Clever laddbox kräver 20A
Moderator: Redaktion
Re: Clever laddbox kräver 20A
Jag klarar 20amp men bara pga jag kör pellets stänger jag av pannan och kör elpatronen så får jag dina problem, så mitt råd är att säkra upp till 25
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Clever laddbox kräver 20A
Eftersom jag är som jag är så beställde jag precis en höjning till 35A. Visst, 133:-/mån extra kostnad mot 25A men jag tycker jag får ganska mycket för de pengarna.Smutt skrev:Jag klarar 20amp men bara pga jag kör pellets stänger jag av pannan och kör elpatronen så får jag dina problem, så mitt råd är att säkra upp till 25
Re: Clever laddbox kräver 20A
Såhär ser priserna ut här i Götene. Ganska saftigt om man vill säkra upp till 20A. Definitivt inte värt det.
Kod: Markera allt
Tariff kr (exkl moms) kr (inkl moms)
Nätavgift 16A 2 498 3 123
Nätavgift 20A 4 181 5 226
Nätavgift 25A 5 102 6 378
Nätavgift 35A 7 537 9 421
Nätavgift 50A 11 689 14 611
Nätavgift 63A 15 957 19 946
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19529
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Clever laddbox kräver 20A
Ungefär lika härmati skrev:Såhär ser priserna ut här i Götene. Ganska saftigt om man vill säkra upp till 20A. Definitivt inte värt det.Kod: Markera allt
Tariff kr (exkl moms) kr (inkl moms) Nätavgift 16A 2 498 3 123 Nätavgift 20A 4 181 5 226 Nätavgift 25A 5 102 6 378 Nätavgift 35A 7 537 9 421 Nätavgift 50A 11 689 14 611 Nätavgift 63A 15 957 19 946
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Clever laddbox kräver 20A
Klokt val!Verdi skrev:Eftersom jag är som jag är så beställde jag precis en höjning till 35A. Visst, 133:-/mån extra kostnad mot 25A men jag tycker jag får ganska mycket för de pengarna.
Sov så gott
Installerat 13,2 kWp solceller
Re: Clever laddbox kräver 20A
Verdi: berätta sen vad själva uppsäkringen kostar. Vanliga "villagrejor" är vanligtvis bara dimensionerade för max 25A.
Brukar stå, "begär offert" hos nätägarna för att säkra över 25A. De enda jag sett med fast pris var EON som 2014 begärde ca 19000kr som schablon. Alla andra jag kollade på hade "begär offert"
Så har du inte tillräckligt kapacitet in i kåken, och att det tidigare suttit större säkringar, så bör du rimligtvis få en offert på vad det kan tänkas kosta.
Kan innebära grävning för ny servicekabel in, nytt elskåp, nytt säkringsskåp osv.
Sen verkade man ange själva elpriset (pris/kWh) upp till 25A inkl moms då det vände sig till konsument.
Elpriset över 25A vände sig till näringsidkare, företag osv och angavs därför exkl moms.
Så lätt att man missförstår när man kollar på lite snabbt (trött...)
Brukar stå, "begär offert" hos nätägarna för att säkra över 25A. De enda jag sett med fast pris var EON som 2014 begärde ca 19000kr som schablon. Alla andra jag kollade på hade "begär offert"
Så har du inte tillräckligt kapacitet in i kåken, och att det tidigare suttit större säkringar, så bör du rimligtvis få en offert på vad det kan tänkas kosta.
Kan innebära grävning för ny servicekabel in, nytt elskåp, nytt säkringsskåp osv.
Sen verkade man ange själva elpriset (pris/kWh) upp till 25A inkl moms då det vände sig till konsument.
Elpriset över 25A vände sig till näringsidkare, företag osv och angavs därför exkl moms.
Så lätt att man missförstår när man kollar på lite snabbt (trött...)
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Clever laddbox kräver 20A
"Hej Xxxx,Leo skrev:Verdi: berätta sen vad själva uppsäkringen kostar. Vanliga "villagrejor" är vanligtvis bara dimensionerade för max 25A.
Brukar stå, "begär offert" hos nätägarna för att säkra över 25A. De enda jag sett med fast pris var EON som 2014 begärde ca 19000kr som schablon. Alla andra jag kollade på hade "begär offert"
Så har du inte tillräckligt kapacitet in i kåken, och att det tidigare suttit större säkringar, så bör du rimligtvis få en offert på vad det kan tänkas kosta.
