Clever laddbox kräver 20A

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

+46
Teslaägare
Inlägg: 1785
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Clever laddbox kräver 20A

Inlägg av +46 »

Behöver jag en större huvudsäkring? Finns inget givet svar men den här lathunden kan vara ett stöd när man planerar för hemmaladdning av en eller flera elbilar. Är effektbehovet det mest kritiska så kan effektvakter vara ett alternativ till en större huvudsäkring.

https://www.vattenfalleldistribution.se ... udsakring/
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10910
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Clever laddbox kräver 20A

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
1963?! Det är ju ett nybygge. Mitt hus är byggt runt 1890. Då var elen i Sverige inte ens uppfunnen. Matningskabeln till huset drogs runt år 2000, men det är nästan 500 m till transformatorn. Tveksamt om den är dimensionerad för mer än 16A.
Mm... Och elkabeln lades 1963. Och då tänkte man knappast att en liten villa skulle behöva mer än 25A. Fast jag bor granne med transformatorstationen och en större transformatorstation finns bara 200 m bort. Så vill jag ha högre effekter så går det givetvis att ordna. Skulle kunna sätta upp en egen SuC...
Verdi

Re: Clever laddbox kräver 20A

Inlägg av Verdi »

Nä, 35A gick inte utan större ombyggnad trots allt. Lite synd.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4866
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Clever laddbox kräver 20A

Inlägg av chaffis75 »

Verdi skrev:
Nä, 35A gick inte utan större ombyggnad trots allt. Lite synd.
ok... där ser man... de är kanske sällan man lägger så grova kablar då, 25 är kanske de "normala" max...
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Verdi

Re: Clever laddbox kräver 20A

Inlägg av Verdi »

chaffis75 skrev:
Verdi skrev:
Nä, 35A gick inte utan större ombyggnad trots allt. Lite synd.
ok... där ser man... de är kanske sällan man lägger så grova kablar då, 25 är kanske de "normala" max...
Tror inte det var kablarna, även om det inte var helt säkert heller, utan mer skåpet. 6000:- till att börja med. Sen mer pengar. Blir för dyrt.
+46
Teslaägare
Inlägg: 1785
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Clever laddbox kräver 20A

Inlägg av +46 »

Jerker skrev:
Mm... Och elkabeln lades 1963. Och då tänkte man knappast att en liten villa skulle behöva mer än 25A. Fast jag bor granne med transformatorstationen och en större transformatorstation finns bara 200 m bort. Så vill jag ha högre effekter så går det givetvis att ordna. Skulle kunna sätta upp en egen SuC...
Ha, ha samma här fast jag har lite andra planer. Jag bor på en gård som är från slutet på 1700-talet och som ligger ”in the middle of nowhere”. Förra ägaren bekostade framdragning el till fastigheten i början 1980-talet. Det blev en egen luftledning som är ett par km lång och som avslutas med en stolptransformator som står på tomten. Sedan 63A rakt in huvudskåpet.
I somras var nätbolaget här och tittade på att vädersäkra hela anläggningen. Ifall de väljer att gräva ner en ny kabel istället för att ersätta befintlig blanktråd och stolpar med nya stolpar och hängkabel så skulle det vara perfekt. Då kan jag parallellt lägga ned en lagom lång jordvärmeslinga i kabeldiket och investera i en jordvärmepump. Rena Win-Win. Jag får högre ingående vattentemperatur till värmepumpen och nätbolaget får minskade energiförluster genom bättre kylning av elkabeln.
Installerat 13,2 kWp solceller
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4866
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Clever laddbox kräver 20A

Inlägg av chaffis75 »

+46 skrev:

Ha, ha samma här fast jag har lite andra planer. Jag bor på en gård som är från slutet på 1700-talet och som ligger ”in the middle of nowhere”. Förra ägaren bekostade framdragning el till fastigheten i början 1980-talet. Det blev en egen luftledning som är ett par km lång och som avslutas med en stolptransformator som står på tomten. Sedan 63A rakt in huvudskåpet.
I somras var nätbolaget här och tittade på att vädersäkra hela anläggningen. Ifall de väljer att gräva ner en ny kabel istället för att ersätta befintlig blanktråd och stolpar med nya stolpar och hängkabel så skulle det vara perfekt. Då kan jag parallellt lägga ned en lagom lång jordvärmeslinga i kabeldiket och investera i en jordvärmepump. Rena Win-Win. Jag får högre ingående vattentemperatur till värmepumpen och nätbolaget får minskade energiförluster genom bättre kylning av elkabeln.
Du kanske se till att säkra upp tillräckligt innan de bestämmer sig för att göra jobbet. Jag tänker att de kanske ersätter med en klenare ledning som anpassas till den säkring du har idag. Säkra upp och gå sedan ner igen när jobbet är klart :evil:
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
+46
Teslaägare
Inlägg: 1785
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Clever laddbox kräver 20A

Inlägg av +46 »

chaffis75 skrev:
Du kanske se till att säkra upp tillräckligt innan de bestämmer sig för att göra jobbet. Jag tänker att de kanske ersätter med en klenare ledning som anpassas till den säkring du har idag. Säkra upp och gå sedan ner igen när jobbet är klart :evil:
Nja, 35 A får nog räcka även om det inte skulle vara helt fel med 50 A.... ;)
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Clever laddbox kräver 20A

Inlägg av Leo »

Tråkigt Verdi!

Jag ville bara lyfta hur det ofta ligger till så att man inte räknar med att det alltid är enkelt/billigt att "säkra upp"

Tror std är max 25A i nybyggda hus sen länge också. Åtminstone hus i 130-200kvm storlek och utan pool och liknande.

Snarare att hus byggda på 70-80 talet kan ha högre. Var ofta direktverkande el som installerades då. Eller hus på "landet" med långa kabeldragningar, till jordbruk osv

"Äldre hus" var det ofta sämre uppsäkrat då tex oljeuppvärmning var vanligare, det fanns relativt få effektslukande apparater i hemmen osv.

Har diskuterat just det här med en äldre släkting som jobbat som elektriker i närmare 50år.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Skriv svar