talas om marknadsekonomi? Om nån tar för mycket betalt så kommer andra aktörer att ta mindre och så är prispressen i gång.
Och med tanke på vilken bil vi pratar om så är det ju inte direkt en jättesnål liten Nissan Micra lixom utan en super-mega-värsting-Porsche, så en motsvarande kostnad borde alltså bli rejält dyr jämfört
med att ladda på andra sätt, motsvarande 20-25kr/mil eller nåt sånt?
För varje ny traditionell tillverkare som erbjuder elbil blir det uppenbart hur rätt Tesla gör med precis allt.
Jag tror det beror på att Elon Musk har något annat för ögonen än den arrogante Porschedirektören.
* Elon vill att ebilar ska bli accepterade som bilar likvärdiga med fossilbilar. Då måste man bygga elbilar som är mycket bättre än fossilbilar. Man måste också se till att det finns en laddinfrastruktur så att ägarna inte känner begränsningar. För att ägarna dessutom ska känna sig privilegierade så gör man laddnätverket gratis. Elon är inte ute efter att hans bilföretag i första hand ska generera en vinst för vinstens egen skull utan för att kunna leva vidare och utvidga sortimentet. Det i sin tur är för att sätta press på andra biltillverkare, för när bilköparna upptäcker hur bra elbilar är så går de till sina invanda bilmärken och frågar efter elbilar eller så överger de sitt gamla märke och köper en Tesla. Elons övergripande vision är att alla ska sluta tillverka fossilbilar för att det är en viktig komponent i lösningen på klimatproblemet. Elon vill rädda världen (och som backupplan har han att fly till Mars).
* Porschedirektören Lutz Meschke vill tjäna pengar.
För varje ny traditionell tillverkare som erbjuder elbil blir det uppenbart hur rätt Tesla gör med precis allt.
Jag tror det beror på att Elon Musk har något annat för ögonen än den arrogante Porschedirektören.
* Elon vill att ebilar ska bli accepterade som bilar likvärdiga med fossilbilar. Då måste man bygga elbilar som är mycket bättre än fossilbilar. Man måste också se till att det finns en laddinfrastruktur så att ägarna inte känner begränsningar. För att ägarna dessutom ska känna sig privilegierade så gör man laddnätverket gratis. Elon är inte ute efter att hans bilföretag i första hand ska generera en vinst för vinstens egen skull utan för att kunna leva vidare och utvidga sortimentet. Det i sin tur är för att sätta press på andra biltillverkare, för när bilköparna upptäcker hur bra elbilar är så går de till sina invanda bilmärken och frågar efter elbilar eller så överger de sitt gamla märke och köper en Tesla. Elons övergripande vision är att alla ska sluta tillverka fossilbilar för att det är en viktig komponent i lösningen på klimatproblemet. Elon vill rädda världen (och som backupplan har han att fly till Mars).
* Porschedirektören Lutz Meschke vill tjäna pengar.
Nån som ser skillnaden mellan dessa två visioner?
Jag tror du har rätt... och när man hör sådana här uttalanden så blir jag bara arg och men också förvånad över att de aldrig förstår... Ja jag hoppas verligen Tesla lyckas och att man snart kan börja visa vinst. Jo jag vet de investerar och att de gör vinst per bil men samtidigt kan man inte investera i all tid och evighet men de klarar några några åt till.
Problemet med detta är samtidigt att även om vi älskar Tesla här så kommer Tesla inte klara att vända hela marknaden till elbilar utan de behöver ha med övrig bilmarknad... Låt oss hoppas att alla inte har samma inställning som herr Meschke.
Jag tycker Tesla har FEL som ger bort gratis elektricitet. Visst det är jättebra för oss men det uppmanar ju folk att slösa. Man åker långt för att det är billigt. Som han här på forumet som körde till Sälen ToR bara för att det var gratis. Det är knappast vägen till ett hållbart samhälle.
Det finns ju faktiskt en orsak till att vi har uppmanats att byta våra glödlampor mot lågenergilampor, våra gamla elslösande vitvaror mot nya snålare osv. Elektricitet är INTE miljöneutralt. All el kostar för miljön på ett eller annat sätt. Även sol och vind.
Just nu kan man argumentera för att vi behöver billigt drivmedel eftersom vi köpt bilar som är klart dyrare än fossildrivna alternativ. Men i längden ser jag inte varför det ska vara gratis.
Kom även ihåg att den största delen av laddningen görs hemma så även om det skulle kosta 5:-/kWh eller liknande på SuC så skulle det ändå vara klart billigare med drivmedlet för en elbil. Det är bara det att okynnesresor inte skulle uppmuntras.
Med det sagt så är jag såklart ändå glad att det är gratis för just mig. Men om vi höjer blicken?
För varje ny traditionell tillverkare som erbjuder elbil blir det uppenbart hur rätt Tesla gör med precis allt.
Jag tror det beror på att Elon Musk har något annat för ögonen än den arrogante Porschedirektören.