Kan innebära grävning för ny servicekabel in, nytt elskåp, nytt säkringsskåp osv.
Sen verkade man ange själva elpriset (pris/kWh) upp till 25A inkl moms då det vände sig till konsument.
Elpriset över 25A vände sig till näringsidkare, företag osv och angavs därför exkl moms.
Så lätt att man missförstår när man kollar på lite snabbt (trött...)
Du kan beställa säkringsändringen från oss eller kontakta en behörig elektriker som utför jobbet.
Vi tar en kostnad på 600kr för att utföra säkringsändringen.
Bifogar prislistan för vad den fasta kostnaden blir för de olika Amperen"
Ringde sen upp och frågade. 35A ska inte vara några konstigheter trodde hon. De ska bara byta nåt i proppskåpet så jag kan ha 35A säkringar.
Elpriset är väl detsamma?
Re: Clever laddbox kräver 20A
Nää, du får ju mycket bättre el som är starkare än din gamla el. Bilen går säkert också mycket bättre.Verdi skrev:
Elpriset är väl detsamma?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Clever laddbox kräver 20A
Nja 16-25 däremellan är det precis som hon säger. Över 25 är det oftast inte lika enkelt om det inte är gjort för det av någon anledning (tex suttit såna säkringar där tidigare)
Därav att jag skrev att du får gärna återkoppla hit hur det går.
Förhoppningsvis har hon rätt!
Därav att jag skrev att du får gärna återkoppla hit hur det går.
Förhoppningsvis har hon rätt!
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Clever laddbox kräver 20A
Att det alltid funkar är värt väldigt mycket och proppar som går kostar mer än bara propparnaVerdi skrev:Eftersom jag är som jag är så beställde jag precis en höjning till 35A. Visst, 133:-/mån extra kostnad mot 25A men jag tycker jag får ganska mycket för de pengarna.Smutt skrev:Jag klarar 20amp men bara pga jag kör pellets stänger jag av pannan och kör elpatronen så får jag dina problem, så mitt råd är att säkra upp till 25
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Clever laddbox kräver 20A
Jag frågade specifikt om 35A och hon sa att det inte var några problem. Hon fick min fastighetsbeteckning också. Är ett väldigt litet lokalt elbolag från "grannbyn". Vet inte exakt vad hon kunde se i deras system för att säga som hon sa. Eller om hon bara gissade.Leo skrev:Nja 16-25 däremellan är det precis som hon säger. Över 25 är det oftast inte lika enkelt om det inte är gjort för det av någon anledning (tex suttit såna säkringar där tidigare)
Därav att jag skrev att du får gärna återkoppla hit hur det går.
Förhoppningsvis har hon rätt!
Men jag törs ändå inte lita på det. Klart jag talar om hur det går. Några 19 tusen tänker jag då inte betala.
Re: Clever laddbox kräver 20A
Hon kan antagligen tex se i sina system att det funnits högre uppsäkrat tidigare på det anläggningsnummret, eller att de har anteckningar om max A noterat i systemet =det funkar
Så då borde det säkert lösa sig
Så då borde det säkert lösa sig
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
- Kraftverksdoktorn
- Teslaägare
- Inlägg: 126
- Blev medlem: 04 jun 2017 23:24
- Ort: Häggenås
Re: Clever laddbox kräver 20A
Är det nån som har sett nån bra effektvakt för laddare? Den borde dra ner laddströmmen lite lagom istället för att klippa helt som en normal effektvakt gör. Till min solanlägnig finns en typ av maxbegränsare som ska göra att man inte bränner säkringar när solen lyser för mycket.
MS85D 2015
... men nästa bil ska ha drag och 220VAC uttag. Sono Sion beställd.
... men nästa bil ska ha drag och 220VAC uttag. Sono Sion beställd.
Re: Clever laddbox kräver 20A
Beror nog lite på hur gammalt huset är... Om jag minns rätt så är vårt el anläggning gjord för max 35A, där är upp till denna säkring som de är de vanliga små säkringarna sedan får man gå upp till större modeller och då får man börja bygga om...Leo skrev:Nja 16-25 däremellan är det precis som hon säger. Över 25 är det oftast inte lika enkelt om det inte är gjort för det av någon anledning (tex suttit såna säkringar där tidigare)
Därav att jag skrev att du får gärna återkoppla hit hur det går.
Förhoppningsvis har hon rätt!
Jag skulle tro att de flesta hus har en elcentral som klara 35A om de nu inte är väldigt gamla anläggningar man pratar om...
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Clever laddbox kräver 20A
Huset, och hela kvarteret, är 10 år gammalt så det borde vara ok ledningar hela vägen.chaffis75 skrev:Beror nog lite på hur gammalt huset är... Om jag minns rätt så är vårt el anläggning gjord för max 35A, där är upp till denna säkring som de är de vanliga små säkringarna sedan får man gå upp till större modeller och då får man börja bygga om...Leo skrev:Nja 16-25 däremellan är det precis som hon säger. Över 25 är det oftast inte lika enkelt om det inte är gjort för det av någon anledning (tex suttit såna säkringar där tidigare)
Därav att jag skrev att du får gärna återkoppla hit hur det går.
Förhoppningsvis har hon rätt!
Jag skulle tro att de flesta hus har en elcentral som klara 35A om de nu inte är väldigt gamla anläggningar man pratar om...
Re: Clever laddbox kräver 20A
Helt klart... ungefär som vårt hus... klarar garanterat 35A och skulle inte förvåna mig om ledningen in till huset klarar mer men då skulle du antagligen få bygga om elcentral och annat i ditt hus..Verdi skrev:Huset, och hela kvarteret, är 10 år gammalt så det borde vara ok ledningar hela vägen.chaffis75 skrev:Beror nog lite på hur gammalt huset är... Om jag minns rätt så är vårt el anläggning gjord för max 35A, där är upp till denna säkring som de är de vanliga små säkringarna sedan får man gå upp till större modeller och då får man börja bygga om...Leo skrev:Nja 16-25 däremellan är det precis som hon säger. Över 25 är det oftast inte lika enkelt om det inte är gjort för det av någon anledning (tex suttit såna säkringar där tidigare)
Därav att jag skrev att du får gärna återkoppla hit hur det går.
Förhoppningsvis har hon rätt!
Jag skulle tro att de flesta hus har en elcentral som klara 35A om de nu inte är väldigt gamla anläggningar man pratar om...
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Clever laddbox kräver 20A
Jag har funderat på det där i mitt eget hus. Än så länge klarar jag mig med 16A men det är lite på gränsen. Man får tänka på att inte ha för många stora förbrukare igång samtidigt, för då ryker det nån huvudsäkring. Men jag såg kabeln som gå in i huset när jag grävde runt huset för ett par år sedan, och att den skulle klara 35A är högst tveksamt. Troligen är iaf 25 max. Huset ligger på landet och är byggt 1963.
Re: Clever laddbox kräver 20A
mm.. jo ett hus från 63 är nog inte riktigt samma sak... då var 16amp väldigt mycket.. elspisen var väl de som dog mest el och då var de säkert inte lika kraftiga som dagens spisar...Jerker skrev:Jag har funderat på det där i mitt eget hus. Än så länge klarar jag mig med 16A men det är lite på gränsen. Man får tänka på att inte ha för många stora förbrukare igång samtidigt, för då ryker det nån huvudsäkring. Men jag såg kabeln som gå in i huset när jag grävde runt huset för ett par år sedan, och att den skulle klara 35A är högst tveksamt. Troligen är iaf 25 max. Huset ligger på landet och är byggt 1963.
sedan tror jag de är få som behvöer mer än 25A och behvöer man mer så borde man egentligen kunna lösa de med lite smart styrning som kommer mer och mer, bla i den laddbox som denna tråden egentligen handlar men jag tror laddboxarna skulle kunna bli ännu smartare. Säg du sätter en energi mätare på inkommande och sedan helt enkelt säger till boxen att aldrig gå över typ 14kw på huset som total...
Vår elpatron är dessutom ganska kass (men tror alla funkar så), den går ju från typ 0 -> 4KW -> 8Kw och sedan 0 igen, dvs väldigt ojämn förbrukning, tänk om de istället var dynamisk och kanske låg på tex 4.8Kw och sedan pendlade några 100W upp och ner beroende på förbrukning... Ja som sagt husen kan bli smartare...