* Elon vill att ebilar ska bli accepterade som bilar likvärdiga med fossilbilar. Då måste man bygga elbilar som är mycket bättre än fossilbilar. Man måste också se till att det finns en laddinfrastruktur så att ägarna inte känner begränsningar. För att ägarna dessutom ska känna sig privilegierade så gör man laddnätverket gratis. Elon är inte ute efter att hans bilföretag i första hand ska generera en vinst för vinstens egen skull utan för att kunna leva vidare och utvidga sortimentet. Det i sin tur är för att sätta press på andra biltillverkare, för när bilköparna upptäcker hur bra elbilar är så går de till sina invanda bilmärken och frågar efter elbilar eller så överger de sitt gamla märke och köper en Tesla. Elons övergripande vision är att alla ska sluta tillverka fossilbilar för att det är en viktig komponent i lösningen på klimatproblemet. Elon vill rädda världen (och som backupplan har han att fly till Mars).
* Porschedirektören Lutz Meschke vill tjäna pengar.
Nån som ser skillnaden mellan dessa två visioner?
Utan Lutz Meschke och människor som honom skulle inte Elon lyckas. Ja, om vi inte ska socialisera hela produktionsapparaten och tvinga på folk elbilar då... Tesla går med förlust. Ska det här med elbilar överleva så krävs det att tillverkarna går med vinst. Annars blir det ingenting.
Visst, Elon är en visionär och allt det. Men precis som med "den nya ekonomin" som var i ropet under IT-bubblan under sent 90-tal så upphör inte ekonomiska lagar att gälla bara någon kommer med nya tankar och fina ord. Vare sig han heter Birgersson eller Musk. Pengarna ska in.
Jag håller med, det är faktiskt inte realistiskt att set skall vara gratis, inte ens Teslas pris om man saknar gratis laddning är realistiskt just nu. Det täcker inte uppförandet av så många platser och stolpar som kommer behövas i framtiden, pengarna måste komma in.
För övrigt skulle jag hellre betala Porsches priser och ladda i den hastigheten än gratis hos Tesla, bara på grund av tidsvinsten.
Jag håller med, det är faktiskt inte realistiskt att set skall vara gratis, inte ens Teslas pris om man saknar gratis laddning är realistiskt just nu. Det täcker inte uppförandet av så många platser och stolpar som kommer behövas i framtiden, pengarna måste komma in.
För övrigt skulle jag hellre betala Porsches priser och ladda i den hastigheten än gratis hos Tesla, bara på grund av tidsvinsten.
Jag tror att när man är ute på resa så kan man ta avgifter och Porsche och alla andra fossiltillverkare måste hitta sätt att ställa om inkomsterna då service och verkstäder inte längre kan ta den största delen av kakan, detta är ett sätt. Konkurrens kommer förstås.
Betänk också att det fortfarande är billigare att köra elbil trots samma pris som soppa utmed motorvägen, pga till vardags laddar man hemma.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Jag tycker Tesla har FEL som ger bort gratis elektricitet. Visst det är jättebra för oss men det uppmanar ju folk att slösa. Man åker långt för att det är billigt. Som han här på forumet som körde till Sälen ToR bara för att det var gratis. Det är knappast vägen till ett hållbart samhälle.
Det finns ju faktiskt en orsak till att vi har uppmanats att byta våra glödlampor mot lågenergilampor, våra gamla elslösande vitvaror mot nya snålare osv. Elektricitet är INTE miljöneutralt. All el kostar för miljön på ett eller annat sätt. Även sol och vind.
Just nu kan man argumentera för att vi behöver billigt drivmedel eftersom vi köpt bilar som är klart dyrare än fossildrivna alternativ. Men i längden ser jag inte varför det ska vara gratis.
Kom även ihåg att den största delen av laddningen görs hemma så även om det skulle kosta 5:-/kWh eller liknande på SuC så skulle det ändå vara klart billigare med drivmedlet för en elbil. Det är bara det att okynnesresor inte skulle uppmuntras.
Med det sagt så är jag såklart ändå glad att det är gratis för just mig. Men om vi höjer blicken?
Jo jag håller med, men de betyder inte att de ska kosta som att köra på bensin vilket jag inte tror du heller tycker...
Jag tycker att laddning på snabbladdare ska mist kosta aningen mer än att ladda hemma mes strömmen från vårt nät. Så är de ju för M3 vilket jag tycker är mycket bra.
De som driver laddnätverk måste dock såklart ta ut en avgift så de kan se vinst i att bygga för annars kommer vi ju inte få några laddare och där blir de lite problem när biltillverkar som Tesla mer eller mindre subventionerar sina laddare, detta gör ju faktiskt att de kommersiella laddnätverken som clever och E.on hålls tillbaka men jo jag ser både för och nackdelar.
Jag såg förresten i en annan tråd att Clever inte gör vinst, ja de kommer vara svårt såklart så länge tex e.on har laddare som är gratis bredvid clever så som de är här i Lödde och säkert på andra platser också.
Jag håller med, det är faktiskt inte realistiskt att set skall vara gratis, inte ens Teslas pris om man saknar gratis laddning är realistiskt just nu. Det täcker inte uppförandet av så många platser och stolpar som kommer behövas i framtiden, pengarna måste komma in.
För övrigt skulle jag hellre betala Porsches priser och ladda i den hastigheten än gratis hos Tesla, bara på grund av tidsvinsten.
Upplysningsvis så har Tesla, mig veterligen, aldrig erbjudit gratis laddning. De har öronmärkt en del av bilarnas nypris till utbyggnad och laddning på SuC. Vissa kommer att ladda ofta, andra kommer att ladda mer sällan. Själv har jag laddat mindre än 100 kWh timmar på SuC sedan jag hämtade ut bilen i juni 2015.