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Clever laddbox kräver 20A
1963?! Det är ju ett nybygge. Mitt hus är byggt runt 1890. Då var elen i Sverige inte ens uppfunnen. Matningskabeln till huset drogs runt år 2000, men det är nästan 500 m till transformatorn. Tveksamt om den är dimensionerad för mer än 16A.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Clever laddbox kräver 20A
Jag har klarat mig bra med 20A i ett halvår så det här är ju en ren bekvämlighets- och säkerhetsgrej. Inte så kul att värmen lägger av mitt i natten när det är -20 grader och man glömt köpa proppar. Hade vi haft bara EN elbil så hade det varit enklare också. Då är det ju bara att ställa in så att bilen laddar på natten och kanske med lite lägre ampere för säkerhets skull.chaffis75 skrev:mm.. jo ett hus från 63 är nog inte riktigt samma sak... då var 16amp väldigt mycket.. elspisen var väl de som dog mest el och då var de säkert inte lika kraftiga som dagens spisar...Jerker skrev:Jag har funderat på det där i mitt eget hus. Än så länge klarar jag mig med 16A men det är lite på gränsen. Man får tänka på att inte ha för många stora förbrukare igång samtidigt, för då ryker det nån huvudsäkring. Men jag såg kabeln som gå in i huset när jag grävde runt huset för ett par år sedan, och att den skulle klara 35A är högst tveksamt. Troligen är iaf 25 max. Huset ligger på landet och är byggt 1963.
sedan tror jag de är få som behvöer mer än 25A och behvöer man mer så borde man egentligen kunna lösa de med lite smart styrning som kommer mer och mer, bla i den laddbox som denna tråden egentligen handlar men jag tror laddboxarna skulle kunna bli ännu smartare. Säg du sätter en energi mätare på inkommande och sedan helt enkelt säger till boxen att aldrig gå över typ 14kw på huset som total...
Vår elpatron är dessutom ganska kass (men tror alla funkar så), den går ju från typ 0 -> 4KW -> 8Kw och sedan 0 igen, dvs väldigt ojämn förbrukning, tänk om de istället var dynamisk och kanske låg på tex 4.8Kw och sedan pendlade några 100W upp och ner beroende på förbrukning... Ja som sagt husen kan bli smartare...
Det är ganska sällan vi behöver ladda båda samma kväll/natt men det händer nån gång då och då. Med bättre planering och/eller en till wall connector skulle det kunna undvikas helt. Men samtidigt så vill jag inte att det här med elbil ska kännas som en börda för oss. Det är ju nåt vi skaffat för att förenkla vår vardag. Inte försvåra den. Det ska vara smidigt och enkelt. Kanske slår till på en andra wc också så att man kan ha som vana att alltid plugga in bilen när man kommer hem. Fast det är mer tveksamt. Många kvällar så laddas ju ingen av bilarna och så många oförutsedda långkörningar dyker inte upp i min vardag... Försöker iaf hålla bilarna över 50% hela tiden.
Re: Clever laddbox kräver 20A
Behöver jag en större huvudsäkring? Finns inget givet svar men den här lathunden kan vara ett stöd när man planerar för hemmaladdning av en eller flera elbilar. Är effektbehovet det mest kritiska så kan effektvakter vara ett alternativ till en större huvudsäkring.
https://www.vattenfalleldistribution.se ... udsakring/
https://www.vattenfalleldistribution.se ... udsakring/
Installerat 13,2 kWp solceller
Re: Clever laddbox kräver 20A
Mm... Och elkabeln lades 1963. Och då tänkte man knappast att en liten villa skulle behöva mer än 25A. Fast jag bor granne med transformatorstationen och en större transformatorstation finns bara 200 m bort. Så vill jag ha högre effekter så går det givetvis att ordna. Skulle kunna sätta upp en egen SuC...mati skrev:1963?! Det är ju ett nybygge. Mitt hus är byggt runt 1890. Då var elen i Sverige inte ens uppfunnen. Matningskabeln till huset drogs runt år 2000, men det är nästan 500 m till transformatorn. Tveksamt om den är dimensionerad för mer än 16A.
Re: Clever laddbox kräver 20A
ok... där ser man... de är kanske sällan man lägger så grova kablar då, 25 är kanske de "normala" max...Verdi skrev:Nä, 35A gick inte utan större ombyggnad trots allt. Lite synd.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Clever laddbox kräver 20A
Tror inte det var kablarna, även om det inte var helt säkert heller, utan mer skåpet. 6000:- till att börja med. Sen mer pengar. Blir för dyrt.chaffis75 skrev:ok... där ser man... de är kanske sällan man lägger så grova kablar då, 25 är kanske de "normala" max...Verdi skrev:Nä, 35A gick inte utan större ombyggnad trots allt. Lite synd.